Lucht water pomp vs lucht lucht warmtepomp vs cv ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakeljanai
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-06-2023
Wie kan me helpen de juiste keuze te maken tussen hybride warmtepompen, full electric of gewoon bij cv’s te blijven?

Ik woon hier nu een paar maanden en mijn totale verbruik van dit pand / beide woningen is :

Dec: 634 kwh / 528 m3 (
Jan: 570 kwh / 582 m3
Feb: 615 kwh / 478 m3

Maandelijkse kosten vindt ik best flink en hoop hier op te kunnen besparen en dat dit lonend is tegenover de flinke investeringen van evt warmtepompen en zonnepanelen. Offerte gehad voor twee all electric 2x 15000 euro. En 10000 voor zonnepanelen. Stel dat ik hier nog 10-15 jaar woon. Via welke weg ben ik na deze tijd het gunstigst uit. Ook evt meerwaarde woning meegenomen.

Mijn situatie:

Één pand bestaande uit een twee onder één kap met aansluitend bijgebouw.

In de Twee onder één kap (1986) woon ik met m’n vrouw en twee kinderen. Matig tot gemiddelde vloer, muur en dak isolatie. 4 groeps Vloerverwarming en een gebruikersoppervlakte van 140m2. Cv ketel uit 2005.

bijgebouw (1986) verhuur ik aan vier volwassenen. Ook matig tot gemiddelde vloer, muur en dak isolatie. 8 groeps vloerverwarming en een gebruikersoppervlakte van 200 m2. Cv ketel uit 2017. Alle ruimten voorzien van een airco die ook kan verwarmen.

Woning beschikt over een ruime tuin en ruim dakterras (hier staat ook een buiten unit van de airco). Mijn voornemen is ook om 20 tot 30 zonnepanelen te plaatsen verdeeld over het zuiden en westen.

Ik hoop dat hier iemand een goed advies te geven.

🙏 🙏

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:30
Dit moet je splitsen in Electriciteit en Gas. Voor beiden apart berekenen wat het gunstigst is.

Electriciteit, deel ik het even door 2 dan kom ik uit op gemiddeld 300 Kw per maand, dat maal 12 is 3600 Kw per jaar. Dat kan je met een aantal panelen voor een groot gedeelte opvangen en terugverdienen. Die investering gok ik per pand op 5 a 6 voordat het terugverdiend is.

Dan Gas.
Pand 1 gaat een nieuwe gas ketel nodig hebben a 2500. Met een geschat verbruik van 1600 a 1800 per jaar is overschakelen naar een volledige warmtepomp een no-brainer. Maar een betere isolatie is eigenlijk sterk aanteraden en bijna een randvoorwaarde om niet aan een hoge temperatuur warmtepomp te hangen. Dus eerst isoleren en dan pas warmtepomp. Een hybride heeft geen zin daar je moet hopen dat je cv ketel het nog uithoud totdat de isolatie op orde is.

Pand 2. grootste winst zit daar in de airco gebruiken als aanvulling op de cv ketel en ook isolatie sterk verbetereren. Evt een Hybride als tussenstap. Dan over een paar jaar overschakelen op een warmtepomp

Dus eerst isoleren!!!!!!!! dan pas een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakeljanai
Bedankt voor de reactie. Vloerisolatie heb ik, pur. Nog meer isoleren wordt lastig vanwege vele elektra aansluitingen van ene huis naar andere huis… moet er nog wel kunnen kruipen. Muur isolatie zit er ook, glaswol. Extra ruimte voor Spuiten is er niet. Dakisolatie zou ik nog hooguit kunnen doen vanuit binnen..

Dus qua isolatie valt er naar mijn idee niet heel veel meer te isoleren.

Bijverwarmen met airco zat ik zelf ook aan te denken. Dus die kant laat ik voor wat het is voorlopig.

Andere woning waar cv ketel bijna vervangen moet worden, twijfel ik nog wel of een elektrische warmtepomp full electric voordelig kan zijn. De installateur van de airco’s zei dat het prima kan in mijn huis. En een fabel is dat het extreem goed geïsoleerd moet zijn. En dat hij zelf ook een oud vrijstaande woning heeft met full electric. Maar aangezien ik meerdere hoor die zeggen dat isolatie wel echt noodzakelijk is twijfel ik toch..

Ook een optie die ik overweeg is ook een airco te plaatsen in deze woning die kan bijverwarmen evt icm warmtepomp FE.

Met zonnepanelen zou het wellicht een mogelijkheid zijn om kosten te besparen.

Of Zie ik dit nou echt verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakeljanai
Ik heb een pand dat bestaat uit twee woningen.
Graag zou ik slim willen investeren in een lagere energie rekening voor de komende 10 jaar.

Deel 1: woning (1985) waar ik met me gezin woon. Cv ketel is aan vervanging toe. Vloerverwarming (bijverwarming). Redelijk tot goed geïsoleerd.

Deel 2: bijgebouw (1985) verhuur ik (zakelijk). Cv ketel 2017 en alle vertrekken voorzien van airco’s die ook kunnen verwarmen.

Verbruik totaal:
Elektra 10.000 kwh per jaar.
Gas 2500 m3 per jaar

Voornemens zijn 20 zonnepanelen aan te schaffen.

Dan komt mijn vraag…
Stel dat ik over 10 jaar ga verhuizen. Wat is dan de beste investering voor mij?

1: nieuwe cv ketel nemen en de enorme rekeningen aan gas voor lief nemen.
2: deel 1 een l-w pomp aanschaffen Prive en evt bijverwarmen met een airco in de woonkamer (heb nog ruimte voor 1 airco van de multi split woning 2) en deel 2 verwarmen met airco’s.
3. Beide delen l-w pomp ( 2 x 12.000 euro).
4. Alleen een airco in deel 1 plaatsen in de woonkamer. Cv op een temp van 18 graden laten staan en dan met de airco bijverwarmen. En deel 2 met airco’s verwarmen.

Vastrecht zit ik aan vast. Tenzij ik met beide woningen van het gas af ga. Maar dat kost me dan 2 x 12000 euro.

Hopelijk kan iemand mij hierin een goed advies geven. Alvast dank! Bedankt 🙏