Mediaserver mobiel kunnen benaderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 17:42
Edit: BenadereN

Hoort dit topic nou onder Netwerken thuis of onder Mediaservers? :)

Ik ben bezig met een installatie van Jellyfin. Dat gaat allemaal goed, ik kan met mijn mobiel mijn media bekijken via de Finamp app.
Echter, alleen als ik op het wifi-netwerk zit.

Nu heb ik bekeken hoe ik ook onderweg (lees: via 4G) de media kan streamen, en las dat ik daarvoor poort 8096 van mijn router moet forwarden.
Dat heb ik gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGD7ZG__EOz1cRnUS3ZQRTyub8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fvvGDxwyGVQ5ZRDDwbyL5lTP.png?f=fotoalbum_large

Ik heb daarbij het IP adres gebruikt waarmee ik met Finamp succesvol via Wifi kan inloggen.
Buiten WIFI werkt het helaas nog niet. Ik heb de router al herstart. Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Heb je in de finamp app je ip gewijzigd naar je wan ip?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je screenshot komt me bekend voor; volgens mij heb ik hetzelfde type router.

Onderstaand een voorbeeld van een bij mij werkende port forward. Op basis daarvan zou ik zeggen pas “VD_Internet” aan naar “ETH_Internet”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGreet189tIbPpEnoPzox-sk8hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iB8ZoZ5Xuc4w6hrifJKlxS7J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@laurens0619
Nee!
Zojuist geprobeerd (mijn IP opgezocht via watismijnip.nl) en die ingevoerd, met http:// ervoor en :8096 erachter.
De app geeft nu een error.

SocketException : OS Error: Connection refused, errno = 61, address = (IP adres dat ik had ingevoerd), port = 52090

Vreemd, ik ga morgen even de boel herstarten en een nieuwe poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je in jellyfin external connections aangezet?

In the Networking settings, find Remote Access Settings. Turn on “Allow remote connections to this server”, and set it to work on a Blacklist. Turn off “Enable automatic port mapping”. (This seems to be required as of Jellyfin 10.7.x). 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@S1NN3D Bedankt. Ik heb de WAN interface aangepast naar ETH_internet, helaas zonder resultaat. Ook het protocol weer teruggezet naar TCP. Klopt het wel dat ik overal dezelfde poort heb staan?
Weet je of de 10.0.0.2 die ik heb ingevuld goed zou kunnen zijn? Dat is het adres waarmee ik succesvol met Finamp op de mediaserver kan inloggen als ik op hetzelfde wifi-netwerk zit.

@laurens0619 Meteen even nagekeken. Allow remote [..] stond aan. Deze stond op een white list, heb ik omgezet naar black list. Automatic port mapping stond al uit.

Helaas nog steeds dezelfde error...

Edit: waar mijn kennis niet reikt is het volgende:
Als ik via CMD --> ipconfig mijn IP4 adres op zoek, is dat 10.0.0.2. Daarmee kan ik dus inloggen met de app op de mediaserver binnen het wifi-netwerk. Als ik via watismijnip.nl kijk, is mijn IP4 adres een andere. Die eerste heb ik nu ingevuld in de port-forwarding (zie screenshot), de tweede vul ik in in de app. Is dat correct?

[ Voor 52% gewijzigd door BPTBPTBPT op 01-04-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
BPTBPTBPT schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:09:
@S1NN3D Bedankt. Ik heb de WAN interface aangepast naar ETH_internet, helaas zonder resultaat. Ook het protocol weer teruggezet naar TCP. Klopt het wel dat ik overal dezelfde poort heb staan?
Normaal gesproken is het prima dat je daar 4x dezelfde poort hebt staan. In mijn geval ziet het er iets anders uit omdat ik het forward naar een Docker container op een Synology NAS. En die NAS wil graag zelf die specifieke poort gebruiken.
Weet je of de 10.0.0.2 die ik heb ingevuld goed zou kunnen zijn? Dat is het adres waarmee ik succesvol met Finamp op de mediaserver kan inloggen als ik op hetzelfde wifi-netwerk zit.
Als dat het ip-adres is waarop je intern de server kan bereiken, is dat gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Zou dus goed moeten zijn.
Voor de zekerheid heb ik de beveiliging op mijn router tijdelijk even zo laag mogelijk gezet.
Nog steeds zonder succes. Zelfde foutmelding.

