Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-06-2023
Vooral eenmanszaak. Er bestaan geen vakantiegeld, sociale verlof, ziekte uitkeringen, etc. zoals gewone werknemers in dienst wel krijgen en toch moeten zelfstandigen in eenmanszaak meer belastingen betalen. Is er een geldige reden die wat positiefs voor de zelfstandigen leveren zoals vakantiegeld voor werknemers?

UPDATE: Ik spreek over België. Excuses.

[ Voor 6% gewijzigd door 1chbinamin op 30-03-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:42

M2M

medicijnman

Een zelfstandige beslist zelf hoeveel hij zichzelf uitbetaald. Alle verdiende euro's zijn voor zijn eigen bedrijf. Afhankelijk van wat je doet, levert dat over het algemeen meer op dan iemand in loondienst. Daar staat een stuk sociale onzekerheid tegenover.

-_-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:56
1chbinamin schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:30:
Vooral eenmanszaak. Er bestaan geen vakantiegeld, sociale verlof, ziekte uitkeringen, etc. zoals gewone werknemers in dienst wel krijgen en toch moeten zelfstandigen in eenmanszaak meer belastingen betalen. Is er een geldige reden die wat positiefs voor de zelfstandigen leveren zoals vakantiegeld voor werknemers?
Nog eens kijken. De belastingdruk is veel lager.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-04 21:12
Ik vermoed gezien het woordgebruik dat TS in België zit en niet in Nederland waar men eerder over ZZP spreekt.

In een notendop gaat de Belgische fiscus ervan uit dat je als zelfstandige fiscaal gaat "optimaliseren", als jij echter braaf als zelfstandige aan de slag gaat dan word je fiscaal gepluimd. (Belgen staan gekend om de regels te intrepreteren naar eigen inzicht, sommige noemen het zelfs een nationale sport)

Om te beginnen is het statuut als zelfstandige in hoofdberoep langs geen kanten intressant, van het moment je daar iets of wat van deftige winst maakt betaal je daar belastingen op alsof je een gewone werknemer bent (maar inderdaad zonder de voordelen ervan) => winst draaien als zelfstandige = (een persoons) vennootschap oprichten.

Vanuit een vennootschap kan je uzelf tewerk stellen, uzelf betaald verlof geven en uzelf vakantiegeld geven. Al zijn er fiscaal betere manieren om jezelf geld uit te keren maar dat terzijde.

Lang verhaal kort, als je zelfstandig bent en je kent zelf niets van fiscaliteit, zoek u een heel goede boekhouder.

[ Voor 4% gewijzigd door sprankel op 30-03-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:11
Inderdaad. De belastingdruk is juist laag tot extreem laag afhankelijk van hoeveel aftrekposten er binnengehengeld kunnen worden.

En ja daar staan wat risico's tegenover.

Of je bent schijnzelfstandige, maar ook dan betaal je weinig belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:10

dragonhaertt

@_'.'

Een zelfstandige vakman vraagt 30-40 euro per uur.
Een hoog-opgeleide werknemer moet blij zijn met 20 euro per uur.

Al die 'belastingen' (ziekteverlof, pensioen, ongevalverzekering, management, HR, vakantiegeld) zijn al doorberekend in het loon.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

dragonhaertt schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:53:

Al die 'belastingen' (ziekteverlof, pensioen, ongevalverzekering, management, HR, vakantiegeld) zijn al doorberekend in het loon.
Uh denk nog steeds België? Voor 30-40 euro komt de zelfstandige vakman bv een loodgieter niet voor zijn of haar bed uit in Nederland. Zit hier eerder op 60-70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Voor 30 euro ben je er ook aan voor de moeite vrees ik :) daar ga je bijna niemand voor vinden.

Hudige tarieven waar ik weet van heb van zeflstandig werkende mensen.

Metselaar 35 a 40 euro per uur.
Technieker 37,50 a 45 euro per uur.
Loogdieter 50 euro per uur.

Dit zijn echte tarieven, niet zo maar ergens van een website geplukt.

