Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:47
Ik heb op dit moment een soundbar waar ik niet tevreden over ben. Ik zit er aan te denken om een setje stereo speakers aan te schaffen. Ik zal ze gebruiken voor zowel geluid uit de televisie en voor muziek. Ik heb wel een beperkt budget en zit daarom te denken aan een setje met (als ik de reviews lees) een goede prijs-kwaliteitverhouding zoals Dali Spector 2 of Elac Debut 5.2.

Nu heb ik nog een oude budgetreceiver hier liggen, namelijk de Sony str-dh100. Ik vroeg me af of ik deze kan gebruiken of dat dit niet gaat werken. Of dat dit wel gaat werken, maar dat hij de prestaties van de speakers erg naar beneden haalt.

Ten slotte zou het wel erg fijn zijn als ik spotify kan streamen naar de speakers. Nu zou ik dat via mijn LG oled kunnen laten lopen, maar dan moet de tv altijd aan staan. Is hier een budgetvriendelijke oplossing voor? Of zal ik dan sowieso bij een nieuwe receiver uit komen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 13:42

CaDje

Framedrops for life

Over de kwalilteit kan ik niks zeggen, maar technisch is het wel mogelijk. Alleen is de Impedantie van de speakers lager dan die van de versterker, dat kan volgens mij problemen geven als je de versterker vol open zet.

Je hebt volgens mij wel bluetooth modules / streaming modules die je zou kunnen aansluiten op de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die receiver is prima. :)
'Goed genoege' elektronica kost tegenwoordig immers niet veel meer.

[ Voor 218% gewijzigd door TBTL op 30-03-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang de versterker genoeg vermogen kan leveren maakt het niet uit. Op basis daarvan zou ik je niet aanraden om voor de Dali Spektor 2 te gaan. Die luidsprekers hebben een gevoeligheid van slechts 84dB/w, waardoor je flink wat vermogen nodig hebt als je de muziek eens een keer wat harder wil zetten. De meeste kleinere luidsprekers zullen rond de 86-88dBdB/w zitten.

Let wel op: je kan ook niet blind uitgaan van de gevoeligheidscijfers van fabrikanten, bij bijvoorbeeld Klipsch klopt er vaak geen reet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Verwacht geen wonderen, de receiver heeft alleen analoge aansluitingen, dus je moet zeker weten dat je tv analoge audio uitgangen heeft. Maar het zal ongetwijfeld veel beter klinken dan een soundbar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
Gadget Freak schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:31:
Verwacht geen wonderen, de receiver heeft alleen analoge aansluitingen, dus je moet zeker weten dat je tv analoge audio uitgangen heeft. Maar het zal ongetwijfeld veel beter klinken dan een soundbar!
Ik heb een LG oled A1 uit 2021. Kan het dan überhaupt wel?

Als ik een beetje betaalbare nieuwe receiver zou halen, welke kunnen jullie dan eventueel aanraden?

Of kan ik dan beter voor iets actiefs gaan, zoals de Edifier S2000MKIII? Dan heb ik natuurlijk ook direct bluetooth. Zou dat kwalitatief veel minder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een setje pc-luidsprekers is inderdaad niet te vergelijken met hi-fi.
De LG A1 heeft een hoofdtelefoonaansluiting zo te zien, daar kan je de receiver op aansluiten.

[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 30-03-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
CaDje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:28:
Over de kwalilteit kan ik niks zeggen, maar technisch is het wel mogelijk. Alleen is de Impedantie van de speakers lager dan die van de versterker, dat kan volgens mij problemen geven als je de versterker vol open zet.

Je hebt volgens mij wel bluetooth modules / streaming modules die je zou kunnen aansluiten op de receiver.
Ik zie trouwens bij erg veel versterkers 8 ohm staan. Dat zou dan betekenen dat je deze versterkers allemaal beter niet kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
Bijna alle versterkers gaan er vanuit dat je 8 ohm speakers aansluit. Bij speakers van 4 ohm kun je je eindversterker opblazen als je het geluid te hard zet. Dit is op te lossen door op elk kanaal 2 speakers aan te sluiten en deze in serie te schakelen. Dat is gewoonlijk het geval als je op een stereo receiver speakers A en B tegelijk aan hebt staan.

Of je zoekt de grenzen niet op en je zet je receiver gewoon niet op z'n hardst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Kan inderdaad prima als je het volume niet open draait.

