Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eded
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-03 22:19
Hallo,
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan maar kom er niet uit.
Wij overwegen een warmtepomp (al dan niet HT, geen hybride) te plaatsen voor de verwarming van ons huis. Duidelijk is dat de isolatie of maw. het energieverlies bepalend is welke type warmtepomp geschikt is (of misschien helemaal geen enkele!)
Hier enkele gegevens:
vrijstaand huis 1989 met kelder 130m², benedenverdieping 130m² en bovenverdieping 70m²
Buitenmuren bestaan uit Thermoblokken 19cm (Ploegsteert) met sinds enkele jaren spouwmuurisolatie +/- 5cm.
Schuine delen van het dak zijn geïsoleerd met 6cm glaswol
Zolder heeft 18cm glaswol
Onlangs is ook de beglazing vervangen door 1.0 HR dubbel glas
Op de bovenverdieping wordt nauwelijks verwarmd, (slaapkamers)
Er zijn klassieke radiatoren, (plaat, types 22 en 33) die al wat overgedimensioneerd zijn, en de huidige verwarming gebruikt stookolie, waarvan we afhankelijk van de winter tussen 1500 en 2000 liter verbruiken.
De keteltemperatuur wordt mbv een buitenvoeler geregeld en de stooklijn is zodanig aangepast dat de temperatuur meestal niet boven de 50° uitkomt, tenzij het -10 wordt, dan wordt dat 55°.
Sanitair water is met een aparte warmtepompboiler, werkt perfect en wordt niet vervangen.
De bedoeling is dat de bestaande radiatoren blijven hangen, en op een enkele plaats vergroot worden indien nodig.
Er zijn ook zonnepanelen, 5250Wp

Is hier een warmtepomp zinvol?
De omschakeling is ingegeven oa. door van de mazout af te willen, maar ook de renovatie van de schouw, die behoorlijk veel condensatie vertoont sinds de brander vervangen is in 2014. Hier wil ik geen investeringen meer in doen.
Ketel Viessman is 20j oud en nog in perfecte staat.

Graag jullie visie/advies

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het klinkt als een aardig uitgangspunt. Weet je ook hoeveel kWh-thermisch (liters mazout per jaar * 10.78) je momenteel verbruikt? De hier vaak gebruikte 'Koevlaasfactor' komt met neer op kWh/jaar / 208 = gewenst vermogen voor de warmtepomp - er van uitgaande dat je niet compleet anders gaat stoken.

Verder is het zaak dat de warmtepomp z'n energie kwijt kan bij een voldoende lage temperatuur. Grote en/of lagetemperatuurradiatoren helpen hierbij.

Daarnaast wil je m ergens kwijt kunnen en een route voor de leidingen hebben.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:05
Aangezien een liter stookolie ongeveer evenveel energie bevat als een M3 gas kom je dan bij 2000 liter per jaar op een warmtepomp van net geen 10kW.

Warmtepomp lijkt me zeker zinvol. Is dit in Nederland? Dan krijg je ook nog subsidie.

Aangezien het tapwater al geregeld is zou ik voor een mooie monoblock gaan. Denk dan bijvoorbeeld aan zoiets: https://warmtepomp.myonli...-monobloc-t-cap-12-kw-3f/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
Mazout is een Russisch leenwoord bij de Vlamingen, en Ploegsteert is een Belgisch bedrijf dus ik ga er vanuit dat de TS in Vlaanderen woont :)

Met 50-55 graden heb je nog een vrij hoge temperatuur nodig... en dan draait een WP niet heel efficiënt.

Zinvol is dus een lastige vraag: Wat is je doel? Kosten wat kost van de Mazout af: Zeker ;-)
Financieel? Laatste wat ik kon vinden was mazout nog behoorlijk goedkoop ten opzichte van gas en elektriciteit... Dus financieel gezien: waarschijnlijk duidelijk nee.

Met geventileerde convertoren zou je de benodigde temperatuur kunnen verlagen, maar dat vereist ook weer investeren. Eerst van de mazout af, daarna lopende kosten omlaag.. kan ook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@Ronald Een stooklijn die bij -10C pas op 55C zit komt bij 0C op ~45C. 99% van de tijd is het niet kouder dan 0C, dus dat lijkt me prima. TS geeft ook aan dat hij bereid is eventueel radiatoren te upgraden. Wellicht valt er nog wat te winnen in het stookgedrag (meer radiatoren laten meedraaien of nachtverlaging afschaffen). Ik denk dat het prima haalbaar is als ik het zo lees.

Het lijkt me een prima haalbaar en zinnig plan. Zeker ook omdat @Eded anders tegen een forse investering aan zit te kijken om zijn huidige systeem in bedrijf te houden. 10kW is geen gek groot vermogen voor een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eded
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-03 22:19
Inderdaad Belgisch😌
Ook in België is er een subsidie voor warmtepompen.
Voor de vernoemde schoorsteenrenovatie is er al gauw 2000€ nodig, wat ik wil vermijden.
2 van de 3 radiatoren in de living kunnen eenvoudig vervangen worden van type 22 naar 33 hetgeen zo'n 600W extra vermogen oplevert bij 35/25 regime en dus bij pakweg 50/40 toch zo'n 1000W opleveren (50/40 heb ik geen Datasheets gevonden).
De (niet zo heel grote)badkamer is aan vernieuwing toe en hoop daar vloerverwarming te installeren .
Btw, mazout oftewel stookolie zit tegenwoordig al aan 1.3€ en ik geloof niet heel erg dat de toekomst op dit gebied rooskleuriger wordt

[ Voor 12% gewijzigd door Eded op 31-03-2022 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
@Paul C klopt hoor, verwachtingen juist wekken. En er zijn meer factoren dan alleen het meest efficiënte systeem zoals @Eded aangeeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@Eded Die upgrade helpt een slok op de borrel. Daarnaast heb je ook nog de optie om je radiatoren te boosten. Als dat bezwaarlijk is vanwege geluid bijvoorbeeld, dan kun je ervoor kiezen de boosters alleen te gebruiken bij lage temperaturen.
Pagina: 1