Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• aris09
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 14:32
Ik heb afgelopen jaar een andere woning gekocht waar de vorige eigenaar in 2020 5 panelen op het dak heeft geplaatst. Het zijn 5X JA Solar JAM60S12/310 icm een Growatt 1500-s omvormer.
Het huis heeft een schuin dak met een ZZW oriëntatie zonder schaduw van bomen, schoorstenen of dakkapellen. Daarom vind ik het nogal zonde om het bij 5 panelen te houden. Na het verplaatsen van een dakraam passen er nog 10 extra panelen bij.

De ontwikkelingen gaan blijkbaar erg snel en de leverancier van de originele panelen kan deze niet meer bij plaatsen. Er komen dus 10 panelen bij van een ander merk en afmeting en een tweede omvormer is nodig.

Ik ben bij een partij uit gekomen waar ik wel een oke gevoel bij heb voor het volgende:
10x Denim 330WP
Goodwe 3000DNS
€4.099 excl

Dan heb ik icm mijn huidige panelen
10x 330w 3.330w
5x 310w 1.550w
Totaal 4.850w
(~€0,85/w)

Maar ik krijg er een beetje een houtje touwtje gevoel bij. Verschillende panelen op het dak kwa uitstraling en afmeting. Tweede omvormer op zolder. Extra kabel naar beneden terwijl alles gestukt en geschilderd is.

Daarom heb ik ook gekeken naar de oude panelen verwijderen en alles nieuw. Dan heb ik
16x Longi 365WP
Goodwe 5000DNS
€5.291 excl

16x 365w 5.840w
(~€0,91/w)

Op dit moment woon ik alleen en heb geen goed beeld van mijn energieverbruik omdat ik er nog geen jaar woon (en met het thuiswerken is het denk ik ook geen representatief jaar). Op de planning staat nog wel een full electric warmtepomp. Het huis heeft nu 1x30a maar een aanvraag voor 3x25a is gemaakt. Voor de oude panelen heb ik geen plek meer (twee op mijn schuurtje ofzo) dus die gaan dan waarschijnlijk naar marktplaats.
Wat denken jullie? Is het het waard om twee jaar oude panelen er weer af te halen. Het voelt een beetje als kapitaalvernietiging. En twee omvormers passen wel op 1x30a en 3x25a. Maar ik vraag mij af of die 5000dns op 3x25a kan. Dan komt daar nog de kosten van een 3 fase omvormer bij.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Je eerste berekening klopt niet volgens mij, je hebt de liggende panelen meegeteld.
Ik kom op €1,24 uit bij de eerste offerte.
Tweede is dus goedkoper en mooier als je daar waarde aan hecht en je krijgt nog geld voor je oude set op MP.
Die past makkelijk op 3x25, edit, is een fase dus wordt lastig.

[ Voor 59% gewijzigd door klump4u op 31-03-2022 16:46 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08
Waarom ga je niet gelijk voor nog hogere WP panelen als je gaat combineren?

Die 5 panelen kunnen evt op de wasmachine groep, dan kan je de huidige zonnengroep gewoon gebruiken voor je nieuwe set scheelt een kabel trekken en kosten.

De oude panelen kosten je niks, elke investering moet je eerst weer terugverdienen. Ik heb een huis gekocht waar 8x 270wp op lag. Die heb ik na de renovatie zelf terug gelegd.

Met 10x 390wp en 5x 310 heb je voorlopig ruim voldoende capaciteit, wie weet woon je over 5 jaar wel samen, komt er een dakkapel etc, dan moeten er weer panelen af.

Sowieso is je berekening vreemd, want voor bijplaatsen reken je met 330wp en voor nieuw met 365wp.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• aris09
Voor het bijplaatsen heb ik meegegeven dat de nieuwe panelen zo dicht mogelijk in de buurt komen van de oude panelen in afmeting en uitstraling. Dat is het verschil in wp.

Ja de liggende panelen heb ik meegenomen in de berekening in kosten per w. Die moet ik wel meenemen voor een eerlijke vergelijking. Het gaat er ten slotte om hoeveel opbrengst ik totaal heb tegen welke kosten.

Edit: met een 3-fase omvormer kom ik op €5.617 excl. Dan kom ik op €1,04/w.

[ Voor 9% gewijzigd door aris09 op 31-03-2022 17:30 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27
aris09 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:09:
Ja de liggende panelen heb ik meegenomen in de berekening in kosten per w. Die moet ik wel meenemen voor een eerlijke vergelijking. Het gaat er ten slotte om hoeveel opbrengst ik totaal heb tegen welke kosten.
Dan nog klopt je berekening niet… Is nu geheel niet eerlijk.
Voor je liggende panelen heb je die opbrengst van 1550Wp nu al namelijk al tegen 0 kosten.
Jij rekent alsof je die opbrengst pas krijgt in de prijs van je aanvullende set..
Dat klopt dus niet… die aanvullende set levert je alleen de éxtra opbrengst van de aanvulling (3300Wp) tegen de volledige prijs van die extra set…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
oud setje op noord?
nieuw setje kan met 15 panelen op 3 fasen goodwe of ander merk 5k omvormer.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• aris09
De oude panelen gaan er af er komt een nieuwe set 400Wp panelen op het dak.

Maar wat kan ik nog met de oude panelen doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FqyHT4F/situatie2.jpg

A er passen twee op mijn schuurtje. Misschien met twee micro omvormers direct op het stroomnet (2x310Wp is volgens mij net te hoog van wat is toegestaan)

B drie op mijn garage maar dat is niet ideaal met schaduw.

C op de noord zijde leggen.

D verkopen

Leveren panelen met een noord oriëntatie nog wat op?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Noordzijde, levert altijd iets op, en je bent alleen montage kwijt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• aris09
Voor de demontage van de panelen rekenen ze €250. Voor montage op noord zullen ze wel het dubbele vragen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als die noord montage ook aantikt kwa prijs kan je dat ook gewoon gelijk goed doen en dat dak ook volleggen met nieuwe panelen. Is tegenwoordig ook zelfs rendabel!

En die oude panelen gewoon op MP verkopen. Daar wordt tegenwoordig flink betaald voor oude setjes die NU beschikbaar zijn. Ook rendabel ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• aris09
Volgens Solaredge leven de panelen aan de noordzijde 774 kwh per jaar op. Kan dit een beetje kloppen?

En ik las dat sommige omvormers een minimale hoeveelheid opgewekte stroom nodig hebben voordat ze werken, gaat dat met mijn huidige omvormer nog problemen opleveren?
Pagina: 1