Binnenmuur isoleren, de opties en aanpak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
Ik heb een huis uit 1925, met een lange zijmuur die grenst aan een inrit. Flinke koudeval dus. De spouwmuur heeft een breedte van ongeveer 3cm, dus spouwmuurisolatie is een druppel op de gloeiende plaat. De beste optie is een extra wand aan de binnenkant plaatsen. Ik wil gaan voor 2-zijdig aluminium PIR van 10cm en een Rd van 4.5. Ik denk aan 2 manieren om deze platen te verwerken.

Manier 1, metal studs. Deze hebben een breedte van 75mm. Ik haal een frees langs de platen om er een lange nette dunne groef in te krijgen, zodat de rand van het profiel goed in de plaat valt. Rondom in het profiel pur lijm, zodat het luchtdicht wordt afgesloten. Door vanuit links en rechts te werken, zorg ik ervoor dat ik in het midden van de laatste rij geen openzijde van een profiel heb, maar 2 achterzijde. Hierdoor kan ik de laatste rij er makkelijk tussen krijgen. Alles afdichten met pur. Op de muur plak ik de dunste lat die ik kan vinden (4mm), om de platen net iets van de muur af te houden. Is nu een nette gestucte muur zonder vocht problemen. Daarna horizontaal 18mm OSB platen tegen er tegenaan. Hiertegen weer horizontaal 12.5mm gips wandplaten. Levert een goede stevige wand op, waar ik ook nog eens zonder probleem mijn tv aan kan ophangen. Uiteindelijk levert dit een pakket van 13.5cm op. Ik heb gekeken wat dit doet tot de afstand van mijn tv. Dan is 13.5 cm eigenlijk best veel, maar hier is aan te wennen. Eventueel kan ik voor 9cm PIR gaan met Rd 4.0. Ook een nette waarde, maar ik twijfel of die 1cm dichter op mijn tv veel gaat doen.

Manier 2, geen metal studs maar balken van 44x94 of 69x94. De balken van 69 zijn 30cm te kort voor het rechter deel van mijn kamer, maar daar valt een mouw aan te passen. Het voordeel is dat ik geen groeven in de platen hoef te frezen. Nadeel, balken van de plaatselijk jippie kajee hebben niet de reputatie netjes recht te zijn. Dat is best een dingetje als je een wand wilt maken.

De muur heeft alleen stopcontacten, en die blijven op dezelfde positie zitten. Hoeven alleen naar voren gebracht te worden. Ik denk er zelf aan om holle wand dozen te gebruiken, en in het midden een gaatje te boren zodat ik de ruimte daaronder met purschuim kan vullen. Ik trek wel nieuw draden in de leiding.

Mijn vraag: Is er een reden die ik niet zie om voor manier 1 of manier 2 te kiezen? Of is er wellicht een betere manier? Hierna komt het project droogbouw vloerverwarming van voor naar achter in het huis. Isoleren is een feestje. :)

Alles komt goed, maar niet vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf waarschijnlijk een houten frame gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat dat nou echt beter is dan metalstud. Ik werk persoonlijk liever met hout, maar dat moet ieder maar voor zichzelf bepalen. Daarnaast zou ik geen PIR platen gebruiken, maar Kooltherm resol frameplaten. Isoleren net iets beter. 10 cm dikte geeft met die frameplaten Rd 5. Wel de kanttekening dat resol vrij kwetsbaar is, dus als je daar een sleuf in freest, dan geeft die sleuf niet heel veel houvast. PIR is wel wat steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
De resolplaten zijn wel bijna twee keer zo duur zie ik. Maar goed, wel weer een Rd van 5 in plaats van 4.5 bij PIR bij 10cm dikte. Is het overwegen waard. Zijn er met alu scherm, dus geen damplaag nodig.
Als deze platen zo zacht zijn, zijn deze dan wel te plakken met pur?

Alles komt goed, maar niet vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Kijk eens naar Faay Wall In One.

Geen metal stud of balken. Scheelt ruimte en is beter geïsoleerd.
Of neem Pir met underlayment, zet je zonder balken of getalstut aan de muur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:41

H-W

Let wel even op dat resolschuim altijd een geperforeerde alu laag heeft. Die kan je dus niet als dampscherm gebruiken.