Wat is de "beste" plek om onderdelen te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladuin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-09 12:14
Hallo medetweakers,

Ik wil binnenkort met een nieuw projectje beginnen, en hier heb ik een TPIC6B595 schuifregister voor nodig.
Normaalgesproken koop ik mijn onderdelen gewoon op aliexpress, maar aangezien dit onderdeel niet zo'n populair dingetje is zoals bijv. een 555 timer, zijn er waarschijnlijk een hoop nepperds in omloop.

Nu vroeg ik me af, wat is de beste plek om zoiets te kopen (tegen een redelijke prijs, als dat kan)? Heb al bij een aantal zaken gekeken:
• Reichelt en Conrad hebben ze alleen in DIP formaat, ik wil graag SOP
• Verzendkosten bij Mouser en Digikey zijn achterlijk hoog
• Farnell is niet voor de consument beschikbaar, en de stukprijzen bij Sinuss (consumentenkant van Farnell, als het goed is) zijn erg hoog

Zijn mijn standaarden gewoon verpest door de goedkope prijzen van China, of kijk ik op de verkeerde plekken :S ?

Beste antwoord (via Gladuin op 31-03-2022 22:31)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soms met een beetje google kom je wel ergens. Laatst moest ik een voeding repareren en kon de benodigde onderdelen bij minimaal 2 winkels bestellen. Gezien het dan in verzendkosten niet veel meer uit maakt had ik alles bij Mouser besteld. Dat het uit de US kwam werd mij meteen duidelijk waarom die prijs zo hoog was. Maar het mag duidelijk zijn dat winkles zoals Mouser het niet doen voor de kleine consument.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Soms met een beetje google kom je wel ergens. Laatst moest ik een voeding repareren en kon de benodigde onderdelen bij minimaal 2 winkels bestellen. Gezien het dan in verzendkosten niet veel meer uit maakt had ik alles bij Mouser besteld. Dat het uit de US kwam werd mij meteen duidelijk waarom die prijs zo hoog was. Maar het mag duidelijk zijn dat winkles zoals Mouser het niet doen voor de kleine consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je stelt feitelijk drie eisen die onderling verbonden zijn:
- compleet aanbod
- gegarandeerde kwaliteit (geen nepperds)
- lage (verzend)kosten
En je voelt wel aankomen dat een leverancier een keuze zal moeten maken.
AliExpress kiest voor lage verzendkosten maar laat zowel in de kwaliteit als in de compleetheid, behoorlijk wat liggen. Mouser/Farnell et al kiest voor een enorm compleet aanbod en goede kwaliteit maar dat brengt nogal wat kosten met zich mee. En die kosten zul jij als consument moeten betalen

Wat ik doe is de bestellingen opsparen. De NE555's en de TIP3055's koop ik daar waar het goedkoop is. De bijzondere componenten koop ik bij Mouser, Farnell of Conrad maar dan meerdere tegelijk, zodat de verzendkosten worden uitgesmeerd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 21:05
Heb je al gezocht? Hier incl. verzendkosten €3,65 Of is dat te duur?
https://www.vanallesenmee...High-Power-Shift-Register

Geen SOP.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 31-03-2022 14:22 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

JukeboxBill schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:19:
Heb je al gezocht? Hier incl. verzendkosten €3,65 Of is dat te duur?
https://www.vanallesenmee...High-Power-Shift-Register

Geen SOP.
Dat ook, inderdaad. Je moet niet zozeer goed zoeken, maar van te voren al energie steken in het verzamelen van een aantal "adresjes" waar je bijzondere componenten voor een schappelijke prijs kunt vinden.
Ik meen me te mogen herinneren dat we destijds, bij het verscheiden van Dick Best, een topic hadden waar dit soort adresjes werden uitgewisseld. Maar dat topic zal ondertussen wel achterhaald zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Als alle traditionelen niet lukken, zoals conrad/reichelt/ali

Dan is er https://sinuss.nl/ waar je het volledige assortiment van farnell kan bestellen.

Lijkt er trouwens op dat je een 595 zoekt. Check wat de mpn van TI of Nexperia is, zoek die op. Eg: 74hct595

SOP is net zo obsolete als DIP, tsop of soic is makkelijker.

[ Voor 36% gewijzigd door jeroen3 op 31-03-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Gladuin schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:31:
maar aangezien dit onderdeel niet zo'n populair dingetje is zoals bijv. een 555 timer, zijn er waarschijnlijk een hoop nepperds in omloop.
Dat werkt meestal juist andersom.
Een fabrikant/verkoper van neppers wil ook aantallen kwijt. Juist in de wereld van 555'jes en andere courante componenten is een hoop nepspul. Kan overigens prima voldoen aan jouw eisen, maar voldoet niet perse aan de "reguliere" specificatie.

Onbruikbare fakes heb ik wel gezien en gehad (niet perse van ali), maar die zijn (naar mijn idee) een stuk zeldzamer in dit kaliber spul. Dat valt nogal snel door de mand immers.

Ik heb de datasheet niet bekeken, maar kun je niet af met een "courante" variant uit een 74 serie?

Als je nog een lokale elektronica zaak hebt, kun je nog kijken of zij hem voor je mee kunnen bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladuin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-09 12:14
Iedereen bedankt voor de antwoorden, ben n.a.v. de opmerking van memphis even aan het googelen gegaan en ben zo op tme.eu uitgekomen. Lijkt best legit te zijn, en de (verzend)kosten zijn redelijk.
jeroen3 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:44:
SOP is net zo obsolete als DIP, tsop of soic is makkelijker.
Klopt, bedoelde eigenlijk SMD in plaats van SOP.
timberleek schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:00:
Ik heb de datasheet niet bekeken, maar kun je niet af met een "courante" variant uit een 74 serie?
De TPIC heeft open-drain outputs, wat precies is wat ik nodig heb. Dit hebben de registers uit de 74-serie niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Gladuin op 31-03-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt er altijd een open drain buffer achter zetten, of een transistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jeroen3 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:01:
Je kunt er altijd een open drain buffer achter zetten, of een transistor.
Of een simpele diode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mouser altijd zien dat je voor meer dan 50€exbtw kunt bestellen (soldeersel/flux ofzo nodig mee bestellen), dan is de verzending gratis.

Ik dacht dat Digikey ook zoiets had, maar dat is gewoon om te voorkomen dat je maar 1 stuk van iets besteld, ow en het komt ook van usa warehouse

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gladuin schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:31:
Iedereen bedankt voor de antwoorden, ben n.a.v. de opmerking van memphis even aan het googelen gegaan en ben zo op tme.eu uitgekomen. Lijkt best legit te zijn, en de (verzend)kosten zijn redelijk.
Ik bestel regelmatig bij tme.eu, voornamelijk (amphenol) connectors. Komt uit polen. Prima tent wat mij betreft, nooit problemen gehad met bestellingen. Wel een wat omslachtige winkelwagen :+

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 03-04-2022 12:24 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
die tpic6b595 in smd is sowieso nergens meer verkrijgbaar volgens mij, ik had ze ook graag gebruikt in een nieuw projectje. Nu is dat toch maar een losse 595 en uln 2003 geworden (ja ook die 8bit uln 2803, was nauwelijks verkrijgbaar)
Ik bestel alles bij farnell, mouser, tme, of heel soms digikey, maar daar allemaal zwaar uitverkocht.

Dus het makkelijkste is of losse 595 en losse driver, of voor de dip versie gaan.
Het is een uitdaging om je nieuwe hobby project te maken met componenten die WEL voorradig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De STPIC6D595 dan?
Of NPIC6C595D

[ Voor 32% gewijzigd door jeroen3 op 04-04-2022 09:56 ]

Pagina: 1