Daar moet dan in principe de btw nog bij op ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Galactic op 31-03-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28

Je vergeet dan wel een aantal zaken. De werknemer gebruikt de tools, infrastructuur,... van zijn werkgever.
De zelfstandige moet zijn eigen wagen, tools, magazijn,... betalen. Dat zit allemaal in zijn/haar uurloon.

Het lijkt alleen maar dat een zelfstandige veel belastingen betaalt omdat hij zijn inkomsten bruto ontvangt. Kijk een naar een loonstrook van een loontrekkende en kijk eens hoeveel belastingen/sociale zekerheid er maandelijks af gaat. Een zelfstandige krijgt dat eerst in zijn zakken en moet het dan zelf betalen.
Daarom dat veel starters in het 2de/3de jaar failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

Blokker_1999

Full steam ahead

voor elke euro die ik van mijn baas brute krijg moet hij hier in België zowat anderhalve euro betalen. Er is meer dan het loon dat je op je loonbrief ziet staan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Blokker_1999 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:30:
[...]
voor elke euro die ik van mijn baas brute krijg moet hij hier in België zowat anderhalve euro betalen. Er is meer dan het loon dat je op je loonbrief ziet staan.
Nederland ook hoor

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dit bestaat allemaal wel, dat is verdisconteert in het uurloon dat aan de klant wordt doorberekend.
Aan de achterkant sluit je als eenmanszaak die verzekeringen af en bewaar je het geld voor die speciale posten.

Als je een eenmanszaak runt die die niet door berekent doe je jezelf tekort.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2022 10:01 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:48

Lordy79

Verdrietig

Als ik in België woonde zou ik ook een BV oprichten en mezelf als werknemer nemen. Auto van de zaak, kantoor aan huis verhuren of deel van de huur laten betalen door de vennootschap, etc etc

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:08

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]
Patronale bijdragekosten liggen in Vlaanderen inderdaad op 42-47% (afhankelijk van de sector waarin je werkt), reken daar nog kosten bij voor extralegale voordelen waar de WG voor bijdraagt (maaltijdcheques, groepsverzekering, autolease) en je komt op dik 50% van je bruto wedde.
Ik werk in Payroll als Analist en kan je meedelen dat we een vuistregel tussen bruto-totaalkost en netto 'in de zak' (exclusief geldelijke waardes van voordelen dus) 220 à 250% rekenen. Afhankelijk van profiel, anciënniteit en sector.

tldr, Belgie 100 netto is voor de werkgever in totaal 220 a 250 euro bruto. Als bv zijn de bijdragen (en rechten) zo goed als hetzelfde als in de 'gewone prive' sinds de herwerkingen in vennootschapsvormen in 2021. Eenmanszaak kan ik minder over spreken (niet mijn specialiteit), maar er is minder geregeld en ook minder bijdrage in het algemeen. Maw je moet zelf sparen en het niet overlaten aan de fiscus en sociale zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:10

dragonhaertt

@_'.'

[...]
Dat is toch ook precies wat ik zeg?
TS stelt dat een ZZP veel meer moet betalen, maar dat lijkt alleen maar zo omdat deze kosten bij een werknemer al betaald zijn voordat hij zijn loonstrook krijgt.

De bruto 'uitgaven' zijn veel hoger voor ZZP, daar tegenover zijn de bruto inkomsten ook veel hoger. Om dat 1 op 1 te vergelijken is niet nuttig, tenzij je beide kanten van de vergelijking meeneemt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Misschien een idee dat dan op een Belgisch ondernemersforum te vragen. Tweakers is 95% Nederlands.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakenpeak
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-04 22:18
Zo die personenbelasting in België is taai. Lopen wij hier te janken over hoge belasting. Het kan blijkbaar nog erger. Enkel de eerste 9.2k die belastingvrij is en de eerst schijf tot 13.870 25% is prima. Dus tot 23k bruto betaal je vrij weinig. Daarna ga je meteen naar 40% en vanaf 42.370 betaal je 50%. Zelfs met een eenmanszaak met ondernemersrisico etc..

