Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaskuiper
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-03-2022
Mijn vraag

Momenteel heb ik een huis wat ik graag wil schenken aan mijn kind. Je mag nu nog tot aan het einde van het jaar 100.000 euro schenken belasting vrij maar dan blijft er nog een groot bedrag over, is er ook een andere mogelijkheid om niet 20% over het resterende bedrag te betalen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:56

orf

Je kunt constructies bedenken zoals een hypotheek verstrekken aan het kind. Het kind betaalt aflossing en rente (aftrekbaar) en aan het eind van elk jaar schenk je de aflossing en rente terug, waarbij je zorgt dat je binnen de schenkvrijstelling blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:44
Google familie bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-06 17:42

Zalmanman

So long,

Precies. Volgens mij heet dat een positieve - negatieve hypotheek. Kun je tegen een gangbaar tarief (~1.5% rente) een lening uitzetten en zelf de voorwaarden bepalen, waaronder de aflossingsboete, mocht je dat willen.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-06 16:56
Echter hij wil het huis helemaal schenken en niet een deel en de rest laten afbetalen :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 07:42
Let ook op als er wel belasting betaalt moet worden: schenkbelasting wordt door de ontvanger betaald. Dus als je kind dat bedrag niet heeft, kan er een probleem ontstaan bij schenking van niet-liquide middelen/objecten als een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:05
Je hebt momenteel de volgende regelingen:
  • 100k belastingvrij / 'jubelton'
  • De prijs van de woning mogen jullie onderling naar redelijkheid uitkomen. Als je 'm verkoopt voor minder dan de WOZ-waarde zullen er ongetwijfeld alarmbellen gaan rinkelen, maar je hoeft er ook weer geen zo hoog mogelijke taxatie op te laten leggen.
  • Door middel van een familiebank constructie kan je met een zelf vastgestelde rente (hoger dan normaal, want aftrekbaar) de waarde lenen aan je kind. Middels een jaarlijkse schenking (5k) kan je die rente vervolgens alsnog weer schenken.
Bovenstaande scheelt je kind al snel een halve ton aan te betalen schenkbelasting tov de 'normale' situatie :P

Verder zal er inderdaad gewoon schenkbelasting betaald moeten worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

LordSinclair schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:13:
Echter hij wil het huis helemaal schenken en niet een deel en de rest laten afbetalen :)
Dan nee, dan kom je niet onder de schenkbelasting uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17
LordSinclair schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:13:
Je kan de afbetalingen van de familiebank ook schenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:01
Klaaskuiper schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:06:
Mijn vraag

Momenteel heb ik een huis wat ik graag wil schenken aan mijn kind. Je mag nu nog tot aan het einde van het jaar 100.000 euro schenken belasting vrij maar dan blijft er nog een groot bedrag over, is er ook een andere mogelijkheid om niet 20% over het resterende bedrag te betalen?
Is er geen mogelijkheid om het kind er gratis in te laten wonen? Als de woning volledig is afbetaald kan dat toch? Tegelijkertijd via testament opmaken dat het huis naar het kind gaat bij overlijden?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
CryptoNL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Is er geen mogelijkheid om het kind er gratis in te laten wonen? Als de woning volledig is afbetaald kan dat toch? Tegelijkertijd via testament opmaken dat het huis naar het kind gaat bij overlijden?
Dat laatste gaat je in elk geval niet redden van de belasting... bij erfenissen moeten er immers ook successierechten (erfbelasting) worden betaald. Bij kinderen geldt boven de vrijstelling van 20K, 10% tot iets van 130K en 20% boven dat bedrag. Oftewel, dat gaat TS niet helpen.

Beter de tips van @Richh volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hiervoor heb je diverse partijen die je hierbij kunnen assisteren zoals de belastingdienst. Neem verder vooral de tip van @Richh van harte. Gezien ik hier geen inzet heb gezien in je topicstart en omdat het veel vaker is gevraagd in PFSL sluit ik dit topic

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.