Vraag
Alle reacties
Ja.
Nogal zomer-piekerig; maar het is nu zo goedkoop... Vol gooien en de zomer de winter laten betalen.
Nogal zomer-piekerig; maar het is nu zo goedkoop... Vol gooien en de zomer de winter laten betalen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Weet je hoeveel graden je lessenaarsdak is?
Hier heb ik ook een lessenaarsdak op het noorden (20 graden hellingshoek) en haal zo'n 77% rendement; dus ja is het korte antwoord
Hier heb ik ook een lessenaarsdak op het noorden (20 graden hellingshoek) en haal zo'n 77% rendement; dus ja is het korte antwoord
[ Voor 7% gewijzigd door BlizzarD op 30-03-2022 12:49 ]
Gewoon vol leggen met panelen.
Dak is niet eens zo ongunstig. Helling dak lijkt zo'n 15 graden op het plaatje. Op noord levert dat nog steeds zo'n 75 tot 80% rendement op.
Met de huidige energie prijzen is dat snel terug verdient
Dak is niet eens zo ongunstig. Helling dak lijkt zo'n 15 graden op het plaatje. Op noord levert dat nog steeds zo'n 75 tot 80% rendement op.
Mits je nog een goede deal qua teruglevering hebt. Ik zag pre corona lage energie tarieven èn lage vergoeding voor teruglevering... wat is dan wijsheid...barber schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:00:
Gewoon vol leggen met panelen.
Dan is 75-80% van 100% nog altijd meer dan 0%
Wise enough to play the fool
Dank voor jullie reacties, hellinghoek is conform tekening bij benadering 25 graden.
Is het aangegeven rendement nog te onderbouwen?
Ik ben verder echt helemaal nieuw in deze markt.
Nog panelen die jullie zeker adviseren?
Kan ik nog terugleveren of moet ik alleen kijken naar eigen verbruik?
Bestaan er details hoe de panelen bevestigd worden en moet ik een constructieve berekening laten maken?
Bestaan er details hoe de panelen bevestigd worden en moet ik een constructieve berekening laten maken?
Even google'n op "zonnepaneel tabel richting" en je vind zo een tabel met alle richtingen en hellingen en de verwachte opbrengst voor die combinatie
(tabel van Hespul)
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Hallo. Hier ook een mooi dakje op noord, de panelen zijn onderweg.Leeuwtje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:12:
Dank voor jullie reacties, hellinghoek is conform tekening bij benadering 25 graden.
De helling is ca 22,5 Graden.
Tip; kijk, als de zon er weer is en deze staat tussen zo en zw, exact in lijn vanaf de onderrand van het dak naar de nok. Als ik dat hier doe zie ik bijna heel de dag de zon. M.a.w. het dak noord ligt niet in de schaduw als de zon zo-zw staat. Moet goed komen.
de onderbouwing:Leeuwtje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:12:

montage
Bij een bitume dak (wat dit denk ik is) worden soms door een dakdekker latten ingebrand om daar vervolgens de panelen op te schroeven het kan ook met een beetje edpm en of kit
https://eu.esdec.com/nl/clickfit-basic-bitumendak/
Of met pv ankers https://solarconstructnl.nl/qs-pv-anker/
(links zijn ter indicatie, niet persee de beste of goedkoopste oplossingen)
terug leveren:
Dat moet je aan denhaag vragen
Evt kun je ook een btje spelen met deze tool
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Hier liggen er 8 op 13gr hellinghoek Zuid en 8 op 13gr Noord.
In de winter met diffuus licht komt er niet echt veel uit, maar genoeg om mee te tellen.
Maart/April geeft de tabel rond de 60% aan wat klopt met de output die ik zie.
In de zomer gaat het richting de 90%.
Zoals teacher al aangaf is alles beter dan de 0 die je nu hebt
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Hier liggen er 8 op 13gr hellinghoek Zuid en 8 op 13gr Noord.
In de winter met diffuus licht komt er niet echt veel uit, maar genoeg om mee te tellen.
Maart/April geeft de tabel rond de 60% aan wat klopt met de output die ik zie.
In de zomer gaat het richting de 90%.
Zoals teacher al aangaf is alles beter dan de 0 die je nu hebt
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb nog een tekening gevonden waar de dakhelling op staat, 15 graden, valt dus niet tegen.
De ligging is meer NNO.
Nog ter verdere info het betreft een pannendak, ook ben ik nog benieuwd of er een constructieve berekening gemaakt moet worden. Met name denk ik dan aan windbelasting en gewicht
De ligging is meer NNO.
Nog ter verdere info het betreft een pannendak, ook ben ik nog benieuwd of er een constructieve berekening gemaakt moet worden. Met name denk ik dan aan windbelasting en gewicht
[ Voor 31% gewijzigd door Leeuwtje op 01-04-2022 16:30 ]
Pagina: 1