Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:25
Hallo,

Op mijn werk ben ik naar mijn mening in een arbeidsconflict terecht gekomen. Vandaag heb ik aan de werkgever gevraagd of er een gesprek kan komen over de ontstane situatie. Dat is geweigerd door de werkgever.

Het bedrijf is klein (4 personen) en we werken altijd samen met zijn vieren. Er zijn dus geen mogelijkheden als vertrouwenspersonen, HR of andere mensen.

Door het weigeren van het gesprek en de toon die in dat gesprek werd gezet wil ik eigenlijk morgen niet werken.

Maar wat nu?
- Ziek melden? Ik voel met niet echt ziek, maar de situatie heeft al een paar weken impact op me en zorgt voor een vervelend gevoel
- blijven werken? Ik denk dat de werksfeer morgen zo ongezond is dat dat eigenlijk geen optie is
- aangeven dat er een arbeidsconflict is en niet komen werken? Klinkt logisch, alleen dat zou betekenen dat ik geen salaris ontvang. Dat zou ik ook onterecht vinden omdat ik op zich wel wil werken, maar niet zonder dat er een gesprek heeft plaats gevonden.

Wie heeft er raad?

Alle reacties

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14

Barrycade

Through the...

Wat is dan het conflict? Jij wil in plaats gevulde koeken nu een keer tompoucen bij de koffie?

Er zal iemand zijn die je ingehuurd hebt, dus een baas/manager/ de eigenaar heb je met hem of haar een gesprek aangevraagd en werd dan niet nodig geacht of bij je 4 collega's?

Niet gaan verzwakt je mogelijke positie nogal. Ziek melden is ook geen oplossing. Denk zonder de aanleiding te weten dat een gesprek met je manager/baas/de eigenaar altijd de beste optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:15
- Ziek melden? Ik voel met niet echt ziek, maar de situatie heeft al een paar weken impact op me en zorgt voor een vervelend gevoel

Je kunt ook om die reden ziek melden. Dat kan anders richting een burnout gaan hikken.

Echter lijkt mij het beste om 'gewoon' te gaan en je hoofd omhoog houden. Kan niet makkelijk zijn, maar is wel de keuze waarmee je de grootste kans hebt om het verst mee te geraken.

Daarnaast: vacatures opzoeken en zo snel mogelijk wegwezen!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
Barrycade schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:01:
Wat is dan het conflict? Jij wil in plaats gevulde koeken nu een keer tompoucen bij de koffie?

Er zal iemand zijn die je ingehuurd hebt, dus een baas/manager/ de eigenaar heb je met hem of haar een gesprek aangevraagd en werd dan niet nodig geacht of bij je 4 collega's?

Niet gaan verzwakt je mogelijke positie nogal. Ziek melden is ook geen oplossing. Denk zonder de aanleiding te weten dat een gesprek met je manager/baas/de eigenaar altijd de beste optie is.
Het gaat om pesten op de werkvloer. Ik heb het gevoel dat de werkgever mij aan het wegpesten is.

Zoals ik eerder aangaf, een gesprek is niet mogelijk omdat de werkgever dat niet wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sir_Lion
Sovieto schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:22:
[...]

Het gaat om pesten op de werkvloer. Ik heb het gevoel dat de werkgever mij aan het wegpesten is.

Zoals ik eerder aangaf, een gesprek is niet mogelijk omdat de werkgever dat niet wil.
Dossier opbouwen. Je mag heimelijk opnames maken voor dit soort dingen. Mocht het tot ontslag komen enzo, dan kun je dat nog aanvechten en een grotere vergoeding uitslepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:42
Ja zo werkt het natuurlijk niet.. ook al is het een bedrijf van 4.

Ben je lid van een vakbond?
heb je rechtsbijstandverzekeirng voor werk?

Kan je niet iets duidelijker omschrijven wat er aan de hand is?
wat er gebeurd?
wat doe je voor werk?
hoe beinvloed dit je functioneren?

waarom neem je bijv. geen ontslag?

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 29-03-2022 00:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 12:35
Beslist wel gaan. Als je niet komt opdagen, dan wordt dat gezien als werkweigering en dat kan leiden tot ontslag.