Geen startersvrijstelling (3k aftrek), zelfstandigenaftrek (6.3k aftrek) en MKB-vrijstelling (14% van je winst tot 40% onbelast). Moet toch wel zijn dat jullie andere voordeeltjes/aftrekposten hebben die wij hier in NL niet kennen. Zie in België heel veel dikke auto's, gok dat jullie geen bijtelling kennen of een hele lage.

Maar ook de BV lijkt niet erg voordelig. 20% belasting tot 100k voor kmo-vennootschappen, daarna 25%. Deze link (https://www.sbb.be/nl/mag...asting-voor-zelfstandigen) zegt dat er via "bezoldiging, dividenden, interesten en huur" bij de natuurlijke persoon terecht moet komen maar dat bij de 'transfer' naar persoonlijke naam ook altijd nog belast wordt in de personenbelasting.

In NL betaal je in de BV 15% tot 395k, 25,8% er boven. En alles naar prive (natuurlijk persoon) is belast met 26,9%. Lijkt me dat je in NL in de eenmanszaak en BV (ongeacht of je veel winst maakt/uitkeert naar prive) altijd minder belasting betaalt dan in BE.

Ben benieuwd. Welke aftrekposten/voordeeltjes heeft de BE BV en eenmanszaak die ik hier mis? Of is dit het?

[ Voor 5% gewijzigd door tweakenpeak op 31-03-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Hydra schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:22:
[...]
Tweakers is 95% Nederlands.
Ik zou dat wel eens willen zien, die verhouding. Maar volgens mij zit je er toch behoorlijk naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
"Waarom moeten zelfstandigen veel belastingen betalen?"

Het antwoord is dus simpel: omdat ze geen werkgever hebben die dat voor ze doet.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:45
Als ik een berekening maak van bruto 140k op jaar basis. Kom ik op een
- BE bedrag uit van 69k netto (https://bruto-netto-calculator.sbb.be/)
- NL 87K. (https://www.berekenhet.nl...komen-zzp-er.html#calctop) Let wel, dit is incl volle startersaftrek.
In BE ga je minder belasting betalen als je kinderen meerekend dus als ik er 6 kids bij doe kom ik op 81K uit. En met 2 op 71k.

Elke situatie zal wel weer anders zijn. Maar gemiddeld gezien lijkt het dat je meer belastingen in BE betaald. Maar daar krijg je ook hele goede wegen voor terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 10:10
In België is een BV al interessant vanaf 60K omzet, terwijl kantelpunt in Nederland pas bij 150K winst ligt. Ik ben bezig met de opstart van een BV in België, was geen moeilijke keuze om de juiste rechtsvorm te kiezen. Er zijn heel veel manieren om je belastingen te optimaliseren, hoorde onlangs bij de bank dat er veel arme zaakvoerders zijn met rijke vennootschappen.

Personenbelasting (of inkomstenbelasting) is hoger in Belgë wanneer je dat vergelijkt met Nederland (Nederlander van origine), maar de VAA (bijtelling) is vele malen lager, er is geen BPM op voertuigen, ik betaal 600 euro verkeersbelasting (in Nederland zou dat > 2000 euro wegenbelasting zijn), vastgoed is beter te betalen in België, dan in Nederland, etc. etc.

Onderaan de streep scheelt het niet zoveel of je nu in België of Nederland woont qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:40:
"Waarom moeten zelfstandigen veel belastingen betalen?"

Het antwoord is dus simpel: omdat ze geen werkgever hebben die dat voor ze doet.
De reden waarom ik dit vraag is omdat bij zelfstandigen (eenmanszaken) termen zoals ziektevergoeding, vakantiegeld, etc. niet bestaat. Belastingen die in België betaald worden, een van dat som wordt uitgegeven aan ziektevergoeding en vakantiegeld en meer (dit alles voor werknemers in dienst). Zelfstandigen hebben zulke voordelen niet dus vraag ik me af waarom moeten ze toch even veel of zelfs meer belastingen betalen dan werknemers in dienst die wel zulke voordelen van de staat krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
1chbinamin schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:16:
[...]

