Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 00:57
Goedemiddag allemaal,

ik heb een Lenovo IdeaPad 5 pro Intel laptop.
Tot nog toe werkte de webcam prima, maar gisteren is deze opeens gestopt.
In geen enkele applicatie krijg ik hem aan de praat, niet in Zoom of de windows camera app.
Ook de Windows Home login (via camera) is gestopt met werken.

Wat heb ik reeds gedaan?
  • Anti-Virus (Norton) reeds toestemming gegeven voor camera (Safecam)
  • Windows Privacy toestemming gegeven tot de camera, hierin staat ook aangegeven dat de camera wordt aangeroepen
  • Drivers gedeinstalleerd en opnieuw geïnstalleerd via device manager
  • Overige updates uitgevoerd
  • Gekeken op Lenovo / Google of dit bekend probleem is, niks gevonden.
Hij zou in principe gewoon moeten werken, maar hij komt dus niet door.
Lampje gaat ook niet branden, maar de software herkent wel dat de camera wordt aangeroepen.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Of is de camera gewoon kapot (laptop is <6 maanden oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:35
Is de webcam driver pas geupdate? Heeft Windows niet een update voor die webcam gepushed? Is er een update bij Lenovo die het wellicht op lost?
Wellicht de fabrikant zelf van de webcam die een driver heeft die nieuwer is?
Drivers deinstalleren, maar wel forceren naar de driver die je zelf gedownload hebt in plaats van wat Windows pushed.

Ik heb zelf een oude geluidskaart gehad die gesloopt werd driver technisch door Windows update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 00:57
Arunia schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:47:
Is de webcam driver pas geupdate? Heeft Windows niet een update voor die webcam gepushed? Is er een update bij Lenovo die het wellicht op lost?
Wellicht de fabrikant zelf van de webcam die een driver heeft die nieuwer is?
Drivers deinstalleren, maar wel forceren naar de driver die je zelf gedownload hebt in plaats van wat Windows pushed.

Ik heb zelf een oude geluidskaart gehad die gesloopt werd driver technisch door Windows update.
Ja dit dacht ik in eerste instantie ook. Er is 1 update geweest in de tussentijd vanuit Windows, maar dit zou niks te maken moeten hebben met de webcam. Zal hier nog even wat verder induiken.
Heb de webcam drivers direct vanaf de Lenovo site gedownload maar ook niks.
Gaat hier om een vrij nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:35
Enige andere dan is laptop resetten naar fabrieksinstellingen en kijken of het dan goed gaat. Zo niet, dan zou ik garantie claimen. Dan lijkt me de webcam inderdaad stuk.