Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb nu een set zonnepanelen voor bijna 10 jaar.
Omniksol 4K-tl met 18 panelen van 195Wp in 2 strings totaal dus 3510Wp

Maar nu zie ik op mijn teruglevering dat hij met dit zonnig weer niet altijd teruglevert of maar een beetje.

Nu heb ik de omvormer al een paar keer op betrapt dat deze maar op 1 van de 2 strings stroomwaardes had.
En gisteren had hij helemaal niets.
Ik kan wel de spanning zien, maar hij schakelt niet in.
De eerste keer had ik nadat ik de DC schakelaar uit en aan gezet dat op het display een relais failure kwam.
Nogmaals uit en aan en toen ging hij weer wel leveren.
Gisteren bij helemaal geen levering na uit aan schakelen ging hij ook weer leveren.

Ik heb dus het vermoeden dat de relais slecht worden of dat er iets anders niet meer lekker gaat in de omvormer.

Maar heeft het nut om mijn omvormer te laten repareren indien mogelijk, of is het beter om voor een nieuwe omvormer te kijken?

Of heeft dat voor de leeftijd van mijn panalen geen zin?
En nog iemand advies welk merk/versie omvormer ik het beste kan kijken?

Alle reacties

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:32
Omvormers zouden een levensduur van rond de 10 jaar hebben, dus ik vermoed dat je hem moet vervangen.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:19
Nou ik zou hem toch eerst zelf afkoppelen en open schroeven.

Voor hetzelfde geld is het slechts 1 relais wat kapot dreigt te gaan en kan de omvormer na vervanging van het onderdeel nog jaaaren mee.

Tenzij je natuurlijk 2 linkerhanden hebt...

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Verrote soldeerverbingen van relais wil ook nog wel eens voor komen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Crxtreem
  • Niet online
Ik zou het misschien nog na kunnen lopen ja.
Weet iemand of er ergens schema’s van Omniksol omvormers te vinden zijn?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij Effekta had ik de foutmelding Error 22 (relay failure), dit bleek echter een slechte soldering te zijn van een filter condensator te zijn. Niet zoveel te maken met de relais. Solderen en je kan er weer jaren mee verder :) Wel zo duurzaam.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 29-03-2022 22:01 ]

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-11 19:04
De relais in omnik omvormers willen graag kapot gaan na een aantal jaar.
Ik heb er hier nu 2 liggen die nieuwe relais nodig hebben. De omnik op de foto hieronder is niet meer te redden en gebruik ik voor réserve onderdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEqvnSoQGFpAsJfs2Gn0dftf9oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQGSGEUnByKsGgL1UvHclplr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU8h91JP2AgTYKkOkVb4DxXxtrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wr6Foq2Vg5MDDGVVdUTX3tcb.jpg?f=fotoalbum_large

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdxJ-tAew5v4HUo_UzvFsqNz4o4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LdMu5l1SiIDseRlj2lc8Ky9o.jpg?f=user_large
Nou.. zou een beetje extra tin helpen?

Zijn ook een beetje heet geworden daar, dus als ze overleden zijn snap ik waarom.

@Crxtreem loskoppelen, openschroeven en eens kijken wat je tegenkomt. Kapot is hij toch al.

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 29-03-2022 22:03 ]

Wise enough to play the fool

• Chris96
teacher schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:00:
[Afbeelding]
Nou.. zou een beetje extra tin helpen?

Zijn ook een beetje heet geworden daar, dus als ze overleden zijn snap ik waarom.

@Crxtreem loskoppelen, openschroeven en eens kijken wat je tegenkomt. Kapot is hij toch al.
Er zitten er 4 op. Je kan ze voor 5 euro p.st bestellen bij conrad. Ik zou ze alle 4 vervangen. Tevens de 2 relais aan de DC kant zou ik ook mee nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ5hOBkwa5uexYdzqgVgFSColwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBdgcheAHStVJTqHcUZkGRpK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Chris96 op 29-03-2022 22:12 ]

• Crxtreem
  • Niet online
Chris96 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:10:
[...]