Weet iemand waarom in de foutmelding een ander poortnummer wordt vermeld dan dat ik invoer?

Ik voer in (in Finamp):
http://[mijn externe IP adres]:8096

In de foutmelding die de app vervolgens geeft, staat:
SocketException : OS Error: Connection refused, errno = 61, address = (IP adres dat ik had ingevoerd), port = 52090
Hoe kan dat?

[ Voor 5% gewijzigd door BPTBPTBPT op 01-04-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-09 13:30
Mogelijk wordt er carrier grade nat toegepast, wat voor problemen kan zorgen.

Betere oplossing is om een VPN verbinding op te zetten van je mobiel naar je thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DVX73 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:28:
Mogelijk wordt er carrier grade nat toegepast, wat voor problemen kan zorgen.

Betere oplossing is om een VPN verbinding op te zetten van je mobiel naar je thuisnetwerk.
Dat zou @BPTBPTBPT zo kunnen weten, volgens mij is Ziggo/Vodafone de enige provider in NL welke graag met CG-NAT werkt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Will_M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:31:
[...]

Dat zou @BPTBPTBPT zo kunnen weten, volgens mij is Ziggo/Vodafone de enige provider in NL welke graag met CG-NAT werkt.
Carrier grade nat zegt me helemaal niets.. :)
Ik zit bij T-mobile.

......
Even wat verder gezocht, en het lijkt erop dat T-mobile ook met cg-nat werkt.
In mijn router tref ik deze settings aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/707DdJeFw1C0DBYQDppomqvsIZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yitXd9uKfKL8i7XCdYcUcd4.png?f=fotoalbum_large
Deze twee staan aan. Ik heb ze beide al uit gezet, zonder effect.
Ik hoop dat iemand nog een goede tip heeft..!

[ Voor 48% gewijzigd door BPTBPTBPT op 01-04-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Het is me zojuist gelukt om extern in te loggen! Maar... ik heb exact hetzelfde gedaan als voorheen. Het enige verschil was dat mijn IP4 adres (nog een keer opgezocht via ipconfig) ineens was veranderd van 10.0.0.2 naar 192.168.1.80.
Ik heb daarop de portfowardingsregel aangepast, en waarempel het lukt nu. Ik zit met Finamp zonder wifi op mijn mediabibliotheek.

Hoe kan het dat mijn IP4 adres ineens verandert? Het zal toch niet zo zijn dat ik dagelijks de portforwardingsregel moet aanpassen?
Volgens mij heb ik sinds gisteren mijn PC niet eens gereboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 13:52
Heb je al eens geprobeerd om via de browser te benaderen?

edit: Ah fijn! Dan nu even een vast IP adres aan je server geven ;) Wel vreemd dat je IP range veranderd is.

[ Voor 13% gewijzigd door Sacul op 02-04-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
BPTBPTBPT schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:45:
Hoe kan het dat mijn IP4 adres ineens verandert? Het zal toch niet zo zijn dat ik dagelijks de portforwardingsregel moet aanpassen?
Niet alleen je IP adres is veranderd, je zit ineens in een hele andere IP range. Een router zal niet IP adressen in beide ranges uitdelen in de meeste gevallen.
  • Heb je toevallig 2 routers in je netwerk (bijvoorbeeld een modemrouter en een eigen router daarachter)?
  • En is je PC via WiFi of bekabeld verbonden?
Het verstandigste is om het IP adres van je PC in de DHCP server van je router te reserveren voor het MAC adres van je PC, dan krijgt ie altijd hetzelfde IP adres. Maar, als er meer routers zijn die (al dan niet via WiFi) een netwerkverbinding aanbieden in verschillende IP ranges, maak je de situatie wel erg ingewikkeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Cpt.Morgan op 02-04-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@Sacul Ik ga zelf uiteraard even googlen hoe, maar als je alvast een tipje van de sluier hebt.. :)

