Ik heb nu een set zonnepanelen voor bijna 10 jaar.
Omniksol 4K-tl met 18 panelen van 195Wp in 2 strings totaal dus 3510Wp
Maar nu zie ik op mijn teruglevering dat hij met dit zonnig weer niet altijd teruglevert of maar een beetje.
Nu heb ik de omvormer al een paar keer op betrapt dat deze maar op 1 van de 2 strings stroomwaardes had.
En gisteren had hij helemaal niets.
Ik kan wel de spanning zien, maar hij schakelt niet in.
De eerste keer had ik nadat ik de DC schakelaar uit en aan gezet dat op het display een relais failure kwam.
Nogmaals uit en aan en toen ging hij weer wel leveren.
Gisteren bij helemaal geen levering na uit aan schakelen ging hij ook weer leveren.
Ik heb dus het vermoeden dat de relais slecht worden of dat er iets anders niet meer lekker gaat in de omvormer.
Maar heeft het nut om mijn omvormer te laten repareren indien mogelijk, of is het beter om voor een nieuwe omvormer te kijken?
Of heeft dat voor de leeftijd van mijn panalen geen zin?
En nog iemand advies welk merk/versie omvormer ik het beste kan kijken?
Omniksol 4K-tl met 18 panelen van 195Wp in 2 strings totaal dus 3510Wp
Maar nu zie ik op mijn teruglevering dat hij met dit zonnig weer niet altijd teruglevert of maar een beetje.
Nu heb ik de omvormer al een paar keer op betrapt dat deze maar op 1 van de 2 strings stroomwaardes had.
En gisteren had hij helemaal niets.
Ik kan wel de spanning zien, maar hij schakelt niet in.
De eerste keer had ik nadat ik de DC schakelaar uit en aan gezet dat op het display een relais failure kwam.
Nogmaals uit en aan en toen ging hij weer wel leveren.
Gisteren bij helemaal geen levering na uit aan schakelen ging hij ook weer leveren.
Ik heb dus het vermoeden dat de relais slecht worden of dat er iets anders niet meer lekker gaat in de omvormer.
Maar heeft het nut om mijn omvormer te laten repareren indien mogelijk, of is het beter om voor een nieuwe omvormer te kijken?
Of heeft dat voor de leeftijd van mijn panalen geen zin?
En nog iemand advies welk merk/versie omvormer ik het beste kan kijken?
:strip_exif()/f/image/sQGSGEUnByKsGgL1UvHclplr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wr6Foq2Vg5MDDGVVdUTX3tcb.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LdMu5l1SiIDseRlj2lc8Ky9o.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/lBdgcheAHStVJTqHcUZkGRpK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Er8wQBPHNooZDUhcaSj4QHjb.jpg?f=fotoalbum_medium)