DUAL boot (Windows 10 en Atlas OS Windows) verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peggy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 15:51
Goedemiddag,

Ik mag vanmiddag mijn 13e jarige zoon helpen zijn PC te herstellen en denk te begrijpen wat er moet gebeuren, maar wil het graag verifiëren bij mensen met meer kennis.

Mijn zoon is een enthousiast gamer en is vooral bezig met meer fps, verbeteren GPU, CPU, etc. Ik probeer het te volgen, maar dat lukt net an.
Gisteravond had hij bedacht dat hij een andere OS op zijn PC zou installeren, die voor gamen geoptimaliseerd is. Hij heeft Atlas OS Windows geïnstalleerd. Als ik het goed begrijp heeft hij de volgende stappen doorlopen:
- een windows herstelpunt aangemaakt
- een .iso file gedownload van atlasos.net
- een partitie aangemaakt met Macrorit Partition Expert
- iets opgestart wat InstallWindows.bat heet (run as Administrator), daarin moest hij de lokatie van de .iso-file aangegeven en de naam van de nieuwe partitie.
Uiteindelijk had hij daarna bij opnieuw opstarten de keuze uit 2 operating systems.

Je voelt 'm aankomen, de nieuwe OS was niet wat hij ervan verwachtte (+ dat hij niet verwacht had dat hij al zijn programma's opnieuw zou moeten installeren op de nieuwe OS, etc) en hij wilde er weer vanaf.
Toen hij weer naar de gewone Windows OS ging, kon hij echter geen herstelpunt meer vinden. Hij heeft toen alle files op de nieuwe partitie geselecteerd en geprobeerd te deleten. Dat lukte gedeeltelijk. Hierdoor werkt de nieuw OS natuurlijk helemaal niet meer.
Vervolgens heeft hij hulp gevraagd op Discord en daar werd hem EasyBCD aangeraden. dat heeft hij geïnstalleerd en toen snapte hij het helemaal niet meer (verdere Discord support bleef uit), dus werd moeders in paniek geroepen. Ik mag het nu oplossen.

Een ochtendje gegoogled dus en dit is wat ik ervan begrijp:
- er staan 2 OS op zijn systeem. Doordat ze beiden een andere schijf hebben, denken ze ieder dat ze de enige zijn.
- 1 OS is niet meer volledig en werkt niet meer
- er bestaat een bootfile, waarin je zet wat de PC bij opstarten moet doen en daarin staat dat je een keuze krijgt voor een OS, bij het opstarten.

Klopt dit?

Lange inleiding, maar mijn vraag (vragen) nu:
- is het enkel een kwestie van die bootfile weer terug aanpasssen zodat hij alleen windows OS op C: kent?
- kan ik dat via windows instellingen doen of heb ik dat EasyBCD nodig?
- is het handig om dan ook die EasyBCD weer te verwijderen/uninstalleren?
- kan ik daarna "gewoon" die nieuwe D-partitie verwijderen (incl alle files)?
- eh.... hoe doe ik dat?

Misschien voor jullie heel duidelijk, maar ik wil voorkomen dat ik dingen onherstelbaar beschadig.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Peggy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peggy
PS. Ja ik heb nu een zoon met heel veel spijt, die inziet dat hij ietwat impulsief en ondoordacht heeft gehandeld ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Peggy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:09:
PS. Ja ik heb nu een zoon met heel veel spijt, die inziet dat hij ietwat impulsief en ondoordacht heeft gehandeld ;-)
Bereid jezelf en zoonlief er alvast op voor dat je alles opnieuw zult moeten installeren.
Het is totaal onduidelijk wat er allemaal met het systeem gebeurd is; reparatie kun je vergeten.
Dus:
  1. booten van windows setup medium
  2. alle partities van de harddisk verwijderen
  3. windows installeren
  4. drivers installeren (graka enzo)
  5. games opnieuw installeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

En een gratis tip, zet een tweede schijf in de computer waar de games op komen.

De grote game launchers (Epic, Steam) kunnen na een herinstallatie die mappen weer gebruiken,
dat scheelt een hoop tijd en moeite.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:20
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:40:
[...]

Bereid jezelf en zoonlief er alvast op voor dat je alles opnieuw zult moeten installeren.
Het is totaal onduidelijk wat er allemaal met het systeem gebeurd is; reparatie kun je vergeten.
Dus:
  1. booten van windows setup medium
  2. alle partities van de harddisk verwijderen
  3. windows installeren
  4. drivers installeren (graka enzo)
  5. games opnieuw installeren
En dit lijkt ook zo te horen het beste om te doen, gewoon helemaal opnieuw beginnen.
Daar ben je minder tijd mee kwijt als de oude installaties proberen te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peggy
Ai, daar zal hij van balen.
Wel een duidelijk advies. Dankjulliewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Als ik het goed begrijp doet de reguliere Windows het nog gewoon. En er is geen systeemherstelpunt meer aanwezig. Klopt dat?

Als beide vragen met ja zijn beantwoord dan is er niet veel aan de hand en is er geen herinstallatie nodig en spreken anderen voor hun beurt.

Bij het verwijderen van een ander OS dat is geïnstalleerd op een andere schijf of partitie is geen systeemherstelpunt benodigd.

Met EasyBCD kun je o.a. de entry uit de bootloader verwijderen die naar het andere OS verwijst.

[ Voor 10% gewijzigd door EricJH op 01-04-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 20:45

L0g0ff

omg

Ik zou ook gewoon gaan voor een herinstallatie.

Mocht je data kwijt zijn omdat je verkeerde Windows installatie kapot hebt gemaakt download dan vooraf een Ubuntu 20.04 iso en boot daarmee in een "live" omgeving.

Sluit dan een externe USB disk aan en "mount" je beide Windows partities door ze met de "verkenner" te openen en kopieer je data dan naar die USB disk.

Als je er zeker van bent dat je al je data hebt boot dan van je windows iso, verwijder al je partities en installeer alles opnieuw.

Misschien zou je ook eens een kennis die een beetje handig is met computers erbij kunnen betrekken. Want het wordt allemaal al heel snel best wel technisch.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Het is niet gezegd dat de reguliere Windows niet meer naar behoren functioneert. Dat is waarom ik daar expliciet naar vraag. We weten alleen dat "Toen hij weer naar de gewone Windows OS ging, kon hij echter geen herstelpunt meer vinden.".

Hoewel vervelend heb je geen Windows systeemherstel nodig in deze situatie. Het idee dat systeemherstel nodig zou zijn kan een idee zijn dat in paniek door een 13 jarige wordt geopperd. Wat enkel hoeft te gebeuren is met EasyBCD de entry voor het alternatieve OS ter verwijderen. Daarna kun je de partitie van Atlas OS Windows verwijderen met Windows Schijfbeheer of een partitie manager naar keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door EricJH op 04-04-2022 02:16 ]

Pagina: 1