Lage "smart" inbouwspots voor badkamer ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25
Hallo tweakers.

Wij gaan onze badkamer renoveren.

Alles is besteld en tegels zijn ook binnen gekomen.

Ben nu met het lichtplan bezig en loop daar al enkele keren tegen problemen op.

Onze valse plafond hoogte is een 6cm ongeveer, het liefste willen we inbouwspots.

Ik heb nog nergens lage smart inbouwspots gevonden, de inbouwspots worden wel vaak geleverd inclusief ledbron en drivers inbegrepen maar ik wil eigenlijk een soort scene maken met beweging sensor snachts dat het licht automatisch gedimd aan springt zonder iets te moeten doen als er iemand naar het wc gaat.

Ik heb al gekeken naar losse armaturen om dan met losse philips hue spots te werken maar deze inbouwhoogte zal veel te hoog worden.

De valse plafondhoogte kan ik niet nog meer verlagen dus zit ook al vast aan de 6cm hoogte.

Iemand toevallig een ander idee ?

Het liefst ook allemaal netjes en niet met zo stopcontact lampjes met een sensor aangezien het echt een "showroom" badkamer gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34
Kan je de dimmer-module niet plaatsen in je stoppenkast of achter je schakelaar? Bijvoorbeeld met https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouw-dimmer.html (geen persoonlijke ervaring mee). Zo kan je eender welke (dimbare) ledlamp nemen die in je vals plafond past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
CyberThijs schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:03:
Kan je de dimmer-module niet plaatsen in je stoppenkast of achter je schakelaar? Bijvoorbeeld met https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouw-dimmer.html (geen persoonlijke ervaring mee). Zo kan je eender welke (dimbare) ledlamp nemen die in je vals plafond past.
Het probleem is niet de dimmer.

Maar ik moet een scene ermee kunnen maken.

Dus bijvoorbeeld als het na 23:00 is en de bewegings censor dedecteert beweging dan gaan de lampen aan gedurende 5 min en vallen ze erna vanzelf uit zonder dat ik op de schakelaar moet duwen.

Ik was nu aan het denken boven mijn bad ga ik een led strip met indirect licht verwerken in het plafond.
Als ik hiervan een ledstrip van hue of innr neem kan ik dit wel verwerken via de ledstrip en de hue app vermoed ik icm een bewegings censor en neem ik alsnog gewoon losse domme inbouwspots wat werken met een apparte dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je 60mm IN je koof hebt dan zouden deze wel eens kunnen passen. Maatvoering wordt genomen inclusief de dikte van de 'plank'.

Ik heb hier in m'n keuken, waar ik gelukkig 70mm in de koof heb (+ 18mm plank) de Philips Milliskin inbouw spots gemaakt en daar de kleuren GU-10 HUE's in zitten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Welk eco systeem ? (tuya / hue / ikea / kaku etc).

Ik heb ook een smart scene in mijn badkamer waar 's avonds 1 spot (van de 4) aangaat op basis van beweging. Hiervoor heb ik ook in een verlaagd plafond de osram g5.3 smart+ zigbee aan Hue gekoppeld, dit werkt niet 100% perfect, regelmatig gaat bij normaal gebruik een van de spots niet aan of op een ander dim niveau. Een power cycle of paar keer aan/uit lost dat dan weer op.

Ik wilde persé GU5.3 i.v.m. 12v en locaties boven bad/douche maar liefst had ik Hue spots genomen omdat die wél betrouwbaar werken. Ook zijn die een stuk minder diep dan de GU10 spots.

Zodra er een Hue spot komt die 'waterdicht' is en/of 12v (en past) dan vervang ik deze direct.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 31-03-2022 13:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
DukeBox schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:40:
Welk eco systeem ? (tuya / hue / ikea / kaku etc).

Ik heb ook een smart scene in mijn badkamer waar 's avonds 1 spot (van de 4) aangaat op basis van beweging. Hiervoor heb ik ook in een verlaagd plafond de osram g5.3 smart+ zigbee aan Hue gekoppeld, dit werkt niet 100% perfect, regelmatig gaat bij normaal gebruik een van de spots niet aan of op een ander dim niveau. Een power cycle of paar keer aan/uit lost dat dan weer op.

Ik wilde persé GU5.3 i.v.m. 12v en locaties boven bad/douche maar liefst had ik Hue spots genomen omdat die wél betrouwbaar werken. Ook zijn die een stuk minder diep dan de GU10 spots.
Nog geen dit is nog allemaal een optie.

Wel grote voorkeur voor hue, het is een stuk duurder maar werkt vaak wel zonder problemen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Will_M schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:40:
Als je 60mm IN je koof hebt dan zouden deze wel eens kunnen passen. Maatvoering wordt genomen inclusief de dikte van de 'plank'.

Ik heb hier in m'n keuken, waar ik gelukkig 70mm in de koof heb (+ 18mm plank) de Philips Milliskin inbouw spots gemaakt en daar de kleuren GU-10 HUE's in zitten.
Plank word gyproc dus zal een cm bijkomen zal net niet genoeg zijn risico te groot 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:44
Met Hue moet je of de speciale spots doen klik, maar die piepen enorm. Dan zal je toch voor GU5 of GU10 hue compatible moeten gaan.