De reden waarom ik dit vraag is omdat bij zelfstandigen (eenmanszaken) termen zoals ziektevergoeding, vakantiegeld, etc. niet bestaat. Belastingen die in België betaald worden, een van dat som wordt uitgegeven aan ziektevergoeding en vakantiegeld en meer (dit alles voor werknemers in dienst). Zelfstandigen hebben zulke voordelen niet dus vraag ik me af waarom moeten ze toch even veel of zelfs meer belastingen betalen dan werknemers in dienst die wel zulke voordelen van de staat krijgen?
Als zelfstandige is alles van jou, dus je betaald belasting over alles. Stel je hebt een winst van 100K per jaar, dan betaal je over die 100K belasting. En het maakt niet uit of je dat in 14 betalingen opmaakt, of in 3.

Wanneer je een vennootschap hebt en je betaald jezelf 60K loon, dan betaal je daar ook persoonsbelasting over. Wanneer je dan nog 40K winst over hebt, betaal je daar alleen vennootschapsbelasting over, en zal dat niet onder je persoonsbelasting aangeslagen worden.

Maakt vrij weinig uit of je het vakantiegeld noemt, of wat dan ook. Ziektevergoeding kun je je voor verzekeren, maar is uiteindelijk ook inkomen en daar betaal je belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
tweakenpeak schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:50:
Zo die personenbelasting in België is taai. Lopen wij hier te janken over hoge belasting. Het kan blijkbaar nog erger. Enkel de eerste 9.2k die belastingvrij is en de eerst schijf tot 13.870 25% is prima. Dus tot 23k bruto betaal je vrij weinig. Daarna ga je meteen naar 40% en vanaf 42.370 betaal je 50%. Zelfs met een eenmanszaak met ondernemersrisico etc..

Geen startersvrijstelling (3k aftrek), zelfstandigenaftrek (6.3k aftrek) en MKB-vrijstelling (14% van je winst tot 40% onbelast). Moet toch wel zijn dat jullie andere voordeeltjes/aftrekposten hebben die wij hier in NL niet kennen. Zie in België heel veel dikke auto's, gok dat jullie geen bijtelling kennen of een hele lage.

Maar ook de BV lijkt niet erg voordelig. 20% belasting tot 100k voor kmo-vennootschappen, daarna 25%. Deze link (https://www.sbb.be/nl/mag...asting-voor-zelfstandigen) zegt dat er via "bezoldiging, dividenden, interesten en huur" bij de natuurlijke persoon terecht moet komen maar dat bij de 'transfer' naar persoonlijke naam ook altijd nog belast wordt in de personenbelasting.

In NL betaal je in de BV 15% tot 395k, 25,8% er boven. En alles naar prive (natuurlijk persoon) is belast met 26,9%. Lijkt me dat je in NL in de eenmanszaak en BV (ongeacht of je veel winst maakt/uitkeert naar prive) altijd minder belasting betaalt dan in BE.

Ben benieuwd. Welke aftrekposten/voordeeltjes heeft de BE BV en eenmanszaak die ik hier mis? Of is dit het?
toon volledige bericht
Kunnen we het meer over praten via PM? Want de termen die je hierboven gebruikt hebt lijken erg interessant voor mij (bv. BV, dividenden, huur, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
Ik moet meer over zulke onderwerpen weten. Misschien beter een goeie boekhouder raadplegen.

[ Voor 4% gewijzigd door 1chbinamin op 31-03-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:47
Je moet wel oppassen om alleen belastingen tussen BE en NL te vergelijken: bv als het gaat naar zorg, ben je door de belastingen die je in BE betaald volgens mij beter verzekerd dan een gemiddeld pakket bij een NL zorgverzekeraar, en ook naar pensioen kan er een verschil zijn. Verder zijn er ook op andere vlakken verschillen (oa de belastingen op je wagen, woonst ed).

