Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Hallo allemaal. Wij hebben een huis gekocht waar momenteel heteluchtverwarming inzit (een Brink uit de jaren ‘90). Er lopen dus door alle kamers in het huis luchtschachten/koven. Wij stappen af van heteluchtverwarming en gaan over op vloerverwarming.

Nu willen we graag de luchtschachten verwijderen. Deze doen momenteel dienst als zowel verwarming als ventilatie via de Brink. We zijn van plan om deze luchtschachten te verwijderen in alle vertrekken, maar te laten zitten in de badkamer en het toilet. Deze zouden we dan aan willen sluiten op een box voor mechanische ventilatie van deze twee ruimtes.

Er zit in de gevel een opening, ik denk dat we deze kunnen gebruiken om de afzuigkap van de keuken op aan te sluiten.

De koven zijn van gips gemaakt oid en volgens de bouwtechnisch keurder gemakkelijk te verwijderen, die kun je er zo uittikken volgens hem. Met een beetje stucen zou je vervolgens klaar moeten zijn. Maar hoe krijgen we het dan voor elkaar dat de luchtschacht nog wel de badkamer en het toilet kan ventilleren? Ik dacht namelijk dat het 1 netwerk zou zijn

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vraag de bouwtekeningen op, en kijk hoe de luchtschachten lopen. Grote kans dat het inderdaad één buizenstelsel is, en je moet gaan uitkijken wat je kunt verwijderen.

Als er een aan- en een afvoer aanwezig is, zou ik zelf de buizen laten zitten en aansluiten op een WTW. Je zult iets met ventilatie moeten regelen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Reken "met een beetje stucen" voor de wand en het plafond waar die luchtschacht aan gemonteerd zit wel op "een beetje geld", en dat dan keer een heel huis. Geen idee hoe groot het huis is, maar 10-20k aan stucwerk ben je zo kwijt.

WTW zou mooi zijn, maar dan moeten wel de buizen voldoen (juiste doorsnede, geen gekke kleppen e.d., niet compleet vervuild) en je houdt de luchtschachten.

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 29-03-2022 14:57 ]

• FelixForte
Question Mark schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:46:
Vraag de bouwtekeningen op, en kijk hoe de luchtschachten lopen. Grote kans dat het inderdaad één buizenstelsel is, en je moet gaan uitkijken wat je kunt verwijderen.

Als er een aan- en een afvoer aanwezig is, zou ik zelf de buizen laten zitten en aansluiten op een WTW. Je zult iets met ventilatie moeten regelen.
Het toilet zit onder de badkamer, die weer zit onder de hetelucht verwarming. Dus ik hoop dat dat 1 verticale schacht is. Dan zouden we die schacht laten zitten en eventuele vertakkingen dicht moeten maken. We willen wel graag de luchtschachten weg uit de woonkamer en slaapkamers. Dit neemt veel ruimte in beslag en is lelijk afgewerkt

• FelixForte
pagani schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:55:
Reken "met een beetje stucen" voor de wand en het plafond waar die luchtschacht aan gemonteerd zit wel op "een beetje geld", en dat dan keer een heel huis. Geen idee hoe groot het huis is, maar 10-20k aan stucwerk ben je zo kwijt.

WTW zou mooi zijn, maar dan moeten wel de buizen voldoen (juiste doorsnede, geen gekke kleppen e.d., niet compleet vervuild) en je houdt de luchtschachten.
De woning is niet erg groot (110m2), maar het kost inderdaad wel geld om te stucen. We zouden wel alleen de noodzakelijke delen laten stucen, de rest van de woning is netjes. Opnieuw verven waren we hoe dan ook van plan.

Mijn vraag is meer of het mogelijk is om luchtkanalen naar de badkamer en toilet te houden, maar deze te verwijderen voor de andere kamers. Wij denken dat het voordeel van betere ventilatie daar niet opweegt tegen het verlies aan ruimte en uitstraling van de kamer door de schachten. Het huis heeft energielabel C dus het is ook niet geweldig geïsoleerd, we zijn van plan de andere kamers gewoon via de ramen te ventileren