Andere optie is zoals ik het heb is dat ik een Homey heb die alles bedient en vervolgens alles aanstuurt. Ik had er ook last van in de keuken en deze spots passen daar https://www.milightstunte...d-220volt-inbouwspot.html. Om ze te bedienen met Homey die vervolgens bijvoorbeeld een philips knop aanspreekt heb je weer deze erbij nodig. https://www.milightstunte...light-ibox-v6-bridge.html Als je je hele huis smart wilt maken is het een optie anders blijft er weinig over.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 31-03-2022 13:49 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Philtjens schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:42:
Nog geen dit is nog allemaal een optie.
[..]
Wel grote voorkeur voor hue, het is een stuk duurder maar werkt vaak wel zonder problemen 👍
Ik heb zelf hier ook een tijdje naar gekeken: https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-50353513/

Noot de stap genomen deze te proberen omdat ik vermoed dat het niet beter werkt dan wat ik nu heb. Maar als je nog moet beginnen kan IKEA wel een hoop geld schelen.
Daniel. schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:46:
Met Hue moet je of de speciale spots doen klik, maar die piepen enorm. Dan zal je toch voor GU5 of GU10 hue compatible moeten gaan.
Die zijn IP20 (zone3), kom je vaak niet lekker mee uit in een badkamer.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/270604/files/386097101/blog-badkamer.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 31-03-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
DukeBox schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:46:
[...]

Ik heb zelf hier ook een tijdje naar gekeken: https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-50353513/

Noot de stap genomen deze te proberen omdat ik vermoed dat het niet beter werkt dan wat ik nu heb. Maar als je nog moet beginnen kan IKEA wel een hoop geld schelen.
Bedankt voor het meedenken maar diepte is 8cm terwijl ik er ook maar 6 heb. Ikea inderdaad ook al bekeken maar is dus ook geen optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Philtjens schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:49:
Bedankt voor het meedenken maar diepte is 8cm terwijl ik er ook maar 6 heb. Ikea inderdaad ook al bekeken maar is dus ook geen optie
Oh ja, klopt.. dat was ook de reden dat ik ze niet had meegenomen de laatste keer. Ze zijn ook een flink stuk groter dan ik dacht uitgaande van de afbeelding. De diameter is ook 12cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Daniel. schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:46:

Andere optie is zoals ik het heb is dat ik een Homey heb die alles bedient en vervolgens alles aanstuurt. Ik had er ook last van in de keuken en deze spots passen daar https://www.milightstunte...d-220volt-inbouwspot.html. Om ze te bedienen met Homey die vervolgens bijvoorbeeld een philips knop aanspreekt heb je weer deze erbij nodig. https://www.milightstunte...light-ibox-v6-bridge.html Als je je hele huis smart wilt maken is het een optie anders blijft er weinig over.
Had ook gekeken om met een homey te werken maar dit loont zich niet omdat ik momenteel nergens smart verlichting heb enkel in de badkamer.
Keuken en woonkamer ga ik dit ook wel toepassen en de slaapkamer maar dan ben ik alsnog beter uit om alles via hue te doen omdat het enkel overal gaat om lampen.

Bedoeling was ook om te proberen hoe dit bevalt maar veel meer uitbreiding dan slimme stekker of verlichting zal er toch niet komen.

Vermoed dat het gewoon dimbare spots gaan worden en kijken als ik via de ledstrip van hue dan een scene kan maken voor de verlichting snachts dan.

Toch bedankt voor het meedenken ook 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:21
Je kan toch door middel van dimbare spots en Hue een scene maken met een ecobright dimmer bv ? Of doel je op verschillende kleuren verlichting ?
Alleen een kwestie van die binnensensor ergens een plekje geven.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Freubel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:02:
Je kan toch door middel van dimbare spots en Hue een scene maken met een ecobright dimmer bv ?
Die moet je dan pér spot installeren.
edit: SP niet goed gelezen |:(

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 31-03-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:21
DukeBox schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:03:
[...]

Die moet je dan pér spot installeren.
Nee toch, je kunt een zone aanmaken en daar alle badkamerspots in doen en daar en scene aanmaken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDzz8KtrfFOGvbjjE_nPaveBMPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m97wJzkgLSbNQBexeeSr7xFk.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn bijvoorbeeld de wandlampen in mijn woonkamer, hangen 3 LED wandlampen in achter een ecobright dimmer. Ik kan daar prima scenes voor aanmaken.

[ Voor 48% gewijzigd door Freubel op 31-03-2022 17:22 ]

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Dit zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn? geen idee welke kleur spots je wilt maar deze heeft bijvoorbeeld een inbouwdiepte van 29 mm :

https://www.123ledspots.n...-warm-wit-1x3w-zwart.html

Deze sluit je aan op een slimme dimmer zoals eerder vermeld en klaar ben je. En anders gooi je er een Shelly dim module tussen die vanuit elk home automation systeem wel aan te sturen is.

