Feature request 'PCIe 5 power' zoekoptie bij voedingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nieuwe videokaarten gaan de PCIe 5 power connector gebruiken, wat ook bekend staat als de 12VHPWR connector. De 3090 Ti, die deze connector gebruikt is net uitgebracht. Oude voedingen kunnen deze min of meer ondersteunen via een verloopstuk (al mis je dan de 4 data pins die onderdeel zijn van de standaard). Het is nog niet duidelijk hoe erg dit is in de praktijk (de 3090 Ti gebruikt de data pins in elk geval niet). Zo'n verloopstuk kost wel veel aansluitingen van je voeding (het verloopstuk zet 3 aansluitingen om naar 1 plug).

Op dit moment zijn er nog geen voedingen die PCIe 5 power ondersteunen, maar alle fabrikanten hebben deze al aangekondigd. De eerste voedingen hiermee komen vermoedelijk binnenkort.

Ik voorzie dat dit een belangrijk selectiecriterium wordt richting het eind van het jaar, wanneer de nieuwe generatie van Nvidia/AMD videokaarten uitkomt met deze connectors. Als jullie dit nu toevoegen en nieuw uitgebrachte voedingen hier meteen op beoordelen, dan voorkomt dit dat jullie straks met terugwerkende kracht dit moeten gaan toevoegen.

Let er wel op dat voeding-fabrikanten die het verloopstuk meeleveren kunnen gaan beweren dat ze PCIe 5 power ondersteunen. Dit doet ASUS bijvoorbeeld met de nieuwe ROG Thor. Dit zou wat mij betreft niet moeten worden beoordeeld als echte ondersteuning, omdat de standaard niet volledig wordt gehaald en zulke voedingen geen meerwaarde hebben boven het gebruiken van een verloopstuk met een oude voeding. Je 'verliest' immers alsnog 3 aansluitingen van je voeding.

De ASUS ROG Loki gaat overigens wel een echte PCIe 5 power connector hebben.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:25

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Ludewig Bedoel je de 16-pins connector zoals deze oa op deze videokaart te vinden is? https://www.asus.com/Moth...90TI-24G-GAMING/techspec/. Deze kwam ik bij de meeste, zo niet alle RTX 3090 Ti's tegen toen ik ze afgelopen dinsdag had toegevoegd na het aflopen van het embargo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Glaanie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:28:
@Ludewig Bedoel je de 16-pins connector zoals deze oa op deze videokaart te vinden is?
Inderdaad, alle 3090 Ti's komen met deze connector (en een verloopstuk). Dit is trouwens een 12+4 pin connector, 12 pins voor stroom en 4 voor data (voedingen moet ook communiceren met de componenten die stroom gebruiken om alles goed te laten werken). Dit kan tot 600 watt aan stroom leveren, al is de specificatie zo opgesteld dat er 4 categorieën zijn: (tot) 150W, 300W, 450W, 600W. Hoe hoger het ondersteunde wattage, hoe beter de materialen moeten zijn. Dus het kan zijn dat er goedkopere kabels komen die een lagere wattage ondersteunen en die je niet moet gebruiken met een videokaart die meer stroom gebruikt dan de kabel veilig kan leveren.

Tot nu toe werden twee 6+2 connectors gebruikt (6 pins stroom en 2 voor data), die elk 150W kunnen leveren. De videokaart kan dan tot 375 W gebruiken (er komt ook tot 75W via het PCIe slot).

De officiële spec van de 3090 Ti Founders Edition is dat deze tot 450W kan gebruiken, wat dus hoger is dan wat kan worden geleverd met twee 6+2 connectors. Ik zie signalen dat 450W het maximum is wanneer je een verloopstuk gebruikt, al weet ik dat nog niet zeker. Als dat zo is, dan is een voeding met een verloopstuk dus niet future proof.

[ Voor 3% gewijzigd door Ludewig op 31-03-2022 12:16 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De gewone 3090 kan tot 350W gebruiken en zit dus nog onder de grens van wat kan met de oude aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:25

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

OK, dus voor de videokaarten zitten wel goed. Voor zover ik kan zien, zijn er nog geen voedingen verkrijgbaar met een native 16/12+4-pins aansluiting. Dus die zal ik in de toekomst in de gaten houden, wellicht dat daar nog wat extra specs nodig zijn.

