Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Mijn vraag

We gaan verhuizen naar een bestaande woning met een 1x40A aansluiting. Installateur zal nieuwe keuken voorbereiden en hiervoor extra groepen plaatsen. Zo komt er een inductiekookplaat, heetwaterkraan en een combi oven en gewone oven. Was al wel 1 oven en een vaatwasser. Verwarming via vloerverwarming van huidige cv ketel.
Nou willen we ook ongeveer 4500-5000wp aan zonnepanelen leggen.

De installateur zegt dat vervanging aansluiting naar bijv 3x25A niet nodig is voor keuken en dat we benodigdheden voor zonnepanelen niet iets is waar hij tussen wil gaan zitten. Zonneboeren zeggen op hun beurt dat het ook voldoende is.

Netbeheerder kan geen datum geven omdat mogelijk "aanvullende werkzaamheden nodig zijn"

Wat zeggen jullie? Geen zorgen maken of toch met spoed proberen te vervangen?

Alle reacties

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:34
Ik heb zelf ca 5000wp op een 1 fase aansluiting zitten. Daar heb ik spijt van. Ik zou sowieso naar 3 fasen gaan als ik het nogmaals zou doen. Het zijn ook alleen eenmalige kosten voor uitbreiding naar 3-fasen maar dan heb je wel alles goed geregeld en toekomst klaar.

De voltage van deze 1 fase wordt al snel veel te hoog, en mijn omvormer stopt vervolgens met terugleveren

[ Voor 16% gewijzigd door Tribunus op 31-03-2022 12:52 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou direct de bestaande 1 fase kast eruit roppen en er een nieuwe 3 fasen in plaatsen. Met wat bruggen kan je deze gewoon probleemloos gebruiken op een 1 fase aansluiting.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
ds23man schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:55:
Ik zou direct de bestaande 1 fase kast eruit roppen en er een nieuwe 3 fasen in plaatsen. Met wat bruggen kan je deze gewoon probleemloos gebruiken op een 1 fase aansluiting.
Heb hier echt te weinig verstand van. Je kan dus niet alleen een 3fase aansluiting hebben maar ook een 3fase kast? 8)7 :?

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 11:39
glider5 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:01:
[...]

Heb hier echt te weinig verstand van. Je kan dus niet alleen een 3fase aansluiting hebben maar ook een 3fase kast? 8)7 :?
Ja dat kan, maar is niet gebruikelijk.

Hier een extreem versimpelde weergave van hoe dat er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf5n-T675VpgHVDhzRYRCW0FFCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky6Wkgbu5CkBujIGQZtl6P2E.jpg?f=fotoalbum_large

excusses voor de extreem amateuristishe tekening, maar korte termijn enzo.. :+
(de nul draad (neutral) is niet ingetekend)

Als je de mogelijk hebt om 3-fasen te laten aanleggen zou ik dit zeker doen.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ja, bij een 1-fase kast voedt die ene fase alle groepen.
Bij een 3-fase kast worden de groepen verdeeld over de drie fases.

En er zijn nog een paar andere verschillen. Zo heeft een drie-fase kast een 4 polige hoofdschakelaar (3 fasen + nul) waar een 1-fase kast een dubbelpolige hoofdschakelaar (fase+nul) heeft. Ook is de dubbele (enkelfasige) kookgroep voor het elektrisch fornuis bij een 3 fase kast vaak niet aanwezig. In plaats daarvan is het fornuis op de drie fasen aangesloten. De meter zelf kan bij een enkelfase aansluiting zowel een enkelfase als een driefase meter zijn waarop maar 1 fase is aangesloten.

Afhankelijk van je situatie moet de hele kast vervangen worden (vooral bij oude gebouwen) of enkel het deel boven de meter. Tegenwoordig heeft elk huis namelijk een volledige 3 fase aansluiting op het net, maar zit er 'slechts' 1 fase aangesloten op de meter. De overige 2 fases stoppen in het dichte kastje direct onder de meter.

Even los van het feit of een (gecertificeerde) elektricien dat mag, maar als je al een 3 fase meter hebt en je huis is al op 3 fase voorbereid dan kan hij dat kastje open maken en de aansluiting aanpassen:
- 2 draadjes van de meter naar het onderste kastje trekken
- 2 smeltzekeringen (en houder) in de juiste zekeringhouders plaatsen
Een vrij simpel klusje dus die in het niet valt bij het (benodigde) vervangen van de bovenkant van de kast.

Maar zoals ik al aangaf, ik weet niet of een (gecertificeerde) elektricien dat mag doen of dat een dergelijke actie enkel is voorbehouden aan de netbeheerder. De netbeheerder moet die aanpassing namelijk ook administratief verwerken. Net als het (eventuele) vervangen van de meter. Dat stelt an-sich ook niets voor.

De weg die @ds23man aangaf lijkt mij een goed compromis: de netbeheerder vragen om de aansluiting aan te komen passen en ondertussen een elektricien vragen de kast aan te passen op 3 fasen. Maar let wel, het is niet in alle gevallen mogelijk! Zo moet een elektrische kookplaat bijvoorbeeld heel anders worden aangesloten als hij op 1 fase of 3 fases moet werken. Maar de elektricien zal je wel kunnen vertellen wat de (tijdelijke) impact gaat zijn.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de eerste plaats zou het wel handig zijn om te weten hoeveel vermogen je inductieplaat is en eventueel merk en type.

En een foto van je huidige meterkast kan ook al veel vertellen.

[ Voor 21% gewijzigd door ds23man op 31-03-2022 14:20 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Vooral merk en type. De Nederlandse kookgroep is niet altijd (officieel) compatible met elektrische kookplaten. Altijd even de installatievoorschriften bekijken.

Met het oog op de toekomst zou ik zelf de stap maken naar een 3-fase aansluiting. Maar dan is het wel even handig om te weten hoeveel meerwerk (en vooral kosten) dit is voor de netbeheerder.
Je kan voor de tussentijd een 3-fase kast aansluiten op 1 fase, maar wel met een beperking.
- Je kan GEEN gebruik maken van krachtgroepen (3p+n) zolang je op een 1F aansluiting zit.

Dus afhankelijk van het uiteindelijke doel, kan het zijn dat je na de netverzwaring nog een kleine wijziging moet doen aan de kast (maar dat stelt dan weinig meer voor).
Pagina: 1