Daarnaast zijn er veel meer aftrekposten voor kosten in België, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat je in de ogen van de belastingsdienst minder verdient.

Volgens mij, op het einde van de rit, zijn beide stelsels ongeveer even duur - maar legt NL meer kosten bij het individu en worden in BE meer kosten via belastingen gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 14:44

PinusRigida

I put the p in pool.

Heb de indruk dat kosten hier verward worden met belastingen. Belastingvoordeel voor zelfstandigen kan in BE wel aantrekkelijk zijn afhankelijk van je statuut en je boekhouder :9 , maar de kosten zijn ridicuul hoog.

Sorry... ietwat gechargeerd misschien maar ik zit er middenin, ttz: m'n vrouw is begin 2021 zelfstandig geworden -fantastische periode overigens [ironie]- en echt, het is belachelijk als je ziet wat haar kosten zijn... letterlijk àlles wat voor loontrekkenden geregeld wordt door combinatie werkgever-overheid, moet ze zelf zien te rooien, sociale bijdragen zijn bvb. een grote kostenpost.

Daartegenover staat idd. fiscaal voordeel voor veel dingen: wagen op de zaak + verzekeringen + onderhoud + brandstof, inbrengen kledij, inbrengen werktools als laptop, scherm, etc. inbrengen gedeeltelijke inrichting van huis (zoals schilderwerken) wegens >>> bedrijfsruimte. inbrengen vaste kosten van ons huishouden zoals water, energie,...

Eigenlijk moet je genoeg beroepskosten maken om ietwat voordeel te halen uit je belastingen, maak je niet voldoende kosten, betaal je evenveel belastingen, zelfs meer, dan een loontrekkende.

Praktijkvoorbeeld: m'n schoonzus is ook zelfstandige, al veel langer, haar zaak is welbekend in de omgeving, een paar jaar geleden heeft ze haar oprit/klantenparking volledig laten her-asfalteren, niet omdat ze putten of gaten had, gewoon omdat ze anders niet voldoende kosten kon inbrengen dat jaar.

Alleen op voorwaarde dat de zaakjes goed draaien -want dat kan màkkelijk en snel anders uitpakken- kan je idd. relatief veel verdienen.

Kijk, ik ben Webmaster in loondienst, mijn loon zit ietwat boven het nationale gemiddelde voor Webmasters, ik verdien niet slecht voor een job die eigenlijk grotendeels hobby is... M'n vrouw haalt op sommige weken op één week meer binnen dan mijn maandloon.

Tuurlijk: géén maaltijdcheques, geen door werkgever betaalde groepsverzekering, ziekteverzekering, ongevallenverzekering, pensioensparen, ook geen inkomenszekerheid op de middellange of zeker lange termijn.

En niet gewerkt = 0 loon. (ziek, verlof, whatever)

Voor de volledigheid: ik spreek hier zelf dus ook over een kleine zelfstandige, persoonlijke mening: Fiscaal voordeel voor kleine zelfstandigen en beginnende ondernemers, vind ik maar logisch, het is zo al moeilijk genoeg om een zaak uit de grond te stampen en er kruipt in het begin donders veel werk in zonder dat je daar iets van terug ziet in terms of money... da's wat ze noemen je investering.

De vele fiscale voordelen voor multinationals heb ik een héél andere mening over, zonder dit topic in een politiek debat te trekken hou ik het gewoon hier bij: gigantische bedrijven/merken/ondernemingen, die miljoenen, zelfs miljardenwinsten maken zouden méér belast moeten worden dan de nominale burger i.p.v. minder, belastingsvoordeel hier is geen incentive meer, maar een perverse farse en politiek gelobby.

[ Voor 21% gewijzigd door PinusRigida op 31-03-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
Trouwens, je betaalt minder belastingen indien je meer beroepskosten uitoefent. is het dan veilig om later die beroepskosten zoals laptop, wagen, etc. tweedehands te verkopen en het geld voor jezelf te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 14:44

PinusRigida

I put the p in pool.

