Huidige vloer vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-05-2022
Hey allemaal,

Mijn man is automonteur en beunt in het weekend zelf nog wat bij in z'n eigen 'werkplaats'. De vloer die hier op dit moment ligt is inmiddels aan vervanging toe, omdat deze helemaal verkleurd is en de nodige schade bevat.

Op internet hebben we al even gekeken, maar via tweakers hoopten we wat advies of tips te krijgen. Wellicht kunnen jullie ons dus helpen?

Zoals aangegeven is mijn man automonteur. Op de vloer moet dus aardig wat gewicht kunnen staan. Denk bijvoorbeeld aan een brug, gereedschap en natuurlijk de auto zelf. Naast automonteur verdiept hij zich ook steeds meer in het inbouwen van elektronica. Zo bouwt hij navigaties, geluidsinstallaties, carplay, camera's etc in.

Nu is mijn vraag wat voor vloer kun je in dit geval laten leggen? Op internet kom ik heel veel verschillende soorten vloeren tegen, maar wat nu de verschillen zijn en welke het beste is voor onze schuur weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
EstherRik schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:01:
Hey allemaal,

Mijn man is automonteur en beunt in het weekend zelf nog wat bij in z'n eigen 'werkplaats'. De vloer die hier op dit moment ligt is inmiddels aan vervanging toe, omdat deze helemaal verkleurd is en de nodige schade bevat.

Op internet hebben we al even gekeken, maar via tweakers hoopten we wat advies of tips te krijgen. Wellicht kunnen jullie ons dus helpen?

Zoals aangegeven is mijn man automonteur. Op de vloer moet dus aardig wat gewicht kunnen staan. Denk bijvoorbeeld aan een brug, gereedschap en natuurlijk de auto zelf. Naast automonteur verdiept hij zich ook steeds meer in het inbouwen van elektronica. Zo bouwt hij navigaties, geluidsinstallaties, carplay, camera's etc in.

Nu is mijn vraag wat voor vloer kun je in dit geval laten leggen? Op internet kom ik heel veel verschillende soorten vloeren tegen, maar wat nu de verschillen zijn en welke het beste is voor onze schuur weet ik niet.
Wat bedoel je precies met "wat voor vloer"? Alleen de afwerking (tapijt, plavuizen, gietvloer o.i.d.), of gaat de hele constructie worden vervangen? En wat ligt er nu?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Tja sterk afhankelijk van wat het doel is.

Bij een "autowerkplaats" zou ik (indien de vloer egaal is) gewoon een epoxy vloer maken zoals de gemiddelde werkplaats ook heeft. Is mooi vloeistofdicht en makkelijk schoon te maken.
De sterkte voor de auto's en gereedschappen komt voor de rekening van de betonvloer eronder.

Maar wat is de situatie op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
Kurma schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Wat bedoel je precies met "wat voor vloer"? Alleen de afwerking (tapijt, plavuizen, gietvloer o.i.d.), of gaat de hele constructie worden vervangen? En wat ligt er nu?
Op dit moment ligt er gewoon een standaard beton vloer, maar we willen naar een professionele vloer. Zo zal het wel eens voorkomen dat er vloeistof uit een auto lekt. In dit soort gevallen moet de vloer hier goed tegen kunnen. Verder hebben we ook even gekeken naar een antistatische vloer, maar is zo'n vloer ook handig voor onze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
timberleek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:19:
Tja sterk afhankelijk van wat het doel is.

Bij een "autowerkplaats" zou ik (indien de vloer egaal is) gewoon een epoxy vloer maken zoals de gemiddelde werkplaats ook heeft. Is mooi vloeistofdicht en makkelijk schoon te maken.
De sterkte voor de auto's en gereedschappen komt voor de rekening van de betonvloer eronder.

