Voeding voor retro Pentium 3 PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neon.Gorilla
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-03-2022
Hallo allemaal!

Sinds kort werk ik aan een retro Pentium 3 build. Doel is om games van eind jaren '90 tot circa 2003 te kunnen spelen. Ik heb inmiddels al redelijk wat onderdelen verzameld, maar ben nog op zoek naar een geschikte voeding. Online ben ik wel de nodige tweedehands tegen gekomen, maar met het oog op veiligheid lijkt een nieuwe voeding mij toch wat geschikter. Hebben jullie tips? :)

Dit zit er onder andere in

Moederbord: Gigabyte ga-6vxc7-4x
CPU: Pentium 3 933 MHZ
Grafische kaart: ATI Radeon 9600/Voodoo 3fx 3000
Geluidskaart: Turtle beach montego 2
HDD van 80 gb

Beste antwoord (via Neon.Gorilla op 30-03-2022 14:09)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:14

HugoBoss1985

Xenotech

TERW_DAN schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:12:
Maar dat is niet zo leuk natuurlijk :P

Enige tip die ik je kan geven voor je voeding, zorg dat je iets hebt dat genoeg kan leveren op de 5V lijn. Nieuwe voedingen leveren veel meer op de 12V lijn dan vroeger, maar dat hebben die oude machines nog wel nodig.
Ik had zelf wat problemen ervaring met mijn A7V333 (KT333 chipset) en Voodoo 3000 kaartje... dat ging niet lekker met een "moderne" 430 watt voeding.
Ik heb toen een 550 watt voeding genomen, inderdaad zoals jij aangaf, door de sterkere 5v rail.

@Neon.Gorilla Dit filmpje van Philscomputerlab is een interessante voor je!

YouTube: Can your PSU handle Athlon or Duron Socket A processors?

Ik denk dat dit ook voor jou van toepassing is, omdat je moederbord geen 4pin cpu connector heeft.

Volgens mij zorgt vooral je ATI 9600 ervoor dat je systeem/je voeding een betere 5v rail nodig heeft.
Maar die heeft ook een extra molex/floppy (5v? 12v?) connector?
Dan is het wellicht minder relevant.
Anders trekt de kaart natuurlijk alles uit het slot (moederbord), dan is het ook nog interessant om te weten wat het slot levert (daar kan veel verschil in zitten bij AGP) en wat de kaart nodig heeft.

http://www.playtool.com/pages/agpcompat/agp.html

Als ik jou was zou ik zeker overwegen om een nieuwe voeding te kopen (ondanks dat je met "oude" hardware wilt werken!) met voldoende voltage, zodat je oude hardware "veilig" is.
Zo'n Voodoo 3000 kaartje vind je volgens mij niet gauw meer onder de 100 euro.

[ Voor 76% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2022 14:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:39
Waarom wil je zo nodig oude onderdelen gebruiken? oude kast + oude windows versie kan ook met nieuwere onderdelen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Enige tip die ik je kan geven voor je voeding, zorg dat je iets hebt dat genoeg kan leveren op de 5V lijn. Nieuwe voedingen leveren veel meer op de 12V lijn dan vroeger, maar dat hebben die oude machines nog wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neon.Gorilla
99ruud99 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:56:
Waarom wil je zo nodig oude onderdelen gebruiken? oude kast + oude windows versie kan ook met nieuwere onderdelen :P
Haha, dat klopt. Voor mij is het ook hobby om juist met oude onderdelen te werken en op een periode correcte machine te gamen 8)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

TERW_DAN schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:12:

Ik had zelf wat problemen ervaring met mijn A7V333 (KT333 chipset) en Voodoo 3000 kaartje... dat ging niet lekker met een "moderne" 430 watt voeding.
Ik heb toen een 550 watt voeding genomen, inderdaad zoals jij aangaf, door de sterkere 5v rail.

Ik denk dat dit ook voor jou van toepassing is, omdat je moederbord geen 4pin cpu connector heeft.