Als bewegings sensor kan je deze nemen, lekker klein en werkt perfect hier al jaren:

https://www.xiaomiproduct...tion-bewegingssensor.html

Van Tuya, heb je ook mooie inbouw motion sensors

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Freubel schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:14:
Nee toch, je kunt een zone aanmaken en daar alle badkamerspots in doen en daar en scene aanmaken.
Je hebt gelijk, voor TS is dat een oplossing.
Ik was even in de war met mijn eigen situatie, daar wil ik maar 1 van de 4 spots (gedimd) aan hebben 's nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
rorie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:31:

Dit zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn? geen idee welke kleur spots je wilt maar deze heeft bijvoorbeeld een inbouwdiepte van 29 mm :

https://www.123ledspots.n...-warm-wit-1x3w-zwart.html

Deze sluit je aan op een slimme dimmer zoals eerder vermeld en klaar ben je. En anders gooi je er een Shelly dim module tussen die vanuit elk home automation systeem wel aan te sturen is.

Als bewegings sensor kan je deze nemen, lekker klein en werkt perfect hier al jaren:

https://www.xiaomiproduct...tion-bewegingssensor.html

Van Tuya, heb je ook mooie inbouw motion sensors

Succes!
Ik ben halverwege het verhaal verloren.

Als ik die spots koop kunnen ze gedimd worden via de schakelaar maar hoe kan ik dan een scene hiermee maken dmv die motion sensor deze staan toch nergens met elkaar gekoppeld als er beweging is dat de spots dan aangaan ?

Als de spots bv van philips hue zijn en de motion sensor ook dan word dit allemaal gekoppeld door de hue bridge maar in jou veronderstelling snap ik niet hoe deze 2 vreemde merken met elkaar gekoppeld kunnen geraken ?

Ik heb ook nog geen besturingssysteem omdat ik nog nergens smart apparaten heb dus leek het me makkelijk om met hue te werken omdat dit voor een beginner denk ik het gemakkelijkste zal zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Sorry om zo kort door de bocht te reageren, ik zal mijn antwoord iets toelichten.

Als je echt een smart home wil maken, niet afhankelijk willen zijn van een merk zoals Philips en alle merken door elkaar willen kunnen gebruiken kijk dan eens naar zigbee2mqtt. Eigenlijk elke sensor, lamp schakelaar enz. Kan je hiermee koppelen zo lang ze maar zigbee ondersteunen.

Daarbij gebruik je node-red om via een web based omgeving al je automatiserings regels aan te maken. Bijvoorbeeld, bij beweging gedetecteerd door de xiaomi sensor schakel je de drie spots in je badkamer aan. Overdag met 100 % brightness en tussen 23 en 7 uur op 50 %. Op basis van een timer gaat de verlichting netjes uit na 10 minuten geen beweging overdag en na 2 minuten in de nacht.

Begin klein, een raspberry pi met zigbee module als hardware. Zigbee2mqtt en node red zijn als Docker image beschikbaar dus binnen een uur ben je up en running. Koppel daarna een zigbee lamp en beweging sensor en ga eens wat experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
rorie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:54:
Sorry om zo kort door de bocht te reageren, ik zal mijn antwoord iets toelichten.

Als je echt een smart home wil maken, niet afhankelijk willen zijn van een merk zoals Philips en alle merken door elkaar willen kunnen gebruiken kijk dan eens naar zigbee2mqtt. Eigenlijk elke sensor, lamp schakelaar enz. Kan je hiermee koppelen zo lang ze maar zigbee ondersteunen.

Daarbij gebruik je node-red om via een web based omgeving al je automatiserings regels aan te maken. Bijvoorbeeld, bij beweging gedetecteerd door de xiaomi sensor schakel je de drie spots in je badkamer aan. Overdag met 100 % brightness en tussen 23 en 7 uur op 50 %. Op basis van een timer gaat de verlichting netjes uit na 10 minuten geen beweging overdag en na 2 minuten in de nacht.

Begin klein, een raspberry pi met zigbee module als hardware. Zigbee2mqtt en node red zijn als Docker image beschikbaar dus binnen een uur ben je up en running. Koppel daarna een zigbee lamp en beweging sensor en ga eens wat experimenteren.
Het is ondertussen wel duidelijk dat ik nog maar een leek/beginner ben in het hele gebeuren.

Afgaande van u uitgebreide antwoord zijn deze termen chinees voor mij allemaal.

Indien ik andere apparaten met elkaar wil verbinden zou ik eerder voor ee' homey gaan omdat dit voor mij veel gebruiksvriendelijker zal zijn.

Voorlopig hou ik het enkel voor een scene op de badkamer en in de living hiervoor zal ik dan waarschijnlijk ook alles van hue gaan gebruiken omdat dit gemakkelijk is om alles via de bridge van hue te doen en dit via voice command door te sturen eventueel met een google smart hub.

Toch alvast bedankt voor de gedetailleerde uitleg maar die stappen zijn nog te groot voor mij vanwege geen ervaring 👍
Pagina: 1