Wel of geen dakrand op vlak aflopend dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb een schuur gebouwd met daarop een dak van OSB platen. Het dak loopt naar de achterzijde af. Ik wil het dak met EPDM bedekken.
Mijn vraag is als volgt: je ziet vrijwel altijd dat op daken opstaande dakranden worden gemaakt. Echter, ik wil de EPDM tot op een halve cm van de rand van de OSB plaat leggen en de rand dan afwerken met een daktrim. Oftewel, ik wil geen opstaande rand maken.
Het water dat op het dak valt, loopt wel naar achteren weg waar ik het in een dakgoot opvang. Ik zie op dit moment alleen als nadeel dat water of de zijkanten zou kunnen waaien als het hard waait. Maar dat lijkt me geen groot probleem.
Zien jullie dat anders?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09
Opstaande randen heb je bij platte daken met een klein beetje afschot naar een hemelwaterafvoer. Die randen zijn dan bedoeld om het water op het dak te houden als het erg hard regent en daar ook nog wat opstuwing bij komt door wind.

In jouw geval heb je in principe een schuin dak met een kleine helling. Afhankelijk van hoe groot die helling is, kan je volstaan met een dakgoot.
Is die helling echter erg klein, dan heb je kans dat bij veel regen en wind in de verkeerde richting het water niet in de goot loopt maar er aan de andere kant afwaait.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Dan is het ergste wat kan gebeuren dat er dus wat water over de rand waait. Dat lijkt me te overzien. Zeker omdat het een schuur is die ook nog een cm of 20 overstek heeft.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 14:36

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Bij mijn schuur (6mnd oud) heb ik het ook mèt rand uitgevoerd om naar een centraal afvoerpunt teleiden. Maar als je een goot gebruikt, is het in principe niet direct nodig. Zolang je tenminste zorgt dat regen die wordt opgesturd / over een andere rand wordt geblazen niet met een werveling terug onder het dak slaat, want dan kun je wel wat meer waterschade hebben.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2024
Zelfde situatie hier. Ik ben halverwege de bouw van een overkapping met plat EPDM dak (1 cm afschot per meter).

Aan de 'lage zijde' wil ik een dakgoot plaatsen. Aan die zijde dus geen opstaande rand en daktrim. Belangrijkste reden is dat het water dan over de hele breedte van het dak (5 meter) eenvoudig weg kan. Totale oppervlakte 36m2.

Ik vind geen goede oplossing hoe dan de epdm op het dak af te werken. Ik denk er nu aan om de epdm om de dakrand heen te slaan en aan de onderzijde vast te zetten met aluminium lat. Is dat de juiste manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dergelijke constructies zijn eigenlijk buiten het boekje, maar een mooie oplossing kan ook een ouderwetse kraallat zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.groendak.nl/wp-content/uploads/2016/08/aflopend-naar-0.jpg

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2024
Die kende ik nog niet, bedankt!
Maar, begrijp ik het goed dat ik dit beter niet kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Zonder opstand is het lastig je randen afwerken. Want ik zou niet al het water van t dak elke keer weer langs de daktrim willen laten lopen. Dat gaat een keer lekken en dan is je osb 3 keer zo dik

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vooral de aansluiting van aflopend naar de opstand (met name de hoeken) zijn lastig en je wil carpiculaire werking voorkomen, nu zou de correcte uitvoering van de kraaloplossing dat moeten afvangen. Nu is er wel een formflash die je in alle hoeken en vormen kan kneden om lastige situaties op te lossen, maar dat is prijzig.
https://www.dakenshop.nl/...5-cm-x-6-10-mtr-bosscover

Maar misschien kun je het ook anders oplossen. Netjes werken en zorgvuldig zijn kan ook afdoende zijn :)

Tweakers Discord

Pagina: 1