Maar wat is de situatie op dit moment?
Dat klinkt goed. Ik zal er eens naar kijken, want vloeistofdicht is inderdaad wel belangrijk voor ons. Hoeven we verder niks te doen met een antistatische vloer? Misschien dat dat ook handig is voor in de garage? En kan dat gecombineerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 23:27
Is dit misschien wat voor hem.
https://www.floormaxx.nl/

Heb geen binding met het bedrijf maar ze zijn vriendelijk en prijzen zijn redelijk.
Wil het zelf in mijn houtbewerkings schuur leggen.
Samples zagen er goed uit.
Sterk spul
Is eventueel ook in antistatisch verkrijgbaar

[ Voor 9% gewijzigd door 3dmazter op 30-03-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Een antistatische vloer lijkt me overdreven.

Dat doe je als je zeer regelmatig op componentniveau met fijne elektronica werkt (en zelfs dan lang niet altijd). Niet als je af en toe een apparaat in je handen hebt, die is hier tegen beschermd.

Als die betonvloer mooi glad en schoon is, zou ik gaan voor vloeistofdichte garagevloerverf.
Dan blijven olielekkages netjes binnen de schuur en je kan hem met wat ontvetter en water zo schoonboenen. Als de hechting met de ondervloer goed is, kun je daar jaren mee doen voor er een nieuw laagje op moet.

Ik kan je zo geen specifiek product adviseren, maar daar zijn vast speciaalzaken voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
3dmazter schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:23:
Is dit misschien wat voor hem.
https://www.floormaxx.nl/

Heb geen binding met het bedrijf maar ze zijn vriendelijk en prijzen zijn redelijk.
Wil het zelf in mijn houtbewerkings schuur leggen.
Samples zagen er goed uit.
Sterk spul
Is eventueel ook in antistatisch verkrijgbaar
Dit adres kende ik nog niet, maar het ziet er wel interessant uit. Op de website zie ik een groot aantal verschillende soorten vloeren. Bijvoorbeeld de garagevloer en werkplaats vloer. Weet jij welke in dit geval de beste keuze is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
EstherRik schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Op dit moment ligt er gewoon een standaard beton vloer, maar we willen naar een professionele vloer. Zo zal het wel eens voorkomen dat er vloeistof uit een auto lekt. In dit soort gevallen moet de vloer hier goed tegen kunnen. Verder hebben we ook even gekeken naar een antistatische vloer, maar is zo'n vloer ook handig voor onze situatie?
Het mooiste is een gecoate betonvloer. Maar als er nu beschadigingen in de huidige vloer zitten, zal er waarschijnlijk eerst geëgaliseerd moeten worden. Is wel de duurste optie.
De goedkopere optie is de genoemde PVC-tegels. Die zijn wat minder vloeistofdicht en wat minder duurzaam, wel fijner om op te lopen trouwens. Antistatisch is niet nodig voor dit soort elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
timberleek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:26:
Een antistatische vloer lijkt me overdreven.

Dat doe je als je zeer regelmatig op componentniveau met fijne elektronica werkt (en zelfs dan lang niet altijd). Niet als je af en toe een apparaat in je handen hebt, die is hier tegen beschermd.

Als die betonvloer mooi glad en schoon is, zou ik gaan voor vloeistofdichte garagevloerverf.
Dan blijven olielekkages netjes binnen de schuur en je kan hem met wat ontvetter en water zo schoonboenen. Als de hechting met de ondervloer goed is, kun je daar jaren mee doen voor er een nieuw laagje op moet.

Ik kan je zo geen specifiek product adviseren, maar daar zijn vast speciaalzaken voor
Een antistatische vloer is dus niet nodig voor het installeren van systemen in auto's. Je bent hier namelijk best veel bezig met zaken waar je liever geen elektrische lading bij wilt hebben.