1chbinamin schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:16:
Trouwens, je betaalt minder belastingen indien je meer beroepskosten uitoefent. is het dan veilig om later die beroepskosten zoals laptop, wagen, etc. tweedehands te verkopen en het geld voor jezelf te houden?
Je kan dit soort dingen verkopen eens ze afgeschreven zijn maar idd: je zal BTW moeten betalen op de winst en altijd factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:25
1chbinamin schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:16:
[...]

De reden waarom ik dit vraag is omdat bij zelfstandigen (eenmanszaken) termen zoals ziektevergoeding, vakantiegeld, etc. niet bestaat.
[...]
Je begrijpt dat voor de belastingen kort door de bocht gezegd die termen in het geheel niet bestaan? Bij een bedrijf worden die zaken betaald door het bedrijf zelf. Als je dat als eenmanszaak ook wil doen, dan moet je dat gewoon aan jezelf uitkeren, staat je helemaal vrij. Maar dat gaat dan natuurlijk wel van de winst af, net zoals dat bij een groter bedrijf gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
Lapa schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:04:
[...]

Je begrijpt dat voor de belastingen kort door de bocht gezegd die termen in het geheel niet bestaan? Bij een bedrijf worden die zaken betaald door het bedrijf zelf. Als je dat als eenmanszaak ook wil doen, dan moet je dat gewoon aan jezelf uitkeren, staat je helemaal vrij. Maar dat gaat dan natuurlijk wel van de winst af, net zoals dat bij een groter bedrijf gebeurt.
Klopt. Had ik heel dat concept beter tussen de bomen bekeken. Op het einde ben je soort van een werknemer voor jezelf en moet je zelf die 'ziekte uitkeringen' en dergelijke uit je eigen winst op jezelf nemen. Net zoals die van een bedrijf maar het is de werkgever die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:43
tweakenpeak schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:50:
Zie in België heel veel dikke auto's, gok dat jullie geen bijtelling kennen of een hele lage.
De NL "bijtelling" heet in België "Voordeel Alle Aard" aka VAA. Quasi identiek systeem. Dat is de laatste 10 a 15 jaar wel serieus omhoog gegaan in België, daarvoor was het in vergelijking erg voordelig. Qua autofiscaliteit kent België geen BPM, dat is qua aankoopprijs wel een groot verschil met Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
Ten slotte, wat voor voordelen krijg je als zelfstandige als je belastingen betaalt? Uiteraard begrijp ik wel dat je een groot deel uitgeeft aan anderen in nood zoals pensioen, werkloosheidsuitkering, etc. maar wat voor sociale voordelen krijgt een zelfstandige in België? Googlen vindt alles te vaag voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door 1chbinamin op 31-03-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:00
1chbinamin schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:17:
Ten slotte, wat voor voordelen krijg je als zelfstandige als je belastingen betaalt? Uiteraard begrijp ik wel dat je een groot deel uitgeeft aan anderen in nood zoals pensioen, werkloosheidsuitkering, etc. maar wat voor sociale voordelen krijgt een zelfstandige in België? Googlen vindt alles te vaag voor mij.
Vrij weinig voordelen denk ik. Wat voor voordelen krijg ik als ik afreken in de supermarkt? Geen enkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
Probeer kosten en belastingen niet door elkaar te halen :). Belastingen over loon zijn voor iemand in loondienst en zelfstandige gelijk. En wat doen ze daarvan? Proberen het land draaiende te houden.

Zoals eerder werd gezegd, voor iedere euro die iemand in loondienst krijgt, betaald de werkgever 2 tot 2,5 euro, daar wilt 'ie ook nog wat winst op pakken (en nog overhead kosten van betalen). Dus als jij 20 euro per uur verdient bij je baas, moet jij 80 tot 100 euro per uur opleveren.