@Cpt.Morgan Dat zou het kunnen verklaren. Het gaat eigenlijk niet om een PC maar om een laptop. Gisteren zat ik boven en maakte (waarschijnlijk) verbinding met de 2e router die daar staat, nu met #1.
Hoe kan ik nou altijd dezelfde IP-adressen hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 13:52
Maar één router gebruiken met DHCP. De tweede router als Accespoint gebruiken.

Nu heb je twee verschillende netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heb je ook al nagedacht om een VPN te gebruiken? Nu open je meteen poorten in je router, wat je mogelijk extra kwetsbaarder maakt.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
AW_Bos schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:10:
Heb je ook al nagedacht om een VPN te gebruiken? Nu open je meteen poorten in je router, wat je mogelijk extra kwetsbaarder maakt.
Mijn doel is om naast mezelf ook minimaal een andere gebruiker aan te maken, misschien later meer. Die moeten dan allemaal een VPN gebruiken volgens mij, dat is niet handig. Ik probeer het eerst zonder.
Van security heb ik (ook) niet veel kaas gegeten, maar zie dat ik ook een https kan creeren. Wellicht dat dat veiliger is? Ik ga me inlezen. Maar eerst de basis goed krijgen. :)

Tot nu toe heb ik getest met een laptop, maar de server moet een dedicated device worden, ik denk ook bedraad. Misschien lost het probleem van de tweede router zich daarmee op.

Bedankt voor zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@BPTBPTBPT kijk naar het anwtoord van @Sacul
Je accesspoint boven staat niet goed ingesteld.
Je moet daar dhcp op uitzetten en de kabel van de wan in de lan poort stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BPTBPTBPT schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:58:
Van security heb ik (ook) niet veel kaas gegeten, maar zie dat ik ook een https kan creeren. Wellicht dat dat veiliger is? Ik ga me inlezen. Maar eerst de basis goed krijgen. :)
https gebruiken scheelt zeker al ja. Maar ga er niet van uit dat er niet op een gegeven moment malware op je mediaserver staat en je je media kwijt bent. Zorg voor goede en offline backups.

En update, update, update.
En schakel IMHO uPnP uit. Doe het portmappen bewust zelf, niet automatisch.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 02-04-2022 13:58 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
BPTBPTBPT schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:02:
Hoe kan ik nou altijd dezelfde IP-adressen hanteren?
Leg eens uit hoe je netwerk er precies uitziet, welke componenten heb je allemaal, hoe is alles verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

BPTBPTBPT schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:58:
[...]

Mijn doel is om naast mezelf ook minimaal een andere gebruiker aan te maken, misschien later meer. Die moeten dan allemaal een VPN gebruiken volgens mij, dat is niet handig.
Hoezo niet handig?
Elk apparaat heeft wel mogelijkheid voor een VPN-verbinding. Het is even een kwestie van instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 18:30
Security is nooit 'handig'.

Maar botweg poorten van apps naar buiten open gooien is *erg* onhandig.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Sine schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:11:
Security is nooit 'handig'.

Maar botweg poorten van apps naar buiten open gooien is *erg* onhandig.
En gebruik bij portmappen al helemaal geen uPnP. Dat is al een veiligheidsrisico op sich.
Als je zo nodig wilt portforwarden dan moet je dat zelf doen, en dat niet aan je eigen apparaten overlaten die vervolgens met je router gaan babbelen over welke poorten open moeten.

Pagina: 1