Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-01 17:29
Mijn vraag:
Mijn pc loopt de laatste tijd vast. vaak in de middag tijdens gaming. in de avond minder vaak. Monitor meld dan no signal en wordt zwart. Bij een harde reset komt de pc soms terug in startscherm soms blijft de melding no signal.

hardware: (niks is overgeklokt)
- Intel I9-9900K
- MSI RTX 2070 Gaming 8G
- MSI Z370 Gaming pro Carbon AC
- Corsair HX850 V2
- Corsair Vengeance 2 x 8G 2133mhz DDR4
- Corsair Hydro H115i
- 2 SSD samsung

Relevante software en hardware die ik gebruik
Om de oorzaak te proberen te zoeken heb ik onderstaande software gebruikt:
1. Prime95
2. Furmark
3. Memtest
4. CrystalDiskInfo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb onderstaande geupdate:
- windows 10 naar windows 11
- alle nvidia driver
- bios
- andere voeding
- prime95 test zonder videokaart
- 1 x geheugen
- geheugen in andere slots
- de temperaturen lopen niet hoog op

Heeft iemand nog tips?

groet en dank,

bart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
Hey Bart, Hoe oud zijn de onderdelen en worden deze vaak gebruikt?

en no "no signal" melding heeft in dit geval waarschijnlijk te maken met een probleem aan de videokaart, moederbord of processor (laatste wel onwaarschijnlijk).

Staat jouw computer toevallig in de zon overdag? wellicht kan dit verklaren waarom het probleem overdag ergers is dan savonds. door de zon wordt de computer van binnen warmer waardoor hij anders gaat functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Gebeurt het alleen tijdens gamen of ook met andere bezigheden?

Wat doet het als je de videokaart eruit haalt en de monitor aansluit op het moederbord?

[ Voor 28% gewijzigd door Uszka op 29-03-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip* nee

[ Voor 81% gewijzigd door br00ky op 29-03-2022 20:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
Staat jouw computer toevallig in de zon overdag? wellicht kan dit verklaren waarom het probleem overdag ergers is dan savonds. door de zon wordt de computer van binnen warmer waardoor hij anders gaat functioneren.
- nee de pc staat niet in de zon

Wat doet het als je de videokaart eruit haalt en met de monitor aansluit op het moederbord?
- ook dan een restart bij stress test met Prime95.

De hele pc is max 3 jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door blik op 29-03-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit was natuurlijk een geintje @blik ;)

Kijk eens naar je instellingen en temperaturen van alles.

Ram in bankje 2en4(A2-B2) en XMP actief, Ram voltage niet te hoog staan ?

2133 ram of sneller ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:12
Sowieso zou ik terug naar Windows 10 gaan...maar dat is mijn voorkeur.

Verder ook andere drivers bijgewerkt zoals de Chipset, LAN, geluid etc?
Wat zegt het Event Log (Logboeken) in Windows als je systeem weer is vastgelopen?

CMOS Batterij al eens los gehaald om BIOS te resetten?

Kan je aangeven welke video driver versie je nu specifiek gebruikt?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wanneer hij aangeeft dat het BIOS is geupdate, is het automatisch natuurlijk ook gereset. Windows 11 zou nu een jaar na uitkomen niet meer echt een probleem moeten zijn toch? De problemen begonnen dus bij Windows 10 als ik het goed begrijp en zetten nu in Windows 11 ongewijzigd door..

Lijkt mij inderdaad wel goed om alle drivers even na te lopen.

Heb je wat meer info over je geheugen en hoe de timings in het bios ingesteld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
@Hackus ik ben geen expert. dit is was ik vond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41DrVQSWqetSkmZGyoPygYyTkGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rzpTSOBYXxtdKfnrmd6YNo20.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:13
Heb je de videokaart toevallig aangesloten op één kabel met twee connectoren? Zo ja wijzig dit.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
XMP staat zo te zien aan,dat is dus ook een overclock.

Als die instabiel is,dan kan je makkelijk van allerlei fouten krijgen, zet die maar eens uit in bios en check opnieuw met bv prime95(wel temps in de gaten houden,zou ik aanraden).Dan weet je waar het probleem zit.

Wat staat er bij memory in cpu z, ook 1499mhz?

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 30-03-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
sdk1985 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:20:
Heb je de videokaart toevallig aangesloten op één kabel met twee connectoren? Zo ja wijzig dit.
Nee, een normale display poort kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qz-9Yx9s308TWKGduoI0L7pyrv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PKLuDUDF1cjrJGd7WG9RKam9.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:31

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

hij bedoeld 2x 6/8p pci-E connector op een kabel vanuit de voeding, of 2 losse met ieder één 6/8p pci-E

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
SAiN ONeZ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:17:
hij bedoeld 2x 6/8p pci-E connector op een kabel vanuit de voeding, of 2 losse met ieder één 6/8p pci-E
het is aan de GPU kant 1 kabel met 2 pcie en aan de voeding kant 1 type 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
morgen alle drivers van het moederbord bijwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:31

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

beter is om 2 losse kabels te nemen, zodat de videokaart met 2 losse kabels word gevoedt, ipv via 1, wat je nu hebt, en veel van de voeding vraagt..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nieuwe Displaypoort kabel proberen.