Wat betreft het pesten. Ik weet niet in welke vorm dat gebeurt, maar als je er ooit nog wat mee wilt, dan zul je moeten aantonen dat je gepest wordt. Documenteer dus alle voorvallen, bewaar e-mails en andere documenten etc. Misschien kun je een keer iemand meenemen of vragen om 'toevallig' langs te komen, met een beetje geluk heb je dan een getuige.

Het hangt er een beetje vanaf hoe je er zelf mee om kunt gaan. Ik vind het erg kinderachtig dat de werkgever geen gesprek wil. Ik zou hem denk ik volkomen negeren en zo normaal mogelijk mijn werk blijven doen. Als hij je weg wilt hebben, dan kun je hem het beste terugpakken door zo lang mogelijk te blijven en je helemaal _niks_ aan te trekken van het gepest. Maar dat kan moeilijk zijn, afhankelijk van of je collega's meegaan in het gedrag. Het lijkt me toch dat een collega wel eens zal zeggen dat dit gedrag niet kan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boyette
PhilipsFan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:29:
Beslist wel gaan. Als je niet komt opdagen, dan wordt dat gezien als werkweigering en dat kan leiden tot ontslag.
nou.. je kan je gewoon ziekmelden
als er echt sprake is van een arbeidsconflict en werkgever weigert een gesprek dan is een ziekmelding correct.
Je hoeft daar voor niet echt somatisch ziek te zijn.

Maar als je gewoon " te ziek" bent van de situatie om je werk te kunnen doen is dat gewoon een geldige ziekmelding
Je werkgever is dan verplicht de bedirijfsarts in te schakelen. Tot die tijd zit je betaald thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 12:35
boyette schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:36:
[...]

nou.. je kan je gewoon ziekmelden
als er echt sprake is van een arbeidsconflict en werkgever weigert een gesprek dan is een ziekmelding correct.
Je hoeft daar voor niet echt somatisch ziek te zijn.

Maar als je gewoon " te ziek" bent van de situatie om je werk te kunnen doen is dat gewoon een geldige ziekmelding
Je werkgever is dan verplicht de bedirijfsarts in te schakelen. Tot die tijd zit je betaald thuis.
Okee, dus dat is dan wel correct, maar daarmee heb je wel aan de situatie toegegeven. Bij pesten werkt negeren vaak het beste. Als je toegeeft, dan heeft de pester meer plezier van zijn pesterij en is de kans groter dat hij doorgaat. Ondertussen kun je inderdaad verder documenteren.

Ik weet niet of het juridisch is toegestaan om stiekum opnames te maken. Ik zou dat wel even heel goed uitzoeken voordat je zoiets doet, maar als het mag is het een goede mogelijkheid om bewijs te verzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wellicht heb je hier nog wat aan: https://www.kvk.nl/advies...het-mkb-hoe-regel-je-dit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
denk dat je daar niet veel aan hebt in een bedrijf van 4 personen waarbij de werkgever niet eens met je wil praten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:41:
[...]

denk dat je daar niet veel aan hebt in een bedrijf van 4 personen waarbij de werkgever niet eens met je wil praten
Dat heb je snel gelezen in welgeteld 1 minuut… ik laat de conclusie if het helpt graag bij de TS als je je daarin kunt vinden.

Er staan links in naar de Arbowet waar elke werkgever zich aan dient te houden en er wordt wat uitgelegd over PSA wat een reden voor ziekmelden kan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Optie 1 is ziek melden. Dat kan om even je hoofd leeg te maken. Gebeurt regelmatig, en terecht.

Je voelt je waarschijnlijk radeloos, misselijk, slaapt slecht, en het idee dat je naar je werk moet met mensen die je niet moeten geeft je zoveel stress dat je niet fatsoenlijk kunt presteren.

Optie 2 is hoofd omhoog en gaan. Maar dat kost je heel veel energie en moet je voor jezelf bepalen of je dat trekt.

Laat 1 ding duidelijk zijn; je werkgever heeft hier geen optie. Hij moet. Punt. Ik weet niet waar het geschil over gaat maar het kan niet zo zijn dat een medewerker een probleem heeft en dat de werkgever zegt: ja boeien. Zo werkt het gelukkig niet.