Je hebt al een receiver, dus die zou ik gebruiken. Als je een andere receiver koopt, blijft er minder geld over voor de luidsprekers, terwijl juist de luidsprekers bepalen of het goed klinkt.

[ Voor 64% gewijzigd door TBTL op 31-03-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
Bedankt voor de antwoorden. Concluderend kan ik dus stellen dat ik de receiver (in elk geval eerst) gewoon ga gebruiken.

De impedantie van de speakers zou idealiter 8 moeten zijn, maar als deze 6 is zal dit ook geen problemen geven (behalve als ik hem vol open draai? Wat blaas ik dan op?).

De gevoeligheid van de speakers moeten 86+DB/w zijn gezien het vermogen van de receiver.

Klopt deze conclusie dan? Eventueel nog tips voor geschikte speakers in dezelfde prijsklasse als de speakers in de OT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
Je staat wel voor een lastige keuze wat mij betreft. De receiver die je hebt ondersteunt geen bluetooth, wifi, spotify connect, apple airplay etc. Iets wat je wel wil gebruiken als ik dat lees.

Ik zou als ik jou was gewoon even doorsparen en dan wel een nieuwe receiver halen met alle snufjes aan boord die je anno 2022 mag verwachten. Dat maakt je ook flexibel naar de toekomst en evenuteel naar surround. Een setje Edifier van dik € 400 klinkt eerder als lapmiddel/tussenoplossing. Daarnaast zou ik Edifier niet zo snel als mainspeaker kopen (blijft toch Chinees), maar is wellicht persoonlijk.

Verder niet druk maken om ohms of gevoeligheid. 84db is qua gevoeligheid wel aan de lage kant, maar de kans dat je meer vermogen vraagt dan je receiver kan leveren is klein. Dan zit je echt op standje gehoorschade te stampen.

Wat is je budget overigens?

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 31-03-2022 10:11 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
Hulleman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:07:
Je staat wel voor een lastige keuze wat mij betreft. De receiver die je hebt ondersteunt geen bluetooth, wifi, spotify connect, apple airplay etc. Iets wat je wel wil gebruiken als ik dat lees.

Ik zou als ik jou was gewoon even doorsparen en dan wel een nieuwe receiver halen met alle snufjes aan boord die je anno 2022 mag verwachten. Dat maakt je ook flexibel naar de toekomst en evenuteel naar surround. Een setje Edifier van dik € 400 klinkt eerder als lapmiddel/tussenoplossing. Daarnaast zou ik Edifier niet zo snel als mainspeaker kopen (blijft toch Chinees), maar is wellicht persoonlijk.

Verder niet druk maken om ohms of gevoeligheid. 84db is qua gevoeligheid wel aan de lage kant, maar de kans dat je meer vermogen vraagt dan je receiver kan leveren is klein. Dan zit je echt op standje gehoorschade te stampen.

Wat is je budget overigens?
Dat idee van de edifier ben ik inmiddels wel van afgestapt.

Budget heb ik niet zo goed over nagedacht, ik wil eigenlijk gewoon voor niet teveel geld prima geluid hebben. Zat dan zelf te denken aan 300-400 euro. En met een nieuwe receiver zit ik daar dan al op denk ik. Ik moet het ook kunnen verantwoorden richting de vrouw en die vind het allemaal al onzinnig en lelijk. Ik denk er nog even over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
dennisbos schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:13:
[...]

Dat idee van de edifier ben ik inmiddels wel van afgestapt.

Budget heb ik niet zo goed over nagedacht, ik wil eigenlijk gewoon voor niet teveel geld prima geluid hebben. Zat dan zelf te denken aan 300-400 euro. En met een nieuwe receiver zit ik daar dan al op denk ik. Ik moet het ook kunnen verantwoorden richting de vrouw en die vind het allemaal al onzinnig en lelijk. Ik denk er nog even over na.
Voor € 400 koop je wel een setje passieve boekenplank speakers, maar dan heb je niet de functionaliteiten die jij zoekt, namelijk streamen naar de speakers. Dan zit je ofwel aan een nieuwe receiver ofwel aan actieve speakers met streaming mogelijkheden

Wat je nog kan doen is zoiets kopen: Argon Audio SA1 of een Argon Audio Solo. De eerste is een hele compacte versterker (met streamingmogelijkheden), waar zowel passieve als actieve speakers (ook een actieve subwoofer) aan gehangen kunnen worden. De tweede is puur een streamer die je aan je huidige receiver kan hangen. Die dingen kosten om en nabij de € 250. Als je er dan nog speakers bij wilt ga je wel over je budget van € 400.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 05-04-2022 08:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:10

Major_ton

Shoot!

De oplossing is de 2dehands markt. Als je reeds een product hebt waar je niet tevreden mee bent en dat wilt vervangen voor iets dat beter is, dan maak je het jezelf wel lastig met een budget van €300,- tot €400,-. Er is niks mis het budget, begrijp mij niet verkeerd, maar je moet er uiteraard ook de verwachtingen aan gelijkstellen. Voor ongeveer € 200,- koop je echt hele knappe luidsprekers op Marktplaats en ook een jong gebruikte receiver met digitale inputs en streaming mogelijkheden is zo te vinden voor onder de € 200,-. Het voordeel is ook dat in ieder geval de luidsprekers min of meer hun waarde zullen behouden en je op de receiver veel minder afschrijft dan wanneer je een nieuwe koopt. Best iets om mee te nemen in je budget overwegingen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
Major_ton schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:31:
De oplossing is de 2dehands markt. Als je reeds een product hebt waar je niet tevreden mee bent en dat wilt vervangen voor iets dat beter is, dan maak je het jezelf wel lastig met een budget van €300,- tot €400,-. Er is niks mis het budget, begrijp mij niet verkeerd, maar je moet er uiteraard ook de verwachtingen aan gelijkstellen. Voor ongeveer € 200,- koop je echt hele knappe luidsprekers op Marktplaats en ook een jong gebruikte receiver met digitale inputs en streaming mogelijkheden is zo te vinden voor onder de € 200,-. Het voordeel is ook dat in ieder geval de luidsprekers min of meer hun waarde zullen behouden en je op de receiver veel minder afschrijft dan wanneer je een nieuwe koopt. Best iets om mee te nemen in je budget overwegingen.
Hier heb ik ook naar zitten kijken en ik houd marktplaats al even in de gaten voor advertenties in de buurt. Ik heb echter niet bijster veel verstand van hifi, dus ik vind het lastig te bepalen wat een goede deal is. Nog tips waar op te letten? Specifieke merken? Vanaf hoe oud wordt het echt te oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 13:55
https://teufelaudio.nl/kombo-11-105968000

Kennis heeft de voorloper van deze set op kantoor staan, en het klinkt heel behoorlijk. Zeker voor nu 222 euro.
Voorzien van spotify e.d.

Wil je iets meer (geluidskwaliteit, ingangen, e.d.) dan kun je voor 450 euro ook deze set halen:

https://teufelaudio.nl/ultima-20-kombo-105969000

[ Voor 29% gewijzigd door 107mb op 05-04-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
dennisbos schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:47:
Vanaf hoe oud wordt het echt te oud?
Dat ligt aan de opties die je wilt. Audioapparatuur is eerder technisch te oud dan dat het door ouderdom niet meer goed functioneert.

Als jij streamingopties, zoals bluetooth of spotify connect wilt, dan is dat bijvoorbeeld de grens voor de ouderdom. Ik heb een Marantz 5010 uit 2015 die dat allemaal kan. Ff snel zoeken leert dat de Marantz 5007 voor het eerst spotify connect heeft gekregen, die komt uit 2013. Ik denk dat 2013 wel een beetje het kantelpunt is daarvoor. De marantz 5007 heeft overigens weer geen wifi, dus die moet je bedraad aansluiten. Stel je wil ook wifi op de receiver en bijvoorbeeld ook nog 4K en HDR ondersteuning voor je TV, dan is een mogelijk een iets jonger model (met HDMI 2.0b) je grens.

Voor speakers maakt ouderdom niet uit.

De optie van @107mb is ook niet gek natuurlijk als je geen surround ambities hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 05-04-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Videopac

Rommelt wat aan.

Gadget Freak schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:52:
Bijna alle versterkers gaan er vanuit dat je 8 ohm speakers aansluit. Bij speakers van 4 ohm kun je je eindversterker opblazen als je het geluid te hard zet. Dit is op te lossen door op elk kanaal 2 speakers aan te sluiten en deze in serie te schakelen. Dat is gewoonlijk het geval als je op een stereo receiver speakers A en B tegelijk aan hebt staan.

