Vraagje over dimensionering omvormer.
Installatie:
5005 WP aan panelen (13x385wp),
Zuiden gericht, plat dak, 20 graden hoek
SolarEdge S500 Optimizers
SolarEdge SE4000H (1 fase) omvormer.
Mijn omvormer is dus 80% van mijn piekvermogen.
Ik denk de logica te begrijpen van over/onder dimensioneren en dat dit plaatje dat (mogelijk wat overdreven) samenvat:
/f/image/vnmHwqdRoixcuENVQTkbit7j.png?f=fotoalbum_large)
De logica zou dan zijn dat je met de lichtere omvormer meer efficiency hebt op lager vermogen, wat het verlies van aftoppen compenseert (of overtreft) waardoor je voordeel hebt van een lichtere omvormer.
Alleen vraag ik me af of dat in mijn specifieke geval ook geldt. Als ik namelijk de volgende data bekijk en de SE4000H met de SE5000H omvormer vergelijk dan lijkt de SE5000H efficiënter op laag vermogen dan de SE4000H
/f/image/PQgvGgQVQnSxpQXeVbpSnB7u.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/msATBMlypw5r4jcPzjhtVAMq.png?f=fotoalbum_large)
bron: https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf
Met andere woorden, de voordelen van een lichtere omvormer gaan hier niet op? Want als ik een SE5000H zou hebben zou ik meer efficiëntie hebben op laag vermogen, en minder aftopping op hoog vermogen (de SE4000H topt nu af, maart, met zelfs wat lichte sluierbewolking).
Ook voor het prijsverschil (ca 60 euro) zou ik het niet hoeven laten denk.
Waar zit mijn denkfout?
Installatie:
5005 WP aan panelen (13x385wp),
Zuiden gericht, plat dak, 20 graden hoek
SolarEdge S500 Optimizers
SolarEdge SE4000H (1 fase) omvormer.
Mijn omvormer is dus 80% van mijn piekvermogen.
Ik denk de logica te begrijpen van over/onder dimensioneren en dat dit plaatje dat (mogelijk wat overdreven) samenvat:
/f/image/vnmHwqdRoixcuENVQTkbit7j.png?f=fotoalbum_large)
De logica zou dan zijn dat je met de lichtere omvormer meer efficiency hebt op lager vermogen, wat het verlies van aftoppen compenseert (of overtreft) waardoor je voordeel hebt van een lichtere omvormer.
Alleen vraag ik me af of dat in mijn specifieke geval ook geldt. Als ik namelijk de volgende data bekijk en de SE4000H met de SE5000H omvormer vergelijk dan lijkt de SE5000H efficiënter op laag vermogen dan de SE4000H
/f/image/PQgvGgQVQnSxpQXeVbpSnB7u.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/msATBMlypw5r4jcPzjhtVAMq.png?f=fotoalbum_large)
bron: https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf
Met andere woorden, de voordelen van een lichtere omvormer gaan hier niet op? Want als ik een SE5000H zou hebben zou ik meer efficiëntie hebben op laag vermogen, en minder aftopping op hoog vermogen (de SE4000H topt nu af, maart, met zelfs wat lichte sluierbewolking).
Ook voor het prijsverschil (ca 60 euro) zou ik het niet hoeven laten denk.
Waar zit mijn denkfout?
[ Voor 3% gewijzigd door Gavenaam op 30-03-2022 11:43 ]