Als je verwacht dat dit naar de rechter gaat dan is het nu al verstandig om dossier op te bouwen. Het verzoek om gesprek en de afwijzing van je werkgever zijn bijvoorbeeld bewijsvoering. Dus leg die ergens vast. Evenals beoordelingen of andere lovende emails, etc.

Schakel vervolgens een arbeidsjurist of advocaat in.

[ Voor 23% gewijzigd door MagniArtistique op 02-04-2022 01:43 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:24
Heeft je gevoel te maken met Sovieto in "Herbeleving WW bij lager salaris en minder uren"

?

Want ik neem aan dat je daar niet bent blijven plakken maar gewoon half maart bent vertrokken... Dan zou je nu met bij een nieuwe werkgever begonnen zijn.

Ben je daar wel gebleven dan is het vreemd dat je net een contract verlenging hebt gekregen en ze je nou zouden willen weg pesten zoals je het omschrijft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

President schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 06:25:
Heeft je gevoel te maken met Sovieto in "Herbeleving WW bij lager salaris en minder uren"

?

Want ik neem aan dat je daar niet bent blijven plakken maar gewoon half maart bent vertrokken... Dan zou je nu met bij een nieuwe werkgever begonnen zijn.

Ben je daar wel gebleven dan is het vreemd dat je net een contract verlenging hebt gekregen en ze je nou zouden willen weg pesten zoals je het omschrijft?
Nou, als ik de termijnen in dat topic bekijk, dan kom ik op einde contract per half maart inderdaad. Nog geen 2 weken geleden dus. Dat zou betekenen dat TS akkoord gegaan is met dat lagere salaris in het nieuwe contract en dat de situatie daarna binnen 2 weken "ontploft" is. Dat kan ik dan ook vanuit de kant van de werkgever niet begrijpen. Werkgever had de overeenkomst gewoon van rechtswege kunnen laten eindigen en dan had hij TS nu helemaal niet "weg hoeven pesten". Hij had zonder problemen al 2 weken van TS af kunnen zijn.

Of dit is een ander bedrijf, of het arbeidsconflict is ontstaan direct na het aangaan van de nieuwe overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 10:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sowieso overleggen met een jurist.

Als je een rechtsbijstandsverzekering heb, die bellen voor je welke actie dan ook onderneemt. Heb je die niet (al dan niet via een vakbond als je daar bij aan bent gesloten), omkijken naar een juridisch loket, etc.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

Je beschrijving is wat summier om er echt wat van te maken. Voor m'n gevoel zit je echter wel in de situatie dat dit niet goed gaat komen als het al zo heftig is opgelopen en het bedrijf zo klein is. Dan zou je vroeg of laat dus elders gaan werken. Met dat in het achterhoofd is het misschien beter te zorgen dat je niet met psychische klachten thuis komt te zitten. Een paar dagen ziekmelden gaat namelijk evenmin iets oplossen dus dat wordt al snel langer. Waarmee je vervolgens in een situatie komt dat opnieuw solliciteren lastig weer lastig wordt.

Probeer eens voor jezelf duidelijk te krijgen wat de situatie nu precies is. Wat is realistisch gezien voor jou de best mogelijke uitkomst? En wat de slechtste? Als je dit helder hebt dan heb je de kaders waar je je beslissing op kunt baseren. En als het realistisch gezien beste scenario alsnog onacceptabel slecht is dan die de conclusie helaas ook wel duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22

Lordy79

Vastberaden

Ik zou zeker wel opdagen op t werk en gewoon je best doen. Als je het gevoel hebt dat je weggepest wordt dan zijn er 2 opties:
1. Je hebt gelijk. En dan is mijn advies om ander werk te zoeken.
2. Je vergist je.

Een gesprek met de werkgever zit er nu blijkbaar niet in maar je zou dat over enkele weken nog een keer kunnen proberen toch?

Het is ook lastig voor ons Tweakers om aan te voelen hoe ernstig de situatie is. Als iedereen je negeert en als er koffie gehaald wordt door iedereen voor iedereen behalve jou is t wel duidelijk maar er kan ook een misverstand zijn.

Al met al vind ik t getuigen van slecht werkgeverschap als een verzoek tot een gesprek geweigerd wordt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Beetje raar om zo'n post pas om kwart voor 12 te maken, tegen de tijd dat de meeste antwoorden binnen gaan komen is het al 'morgen'.