Een versterker is wel erg slecht als hij niet met 4 ohm impedantie om kan gaan. Dat bij een versterker het vermogen gespecifieerd wordt bij 8 Ohm wil niet zeggen dat hij niet met 4 Ohm luidsprekers om kan gaan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
107mb schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:03:
https://teufelaudio.nl/kombo-11-105968000

Kennis heeft de voorloper van deze set op kantoor staan, en het klinkt heel behoorlijk. Zeker voor nu 222 euro.
Voorzien van spotify e.d.

Wil je iets meer (geluidskwaliteit, ingangen, e.d.) dan kun je voor 450 euro ook deze set halen:

https://teufelaudio.nl/ultima-20-kombo-105969000
Dat ziet er ook interessant uit inderdaad. Nadeel bij deze sets is dat ik deze volgens mij ook niet digitaal kan aansluiten op mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
@Videopac
Bij gewoon gebruik zal het geen probleem zijn, en dat is ook precies wat ik bedoel met deze opmerking:
Ik weet het, het lijkt heel Amerikaans, maar ik dekte me gewoon in voor de situatie dat de TS altijd op standje burenruzie naar muziek luistert.

@dennisbos
Ik kan je op een briefje geven dat vrijwel alle soundbars minder klinken dan de budgetreceiver die je nu al hebt, mits je daar acceptabele speakers bij hebt. Koop eerst voor een paar honderd euro 2 goede speakers. Spaar door voor een nieuwe surround receiver. Je hebt dan waarschijnlijk ook HDMI, BT, Spotify Connect, Apple Airplay, Google Chromecast, ... Wil je echt surround geluid, dan kun je je set uitbreiden met meer speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 13:55
dennisbos schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:56:
[...]

Dat ziet er ook interessant uit inderdaad. Nadeel bij deze sets is dat ik deze volgens mij ook niet digitaal kan aansluiten op mijn tv.
je kunt de TV idd niet digitaal aansluiten. Bij een stereoset heeft dat ook geen enkel nut, hooguit dat de DAC van een versterker beter is dan de DAC van de TV. Dus aansluiten met een tulpkabeltje en voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
Gadget Freak schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:59:
@Videopac
Bij gewoon gebruik zal het geen probleem zijn, en dat is ook precies wat ik bedoel met deze opmerking:

[...]

Ik weet het, het lijkt heel Amerikaans, maar ik dekte me gewoon in voor de situatie dat de TS altijd op standje burenruzie naar muziek luistert.

@dennisbos
Ik kan je op een briefje geven dat vrijwel alle soundbars minder klinken dan de budgetreceiver die je nu al hebt, mits je daar acceptabele speakers bij hebt. Koop eerst voor een paar honderd euro 2 goede speakers. Spaar door voor een nieuwe surround receiver. Je hebt dan waarschijnlijk ook HDMI, BT, Spotify Connect, Apple Airplay, Google Chromecast, ... Wil je echt surround geluid, dan kun je je set uitbreiden met meer speakers.
En moet ik dan denken aan iets zoals ik voorstel in de topicstart?

Als ik deze optie dan vergelijk met de teufel (die duurdere) dan ben ik iets goedkoper uit wellicht en ben ik wat flexibeler naar de toekomst (want koop eventueel later nog een nieuwe receiver. Nadeel is dan weer dat ik geen streaming heb en bij de teufel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:52
Is de Arylic A50+ niks voor je?https://www.arylic.com/pr...EEcIiBr1klBxoCb5EQAvD_BwE

Ik overweeg deze versterker in combinatie met ongeveer dezelfde speakers als jij overweegt. Dit om mijn mancave van een wat beter audiosysteem te geven in plaats van de Google speaker die er nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
Ik kwam ook nog de Kef Q150 tegen. Deze zullen ook gewoon prima voldoen icm met die receiver neem ik aan? Zijn ook niet zo groot.

Ik zag ze hier wel goedkoop staan en het lijkt een prima shop te zijn: https://www.correct.nl/pr...9Ug73TSU3V3YaAjTVEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbos
Timminator schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:58:
Is de Arylic A50+ niks voor je?https://www.arylic.com/pr...EEcIiBr1klBxoCb5EQAvD_BwE

Ik overweeg deze versterker in combinatie met ongeveer dezelfde speakers als jij overweegt. Dit om mijn mancave van een wat beter audiosysteem te geven in plaats van de Google speaker die er nu staat.
Dit is ook een optie inderdaad. Lees alleen ook wel wat negatieve reviews over deze (en dit soort) versterkers.

Er zijn best wat mogelijkheden en dat maakt de keuze niet per se makkelijk
Pagina: 1