Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deltanex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-04-2022
Dag allemaal,

Ik heb een offerte gekregen voor de installatie van zonnepanelen maar twijfel of dit wel een reele installatie is.

Thans hebben wij een 3 fase 25 amp aansluiting.
De offerte betreft de volgende installatie:
16 Jasolar 365wp panelen
16 Solaredge P401 Poweroptimizers
1x Solaredge SE5k Omvormer.

De ligging van de panelen is
8 NNO c.a. 35 graden
8 ZZW c.a. 35 graden

Ik heb inmiddels al aardig wat verhalen gelezen over slecht renderende systemen vanwege te lage spanning per paneel. Ik vraag mij dan ook af gaat dit uberhoupt goed werken? Mij was eerder een 1 fase omvormer aangeboden maar ik ben mij niet zeker over of dat met zoveel panelen wel kan op 1 fase van 25 ampere.

Alle hulp is welkom....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Verdeeld over 2 vlakken, echter wel met relatief lage hoek voor een schuin dak, dus de scheiding is minder groot. Ik neem aan in één lange string dan. Je zou deze echt even moeten invoeren in Solaredge designer, want hij is uit voor mij niet duidelijk genoeg om zo te kunnen zeggen dat het wel of niet goed gaat werken. Mijn vermoeden (niet gebaseerd op ervaring) is dat het op het randje zit.

Echter is er nog een overweging: op 1 fase mag je max 4 kW invoeden. Met zo'n omvormer is dat net geen 50% overdimensionering. Normaal is dat wel erg veel, maar verdeeld over 2 dakvlakken (al is het met wat lagere hoek) is dat al een stuk redelijker. Je loopt dan waarschijnlijk orde 0,5-1% per jaar mis aan opbrengst, terwijl de omvormer wel een stuk goedkoper is.

Maak eens een gratis account aan in Solaredge designer, dan kun je e.e.a. zelf modelleren. Als je dan een 4K omvormer kiest, krijg je dan waarschuwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deltanex
Hoi Wilke

Dank voor je reactie.

Ik heb bij Solaredge gekeken maar begrijp niet hoe ik mij daarvoor kan aanmelden. Ik kan alleen of de Android/Apple monitoring app downloaden of mij aanmelden als installateur. Dat laatste wil zaken als KVK etc weten dus loop ik daar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Deltanex schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:17:
Hoi Wilke

Dank voor je reactie.

Ik heb bij Solaredge gekeken maar begrijp niet hoe ik mij daarvoor kan aanmelden. Ik kan alleen of de Android/Apple monitoring app downloaden of mij aanmelden als installateur. Dat laatste wil zaken als KVK etc weten dus loop ik daar vast.
Kiezen voor "ik ben installateur" en dan bij type "zelf-installateur". Vragen ze er dan ook om?

Nog ff zelf gekeken maar opstartspanning van 750V nodig bij 3 fasen, met 16 panelen is dat 50V per paneel. Meeste optimizers gaan tot 60V dus dat zal zeker clipping geven in ochtend en avond. 80V optimizers zijn weer €10 a €15 duurder, maal 16. Dus het kost links en rechts extra, terwijl het misschien niet eens meer oplevert.

Vraag die nog niet is gesteld, waarom uberhaupt optimizers? Is er sprake van schaduw?

[ Voor 30% gewijzigd door Wilke op 30-03-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deltanex
Wilke dank voor je reactie.

Zit inderdaad wat schaduw vooral omdat de NNO kant alleen 's-ochtends in de zon ligt en de zon langzaam over de daknok en dakkapel van de buren draait. De ZZW kant krijgt na de middag last van mijn eigen dakkapel.

Misschien heb ik het niet goed begrepen, maar ik lees steeds meer dat 16 panelen op 3 fase die verdeeld liggen over 2 dakdelen niet verstandig is omdat de kans groot is dat het voltage te laag blijft.

Wat mij niet duidelijk is..
Hoe veel licht heeft een paneel nodig om genoeg te leveren om de optimizer te activeren?
Als er 8 panelen in de zon liggen en 8 niet zal de omvormer dan helemaal niets leveren?
Als de omvormer dan niets levert waarom geeft de leverancier dit dan asl optie?