We gaan dit jaar een dakopbouw van 25 m2 op ons huis zetten en ik wil daar graag ook iets mee doen met een groen dak (voor verkoelend effect) en zonnepanelen op het dakopbouw.
Onze buren doen mee met het bouwen van de dakopbouw op hun dak, maar gaan voorlopig niet mee in een groen dak of zonnepanelen.
/f/image/EiAuy70aug9VeU1NAVBLLc3n.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YIbOlC0oD8Kql9x4Eid90sL2.jpg?f=fotoalbum_large)
- Beperkte keuze zonnepanelen
- Sommige raden aan geen zonnepanelen erop te leggen ivm de winden langs de rand. Ze geven aan dat je minimaal 2 meter van de rand een zonnepaneel moet leggen en dan kom je met 4,4 meter niet uit voor zonnepanelen. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
- offerte 1 (te duur): 6x DMEGC 395WP zonnepanelen: EUR 4.698 ex BTW, EUR 1,95/Wp, SolarEdge 2200 1 fase omvormer
- offerte 2: 8x Belinus Ultra Black NW 380 Wp, EUR 3.902 ex BTW, EUR 1,28/Wp, omvormer GoodWe GW 3000-XS 1 fase
- offerte 3: 8x SunPower Maxeon 425 Wp, EUR 4.664 ex BTW, EUR 1,37/Wp, Solis 3K 4G omvormer
- offerte 4: 8 Jinko 365 Wp, EUR 2.968 ex BTW, EUR 1,02/Wp, Solis omvormer
Ik heb nu een idee van 8 zonnepanelen erop gelegd, elk 1,05 meter breed en 1,74 meter lang. Maar ik heb het idee dat ik er niet genoeg uithaal. Huidige verbruik op jaarbasis is 3.500 kWh.
/f/image/c4PaqJtxyx8BHQVZHb93qoDj.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook niet de juiste software volgens mij om dit goed in te plannen, ik heb ze zelf maar even getekend in Powerpoint om een idee te krijgen.
Haal ik nu het maximale uit het dak? Het liefst wil ik gewoon volledig voorzienend zijn, maar ik moet natuurlijk wel rekening houden met veiligheid. En uiteraard met het groene dak.
Onze buren doen mee met het bouwen van de dakopbouw op hun dak, maar gaan voorlopig niet mee in een groen dak of zonnepanelen.
Foto's
De architect heeft de volgende tekening voor de dakopbouw aangeleverd. We hebben nog de flexibiliteit om zaken aan te passen (bijvoorbeeld de cv pijp die nog redelijk ver van de erfgrens staat, die wil ik dichter bij de erfgrens hebben. Onze dakopbouw wordt feitelijk de 4e verdieping, waardoor de totale hoogte van het dak van de dakopbouw op 12 m2 komt te liggen. Het huis ligt richting het zuidoosten (dus onderkant van plaatje is richting ZO)./f/image/EiAuy70aug9VeU1NAVBLLc3n.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
25 m2. Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie dit zouden volleggen met zonnepanelen. Er moet rekening gehouden worden met het dakraam wat rechts ligt. De muur is 20 cm dik, het dakraam is 60,8 cm breed.Schaduw
Geen, tot zeer weinig, alleen van de CV-ventilatie tegen de erfgrens links.Jaarverbruik
3.500 kWh, maar gezien de uitbreiding verwacht ik dat we naar 4.000 kWh gaan.Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb de jaarnota erbij gepakt en daar staat in dat we een 3x25 ampere aansluiting hebben. Geen idee hoe je dit kan zien in je meterkast.:strip_exif()/f/image/YIbOlC0oD8Kql9x4Eid90sL2.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
7.000 euro en doel is zoveel mogelijk opwekken, maar wel groen dak in gedachten houden.Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. Ik kan dit niet zelf.Bijhouden van data
Standaardportaal van de leverancier is prima.Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes opgevraagd bij bedrijven, maar ik merk een aantal zaken:- Beperkte keuze zonnepanelen
- Sommige raden aan geen zonnepanelen erop te leggen ivm de winden langs de rand. Ze geven aan dat je minimaal 2 meter van de rand een zonnepaneel moet leggen en dan kom je met 4,4 meter niet uit voor zonnepanelen. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
- offerte 1 (te duur): 6x DMEGC 395WP zonnepanelen: EUR 4.698 ex BTW, EUR 1,95/Wp, SolarEdge 2200 1 fase omvormer
- offerte 2: 8x Belinus Ultra Black NW 380 Wp, EUR 3.902 ex BTW, EUR 1,28/Wp, omvormer GoodWe GW 3000-XS 1 fase
- offerte 3: 8x SunPower Maxeon 425 Wp, EUR 4.664 ex BTW, EUR 1,37/Wp, Solis 3K 4G omvormer
- offerte 4: 8 Jinko 365 Wp, EUR 2.968 ex BTW, EUR 1,02/Wp, Solis omvormer
Regio
RotterdamIk heb nu een idee van 8 zonnepanelen erop gelegd, elk 1,05 meter breed en 1,74 meter lang. Maar ik heb het idee dat ik er niet genoeg uithaal. Huidige verbruik op jaarbasis is 3.500 kWh.
/f/image/c4PaqJtxyx8BHQVZHb93qoDj.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook niet de juiste software volgens mij om dit goed in te plannen, ik heb ze zelf maar even getekend in Powerpoint om een idee te krijgen.
Haal ik nu het maximale uit het dak? Het liefst wil ik gewoon volledig voorzienend zijn, maar ik moet natuurlijk wel rekening houden met veiligheid. En uiteraard met het groene dak.
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag