Ik verwacht dat de hype rondom cryptocurrency, en misschien wel cryptocurrency zelf, de komende 10-20 jaar uitsterft.
Het grootste argument voor cryptocurrency is anonimiteit. Zeker, je bent 'anoniem' als je een wallet heb, maar als je het nergens (legaal) kunt uitgeven zie ik het nut er niet van in. De laatste jaren zijn er pogingen geweest van bijvoorbeeld webwinkels om crypto te accepteren, maar los van een enkeling is men daarmee gestopt. Als je je crypto wil cashen doe je dat in NL dus vaak door het uit te laten betalen op je betaalrekening: weg anonimiteit.
Ik heb zelf een tijdje in crypto gehandeld voor de winst en dat is gelijk mijn volgende punt: de
meeste cryptocurrencies zijn bedoeld om geld te verdienen. Niets meer, niets meer. Ze kunnen nog wel zo'n mooie whitepaper hebben, maar de reden dat zulke projecten in leven blijven is omdat men met de munt handelt. Niet omdat ze zo'n mooie business case hebben of een 'probleem' willen oplossen.
Daarbij komt nog dat exchanges steeds aan meer regels moeten voldoen (en terecht), waardoor het voor mensen op den duur minder interessant wordt. Op Binance bijvoorbeeld kun je geen geld meer storten met iDeal of een overschrijving om crypto's te kopen.
Ja, ik weet dat men 10 jaar geleden over Bitcoin zei dat het niks zou gaan worden. Het bestaat nog steeds, maar als ik nadenk over wat voor praktisch nut Bitcoin heeft, kan ik werkelijk waar niks zinnigs bedenken. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het blockchain technologie, waar ik wel degelijk nut in zie, naar een hoger niveau tilt en mainstream gemaakt heeft.
Om nog maar niet te spreken over de impact op het milieu wat crypto heeft. Ja, PoW wordt vervangen met PoS bla bla, maar zelfs dan slaat de energieconsumptie nergens op.
[Voor 5% gewijzigd door Sito op 30-03-2022 14:17]