Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 19:30
Hoi,

Ik lees overal dat zonnepanelen gewoon werken in de regen. Het rendement is dan minder omdat het vaak bewolkt is, maar de regen op zicht maakt niks uit.

Nu is dit helaas niet de ervaring die ik heb. Wanneer het bewolkt is wek ik vaak not 2 tot 3 Kw op, maar als het regent ligt dit toch echt rond de 200 tot 400 w.

Ik heb een SolarEdge omvormer van 6Kw, en panelen(Monokristallijn Fullblack 355Wp Suntech Solar) met een totaal vermogen van 6.745Kw.
bij een zonnige dag haal ik ook gerust 5 tot 6 Kw uit mijn systeem. Voor mijn gevoel werken de panelen niet goed wanneer ze nat zijn.

klopt de algemene aanname dat regen geen effect heeft niet?

Of is er iets niet goed met mijn panelen waardoor regen wel effect heeft maar dat niet zou moeten?

Beste antwoord (via bartje op 31-03-2022 16:06)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan je systeem aanmelden bij pvoutput.org, dan kun je vergelijken met systemen in de buurt.

Daarnaast is het denk ik goed om de genoemde eenheden juist te noteren. De hoeveelheid opgewekte energie noteer je namelijk in (k)Wh.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:59
Ze werken wel, maar minder omdat er minder zonlicht is.

Je moet niet het volle vermogen verwachten met regen.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:48
En bij regen zal de bewolking over het algemeen ook dikker zijn. Je kan lichte bewolking natuurlijk niet vergelijken met een fikse regenbui bewolking.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:39
Zal de helling van de panelen er ook niet mee hebben te maken? Bij een steile helling loopt het water er makkelijker van af.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
Als het bewolkt is dan heb je meestal nog witte wolken die het zonlicht nog wel een beetje doorlaten voor weerkaatsen. Bij regenbuien komt er een heel stuk minder zonlicht er doorheen. Als het regent is het ook een stukje donkerder ;)

Dus ja ze werken wel, maar opbrengt is minimaal

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • Beste antwoord

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan je systeem aanmelden bij pvoutput.org, dan kun je vergelijken met systemen in de buurt.

Daarnaast is het denk ik goed om de genoemde eenheden juist te noteren. De hoeveelheid opgewekte energie noteer je namelijk in (k)Wh.

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 19:30
dank allemaal,
de helling is 40, dus het water loopt er goed vanaf, en de wolkdichtheid zal er mee te maken hebben.
bij pvoutput is 1 iemand bij mij in de buurt, en deze heeft een soort gelijke curve als ik. Ik zal dit de komende dagen wat meer in de gaten houden.
Pagina: 1