Nieuwe dakopbouw met groen dak en zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 20:39

Pater

Terry Tate

Topicstarter
We gaan dit jaar een dakopbouw van 25 m2 op ons huis zetten en ik wil daar graag ook iets mee doen met een groen dak (voor verkoelend effect) en zonnepanelen op het dakopbouw.

Onze buren doen mee met het bouwen van de dakopbouw op hun dak, maar gaan voorlopig niet mee in een groen dak of zonnepanelen.
Foto's
De architect heeft de volgende tekening voor de dakopbouw aangeleverd. We hebben nog de flexibiliteit om zaken aan te passen (bijvoorbeeld de cv pijp die nog redelijk ver van de erfgrens staat, die wil ik dichter bij de erfgrens hebben. Onze dakopbouw wordt feitelijk de 4e verdieping, waardoor de totale hoogte van het dak van de dakopbouw op 12 m2 komt te liggen. Het huis ligt richting het zuidoosten (dus onderkant van plaatje is richting ZO).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmtacpBCdIvGJsCZPwmP41x_RyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EiAuy70aug9VeU1NAVBLLc3n.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
25 m2. Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie dit zouden volleggen met zonnepanelen. Er moet rekening gehouden worden met het dakraam wat rechts ligt. De muur is 20 cm dik, het dakraam is 60,8 cm breed.
Schaduw
Geen, tot zeer weinig, alleen van de CV-ventilatie tegen de erfgrens links.
Jaarverbruik
3.500 kWh, maar gezien de uitbreiding verwacht ik dat we naar 4.000 kWh gaan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik heb de jaarnota erbij gepakt en daar staat in dat we een 3x25 ampere aansluiting hebben. Geen idee hoe je dit kan zien in je meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2qUZZsUzNYAaLaEfMRM7yEnuWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIbOlC0oD8Kql9x4Eid90sL2.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
7.000 euro en doel is zoveel mogelijk opwekken, maar wel groen dak in gedachten houden.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. Ik kan dit niet zelf.
Bijhouden van data
Standaardportaal van de leverancier is prima.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes opgevraagd bij bedrijven, maar ik merk een aantal zaken:
- Beperkte keuze zonnepanelen
- Sommige raden aan geen zonnepanelen erop te leggen ivm de winden langs de rand. Ze geven aan dat je minimaal 2 meter van de rand een zonnepaneel moet leggen en dan kom je met 4,4 meter niet uit voor zonnepanelen. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

- offerte 1 (te duur): 6x DMEGC 395WP zonnepanelen: EUR 4.698 ex BTW, EUR 1,95/Wp, SolarEdge 2200 1 fase omvormer
- offerte 2: 8x Belinus Ultra Black NW 380 Wp, EUR 3.902 ex BTW, EUR 1,28/Wp, omvormer GoodWe GW 3000-XS 1 fase
- offerte 3: 8x SunPower Maxeon 425 Wp, EUR 4.664 ex BTW, EUR 1,37/Wp, Solis 3K 4G omvormer
- offerte 4: 8 Jinko 365 Wp, EUR 2.968 ex BTW, EUR 1,02/Wp, Solis omvormer
Regio
Rotterdam

Ik heb nu een idee van 8 zonnepanelen erop gelegd, elk 1,05 meter breed en 1,74 meter lang. Maar ik heb het idee dat ik er niet genoeg uithaal. Huidige verbruik op jaarbasis is 3.500 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk5zqOoA4ci300IqagpWSwaI0dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c4PaqJtxyx8BHQVZHb93qoDj.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook niet de juiste software volgens mij om dit goed in te plannen, ik heb ze zelf maar even getekend in Powerpoint om een idee te krijgen.
Haal ik nu het maximale uit het dak? Het liefst wil ik gewoon volledig voorzienend zijn, maar ik moet natuurlijk wel rekening houden met veiligheid. En uiteraard met het groene dak. :)

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 13:35

Wuursj

want worst is al bezet

Begrijp ik goed dat het om een plat dak gaat?
Of toch schuin? Dat geeft een ander uitgangspunt voor je opstelling.

Je lijkt inderdaad een 3 fase aansluiting te hebben gezien je hoofdschakelaar (met toch een kookgroep :/ ) maar voor een kleine opstelling als deze komt je waarschijnlijk toch bij 1 fase omvormers uit.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Gaat inderdaad om een plat dak.

Tja, die drie fase aansluiting, eigenlijk nooit op gelet.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-05 22:53
Pater schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:17:
Gaat inderdaad om een plat dak.

Tja, die drie fase aansluiting, eigenlijk nooit op gelet.
Wij hebben hier 8 panelen aan de rand gelegd, grind erom heen en de rest van het dak is groendak. Maar vonden het groendak een optische verbetering, dus daar moet je dan wel wat van zien.

Let op het gewicht, want het weegt best wat, dus constructie is belangrijk. En laat gelijk wortelwerend epdm leggen, dat scheelt weer een extra tussenlaag. En gezien alle droogte tegenwoordig is een waterpunt ook niet onhandig. 3 tot 4 weken zonder regen gaat prima, maar veel langer wordt volgens de sedum leverancier wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Hoe hoog was jullie uiteindelijk dakopbouw, als je de dakopbouw als verdieping telt? En mocht je dat doen? Ik las ook iets met de zogenaamde no-go area waar je op moet letten als je zonder vergunning zonnepanelen wilt plaatsen.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 13:35

Wuursj

want worst is al bezet

Ah plat dak dus. Hoe wil je de panelen gaan monteren? Dakjes / schans / vlak op het dak? En weten de leveranciers dit? Want ik zie geen montage systemen genoemd. Deze kosten ook geld.

