Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kc 103
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-05 21:03
Ik ben in dubio...

Betreft een jaren 30 woning 1935. Twee onder een kap.

Net nieuwe cv ketel, was aan vervanging toe.

Muurisolatie is er niet ,muren hebben een zeer kleine spouw en daardoor wordt deze niet aanbevolen.
Overal wel hr ++ glas en dak is geisoleerd.

Op gas valt niet veel besparing te halen lijkt mij buiten dan de tochtstrips en graadje lager ed.

Ik dacht dus misschien dat zonnepanelen (op oost/west dak) misschien iets zouden zijn om toch te kunnen besparen op energiekosten en voor de langere termijn wat te doen aan duurzaamheid.

Huidig elektra verbruik is gemiddeld 1000 kwh op normaal tarief en 2000 kwh op daltarief per jaar.
Als ik dan kijk naar de kosten per maand het afgelopen jaar zie ik dat ik zo'n 40-55 euro per maand aan elektra kwijt ben. Had nog wel een laag tarief van 0.19 ct en 0.17 ct per kwh (was 1 jaar vast en net contract afgelopen)

Als ik de huidige tarieven bekijk die ik moet betalen zijn deze nu wel 2x zo duur (0.39ct en 0.34ct).

Ik heb reeds een offerte voor het plaatsen van 12 panelen voor 4850 euro incl.btw (2960kwh per jaar opbrengst) en een verwachte verdientijd van 5 jaar (V.E.H.)

Als ik echter zo kijk naar wat ik maandelijkse betaal aan elektra en wat de zonnepanelen zouden kunnen besparen zie ik dat t dus eigenlijk maar om tientjes per maand aan euros besparing gaat....

Natuurlijk weet ik wel dat zodra ik de verdientijd door ben dat ik gratis overdag stroom kan gebruiken maar dan heb ik vanwege de salderingsregeling tegen die tijd toch alsnog aardig wat elektrakosten voor de avond en winter?!

Op korte termijn haal ik ze er denk dus wel uit maar als ik aan de lange termijn denk ivraag ik mij af of zo'n investering dan nog wel lonend is in mijn geval..

Bovendien als ik naar de toekomst kijk is er van een el.warmtepomp geen sprake, een elektrische auto kan ik niet bij de woning kwijt want een parkeerplek is verderop in de wijk.

Ik vind het maar lastig 8)7

Ik ben benieuwd naar de reacties.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-11 17:53
Het is een nobrainer. Je hebt een dak, je verbruikt energie.
Waar verdien je ergens anders je geld terug? Op de beurs? Ook al zou het 5-6-7-8 jaar zijn.
Daarna is het gratis. Bij welk ander product verdien je naar verloop van tijd geld….keuken? Koelkast? Auto?

Verder is de afbouw van de salderingsregel (als het doorgaat) stap voor stap. Dus niet in 1 keer….en ook nog voor wat je terugleverd. Wat je zelf verbruikt cq opmaakt pakt niemand je af.

[ Voor 12% gewijzigd door internet4me op 30-03-2022 17:37 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27
euhm... Als je al bepaald hebt dat je ze op korte termijn er wel uit haalt...
Dan maakt lange termijn toch al helemaal niet meer uit??
Ze zijn dan al ... euh... GRATIS... en leveren dan gewoon gratis stroom... gedurende die hele lange termijn... gewoon, voor niks..!!

"eigenlijk maar om tientjes per maand" == "eigenlijk maar honderden euro's per jaar"
== "eigenlijk maar duizenden euro's voor de komende tien jaar" ... ;)

En dan reken je met je nu super goedkope energietarieven..
Die 3000kWh met de huidige tarieven (ong. 50 cent/kWh) kost je dus 125 euro/maand, puur verbruik.
(wanneer loopt je contract af?)

Je kunt behoorlijk op je gasverbruik gaan besparen door een warmtepomp-boiler in te zetten voor warm tapwater gebruik... Dan schuif je die energievraag van gas naar elektriciteit. En die elektra kun je weer met zonnepanelen opwekken.

Zoals hierboven: nobrainer..
Of.. kost je (nu) niks, als je dat met zonnepanelen opwekt

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
kc 103 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:55:

Als ik echter zo kijk naar wat ik maandelijkse betaal aan elektra en wat de zonnepanelen zouden kunnen besparen zie ik dat t dus eigenlijk maar om tientjes per maand aan euros besparing gaat....
Dat komt omdat je de jaarlijks teruggave energiebelasting meetelt. Die veroorzaakt je lage rekening. Het mooie is dat als je zonnepanelen geplaatst hebt en zelf stroom opwekt je nog steeds die teruggave krijgt. Dus je betaald niet meer aan je energieleverancier, je krijgt geld van hun.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:06
Zonnepanelen staat los van ouderdom woning en/of je wel of geen isolatie hebt.
Echter bij een oude woning opletten of er asbest aanwezig is, het kan zijn dat ze dan geen panelen willen leggen.

Met een verbruik van 3000 kwh kan het zeker uit zonnepanelen leggen.
Als saldering gaat aflopen zijn er altijd zaken die je uitgesteld kan starten overdag zoals de vaatwasser, wasmachine, wasdroger.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 30-03-2022 18:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• kc 103
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-05 21:03
Top , thanx allemaal , ik ga op zoek naar een installateur!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kc 103 schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:20:
Top , thanx allemaal , ik ga op zoek naar een installateur!
ik zou de warmtepomp ook niet op voorhand elimineren. een L/L wp geeft je besparing op gas en comfort in de zomer.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Offerte voor de panelen lijkt me overigens wel rijkelijk hoog. Beetje afhankelijk hoeveel Wp het echt om gaat, en of dat met of zonder BTW is (aangezien je die terugkrijgt).

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:05
Hoe "zeer klein" is de spouw? Hier een woning uit 1938 met spouwbreedte van 3,5-4 cm laten naisoleren met Aminotherm, er zijn bij die spouwbreedte ook andere mogelijkheden, zelfs isoparels.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
55 euro per maand maakt 660 euro per jaar.
Ik neem aan dat die offerte all in is? Plaatsen meterkast aanpassen etc etc..

Ik gooi nu nog 8 panelen op mijn platte dak dat is 3040 wp.
En ik had al energie over.
Ook hier een jaren 30 woning maar dan zelfs zonder spouw.
Half steens met klamp.

Ik heb in middels de helft voorzien van isolatie aan de buitenzijde en een nieuwe muur er om heen gemetseld.
De muren zijn op die gedeeltes nu een halve meter dik🙈

Ik ga wel richting een warmtepomp want ik wil het gas kwijt,meter eruit scheeld behoorlijk in de maandlasten.

Ik zou zeggen als je het geld hebt dan gewoon altijd doen.
Meer rendement krijg je niet van je centen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Duuusssssss, 3000kWh x0,30= heb je het al over 900,- aan vermeden kosten per jaar, laat het 3500,- kosten om die 3000Wp op dak te krijgen hebben we het over 5 jaar inderdaad.

Echter vanaf dag 1 al aan het terugverdienen en na een jaar al 900,- om wat anders mee te doen, aankomende 10 jaar dus 9000,- om te investeren is isolatie en of andere gas besparende dingen.

En dat heeft je dan maar 3500,- gekost maar verdiend steeds meer geld per jaar.

In 2012 begonnen hier en 2013 al 0 op de meter voor elektra, 2018 al de hele energie rekening van 3000,- per jaar geëlimineerd, dan gaat het pas echt hard. En dan heb ik het over oude prijs van 56 cent voor gas bijv en niet de 1,56 van nu.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1