Maar vanwaar de interesse? Je wilt als zelfstandige gaan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
eelcootjuh schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:38:
[...]
Maar vanwaar de interesse? Je wilt als zelfstandige gaan beginnen?
Klopt, ik zou graag als zelfstandige willen starten. In feite heb ik al een klant gevonden en die wacht totdat ik officieel als zelfstandige (eenmanszaak) geregistreerd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Dat is simpel, je krijgt geen geen sociale voordelen.

Je betaald gewoon belastingen voor de staat om voor allerhande zaken te regelen, justitie, zorg, wegennet, ga maar door maar je krijgt zo goed als geen rechten op pensioen of werkloosheidsuitkering.

Vergeet niet dat zaken als een 13de maand of vakantiegeld gewoon door de werkgever betaald worden.

Als zelfstandige moet je sowiezo alles zelf regelen en moet je dus zelf je pensioen regelen of zelf een verzekering regelen voor het geval je zonder werk valt of dat je invalide word (en dus niet meer kan werken). Die kosten kan je wel weer integraal in je boekhouding steken, je betaald enkel belasting op je winst dus inkomsten - opbrengst = op dat bedrag betaal je belastingen.

Jij kan perfect zelfstandige worden in een vennootschap en jezelf een contract als werknemer geven waardoor je dus alle voordelen van een werknemer hebt terwijl je toch zelfstandig bent, je hebt dus enorm veel vrijheid op dat vlak. Maar vaak zie je dat men zichzelf dan een minimum loon uitbetaald en op andere manieren geld eruit trekt want jij zit te kijken naar al die voordelen als werknemer maar zonder te beseffen dat de werkgever daar veel meer betaald dan wat op de werknemer zijn loonbrief staat. Als zelfstandige ben je u eigen werkgever dus de lasten van de werkgever komen ook bij jou terecht.

Maar de uitgangspositie is dat je het allemaal zelf moet regelen alsook dat de Belgische fiscus ervan uitgaat dat je de regels nogal losjes gaat intrepreteren. Met andere woorden, de belastingsdruk is reeds berekend op het feit dat jij een telefoon gaat kopen die eigenlijk vooral privé dient maar je schrijft hem toch volledig in op de zaak.

Het is dus vooral van belang dat je u weg wat kent in de statuten en hoe je de boekhouding wat aanpakt of dat je daar iemand voor inhuurt onder de noemer van een boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1chbinamin
sprankel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:06:
[...]

Jij kan perfect zelfstandige worden in een vennootschap en jezelf een contract als werknemer geven waardoor je dus alle voordelen van een werknemer hebt terwijl je toch zelfstandig bent, je hebt dus enorm veel vrijheid op dat vlak. Maar vaak zie je dat men zichzelf dan een minimum loon uitbetaald en op andere manieren geld eruit trekt want jij zit te kijken naar al die voordelen als werknemer maar zonder te beseffen dat de werkgever daar veel meer betaald dan wat op de werknemer zijn loonbrief staat. Als zelfstandige ben je u eigen werkgever dus de lasten van de werkgever komen ook bij jou terecht.
CommV vennootschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Dan heb je een EBVBA nodig maar let op, die vennootschap is een apart rechstpersoon. Jij bent dan wel eigenaaar van die venootschap maar al het geld dat daar op toe komt is niet van jou maar van de vennootschap. Jij mag dus niet zomaar dat geld uitgeven alsof het op je privé rekening staat.

Vervolgens kan de vennootschap mensen aannemen waaronder je zelf. Of je kan 'kostenloos' werken voor de vennootschap en dan de winst uitkeren aan de eigenaar(s) van de vennootschap.

Echter dat is een constructie waar je toch al redelijk wat omzet voor moet hebben, een vennootschap vraagt om veel meer administratie en enkel al de loonadministratie is dusdanig complex dat je dit moet uitbesteden.

Kort samengevat, als je nog niet veel winst verwacht start je best als gewone zelfstandige (zeer eenvoudige administratie) maar van het moment je echt wat winst begint te maken en je als gewone zelfstandige je blauw zou betalen als belasting vorm je het om naar een vennootschap.
Pagina: 1