twee omvormers aansluiten op een meterkast

Pagina: 1
Acties:

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-11 09:25
Hallo allen,

Een driefase omvormer aansluiten is nog niet zo'n probleem, maar als ik nog een kleine 1fase omvormer voor 3 panelen (vanwege andere orientatie) wil aansluiten, Hoe gaat dat dan in de meterkast?

De situatie is (Kan het programma niet vinden om een schema te maken :()
hoofdaansluiting 3x 25A.
de 3 fase omvormer (growatt mod5000tl-x, max 13A op AC) komt op een eigen alamat binnen, 3x 16A b-kar.

Een deel van de groepenkast is een 16A b-kar alamat en er zijn nog 8 automaten achter een ALS.

De 1 fase omvormer van zeg 1000W zou ik op een losse alamat 16A B-kar binnen laten komen.

Dat zou dus betekenen dat op 2 fases de stroom 25+16A is, 41A totaal, nog te overzien, maar op 1 fase is dat dan maximaal 25+16+16 = teveel.

Zit mijn denkwijze goed dat het niet echt kan, of kan ik de kleine omvormer er prima bij installeren?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:38

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik snap je som niet helemaal. Van de net-zijde kan 25A geleverd worden, anders springt de hoofdzekering er uit. Als je de nieuwe omvormer op een aparte groep aansluit, dan kan daar geen stroom van de bestaande omvormer bij komen, die immers niet met die groep, maar met de hoofdzekering verbonden is. En waar komt die 2e 16A vandaan? een 1000W omvormer levert dat niet.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• maomanna
die 1000W omvormer levert inderdaad geen max 16A. Die 2e 16A is van de 3fase omvormer.

Laten we uitgaan van 6A dat de 1000W omvormer maximaal,kan leveren. De datasheet geeft aan dat een maximum output van 16A op AC kan worden geleverd. Vandaar mijn vraag.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
De enige zorg is hier meer dan 40A aan invoeding.
25A net
8A Growatt
5A extra omvormer

Je komt dus net niet aan de 40A, maar als je er tegen will beveiligen: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

40A installatie automaat na de hoofdschakelaar waar je parallel net en omvormers aansluit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• maomanna
Handig blad!

Je schrijft iets interessants, namelijk, meer dan 40A invoeding.
Die 40A invoeding is alleen van belang doordat de ALS max 40A door kan laten en dan er uit slaat.

Als die ALS vervangen wordt door 16A alamat's, dan zal het probleem van de 40A niet meer van toepassing zijn, toch? De kabels naar de eindverbruiker zijn immers afgezekerd op 16A. Of ontstaan er dan nog andere situaties die niet voorzien zijn?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Afhankelijk van hoe je meterkast is opgebouwd heb je waarschijnlijk gelijk.

Nuance: de ALS zal bij 40A niet afslaan. De ALS is veilig bevonden tot een stroomsterkte van 40A. Wat er daarboven gebeurd is maar de vraag. Ding kan doorbranden, smelten, defect raken, …
Als je enkel alamat in je meterkast hebt dan is dat risico er inderdaad niet.

Life is not about specs, it is about joy!

• maomanna
alles alamat geeft je dus meer vrijheid voor invoeding.
Als andere tweakers hun meterkast nog moeten doen en meer pv installaties overwegen, is de meerprijs van de alamats te overwegen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Alamat eindgroepen kan inderdaad. Of in plaats van de ALS een 40A alamat.

En op gegeven moment moet je op gaan letten of de interne bekabeling nog wel zwaar genoeg is.

Zo simpel... Zo lastig ...
Genoeg installaties waar een 25A omvormer opgehangen is naast 40A invoeding. Geen PV instalateur die door heeft dat je daarmee ALS en kabels roosterd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bartvl

bartvl

Het is natuurlijk wel allemaal hypothetisch. Er moet op dat moment dus ook een dergelijk verbruik zijn. En dat is onlogisch als het om een 3x25A aansluiting gaat. Je kan het niet uitsluiten, dus het moet in de basis natuurlijk gewoon veilig en goed zitten. Het risico is echter beperkt. De gevolgschade kan enorm zijn 😬.

• maomanna
bij 40A + 25A omvormer, zou dat 65A en dus 8mm2 of dikker betekenen.
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-WEJr_Rd7wmQ/UL-BDq8eFWI/AAAAAAAABq4/SOPvdiHOpT0/s1600/kabeldiktes.jpg

Voor wat ik zie zijn de standaard kasten verkrijgbaar in 4 of 6mm2 intern.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:18

de Peer

under peer review

bartvl schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:04:
Het is natuurlijk wel allemaal hypothetisch. Er moet op dat moment dus ook een dergelijk verbruik zijn. En dat is onlogisch als het om een 3x25A aansluiting gaat. Je kan het niet uitsluiten, dus het moet in de basis natuurlijk gewoon veilig en goed zitten. Het risico is echter beperkt. De gevolgschade kan enorm zijn 😬.
Nouja, met een elektrische auto kan het al aardig oplopen, zeker als die op 1 fase 20A laadt. Dan nog even inductiekoken en tegelijk de oven aan, vaatwasser erbij. Airco/WP aan.
En de load-balancing functie zal niet ingrijpen, want die baseert zich op de P1-connectie die alleen het netto verbruik meet.

Zo gek is dat scenario niet.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-11 22:40
maomanna schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:17:
bij 40A + 25A omvormer, zou dat 65A en dus 8mm2 of dikker betekenen.
[Afbeelding]

Voor wat ik zie zijn de standaard kasten verkrijgbaar in 4 of 6mm2 intern.
Hoe kom jij aan een omvormer van 40A en 25A?
een Growatt 5000TL3-x levert max 8,3A en een growatt MIC1000TL-X max 4,8A.

Wat valt hier te beveiligen?

Je redenering klopt niet.

• maomanna
Gaat nu niet over mijn situatie, maar 40A net invoeding en een 25A omvormer, zoals Ronald hierboven schetst. Dat dat geregeld voor blijkt te komen, zonder dat de installateur zich bewust is van de gevolgen.

• bartvl

bartvl

de Peer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Nouja, met een elektrische auto kan het al aardig oplopen, zeker als die op 1 fase 20A laadt. Dan nog even inductiekoken en tegelijk de oven aan, vaatwasser erbij. Airco/WP aan.
En de load-balancing functie zal niet ingrijpen, want die baseert zich op de P1-connectie die alleen het netto verbruik meet.

Zo gek is dat scenario niet.
Ik snap wat je zegt, maar om toch ook hier de nuance aan te brengen:
Die elektrische auto op 20A zal al via een alamat zijn aangesloten, meestal niet achter een gedeelde aardlekschakelaar.
De inductiekookplaat, oven, vaatwasser en airco/wp zullen ook niet allemaal achter dezelfde ALS op 1 fase zitten. Anders is er sowieso sprake van een slecht / verkeerd ingedeelde groepenkast.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:18

de Peer

under peer review

bartvl schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar om toch ook hier de nuance aan te brengen:
Die elektrische auto op 20A zal al via een alamat zijn aangesloten, meestal niet achter een gedeelde aardlekschakelaar.
De inductiekookplaat, oven, vaatwasser en airco/wp zullen ook niet allemaal achter dezelfde ALS op 1 fase zitten. Anders is er sowieso sprake van een slecht / verkeerd ingedeelde groepenkast.
Ja je hebt gelijk. Hier is eigenlijk alles alamat dus dan gaat het voor mij niet op.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Interessant, dit is bijna precies wat ik wil

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

Pagina: 1