Ik zou me ziek melden, dat mag gewoon. Ziek melden gaat niet over of je besmettelijk bent maar over of je kan werken; van arbeidsongeschiktheid is hier wel spraken als je er zo mee zit dat je verwacht niet gewoon naar je werk te kunnen.

Als je baas degene is die het veroorzaakt is de kans dat het daar beter gaat worden nihil. Normaal gesproken is pesten een directe reden voor ontslag, maar dat is lastig als het de baas is. Ik zou dus lekker een andere werkgever zoeken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Oon schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:25:
Beetje raar om zo'n post pas om kwart voor 12 te maken, tegen de tijd dat de meeste antwoorden binnen gaan komen is het al 'morgen'.

Ik zou me ziek melden, dat mag gewoon. Ziek melden gaat niet over of je besmettelijk bent maar over of je kan werken; van arbeidsongeschiktheid is hier wel spraken als je er zo mee zit dat je verwacht niet gewoon naar je werk te kunnen.

Als je baas degene is die het veroorzaakt is de kans dat het daar beter gaat worden nihil. Normaal gesproken is pesten een directe reden voor ontslag, maar dat is lastig als het de baas is. Ik zou dus lekker een andere werkgever zoeken.
Stiekem wel logisch, OP lag waarschijnlijk in bed te malen wat te doen en kwam er niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

MagniArtistique schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:45:
[...]

Stiekem wel logisch, OP lag waarschijnlijk in bed te malen wat te doen en kwam er niet uit.
Mee eens. Heel menselijk ook, maar dat betekent trouwens ook dat het voor TS wel verstandig is om er op een later moment nog eens kritisch naar te kijken en te bedenken of z'n hersenspinsels van dat moment wel zo rationeel waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Een arbeidsconflict is geen legitieme reden om ziek te melden.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/verzuim-na-conflict

Het beste is toch proberen een gesprek aan te gaan. Als het mondeling niet lukt, probeer het dan per mail. ( weet natuurlijk niet wat voor soort bedrijf je werkt )

Zolang je een dossier hebt opgebouwd en hij per mail aangeeft geen gesprek aan te willen gaan dan kan je vervolgstappen ondernemen.

En wat meerdere mensen aangeven, heb je rechtsbijstand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:52
PhilipsFan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:39:
[...]

Bij pesten werkt negeren vaak het beste. Als je toegeeft, dan heeft de pester meer plezier van zijn pesterij en is de kans groter dat hij doorgaat.
Dit wordt vaak gezegd maar geldt niet voor alle vormen van pesten. Vaak is het doel namelijk helemaal niet plezier in hoe iemand reageert maar zit het veel dieper.

Het enige echt helpt tegen pesten is iemand helemaal kapot maken. Door middel van ontslag, schorsing, aangifte (als ze echt een grens over gaan), of geweld.

Nu is bovenstaande helaas meestal geen praktische oplossing maar dat negeren en hopen dat het weg gaat ook niet.

Als TS het makkelijk kon negeren dan was dit topic er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:26
Philip Ross schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Dit wordt vaak gezegd maar geldt niet voor alle vormen van pesten. Vaak is het doel namelijk helemaal niet plezier in hoe iemand reageert maar zit het veel dieper.

Het enige echt helpt tegen pesten is iemand helemaal kapot maken. Door middel van ontslag, schorsing, aangifte (als ze echt een grens over gaan), of geweld.

Nu is bovenstaande helaas meestal geen praktische oplossing maar dat negeren en hopen dat het weg gaat ook niet.

Dit inderdaad. Negeren helpt echt niet. Nu snap ik dat dit niet het schoolplein is waar je iemand een stomp voor de neus kan verkopen.. maar altijd voor jezelf op blijven komen, iemand anders doet het niet voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 23:25
Ziek melden en elders solliciteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 11:27

ep667

It doesn't hurt to help

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:00:
[...]

Nou, als ik de termijnen in dat topic bekijk, dan kom ik op einde contract per half maart inderdaad. Nog geen 2 weken geleden dus. Dat zou betekenen dat TS akkoord gegaan is met dat lagere salaris in het nieuwe contract en dat de situatie daarna binnen 2 weken "ontploft" is. Dat kan ik dan ook vanuit de kant van de werkgever niet begrijpen. Werkgever had de overeenkomst gewoon van rechtswege kunnen laten eindigen en dan had hij TS nu helemaal niet "weg hoeven pesten". Hij had zonder problemen al 2 weken van TS af kunnen zijn.

