QNAP port trunking directe verbinding met PC 2x 10gb teaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• layopid669
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-04-2022
Mijn vraag
Ik ben bezig een directe 20 gbe verbinding tussen een NAS en PC te maken voor grote bestanden overdracht (dus geen switch ertussen). Op de NAS heb ik port trunking van 2x10 gbe LAN poorten ingesteld. Ik heb op de Intel 2x 10 gbe PCI NIC in de PC het PROset teaming programma geïnstalleerd een een team adapter aangemaakt.

Internetverbinding heeft de NAS via een 1 gbe verbinding op de switch (3e LAN poort).
De PC heeft ook een 1 gbe internetverbinding met dezelfde switch (mobo).

Relevante software en hardware die ik gebruik
TVS-1688x (vol schijven en extra ram)
Intel-ethernet-converged-network-adapter-x540
CAT6a kabels 5m
Windows 10 pro
QuTS Hero
Intel PROset

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows 10 blijkt voor NIC teaming een vereiste. Ik heb diverse port trunking en teaming configuraties geprobeerd, maar ik krijg uiteindelijk maximaal de snelheid van 1x10gbe, en niet 1x20gbe. Bij het kopieren van 2 bestanden wordt de snelheid gehalveerd naar ieder 5 gbe.

Kan iemand me vertellen wat de juiste instellingen zijn?

Beste antwoord (via layopid669 op 31-03-2022 23:23)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-11 22:00
Ik weet niet of je qnap smb v3 multichannelling ondersteunt, maar dat kun je nog proberen. Bij mij synology moest ik daar een bestandje voor aanpassen.

NAS heeft 2 ip adressen, computer ook 2 netwerk adapters met eigen adressen en ik haal keurig 210-220MB/sec. 10x zo langzaam als wat jij voor ogen hebt maar het idee is hetzelfde.

Kan je NAS die snelheid wel verwerken?

Alle reacties

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

In de basis is het zo dat als je een enkele TCP/IP sessie hebt dan is het te verwachten dat er maar een van de twee 10G links wordt gebruikt vanuit je 20G-bundle. Er gebeurt load-balancing. Dat zal zo zijn bij FTP, SSH, HTTP, SMB.. you name it. Al die single-session old-skool protocollen doen dat. Dus dat je die 10G vd 20G haalt is eigenlijk perfect te noemen, flink snelle storage! :)

Tegelijkertijd... het kan zijn dat je twee PC hebt die tegelijk een filetransfer doen. Dan kan het zijn afhankelijk van gekozen IP adressen of UDP/TCP port nummers dat zij wel (of soms niet, afhankelijk van die IP/port nummers!!) dus op gescheiden links ge-loadbalanced worden. Er is namelijk geen communicatie/coördinatie tussen (in dat geval) 3 hosts welke portnummers gebruikt moeten worden voor de sessie....

Als opvolger is er SMB 3.0 met Multichannel om zulke problemen te verbeteren maar wellicht niet geheel op te lossen. Hoe dat voor jou zou moeten uitpakken durf ik niet te zeggen, ik heb geen ervaring met QNAP of wellicht heb je zelfs Windows Server nodig. Op het internet zijn allerlei blogs / documentatie te vinden hierover, cheers :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• layopid669
Dank je voor de info. Dus eigenlijk zeg je dat 20 gbe niet gaat werken? Heb ik een managed 10gbe switch nodig? Iemand anders ideeën?

Acties:
  • Beste antwoord

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-11 22:00
Ik weet niet of je qnap smb v3 multichannelling ondersteunt, maar dat kun je nog proberen. Bij mij synology moest ik daar een bestandje voor aanpassen.

NAS heeft 2 ip adressen, computer ook 2 netwerk adapters met eigen adressen en ik haal keurig 210-220MB/sec. 10x zo langzaam als wat jij voor ogen hebt maar het idee is hetzelfde.

Kan je NAS die snelheid wel verwerken?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:27
Qnap is gewoon Linux en dus Samba.
Geen multichannel smb 3 dus.

Kortom 2x 10Gbps is max en in deze configuratie wordt dus altijd maar een verbinding gebruikt.

Er zit in Samba 4 wel een experimentele optie om multichannel aan te zetten, maar de ontwikkelaar zeggen dat het nog niet productie rijp is.
Je kunt die optie vinden in /etc/samba/smb.conf in een standaard linux, ik weet niet of Qnap het ergens anders geplaatst heeft

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• layopid669
https://www.youtube.com/watch?v=UjdPrCWiYwY

Putty installeren
Login als admin
Aanpassen / eventueel toevoegen regel
Opslaan + reboot
Nu 1,6 GB/s

Dank voor de hulp!
Pagina: 1