GPU aansluiten op 2 PCIe ingangen kan, maar de HX850 V2 heeft total geen problemen met dit vermogen.

Uitbouwen en buiten de kast testen, en als je niet zelf hebt gebouwd, dan haal degene erbij die dit voor je heeft gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
blik schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:28:
[...]

het is aan de GPU kant 1 kabel met 2 pcie en aan de voeding kant 1 type 4
Dat mag dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Indien de GPU te weinig (piek) stroom krijgt dan schakelt hij het beeldsignaal uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
sdk1985 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:43:
[...]

Dat mag dus niet.

[Afbeelding]

Indien de GPU te weinig (piek) stroom krijgt dan schakelt hij het beeldsignaal uit.
Niet zo dramatisch. Ten eerste is het 'maar' een RTX 2070 die max 200w verbruikt wat makkelijk op een daisy chained kabel kan, zelfs met een Seasonic waar je de afbeelding van hebt. Seasonic geeft dat advies bij videokaarten boven de 225w omdat ze een paar cent willen besparen door 18g draden te gebruiken tot de eerste connector ipv de gangbare 16g en crappy low grade connectors ipv hittebestendige HCS connectors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blik
Alvast dank voor alle reacties. Misschien een domme redenering, maar als ik prime95 draai zonder videokaart en met de display poort kabel in het moederbord, mag ik dan de videokaart niet uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Gebruik je extensions tussen de 12v cpu connector en 24 pin connector op het moederbord en de voedingskabels?

Gebruik je iCue?

Wat zit er allemaal op USB aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
Uszka schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:21:
Gebruik je extensions tussen de 12v cpu connector en 24 pin connector op het moederbord en de voedingskabels?denk t niet, heb pc in elkaar laten zetten.

Gebruik je iCue? nee, eraf gegooid bij windows 11 update

Wat zit er allemaal op USB aangesloten? keyboard, muis, headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Geprobeerd zonder headset aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10 13:58
Geprobeerd alle kabels van de moederbord en cpu te controleren of deze goed zijn ingedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
blik schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:44:
Alvast dank voor alle reacties. Misschien een domme redenering, maar als ik prime95 draai zonder videokaart en met de display poort kabel in het moederbord, mag ik dan de videokaart niet uitsluiten?
Heel logische redenering naar mijn mening.

Mijn verdenking gaat richting het geheugen of misschien wel de proccessor, gezien die met prime95 niet stabiel is.

Krijg je trouwens een foutmelding,BSOD als het mis gaat met prime95 en welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het wordt onderhand uitsluiten of het geheugen, cpu of toch het moederbord is.

En dan beginnen met het geheugen te testen met memtest.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
blik schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:44:
Wie zegt dat je maar één probleem hebt? Bij je voeding zijn maar liefst 6 voedingskabels (6+2-pins) meegeleverd. Het is een kleine moeite om twee kabels te gebruiken. Kwestie van erin klikken. Uiteindelijk is uitsluiten de enige manier, zoals je zelf al door had gezien hetgeen je hebt getest. Dus nu je weet dat dit zo niet de bedoeling is zie ik niet in waarom je dit niet zou aanpassen.

Overigens mbt vermeldingen als 'prime95 test zonder videokaart' en '1 x geheugen' ontbreekt het resultaat; loop je dan ook vast, of is er dan geen probleem. Zo ja; hoe snel loop je vast met prime? Is dat elke keer hetzelfde? Heb je daadwerkelijk elke geheugen module los getest of één module los getest? Zo nee probeer de andere module. Loopt furmark wel goed, zo ja hoe lang. Staat normaal je IGP uitgeschakeld?

ps: De kans dat beide modules ineens spontaan lastig gaan doen is niet zo groot, niet indien het eerst wel goed werkte. Dus ik weet nu niet of je toevallig met de 'slechte' module aan het testen bent geweest of daadwerkelijk beide modules individueel hebt getest. Als beide modules problemen geven gaat het wat mij betreft richting moederbord. Maar blijf vooral zaken uitsluiten. Je kunt overwegen een ander setje geheugen te bestellen en kijken je wat er dan gebeurd. Een moederbord vervangen kost immers heel wat meer moeite.

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 31-03-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blik
testen zonder videokaart en met display kabel in moederbord geeft ook een crash. moederbord en processor zijn nu mogelijk de oorzaak. Test nu ook met OCCT.
Furmark loopt helemaal door. memtest loopt ook helemaal door.

ga nu met leverancier kijken naar moederbord en cpu. Wederom dank voor alle input, houd me van de straat.

[ Voor 5% gewijzigd door blik op 02-04-2022 12:42 ]

Pagina: 1