Of dit is een ander bedrijf, of het arbeidsconflict is ontstaan direct na het aangaan van de nieuwe overeenkomst.
Ik mis deze context ook een beetje. Ik snap dat TS niet alles zomaar open en bloot op GoT gooit, maar voor een goed antwoord is het nu wel een beetje karig. Nu kan ik niet uitsluiten dat TS zelf aan het klooien is gegaan omdat hij het niet eens is met het salaris, maar zelf geen ontslag wil nemen.

Als het bij een nieuwe werkgever is, zit TS nog in de proeftijd dus dan kan hij sowieso weg. Kortom: iets meer duidelijkheid kan helpen.

Verder vind ik het erg rot voor TS. Niemand zit hierop te wachten en als het echt om pestgedrag gaat en je werkgever hieraan meedoet dan kan ik me voorstellen dat je niet graag meer naar je werk gaat. Maar toch zit er niet direct iets anders op als je deze baan niet kwijt wilt raken. Als je nu gaat verzaken, dan ben je zelf het hout aan het verzamelen voor je eigen brandstapel.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ep667 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Ik mis deze context ook een beetje. Ik snap dat TS niet alles zomaar open en bloot op GoT gooit, maar voor een goed antwoord is het nu wel een beetje karig. Nu kan ik niet uitsluiten dat TS zelf aan het klooien is gegaan omdat hij het niet eens is met het salaris, maar zelf geen ontslag wil nemen.

Als het bij een nieuwe werkgever is, zit TS nog in de proeftijd dus dan kan hij sowieso weg. Kortom: iets meer duidelijkheid kan helpen.

Verder vind ik het erg rot voor TS. Niemand zit hierop te wachten en als het echt om pestgedrag gaat en je werkgever hieraan meedoet dan kan ik me voorstellen dat je niet graag meer naar je werk gaat. Maar toch zit er niet direct iets anders op als je deze baan niet kwijt wilt raken. Als je nu gaat verzaken, dan ben je zelf het hout aan het verzamelen voor je eigen brandstapel.
Geen proeftijd voor contracten van 6 maanden of minder. Maar ook dan snap ik "het ontstaan" van de problemen niet echt. Immers, over ongeveer 5 maanden zou dan het contract toch aflopen. Waarom zou je dat als werkgever op de spits drijven? Dat is de moeite ook niet echt waard voor die korte periode. Gewoon de rit uitzitten zou voor de werkgever dan by far de beste optie zijn. Alles daarnaast kost waarschijnlijk alleen maar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Deze casus ben ik niet zelf, maar een familielid van mij. Ik snap dat het eerdere topic hieraan gelinkt wordt, maar dat is een andere zaak. Ik heb wel beide topics in de ik-vorm gezet om het duidelijk te houden.

Besluit dat genomen is: ziekmelden. De werkgever vond het helemaal prima: 'ik hoor wel wanneer je weer beter bent'. De bal ligt dus wel weer bij de werknemer.

Nu dan de volgende stappen. Hopelijk is een vaststellingsovereenkomst mogelijk zodat er recht is op WW. Dat is waarschijnlijk een goede oplossing voor beide partijen, maar wel even bedenken hoe dat ter sprake te gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:13
Sovieto schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:20:
Deze casus ben ik niet zelf, maar een familielid van mij. Ik snap dat het eerdere topic hieraan gelinkt wordt, maar dat is een andere zaak. Ik heb wel beide topics in de ik-vorm gezet om het duidelijk te houden.
Duidelijk wordt het er niet op.
Gaat deze casus in dit topic over jezelf?
Hoe lang werk je er? Wat voor werk, enige achtergrond-info is wel handig om je verder te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:27

_Apache_

For life.

Realiseer je ook dat het kan zijn dat die persoon die je probeert 'weg te pesten' ook gewoon lomp kan zijn? Of een periode zich wat lomper kan gedragen.