Overigens levert de PCIe bus zelf ook nog 75 watt, plus de 3x 150 watt van de 8-pins connector, is dat totaal 525 watt. Misschien dat er een harde limiet in de hardware zit die niet meer dan 450W accepteert (hacks daargelaten), maar in theorie kan er dus nog 75 watt meer bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Glaanie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:55:
Voor zover ik kan zien, zijn er nog geen voedingen verkrijgbaar met een native 16/12+4-pins aansluiting. Dus die zal ik in de toekomst in de gaten houden, wellicht dat daar nog wat extra specs nodig zijn.
Dat klopt, al zijn ze al wel aangekondigd door de fabrikanten. Ik vermoed dat de eerste native voedingen in Q2 gaan komen (dus voor de zomer).
Overigens levert de PCIe bus zelf ook nog 75 watt, plus de 3x 150 watt van de 8-pins connector, is dat totaal 525 watt. Misschien dat er een harde limiet in de hardware zit die niet meer dan 450W accepteert (hacks daargelaten), maar in theorie kan er dus nog 75 watt meer bij :)
Klopt, maar de board partners zoals ASUS gooien meestal een flinke overclock bovenop de Founder's Edition, dus die zullen vast al een hogere TDP hebben. Naar verluid heeft Nvidia zich wat verkeken op RDNA 3 (volgende AMD gen) en gaan ze bij proberen te blijven op een manier die veel stroom gebruikt. Dus kan het straks hard gaan.

Ik verwacht ook dat de vele mensen die een strakke build willen niet erg blij worden van de verloopstukjes, dus los van de noodzaak van een nieuwe voeding, verwacht ik ook veel interesse uit die hoek. En daarnaast natuurlijk de velen die altijd het nieuwste willen hebben.

• Quartz123
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-04 10:34
Ik wil dit ook heel graag.

De voedingen komen eraan. Thermaltake toughpower GF3 is de eerste die gaat komen als het goed is, en die komt als het goed is al over een paar weken.

Volgens mij als je "ATX 3.0" toevoegd ben je er ook, ook als is het blijkbaar niet perse VERPLICHT dat een voeding de 12vhpwr stekkers heeft om aan de ATX 3.0 norm te voldoen.

De ATX 3.0 norm is overigens niet alleen maar het stekkertje, het is echt een nieuwe 'soort' PSU die ook beter tegen stroompieken kan:
https://nl.hardware.info/...et-600w-pcie-50-connector

[ Voor 58% gewijzigd door Quartz123 op 22-09-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quartz123
Ik zie dat het al geimplementeerd is nu.

Top werk, precies op tijd, voeding gelijk besteld :thumb_up:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Inderdaad, er staan nu 3 voedingen in de pricewatch met deze connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartz123
Echte ATX 3.0 voeding zie ik er nu nog maar 1 .
Er zullen wel meer voedingen zijn met de 16 pins stekker maar denk dat die voedingen gewoon geleverd worden met deze stekker los als verloop ?
Dus niet native en de voedingen zelf zijn ook niet ATX 3.0 (weet ik niet zeker)

Toughpower GF3 is in ieder geval echt 3.0 en heeft een native 16 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Oh ja, ik zie het. Dat is niet de bedoeling en een manier van de fabrikanten om vals te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik heb correcties aangevraagd voor de voedingen die met converters worden geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quartz123
Er zijn er nu een stuk of 5 in de maak.

Seasonic Vertex
Thermaltake Toughpower GF3 (nu net beschikbaar)
MSI MEG AI 1300 P

en nog twee die ik vergeten ben.
Dus pas op inderdaad dat het wel een echte ATX 3.0 psu is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Asus Loki en Silverstone Hela :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartz123
thx :thumb_up:

• Quartz123
Zal wel lichtelijk overdreven zijn maar blijkbaar zijn die losse verloopstekkers niet echt ideaal :

YouTube: SERIOUSLY?? MORE bad news for NVIDIA's 40 Series...

• Ludewig
  • Niet online
Ik zou iedereen aanraden om de 4000 kaarten even links te laten liggen totdat de early adopters hun huis al dan niet hebben laten afbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartz123
Oh ze hebben 't weer weggehaald ? :(

edit* Nevermind ik zit met m'n schele hofd bij vraag en aanbod te kijken ipv pricewatch

[ Voor 55% gewijzigd door Quartz123 op 25-09-2022 15:06 ]

Pagina: 1