Heb de indruk dat kosten hier verward worden met belastingen. Belastingvoordeel voor zelfstandigen kan in BE wel aantrekkelijk zijn afhankelijk van je statuut en je boekhouder

, maar de kosten zijn ridicuul hoog.
Sorry... ietwat gechargeerd misschien maar ik zit er middenin, ttz: m'n vrouw is begin 2021 zelfstandig geworden -fantastische periode overigens [ironie]- en echt, het is belachelijk als je ziet wat haar kosten zijn... letterlijk àlles wat voor loontrekkenden geregeld wordt door combinatie werkgever-overheid, moet ze zelf zien te rooien, sociale bijdragen zijn bvb. een grote kostenpost.
Daartegenover staat idd. fiscaal voordeel voor veel dingen: wagen op de zaak + verzekeringen + onderhoud + brandstof, inbrengen kledij, inbrengen werktools als laptop, scherm, etc. inbrengen gedeeltelijke inrichting van huis (zoals schilderwerken) wegens >>> bedrijfsruimte. inbrengen vaste kosten van ons huishouden zoals water, energie,...
Eigenlijk moet je genoeg beroepskosten maken om ietwat voordeel te halen uit je belastingen, maak je niet voldoende kosten, betaal je evenveel belastingen, zelfs meer, dan een loontrekkende.
Praktijkvoorbeeld: m'n schoonzus is ook zelfstandige, al veel langer, haar zaak is welbekend in de omgeving, een paar jaar geleden heeft ze haar oprit/klantenparking volledig laten her-asfalteren, niet omdat ze putten of gaten had, gewoon omdat ze anders niet voldoende kosten kon inbrengen dat jaar.
Alleen op voorwaarde dat de zaakjes goed draaien -want dat kan màkkelijk en snel anders uitpakken- kan je idd. relatief veel verdienen.
Kijk, ik ben Webmaster in loondienst, mijn loon zit ietwat boven het nationale gemiddelde voor Webmasters, ik verdien niet slecht voor een job die eigenlijk grotendeels hobby is... M'n vrouw haalt op sommige weken op één week meer binnen dan mijn maandloon.
Tuurlijk: géén maaltijdcheques, geen door werkgever betaalde groepsverzekering, ziekteverzekering, ongevallenverzekering, pensioensparen, ook geen inkomenszekerheid op de middellange of zeker lange termijn.
En niet gewerkt = 0 loon. (ziek, verlof, whatever)
Voor de volledigheid: ik spreek hier zelf dus ook over een kleine zelfstandige, persoonlijke mening: Fiscaal voordeel voor kleine zelfstandigen en beginnende ondernemers, vind ik maar logisch, het is zo al moeilijk genoeg om een zaak uit de grond te stampen en er kruipt in het begin donders veel werk in zonder dat je daar iets van terug ziet in terms of money... da's wat ze noemen je investering.
De vele fiscale voordelen voor multinationals heb ik een héél andere mening over, zonder dit topic in een politiek debat te trekken hou ik het gewoon hier bij: gigantische bedrijven/merken/ondernemingen, die miljoenen, zelfs miljardenwinsten maken zouden méér belast moeten worden dan de nominale burger i.p.v. minder, belastingsvoordeel hier is geen incentive meer, maar een perverse farse en politiek gelobby.
[
Voor 21% gewijzigd door
PinusRigida op 31-03-2022 16:25
]