Als je bovendien met dakjes gaat werken met panelen in 2 richtingen en een stringomvormer (dus de panelen in een polystring), krijg je maar 4 panelen in serie dus een lager voltage en daar moet de omvormer wel geschikt voor zijn. De leverancier zou hier rekening mee moeten houden maar dan moet hij dit wel weten...

Mijn dakopbouw met eveneens 8 panelen zit op 10 meter hoogte en ik woon aardig dicht bij de kust. Ik heb wel netjes wat ruimte aangehouden en de boel van ballast voorzien. Met Eunice was ik daar wel blij mee...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dPRDz2W.jpg
Ik heb toen voor panasonic panelen gekozen (58v paneel ipv ~35v maar worden niet meer gemaakt) waardoor ik op een spanning uit kwam waar de mppt in de (SMA) string omvormer wel mee uit de voeten kon. Met 'gewone' panelen was dat niet gelukt.
Op de schuur met soortgelijke opstelling met maar 6 panelen (slechts 3 in serie dus) kwam ik helemaal niet uit en ben ik voor APS micro omvormers gegaan.

Nu zie ik dat de MPPT van de goodwe en Solis omvormers uit de topicstart al vroeg beginnen maar weet niet of dat alleen marketing is.

Heel technisch verhaal maar laat iig je leverancier de opstelling weten, dan kan hij rekening mee houden met mogelijk maar 4 panelen in 1 string.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 31-03-2022 10:46 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
De bedoeling is op rails die weer met ballast wordt vastgezet. Ik heb een offerte gehad (de eerste, veel te duur), maar die heeft het wel weergegeven zoals ik het wil hebben met de combinatie zonnepanelen en groen dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5L0p9S1cVVmcxgViostKjfyrqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WkGbEBf2gEMkqVosxgZ47M0k.png?f=fotoalbum_large

Alleen liggen deze panelen in landscape, ik zou de panelen dan in portrait mode hebben.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Ik zat nog aan een mogelijk andere opstelling te denken, maar in hoeverre is die no-go area noodzakelijk? Als je met een ballastvrije draagsysteem werkt, zou je daarmee verder in de no-go area kunnen leggen?

https://www.technea.nl/pr...ysteem-voor-zonnepanelen/

Een andere opstelling zou mogelijk zijn om 12 zonnepanelen neer te leggen, elk 170 lang, 103 cm breed, in landscape mode, in ZO-NW, ZO-NW rijen, 3 naast elkaar. Dan kom je uit op 510 cm breedte en circa 410 cm diepte waarbij je wel afscheid moet nemen van het dakraam. Maar dan leg je de zonnepalen op slechts 15 cm van de randen aan de noord, oost en zuidzijde (zoals weergegeven op het plaatje van de architect).

Wie heeft hier ervaring mee?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-05 21:06

H-W

Ik heb hier geen ervaring mee, mijn zonnepanelen liggen op een hellend dak. Houdt er wel rekening mee dat een dakdekker hier niet zo blij mee gaat zijn als het hele dak ineens vol panelen ligt. Onderhoud en lekkages herstellen worden dan ineens een stuk lastiger. Ook de toegang tot het dak kan een probleem zijn, maar in jouw geval niet, want ze kunnen er altijd via de buren bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pater schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:42:
Ik zat nog aan een mogelijk andere opstelling te denken, maar in hoeverre is die no-go area noodzakelijk? Als je met een ballastvrije draagsysteem werkt, zou je daarmee verder in de no-go area kunnen leggen?

https://www.technea.nl/pr...ysteem-voor-zonnepanelen/

Een andere opstelling zou mogelijk zijn om 12 zonnepanelen neer te leggen, elk 170 lang, 103 cm breed, in landscape mode, in ZO-NW, ZO-NW rijen, 3 naast elkaar. Dan kom je uit op 510 cm breedte en circa 410 cm diepte waarbij je wel afscheid moet nemen van het dakraam. Maar dan leg je de zonnepalen op slechts 15 cm van de randen aan de noord, oost en zuidzijde (zoals weergegeven op het plaatje van de architect).

Wie heeft hier ervaring mee?
er is geen no go erea, er zijn alleen leveranciers/fabrikanten en instalateurs die dit adviseren. volgens het bouwbesluit moet je constructie gewoon sterk genoeg zijn en volgens de vergunningsvrij regels moet je afstand houden van de dakrand gelijk aan de hoogte van het paneel. dus als jij je constructie sterk genoeg maakt en de vergunnings vrije regels aan kan houden, kan je die panelen veder plaatsen waar je wil. de manier van montage heeft daar niets mee te maken.

• Pater

Pater

Terry Tate

Topicstarter
Inmiddels 5 maanden verder en de dakopbouw is er eindelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swyo4V6p7-tE69hrI5v13-Mnj70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1iX6EDXDHKXUhthsTYQ423x.jpg?f=fotoalbum_large

De breedte is 397 cm tussen de opstaande randen en de diepte is 560 cm vanaf de opstaande rand naar het dakraam van de buren, dat tegen de erfgrens aanstaat. In de hoek links tegen de erfgrens komen nog een twee ventilatiepijpen naar boven.

Ik heb het idee van het groene dak wel laten varen. Het idee is nu om zoveel mogelijk op te wekken met dit dak. Uiteraard is goed advies gewenst. Hoe zouden jullie dit aanpakken? De zonnepanelen plat leggen op betonstrepen?

Ons jaarlijks gebruik is circa 3.600 kWh, zal door de uitbreiding wel wat hoger uitpakken, wellicht rond de 4.000 kWh.

Battle.net tag

Pagina: 1