Raamdecoratie voor hellende lichtstraat van ~6m

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watje4
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:46
In onze nieuwe aanbouw hebben we een aluminium lichtstraat op ~45 graden, bestaande uit 4 raamvlakken. De lichtstraat is ongeveer 570cm lang. In het midden loopt een stalen bint parallel met de lichtstraat, welke onderdeel is van de dragende constructie. Binnen het kozijn meet ieder vlak ongeveer 137 breed bij 63 hoog.

Nu zijn we op zoek naar raamdecoratie die ons helpt privacy en licht te reguleren. Diverse omliggende huizen kunnen van bovenaf naar binnen kijken en dat hoeft voor ons niet altijd. Daarnaast hebben we in de ochtend soms de zon op plekken die niet handig zijn (recht in je gezicht of op de tv).

We zoeken een raamdecoratie die aan het volgende voldoet:
- makkelijk en graderend in licht-binnentreding variëren (dus geen rolgordijn)
- er niet geschroefd hoeft te worden in onze nieuwe aluminium kozijnen
- mag in het kozijn of ervoor

We hebben al diverse shutters bekeken (want dat lijkt ons het mooiste), maar geen van de beschikbare shutters kan zonder schroeven in het kozijn bevestigd worden lijkt het (Decokay, Jasno, Veneta) en ervoor lijken de leveranciers ook niet aan te durven omdat er in het midden geen steun is.

Plisse's zouden ook een oplossing kunnen zijn, maar dan moet het wel makkelijk vanaf de grond bedienbaar zijn, want we hebben niet direct stroom voorzien (achteraf stom). Maar ook plisse's nog niet gevonden zonder schroeven.

Hieronder situatie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu9hSjfHfI8VQaFuPBMBEudJUbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBt9BjaZDrHTdVkzHCdokzzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWNo57qREqJ_OUiiJ1kJGZzj-M0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIlWsRP1LaGSVrL6trnCEZv6.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar we op zoek kunnen naar een oplossing? Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 07:47
Kan je de raambekleding niet gewoon net voor het kozijn schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37
De zoekterm die je zoekt is "lichtkoepel zonwering".

Dan krijg je bijvoorbeeld:
https://www.onlinerolgord...issegordijnen/lichtkoepel
https://www.veneta.com/lichtkoepel-zonwering/nl/page/1614/

Dat "zonder schroeven in het kozijn" is gewoon op te lossen door de maat van de muur eromheen aan te houden. Het zal toch ergens aan vast moeten.

[ Voor 26% gewijzigd door RocketKoen op 31-03-2022 17:54 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watje4
Voor het kozijn schroeven is wat ons betreft best een optie, maar geen van de leveranciers kan meer dan 200cm overbrengen met een enkele shutter en bovendien is het mooier om 1 shutter per raamvlak te hebben. Maar dan kan je dus alleen boven en onder bevestigen en de hoeken ook nog op 1 vertikale kant. En dan wil tot nu toe geen enkele leverancier doen. Ze willen allemaal alleen monteren bij 4 zijden schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Watje4 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:51:
Voor het kozijn schroeven is wat ons betreft best een optie, maar geen van de leveranciers kan meer dan 200cm overbrengen met een enkele shutter en bovendien is het mooier om 1 shutter per raamvlak te hebben. Maar dan kan je dus alleen boven en onder bevestigen en de hoeken ook nog op 1 vertikale kant. En dan wil tot nu toe geen enkele leverancier doen. Ze willen allemaal alleen monteren bij 4 zijden schroeven.
Moet het perse van boven naar onder?
Van links naar rechts is de maat veel gangbaarder vermoed ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:04
Ben je in een fysieke zaak geweest die nog ordentelijk advies geeft? Je zou eens een Luxaflex dealer kunnen zoeken in de buurt. Goed advies (zoals al aangehaald vertikaal schuiven) is denk ik wel prettig. Zeker omdat het redelijk hoog lijkt te zitten (trap als referentie).
Wellicht simpel: hoe hebben overige wijkgenoten het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou in zo'n geval de 'blindering' (wat @Watje4 volgens mij wil) aan de buitenkant op het glas laten plaatsen. Een 'spiegel' coating is al voldoende om de inkijk van de buitenkant (náár binnen) volledig onmogelijk te maken én de warmte ook buiten óf juist binnen te kunnen houden.

@significant Volgens mij zitten de ramen op amper twee meter hoogte en is de trap een normale 3-trede huishoudtrap... Rechts in de tweede foto (met trap) zie je de hoek met de vloer nog zitten :+

Luxaflex is leuk spul als je wilt gaan verduisteren (en dus minder licht naar binnen wilt gaan halen).

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 01-04-2022 19:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:04
Will_M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:30:
[...]

@significant Volgens mij zitten de ramen op amper twee meter hoogte en is de trap een normale 3-trede huishoudtrap... Rechts in de tweede foto (met trap) zie je de hoek met de vloer nog zitten :+

Luxaflex is leuk spul als je wilt gaan verduisteren (en dus minder licht naar binnen wilt gaan halen).
2meter kan al uitdagend zijn om soepel te bedienen. Luxaflex heb je ook prima voor de toepassing die hier nodig is, onze producten waren in meen ik 4 trappen doorzichtigheid te verkrijgen, nog los van de compleet verduisterende variant. Daarom: ga naar een vakman want online is het echt lastig met dit soort producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watje4
YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:18:
[...]

Moet het perse van boven naar onder?
Van links naar rechts is de maat veel gangbaarder vermoed ik.
Links naar rechts plisse's bedoel je? Maar dat betekent in de praktijk dat je tegen inkijk waarschijnlijk altijd je hele plisse dicht moet hebben, dat is eigenlijk niet gewenst. Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watje4
Will_M schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:30:
Ik zou in zo'n geval de 'blindering' (wat @Watje4 volgens mij wil) aan de buitenkant op het glas laten plaatsen. Een 'spiegel' coating is al voldoende om de inkijk van de buitenkant (náár binnen) volledig onmogelijk te maken én de warmte ook buiten óf juist binnen te kunnen houden.

Luxaflex heeft geen oplossingen anders dan plissé en zelfs die moeten bij 45 graden hellend geschroefd worden.

(inderdaad, ramen beginnen op ~ 2 meter hoogte)

Spiegel folie is hier ook al ter sprake geweest omdat we dat ook al op een ander raam in huis hebben. Spiegelfolie neemt echter ook licht weg, dus daarmee zou de gehele ruimte donkerder worden. Daarnaast werkt het niet/nauwelijks als je binnen licht aan hebt staan. We houden de optie zeker in gedachten, maar het heeft niet onze voorkeur.
significant schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:24:
Ben je in een fysieke zaak geweest die nog ordentelijk advies geeft? Je zou eens een Luxaflex dealer kunnen zoeken in de buurt. Goed advies (zoals al aangehaald vertikaal schuiven) is denk ik wel prettig. Zeker omdat het redelijk hoog lijkt te zitten (trap als referentie).
Wellicht simpel: hoe hebben overige wijkgenoten het opgelost?
Ja, in twee lokale winkels naar binnen gelopen, maar weinig kennis aanwezig en weinig welwillendheid om creatief mee te denken. Nu via internet contact met een winkel wat verder weg, mogelijk gaan we daar aankomend weekend even heenrijden. Zij bieden shutters aan in een frame, waarbij het frame alleen boven/onder en aan elkaar bevestigd hoeft te worden. Lijkt een dure optie te zijn, maar misschien wel precies wat we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Squeeze
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:44
Wat wellicht een optie is, is om in plaats van raamdecoratie aan de binnenzijde, zipscreens aan de buitenzijde te laten monteren. Montageprobeem opgelost, het doek is in verschillende dichtheden te krijgen, bediening met afstandsbediening.

Doordat het een zipscreen is, kan het met grote windkracht nog steeds gebruikt worden en je hebt meteen ook zonwering op je lichtstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watje4
P_Squeeze schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:36:
Wat wellicht een optie is, is om in plaats van raamdecoratie aan de binnenzijde, zipscreens aan de buitenzijde te laten monteren. Montageprobeem opgelost, het doek is in verschillende dichtheden te krijgen, bediening met afstandsbediening.

Doordat het een zipscreen is, kan het met grote windkracht nog steeds gebruikt worden en je hebt meteen ook zonwering op je lichtstraat.
Oh, daar zal ik me eens in gaan verdiepen, thanks. Snel googlend krijg ik de indruk dat het net als spiegelfolie niet meer beschermd als het licht binnen meer is dan buiten (https://www.zonwering.nl/raamzonwering/screens/zipscreen/) maar wie weet zijn er meerdere varianten.
Pagina: 1