Extra stopcontact aanleggen (aftappen van bestaande) regels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1294
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik word over zo'n 2 weken eigenaar van een nieuwbouwwoning, maar in de tussentijd heb ik wat nieuwe ideeën gekregen voor twee extra stopcontacten (waaronder een voor de TV waar de kabels door de muur zullen lopen). Deze kon ik niet meer laten doen door de aannemer (plafond is al gestuct, gasbeton wanden zijn afgewerkt met een betonlaag, etc.). Nu zou ik dit zelf willen en kunnen doen, echter ben ik onbekend met de regels.

Alle stroompunten lopen via het plafond, logisch. Dit is voor mij onmogelijk om te doen aangezien alles al afgewerkt is. Ik heb een kruipruimte en dacht dat ik wellicht de kabels in de juiste PVC buis door de kruipruimte kon laten lopen en vanaf daar naar boven te boren en te frezen, maar ik heb vloerverwarming. Ik kan niet door de grond boren. Dus het enige wat ik kan doen is een rechte lijn door mijn muur frezen (niet handig i.v.m. boren in de toekomst) of zo dicht mogelijk naar beneden naar de vloer frezen en vanaf daar naar de juiste plek te gaan en bij de juiste plek naar boven te gaan frezen.

Mag dat wat betreft regels (verzekering e.d.)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan bij conventionele vloerverwarming gewoon door de grond boren, je moet alleen niet door een leiding boren.

Oldschool manier: spuit met de plantenspuit de afwerkvloer nat terwijl de vloerverwarming aanstaat je zal het leiding patroon al snel tevoorschijn zien komen

moderne manier. thermografie (beelden met warmte camera)

Nu is het ook zo dat vloerverwaring bijna nooit binnen 20 cm van de buitenmuur ligt en in iederegval nooit tegen de buitenmuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1294
Zal de thermografie methode werken met vloerverwarming vanuit een warmtepomp? Met de gemiddelde warmtepomp zijn de leidingen volgens mij dezelfde temperatuur als de hele vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjeggink
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 23:51
Tip in het algemeen:
Is een wand geprefabriceerd, dus in een fabriek gemaakt en per vrachtwagen op de bouwlocatie aangekomen, dan lopen elektrabuizen vrijwel altijd helemaal door van vloer tot plafond. Dit kun je makkelijk vaststellen door in de wandcontactdoos te kijken. Vaak komen de draden van bovenaf, maar zitten er naar onder nog loze buizen. Je kunt dan de buis onderaan bij de vloer open boren en elektra achter je plinten doortrekken. Dat scheelt een hoop freeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Bij mij liepen niet alle buizen voor de stopcontacten via de centraaldoos in het plafond, sommige waren via de muur doorgetrokken naar een ander stopcontact.

Zelf heb ik een sleuvenfrees aangeschaft en heb ik wat extra leidingen in de muren gemaakt vanuit een bestaand stopcontact.

Zonnewering leidingen hebben we zelf achteraf gelegd. Vanuit een bestaand stopcontact dus een leiding opzij of naar boven trekken. De bouwer heeft dit zelf overigens ook her en der gedaan. O.a. de stopcontacten buiten zijn via een stopcontact binnen doorgetrokken, ook heb ik bij sommige stopcontacten dat de pijp naar beneden gaat en bij een ander stopcontact uitkomt waar deze dus is afgetakt.

Ondanks dat bij ons bijna alles prefab was zijn de binnenmuren met gipsblokken gemaakt.

De oplevering was in 2020, dus vrij recent.

Nog een tip: Maak veel foto's van de stopcontacten en de leidingen, deze zijn op "onbewerkte" muren nog te volgen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
stefan1294 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:15:
Met de gemiddelde warmtepomp zijn de leidingen volgens mij dezelfde temperatuur als de hele vloer
Als dat waar zou zijn, dan geven ze geen warmte af ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wat een mogelijkheid is, is indien je goed contact hebt met de buren, een gat boren door de muur, en dan bij de buren een koofje maken. Vervolgens bij de buren de grond in, door de kruipruimte en dan weer omhoog bij jullie in de meterkast.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14

Cheezus

Luiaard

NeFoRcE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:11:
Wat een mogelijkheid is, is indien je goed contact hebt met de buren, een gat boren door de muur, en dan bij de buren een koofje maken. Vervolgens bij de buren de grond in, door de kruipruimte en dan weer omhoog bij jullie in de meterkast.
Wacht. Wat? Je wil een kabel/buis in je eigen huis wegwerken door deze maar door het huis van de buren te laten lopen? 8)7

Gewoon horizontaal naar een bestaande WCD frezen en opnieuw afwerken of door je vloer boren om een nieuwe leiding vanaf de meterkast aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Cheezus schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Wacht. Wat? Je wil een kabel/buis in je eigen huis wegwerken door deze maar door het huis van de buren te laten lopen? 8)7

Gewoon horizontaal naar een bestaande WCD frezen en opnieuw afwerken of door je vloer boren om een nieuwe leiding vanaf de meterkast aan te leggen.
Haha, sarcasm ;)

We hebben zelf soorgelijk iets gedaan. Afgetakt van bestaande WCD die een meter ernaast zat. Nieuwe WCD's gemaakt die verstopt zitten achter tv meubel. Vervolgens een 40mm buis in de muur gefreesd achter de TV, en daar loopt HDMI/stroom door, wat weer uitkomt in de WCD's achter 't tv meubel.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1294
NeFoRcE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:11:
Haha, dan moet je een lange boor hebben. Er zitten dubbele binnenwanden (gasbeton blokken) in + zo'n 20cm lucht voor isolatie tussen de woningen.
twain4me schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Als dat waar zou zijn, dan geven ze geen warmte af ;)
Dat is waar, de verwarming kan omhoog worden gezet om het te bekijken. De huizen zijn dusdanig goed geïsoleerd dat de verwarming (idealiter) bijna niks hoeft te doen. Deuren/ramen openzetten als het koud is buiten mag ook niet, dan kan de warmtepomp invriezen (??)

Thanks voor de tips!

[ Voor 5% gewijzigd door stefan1294 op 31-03-2022 11:24 ]

Pagina: 1