Digitus patch paneel defecte poorten na enkele jaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dit patch paneel werd aangekocht september 2017
https://azerty.nl/product...4s-patchpaneel-rj-45-x-24

Filmpje: https://imgur.com/a/J7Ryvkh
Hier heeft pin 2 dus geen connectie meer met de patch kabel tenzij ik de patch kabel omhoog duw. Dit is al de 3de poort die dergelijk fenomeen heeft. Andere patch kabel biedt geen soelaas. Meestal is het 1 pin in de poort die geen contact meer maakt.

Volgens Digitus Assmann support zijn er geen problemen bekend en aangezien de 2 jarige garantie vervallen dien ik een nieuw patch paneel aan te schaffen.

Ik ben hier verbaasd over. De poorten van het patch paneel zijn buiten de installatie amper gebruikt. Mijn laptop waar ik de ethernet poort dagelijks van gebruik heeft geen dergelijke problemen na jaren gebruik.

Het patch paneel maakt uit van de vaste installatie in het huis en de hoop was dat het 10-20 jaar zou moeten meegaan. Ik kan het patch paneel wel vervangen maar de vaste ethernet kabels hebben geen eindeloze overlengte om steeds de LSA te her-aansluiten.

Iemand een tip voor patch panelen met kwalitatieve poorten? Geen Digitus meer voor mij.

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Beste antwoord (via Kristofferson op 29-03-2022 14:52)

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:45
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een no-name patchpaneel. Op een gegeven moment viel me op dat enkele verbindingen nog maar op 100 Mbps zaten in plaats van 1 Gbps. Beetje friemelen met de kabel en hij sprong heen en weer tussen geen verbinding en 100 Mbps verbinding (en heel soms 1 Gbps).

Uiteindelijk vervangen door een paneel met losse keystones. Daar was ik eerst niet zo'n fan van, maar daar ben ik van teruggekomen. Montage is makkelijker (als het patchpaneel hoog in de meterkast hangt), je ben flexibeler als je de indeling/volgorde wilt veranderen (keystone losklikken en plaats van opnieuw doggen) en je hoeft maar 1 keystone te vervangen als er een keer iets niet lekker zit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-10 13:20
Heb je UTP kabel met flexibele aders of met een stugge ader?
Flexibele aders kun je namelijk niet in een LSA connector zoals dat digitus patchpanel heeft gebruiken, dat gaat op den duur altijd mis.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvdlinden
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-08 23:24
Ik heb gister deze patchpanel besteld:
https://www.amazon.nl/gp/product/B07QRYK7QW/

met deze keystones.
https://www.amazon.nl/gp/product/B076FSB1YV

Vond het wel nette prijzen.
Kan ze pas over 2 weken inbouwen, dus kan nog geen ervaring over delen.

PSN: MrHitman_nl / Discord: MrHitman_nl#9229

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:45
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een no-name patchpaneel. Op een gegeven moment viel me op dat enkele verbindingen nog maar op 100 Mbps zaten in plaats van 1 Gbps. Beetje friemelen met de kabel en hij sprong heen en weer tussen geen verbinding en 100 Mbps verbinding (en heel soms 1 Gbps).

Uiteindelijk vervangen door een paneel met losse keystones. Daar was ik eerst niet zo'n fan van, maar daar ben ik van teruggekomen. Montage is makkelijker (als het patchpaneel hoog in de meterkast hangt), je ben flexibeler als je de indeling/volgorde wilt veranderen (keystone losklikken en plaats van opnieuw doggen) en je hoeft maar 1 keystone te vervangen als er een keer iets niet lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:36:
Heb je UTP kabel met flexibele aders of met een stugge ader?.
De vaste UTP kabel is solid (stug) idd. Als ik de kabel op een ongebruikte poort heraansluit is het opgelost. Het zijn dus de poorten in het patch paneel die slechte connecties geven na enkele jaren.

Systeem met keystones ken ik niet, ziet er praktisch uit. Ik wil vooral vermijden dat ik na enkele jaren terug alles moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat kun je nog kabel met te dunne aders hebben, dus hoeveel awg zijn die aders?
En anders punch je niet goed.

Ik heb hier zo'n digitus patchpaneel die al 11 jaar in gebruik is en nog nooit problemen mee gehad.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenvdlinden
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-08 23:24
Misschien nieuw patchpanel met keystones ernaast, als je ruimte hebt tenminste. Elke keer als er iets kapot gaat op de oude zet je hem over op de nieuwe?
Of een keer die pijn pakken en alles overzetten.

PSN: MrHitman_nl / Discord: MrHitman_nl#9229

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:49:
Dat kun je nog kabel met te dunne aders hebben, dus hoeveel awg zijn die aders?
En anders punch je niet goed.
Kabel is AWG24, massieve koperkern.

Heb je het filmpje bekeken? Het probleem zit hem in de pinnetjes van de ethernet poort die slecht contact geven na enkele jaren. De LSA stroken zijn doorgemeten met multimeter en geven contact.

Wat is niet goed punchen? De eerste 4 jaar was het wel goed gepunched. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kristofferson op 29-03-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je niet goed punched, dan ligt de ader bovenop de messen van de LSA in plaats van dat die messen de ader insnijden en zo een koude las maken.
Als ze er dus bovenop liggen of niet diep genoeg doorgedrukt zijn kunnen ze op den duur loswerken.

Het is zeker mogelijk dat de contactpennen waar de RJ45 contact moeten maken hun veerkracht verliezen, maar bij patchpanelen komt dat maar zelden voor.
De oorzaak daarvan is meestal het veelvuldig insteken en eruit halen van de patchkabel en dat gebeurd bij een patchpaneel meestal niet zo vaak.

Als je het wilt weten moet je zelf de boel doormeten tegen de ander kant van de kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zit er aanslag op de "veerpennen" in de RJ45 connectors? Als ze slecht gecoat zijn kan het zijn dat ze icm. vocht toch wat corroderen. Dan kun je misschien een beetje "poetsen". Of ze veren gewoon slecht tegen de male plug aan.

Anyhow, ik zou er afstand van doen. Alles weg en beter spul zoeken, dit blijft terugkomen ben ik bang.

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-03-2022 16:55 ]

Pagina: 1