Onze huidige betonvloer is niet zo mooi schoon en glad meer. Hier moet dus wel echt wat nieuws voor in de plaats komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
EstherRik schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:37:
[...]
Een antistatische vloer is dus niet nodig voor het installeren van systemen in auto's. Je bent hier namelijk best veel bezig met zaken waar je liever geen elektrische lading bij wilt hebben.
Bij het inbouwen van systemen in auto's werk je gewoon met elektronica modules. Die zijn beveiligd tegen ESD en andere gevaren. Ze moeten in de auto immers ook heel blijven (er kan heel veel rotzooi op een boordnet van een auto voorbij komen).

De gemiddelde autogarage heeft ook zeker geen ESD vloer. Sterker nog, ik verwacht de gemiddelde autofabriek ook niet.

Pas als je echt met losse chips en dergelijke gaat klooien, wordt het interessant. Maar op kleine schaal is een ESD vloer dan nog steeds overkill. Een antistatische mat op tafel en een polsbandje is dan meer dan voldoende. ESD vloeren zie je vaak in productiehallen van elektronica fabrikanten en bij sommige R&D kantoren (maar zeker niet allemaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 23:27
EstherRik schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Dit adres kende ik nog niet, maar het ziet er wel interessant uit. Op de website zie ik een groot aantal verschillende soorten vloeren. Bijvoorbeeld de garagevloer en werkplaats vloer. Weet jij welke in dit geval de beste keuze is?
Mij werdt de industrial versie aangeraden
https://www.floormaxx.nl/...maxx-pvc-tegels/industry/
Super sterk spul.
Neem even contact op met ze en stel je vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icantfly1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 22:56
Voor een garage / werkplaats zou ik kiezen voor PVC tegels of een epoxy gietvloer. Zelf heb ik recentelijk gekozen voor een epoxyvloer en moet zeggen dat dit er super strak uit ziet voor mijn (motor) werkplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:32
EstherRik schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Hoe dik is die vloer? Om een brug te kunnen plaatsen moet de vloer nl. van een bepaalde dikte en wapening zijn om de lasten te kunnen dragen en verankerd te kunnen worden... wat volgens mij ook weer afhankelijk is van het soort brug wat je wil plaatsen en wat de maximale draaglast van de brug is etc. Die dikte kan volgens mij variëren van 25 tot 40cm. Een 4 koloms brug mag bijvoorbeeld op een dunnere vloer omdat het gewicht beter verdeeld is...

Oftewel, voordat je begint met geld uitgeven aan het mooi/geschikt maken van je vloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
timberleek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Bij het inbouwen van systemen in auto's werk je gewoon met elektronica modules. Die zijn beveiligd tegen ESD en andere gevaren. Ze moeten in de auto immers ook heel blijven (er kan heel veel rotzooi op een boordnet van een auto voorbij komen).

De gemiddelde autogarage heeft ook zeker geen ESD vloer. Sterker nog, ik verwacht de gemiddelde autofabriek ook niet.

Pas als je echt met losse chips en dergelijke gaat klooien, wordt het interessant. Maar op kleine schaal is een ESD vloer dan nog steeds overkill. Een antistatische mat op tafel en een polsbandje is dan meer dan voldoende. ESD vloeren zie je vaak in productiehallen van elektronica fabrikanten en bij sommige R&D kantoren (maar zeker niet allemaal).
Bedankt voor je reactie! Als ik dit zo hoor is dit voor mijn man dus vrij overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
MicGlou schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Hoe dik is die vloer? Om een brug te kunnen plaatsen moet de vloer nl. van een bepaalde dikte en wapening zijn om de lasten te kunnen dragen en verankerd te kunnen worden... wat volgens mij ook weer afhankelijk is van het soort brug wat je wil plaatsen en wat de maximale draaglast van de brug is etc. Die dikte kan volgens mij variëren van 25 tot 40cm. Een 4 koloms brug mag bijvoorbeeld op een dunnere vloer omdat het gewicht beter verdeeld is...

