Wifi powerline aansluiten op Deco X20 of KPN Experia V12

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 20:09
Ik heb een KPN Experia Box en drie TP-link Deco X20 modules om mijn huis te voorzien van wifi. De Deco's zijn bedraad aan de experia box aangesloten. Ik gebruik de wifi van de Deco, die van de experia box is uitgeschakeld.

Nu wil ik in onze overkapping wifi hebben. Ik heb daar helaas geen ethernetkabel liggen. Het hoeft geen superverbinding te zijn, zolang we daar maar kunnen surfen, wat muziek streamen en wat videostreaming op de ipad. Ik dacht zelf aan een TP-link powerline wifi module. In het tuinhuis ligt elektra, die onderdeel is van een groep in huis. De wifi module komt in de schuur die aan de overkapping vast is te hangen. Ik begrijp dat die apparaten geen IP rating hebben.

De vraag die ik heb is, kan ik de powerline module rechtstreeks op de main Deco X20 aansluiten, zodat de wifi module het Deco X20 netwerk gebruikt? Dan hoef ik buiten niet van wifi netwerk te wisselen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Beste antwoord (via Hulleman op 31-03-2022 17:10)

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:05
De vraag die ik heb is, kan ik de powerline module rechtstreeks op de main Deco X20 aansluiten, zodat de wifi module het Deco X20 netwerk gebruikt? Dan hoef ik buiten niet van wifi netwerk te wisselen.
Ja, als je goed is heeft je Deco X20 een aantal ethernetpoorten. De Powerline adapter sluit je aan dmv. ethernet en plaats je dus in de buurt van je Deco X20 of KPN Experia V12. Idealiter sluit je het aan op de KPN Experia aangezien daar de plek is waar je lijn binnen komt. (Deco X20 / KPN Experia [Ethernet] > Powerline Main [electra netwerk] > Powerline Sub > Wifi uitzenden)

Nee, je Powerline zal niet de wifi gebruiken van de Deco X20, maar maakt een nieuw wifi netwerk. Het maakt wel onderdeel uit van je totale netwerk. En als je ervoor zorgt dat de Wifi van de Powerline hetzelfde SSID en wachtwoord heeft zullen de apparaten automatisch overschakelen. Het voelt dan als 1, maar technisch is het niet.

Daarnaast moet je een realistisch beeld hebben van de performance van Powerline adapters. Het rendement is zeer beperkt (max 30% in ideale omstandigheden, in de praktijk nog minder) en erg afhankelijk van je thuis situatie + afstand die het moet overbruggen. TP-Link heeft er zelf een stukje over geschreven: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2928/

[ Voor 6% gewijzigd door heiyu op 31-03-2022 12:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:05
Ja, als je goed is heeft je Deco X20 een aantal ethernetpoorten. De Powerline adapter sluit je aan dmv. ethernet en plaats je dus in de buurt van je Deco X20 of KPN Experia V12. Idealiter sluit je het aan op de KPN Experia aangezien daar de plek is waar je lijn binnen komt. (Deco X20 / KPN Experia [Ethernet] > Powerline Main [electra netwerk] > Powerline Sub > Wifi uitzenden)

Nee, je Powerline zal niet de wifi gebruiken van de Deco X20, maar maakt een nieuw wifi netwerk. Het maakt wel onderdeel uit van je totale netwerk. En als je ervoor zorgt dat de Wifi van de Powerline hetzelfde SSID en wachtwoord heeft zullen de apparaten automatisch overschakelen. Het voelt dan als 1, maar technisch is het niet.

Daarnaast moet je een realistisch beeld hebben van de performance van Powerline adapters. Het rendement is zeer beperkt (max 30% in ideale omstandigheden, in de praktijk nog minder) en erg afhankelijk van je thuis situatie + afstand die het moet overbruggen. TP-Link heeft er zelf een stukje over geschreven: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2928/

[ Voor 6% gewijzigd door heiyu op 31-03-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Dank @heiyu! Ik weet dat het rendement slecht is van powerlines. Ik heb een 200mb verbinding en ik ben tevreden met 20-30mb onder de overkapping. Ik denk dat dat wel moet lukken.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
En een 4e x20 buiten?
Of heb je daar geen wifi dekking van bestaand netwerk?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
laurens0619 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:51:
En een 4e x20 buiten?
Of heb je daar geen wifi dekking van bestaand netwerk?
Nee, ik heb daar geen wifi dekking. Zodra ik van de keuken naar buiten ga, valt de hele verbinding helaas weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Hulleman Dat is wel kenbaar voor modern dubbelglas helaas :(
Soms helpt het om 1 accesspoint vlakbij het raam te plaatsen (in de keuken lijkt het) maar het zet meestal geen zoden aan de dijk.

Dan is een kabeltje naar buiten, of powerline dus een beter idee idd.
Makkelijkste zou wel om je 4e x20 buiten aan te sluiten via powerline. Dan heb je het minst gedoe met roaming etc maar ik kan mij voorstellen dat je niet op die kosten zit te wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
laurens0619 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:25:
Makkelijkste zou wel om je 4e x20 buiten aan te sluiten via powerline. Dan heb je het minst gedoe met roaming etc maar ik kan mij voorstellen dat je niet op die kosten zit te wachten :P
Dat is nog best een optie inderdaad, maar wel een prijzigere. Ik ga ook even proberen om de X20 in de keuken tegen het raam te zetten, die staat nu aan de andere kant van het huis. Niet aan gedacht en scheelt weer wat centen. Anders wordt het gewoon een wifi powerline. Met 20-30mb ben ik buiten al tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Hulleman imho is 20-30mbit sowieso genoeg voor 99% van de use cases voor thuiswifi. Voor gemiddeld huishouden dan he, geen tweakers

Een vereiste is stabiel internet en dat is beetje het prob met powerline. 20mbit ga je waarsch wel halen, de vraag is of t stabiel is.

Niets zo vervelend als een klapperende verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
De X20 tegen het raam in de keuken is geen optie... wifi signaal komt niet door HR++ glas heen. Ik heb een TP-link TL-WPA8631P besteld. Vooral omdat deze een 5ghz wifi signaal uit kan zenden. De adapter in de meterkast gehangen, direct aan de router. Extender in het tuinhuis, snelheid 15mb/s (van de 200). Karig.
De adapter toen direct aan de main X20 gehangen, omdat die op dezelfde stroomgroep zit als het tuinhuis. Verbinding 50mb/s, top. Op 2,4ghz haal ik nog geen 10mb/s.

Benieuwd naar de stabiliteit, ik merk dat de verbinding nog wel eens wegvalt, zoals al door @laurens0619 opgemerkt. Niet optimaal tijdens een F1 wedstrijd, maar dit werkt voor nu goed genoeg. Thnx voor het meedenken.

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 05-04-2022 08:39 ]

Pagina: 1