Volgens mij zorgt vooral je ATI 9600 ervoor dat je systeem/je voeding een betere 5v rail nodig heeft.
Anders trekt de kaart natuurlijk alles uit het slot (moederbord), dan is het ook nog interessant om te weten wat het slot levert (daar kan veel verschil in zitten bij AGP) en wat de kaart nodig heeft.

Als ik jou was zou ik zeker overwegen om een nieuwe voeding te kopen (ondanks dat je met "oude" hardware wilt werken!) met voldoende voltage, zodat je oude hardware "veilig" is.

[ Voor 76% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neon.Gorilla
HugoBoss1985 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Volgens mij zorgt vooral je ATI 9600 zorgt ervoor dat je systeem/je voeding een betere 5v rail nodig heeft.

Als ik jou was zou ik overwegen om een nieuwe voeding te kopen (ondanks dat je met "oude" hardware wilt werken!) met voldoende voltage, zodat je oude hardware "veilig" is.
Bedankt voor je antwoord! De genoemde hardware heb ik al. Voodoo 3 voor 70 euro op de kop getikt op Marktplaats :*)
Heb je ook nog advies wat betreft nieuwe voeding? Hoe kan ik bijvoorbeeld zien of het genoeg 5v levert? Ben een redelijke leek op het gebied van voeding haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Neon.Gorilla schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Bedankt voor je antwoord! De genoemde hardware heb ik al. Voodoo 3 voor 70 euro op de kop getikt op Marktplaats :*)
Heb je ook nog advies wat betreft nieuwe voeding? Hoe kan ik bijvoorbeeld zien of het genoeg 5v levert? Ben een redelijke leek op het gebied van voeding haha.
Mooie prijs!
Ze worden zonder cpu bottleneck wel erg heet.
Als ik jou was zou ik op zijn minst een klein ventilatortje aan het koelblokje fixeren.

Wellicht kan @TERW_DAN die vraag beter beantwoorden.

Ik heb een 550 watt voeding met 25A op de 5v rail.
Maar ik heb dus alléén de Voodoo 3000 AGP grafische kaart in dat systeem.
Verder nog wel een Audigy kaartje erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neon.Gorilla schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Iedere voeding heeft een schema waarop staat wat die kan leveren (als het er niet op staat, dan sowieso links laten liggen :P ).
De eerste uit de PW gepakt (waarvan de site niet in onderhoud was).

https://seasonic.com/focus-gx#
Daar zie je als je een stuk naar beneden scrolt een mooi schemaatje staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZdK46KWNOkJJVgLzRUp2XaX4e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F57fCcfVA7c2ERBEJ3GxSUMj.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zie je dus dat je 125W op de 5V rail tot je beschikking hebt.

Je ziet dat er hier dus relatief veel naar de 12V rails gaat, en weinig voor de 5V is. Die verhouding is bij andere voedingen anders. Dus grote kans dat je moet gaan overdimensioneren, om aan de eis voor de 5V te komen. Dus kijk er niet raar van op de je een voeding moet nemen die in totaal vermogen zwaarder is als je zou verwachten voor die machine, puur vanwege de 5V.

Zoals je ziet, deze 1000W voeding levert net zoveel op de 5V als de voeding die @HugoBoss1985 hierboven benoemt, ook al heeft die bijna het dubbele in totaal vermogen.

[ Voor 18% gewijzigd door TERW_DAN op 30-03-2022 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neon.Gorilla
@TERW_DAN en @HugoBoss1985 Heel erg bedankt voor jullie input! Kan hier zeker verder mee en zal eens even gaan speuren. Weer wat geleerd voor de bouw van m'n Retro PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Misschien handig om een oude voeding te zoeken om te kijken wat de specificaties daarvan zijn.
Dan heb je een idee hoeveel stroom je ongeveer moet hebben op welke spanning.

Alternatief zou je ook een oude voeding kunnen opknappen. Sommige delen verouderen wel echt, die zou je kunnen vervangen. Dan kan hij het prima weer jaren doen. Het zijn alleen niet de meest efficiënte voedingen vergelijken met hun moderne broertjes. Maar ja, dat geldt sowieso voor een oud systeem :-)
Pagina: 1