RAM-uitbreiding laptop, tegenstrijdige informatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-01 08:55
Ik zoek een?
RAM module voor mijn Dell Latitude 5420. Ik wil het RAM uitbreiden van 16 naar 32GB. Een kit van 32GB is ook goed, de oude module schuift dan weer door naar een gezinslid.

Wat is je budget?
Maakt me niet uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Hier wordt het een beetje merkwaardig. Ik had deze module besteld. Die werd correct herkend en functioneerde ook, alleen kreeg mijn laptop weer last van vastlopers. Deze vastlopers herken ik van toen ik 'm net had, het RAM is toen onder garantie vervangen en sindsdien is deze niet meer vastgelopen.

De webwinkel waar ik de module besteld had, beweert echter dat deze module niet compatible is met de laptop, volgens de fabrikant. Als ik echter naar de site van crucial ga en de laptop invul, dan krijg ik juist deze module als advies. Ik vermoed daarom dat de module die ik had besteld, ook defect was. Wel merkwaardig, want RAM is niet zo vaak defect.

De vraag is dus, wat nu te bestellen? Ik was in de veronderstelling dat alleen de specs ertoe doen. Deze laptop lust DDR4 3200 geheugen met een latency van 13,75ns, dan moet elke module die hieraan voldoet toch gewoon werken? Of mis ik iets en is ergens een geheime compatibility index en moet je maar afwachten wanneer de RAM compatible is met je systeem?

Geldt overigens nog steeds dat geheugen wel te snel mag zijn, maar niet te langzaam? De laptop van een gezinslid wil graag DDR4-2400 geheugen, maar DDR4-3200 moet daar toch ook in werken?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De laptop wordt intensief gebruikt. Voornamelijk kantoorwerk, virtuele machines (vandaar ook de wens voor meer RAM), webdesign en ontwikkeling, soms fotobewerking.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 30-03-2022 21:25 ]

Beste antwoord (via PhilipsFan op 22-04-2022 01:34)

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
Wat @Uszka zegt: identieke module bijplaatsen of beide vervangen door 2 (of 4? weet niet hoeveel slots deze laptop heeft) identieke modules. Als dit niet mogelijk is; zelfde grootte + snelheid bijplaatsen/vervangen.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Beste is om er eenzelfde module bij te plaatsen als er nu in zit. Met welk merk en type RAM is de laptop aan jou geleverd??

Acties:
  • Beste antwoord

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
Wat @Uszka zegt: identieke module bijplaatsen of beide vervangen door 2 (of 4? weet niet hoeveel slots deze laptop heeft) identieke modules. Als dit niet mogelijk is; zelfde grootte + snelheid bijplaatsen/vervangen.

• PhilipsFan
Ik heb uiteindelijk een kitje besteld (deze). Gevolg is dat de laptop nu helemaal niet meer opstart. De ledjes knipperen in een patroon, als ik dat opzoek blijkt het te betekenen dat het RAM-geheugen niet goed is.

Ik heb al geprobeerd om 1 module van de kit te plaatsen in beide sloten (ook de andere module, ik heb dus alle combinaties geprobeerd), maar dat maakt geen verschil.

Hoe moeilijk kan het zijn? Het geheugen heeft de juiste specificaties, maar werkt toch niet?

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 11:35
Wat ik gedaan heb om RAM uit te breiden (en wat mensen hier boven ook al noemen) precies dezelfde RAM bestellen en dan in de lege slot 2 zetten.
Als op dit moment al beide slots gebruikt worden door de 16gb, precies hetzelfde merk en model kopen maar dan 32gb (of 2x16)

Om precies te achter halen wat er in je laptop zat uit de fabriek:
1)kijk op de RAM die je eruit hebt gehaald, kan je het aflezen?
2)zo niet plaats het terug en gebruik de command prompt
https://www.windowscentra...er-form-factor-windows-10

Ik zelf heb op deze manier de precieze part numbers gevonden, gegoogeld en bij besteld.

• PhilipsFan
frankyfn126 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:12:
Wat ik gedaan heb om RAM uit te breiden (en wat mensen hier boven ook al noemen) precies dezelfde RAM bestellen en dan in de lege slot 2 zetten.
Als op dit moment al beide slots gebruikt worden door de 16gb, precies hetzelfde merk en model kopen maar dan 32gb (of 2x16)

Om precies te achter halen wat er in je laptop zat uit de fabriek:
1)kijk op de RAM die je eruit hebt gehaald, kan je het aflezen?
2)zo niet plaats het terug en gebruik de command prompt
https://www.windowscentra...er-form-factor-windows-10

Ik zelf heb op deze manier de precieze part numbers gevonden, gegoogeld en bij besteld.
Bedankt voor de tip, ik heb de commando's geprobeerd en ze werken. Maar het is nog niet zo gemakkelijk om dit geheugen bij te bestellen, want het is OEM geheugen. Het is in principe niet los te koop. Er zijn wel zaken die het verkopen (vooral Amerikaanse handelaren via Amazon) maar ik heb er geen goed gevoel bij.

Ik heb inmiddels een nieuw setje geheugen besteld, ditmaal van Kingston. Volgens de verzender en Kingston is dit compatible met mijn laptop, en de verkoper van de laptop geeft ook aan dat zij dit altijd gebruiken bij geheugenuitbreidingen. Ik zal laten weten hoe het afloopt.

• PhilipsFan
Hier dan nog de afloop. Ik heb geluisterd naar de tips hier en een setje (geen kit, die waren er niet) besteld van 2 dezelfde Kingston modules, deze werken totnutoe prima. De oude module is doorgeschoven naar een andere laptop van een gezinslid en werkt daar ook prima.

Het probleem is dus opgelost en ik heb wat bijgeleerd: RAM-modules kunnen voldoen aan de benodigde specificaties van moederbord en chipset, maar toch niet werken.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Geheugencompatibiliteit is meestal toch gewoon een beetje gokken, helaas. Bij los verkochte moederborden zijn fabrikanten vaak nog zo netjes om een compatibility-lijst op te schrijven, maar ook die is vaak zo beperkt en al snel zo gedateerd dat je er toch niks mee kan, en een OEM doet dat vaak überhaupt al niet. Gewoon een beetje googelen naar ervaringen of adviezen van mensen die het al geprobeerd hebben met jouw specifieke hardware is dan inderdaad de beste methode.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1