Er zitten er 4 op. Je kan ze voor 5 euro p.st bestellen bij conrad. Ik zou ze alle 4 vervangen. Tevens de 2 relais aan de DC kant zou ik ook mee nemen.

[Afbeelding]
Zit daar nu een ventilator op het koelblok?
Dat is toch niet standaard?

Ik zal eens kijken of ik hem van het weekend van de muur af krijg.
Zijn de DC relais ook van hetzelfde type?

• Chris96
Crxtreem schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:56:
[...]

Zit daar nu een ventilator op het koelblok?
Dat is toch niet standaard?

Ik zal eens kijken of ik hem van het weekend van de muur af krijg.
Zijn de DC relais ook van hetzelfde type?
Omnik 3 en 4k TL hebben daar een ventilator op. De kleinere modellen zijn geheel passief gekoeld. Het DC relais is van een ander type.
Het model moet ik even voor je na kijken. Die heb ik standaard wel liggen. Die gaan namelijk in de 1.5k TL en 2K TL vaak kapot omdat ze daar als AC relais dienst doen.

• Crxtreem
  • Niet online
Schoot me te binnen dat ik 2 jaar geleden mijn connectors heb vervangen en toen een foto had gemaakt.
Maar daar zie ik geen ventilator.
Misschien een ouder type?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3kf01BzKirErwnH01AIDC6C0V8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Er8wQBPHNooZDUhcaSj4QHjb.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 93% gewijzigd door Crxtreem op 29-03-2022 23:30 ]

• Chris96
Crxtreem schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:29:
Schoot me te binnen dat ik 2 jaar geleden mijn connectors heb vervangen en toen een foto had gemaakt.
Maar daar zie ik geen ventilator.
Misschien een ouder type?

[Afbeelding]
Boven aan de print, Boven de elco's staat het revisie nummer. In mijn geval Rev 1.1
Ik heb er 2 liggen, Allebei voorzien van actieve koeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris96 op 30-03-2022 15:27 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
Chris96 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:27:
[...]

Boven aan de print, Boven de elco's staat het revisie nummer. In mijn geval Rev 1.1
Ik heb er 2 liggen, Allebei voorzien van actieve koeling.
Die Omnik's heb je in 4K-TL, 4K-TL2 en 4K-TL3 voor zover ik weet. Zo heb ik een 4K-TL2. (hoop dat hij nog even heel blijft). Heb in de mijne nog nooit een fan gehoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Meester_J op 30-03-2022 16:33 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Er zit een dikke nono in het printontwerp, een soldeereiland in groot kopervlak dient een thermische ontkoppeling te hebben naar het kopervlak met een aantal spaken, zeker als het een dubbelzijdige print is zoals hier. Als je dat niet doet heb je uitermate onbetrouwbare soldeerverbinding tijdens het reflow proces omdat de verbinding door de kopermassa niet voldoende warm wordt.. Als je dit doet bij een serieus elektronicabedrijf, schoppen ze je gelijk op straat.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Chris96
ds23man schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:38:
Er zit een dikke nono in het printontwerp, een soldeereiland in groot kopervlak dient een thermische ontkoppeling te hebben naar het kopervlak met een aantal spaken, zeker als het een dubbelzijdige print is zoals hier. Als je dat niet doet heb je uitermate onbetrouwbare soldeerverbinding tijdens het reflow proces omdat de verbinding door de kopermassa niet voldoende warm wordt.. Als je dit doet bij een serieus elektronicabedrijf, schoppen ze je gelijk op straat.
Wellicht een van de redenen waarom ze goed betaalbaar waren destijds en waarom het bedrijf nu niet meer bestaat. 8)7

• Crxtreem
  • Niet online
Heb de omvormer nu open liggen en alles schroefjes eruit.
Maar op 1 of andere manier zit hij onder het koelblok nog vast.

Ik kan alleen nergens iets zien van schroefjes oid.
Pagina: 1