Oftewel, voordat je begint met geld uitgeven aan het mooi/geschikt maken van je vloer ;)
Ik durf niet te zeggen hoe dik de huidige vloer is. Op dit moment ben ik vooral bezig met het zoeken van informatie. Zodra we wat meer informatie hebben zullen we uiteraard een partij inschakelen die ons kan helpen voordat we geld gaan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:49

Wvr

ik zou eens kijken naar een expoy vloer, die ijn vloeistof dicht en wordt tegen wordig veel gebruikt in garage's

https://www.vloertechniek...-vloeren/epoxy-gietvloer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
Wvr schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:44:
ik zou eens kijken naar een expoy vloer, die ijn vloeistof dicht en wordt tegen wordig veel gebruikt in garage's

https://www.vloertechniek...-vloeren/epoxy-gietvloer/
Is een epoxy vloer nog weer anders dan de garage- of werkplaatsvloer waar ik het eerder over had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
icantfly1 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:29:
Voor een garage / werkplaats zou ik kiezen voor PVC tegels of een epoxy gietvloer. Zelf heb ik recentelijk gekozen voor een epoxyvloer en moet zeggen dat dit er super strak uit ziet voor mijn (motor) werkplaats.
Bedankt je voor je advies en het delen van je ervaringen! Zou zo'n epoxyvloer ook het gewicht van meerdere auto's en een brug aan kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 13:19
Lees ook even de regels door voor het hebben van een "werkplaats". Ondanks dat het niet bedrijfsmatig is (zoals ik het lees) moet je er volgens mij even goed aan voldoen.

Deze kun je hier vinden: https://mijn.bovag.nl/dossiers/milieu/vloeistofkerende-vloer
Lees ook even goed het verschil tussen vloeistofkerend en vloeistofdicht.

Gewoon zomaar een vloertje aan laten leggen zou ik niet doen. Zeker als er ook met vloeistoffen gewerkt wordt. Op het moment dat je klagende buren hebt dan kun je zomaar een milieudelict aan je broek hebben. En dat zijn wel redelijk serieuze zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
EstherRik schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:18:
[...]
Bedankt je voor je advies en het delen van je ervaringen! Zou zo'n epoxyvloer ook het gewicht van meerdere auto's en een brug aan kunnen?
De epoxy draagt de auto's en brug niet. Dat doet het beton eronder.
De epoxy vloer is enkel een harde vloeistofdichte coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstherRik
The_Ghost16 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:27:
Lees ook even de regels door voor het hebben van een "werkplaats". Ondanks dat het niet bedrijfsmatig is (zoals ik het lees) moet je er volgens mij even goed aan voldoen.

Deze kun je hier vinden: https://mijn.bovag.nl/dossiers/milieu/vloeistofkerende-vloer
Lees ook even goed het verschil tussen vloeistofkerend en vloeistofdicht.

Gewoon zomaar een vloertje aan laten leggen zou ik niet doen. Zeker als er ook met vloeistoffen gewerkt wordt. Op het moment dat je klagende buren hebt dan kun je zomaar een milieudelict aan je broek hebben. En dat zijn wel redelijk serieuze zaken.
Goed dat je het zegt! We zullen dit artikel eens goed doorlezen, want een milieudelict zit ik net echt op te wachten. Wanneer we een betrouwbare partij inschakelen zullen zij ons hier toch ook wel in moeten kunnen adviseren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EstherRik
Ik wilde nog even een update plaatsen vanuit onze kant.

Inmiddels hebben we contact gehad met verschillende partijen die langs zijn gekomen om de huidige vloer te beoordelen. Door elke partij werd eigenlijk aangegeven dat de huidige vloer wel echt vervangen moest worden bij de werkzaamheden die in de nieuwe garage plaats zouden vinden.

Zoals sommige van jullie ook al aangaven was een antistatische vloer overbodig dus hier hebben wij dan ook niet voor gekozen.

Voor nu hebben we gekozen voor een epoxy vloer. Volgens de meeste partijen die wij hebben gesproken was dit in ons geval meer dan voldoende. Dit sluit goed aan bij wat jullie ons al hadden verteld in dit topic.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1