Geen idee in wat voor industrie je werkt, maar in de ene industrie gebeurt dat misschien sneller dan de andere.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:57:
Realiseer je ook dat het kan zijn dat die persoon die je probeert 'weg te pesten' ook gewoon lomp kan zijn? Of een periode zich wat lomper kan gedragen.

Geen idee in wat voor industrie je werkt, maar in de ene industrie gebeurt dat misschien sneller dan de andere.
En dan ga je dus praten met elkaar.

Maar aangezien de ''baas'' niet eens wilt praten moet je maken dat je wegkomt bij zo'n bedrijf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dus nu is je familielid "ziek". De eigenaar mag op dit moment ook niet veel meer zeggen dan sterkte en ik wens je beterschap. Aangezien er dus blijkbaar een conflict is met de eigenaar zelf zal er niet zo snel een oplossing komen. Want die komt er alleen als er gecommuniceerd wordt.

Dus je familielid zit nu thuis zichzelf een beetje op te vreten? En te hopen opdat het automagisch beter wordt / er een oplossing komt?

De bal ligt nu weer bij je familielid, dus links om of rechts om zal je moeten gaan communiceren. Maar aangezien @Sovieto niet zo scheutig is zal dit topic wel weer verzanden in zo'n typische Tweakers discussie waar het pagina's door gaat over rechten van de werknemer en plichten van de werkgever en de TS allang niet meer in de discussie meedoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
Barrycade schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:22:
Dus nu is je familielid "ziek". De eigenaar mag op dit moment ook niet veel meer zeggen dan sterkte en ik wens je beterschap. Aangezien er dus blijkbaar een conflict is met de eigenaar zelf zal er niet zo snel een oplossing komen. Want die komt er alleen als er gecommuniceerd wordt.

Dus je familielid zit nu thuis zichzelf een beetje op te vreten? En te hopen opdat het automagisch beter wordt / er een oplossing komt?

De bal ligt nu weer bij je familielid, dus links om of rechts om zal je moeten gaan communiceren. Maar aangezien @Sovieto niet zo scheutig is zal dit topic wel weer verzanden in zo'n typische Tweakers discussie waar het pagina's door gaat over rechten van de werknemer en plichten van de werkgever en is de TS allang niet meer in de discussie meedoet.
Ik voel wat irritatie in deze en eerdere posts @Barrycade .

Natuurlijk zit mijn familielid zich op te vreten. Een lang dienstverband lijkt ten einde te komen met een conflict en er is geen idee hoe het op te lossen. Een aangevraagd gesprek wordt geweigerd, dus is communiceren ook moeilijk. Dat kan alleen via mail of het inschakelen van een jurist. En als je gaat communiceren zal dat een moeilijk statement zijn.

Het is ook allemaal nog vers, en er moet zorgvuldig gehandeld worden. Dus wat dat betreft lijkt mij het prima dat er na amper een dag nog geen oplossing is

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:59
Ik heb wel beide topics in de ik-vorm gezet om het duidelijk te houden.
Niet meer doen, wordt er alleen maar onduidelijker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 10:16
Ziekmelden is inderdaad het juiste hier, al kan ik mij voorstellen dat het voor jouw familielid, maar ook anderen misschien wat extreem en zeikerig aanvoelt.

De realiteit is dit: Er is een arbeidsconflict, de baas wil hierover niet in gesprek en jouw familielid heeft daar last van. Het arbeidsconflict belemmert in de mogelijkheid voor jouw familielid om weer te gaan werken. Jouw familielid heeft een poging gedaan om het arbeidsconflict op te lossen (door een gesprek aan te vragen). De bal ligt bij de werkgever.

Jouw familielid moet naar de huisarts gaan om uit te leggen wat er speelt. Die kan een brief opstellen die aan de werkgever gegeven kan worden. De kans bestaat dat de werkgever op basis daarvan een bedrijfsarts inschakelt. Die zal altijd kijken hoe jouw familielid zo snel mogelijk weer (deels) aan het werk kan. De meest voor de hand liggende oplossing is om in gesprek te gaan om de angel er uit te krijgen dus dat is wat er dan waarschijnlijk gaat gebeuren. Tot die tijd gewoon ziek blijven melden. *

* Maar wel blijven aangeven (ook naar huisarts/bedrijfsarts) dat hij/zij wel WILT werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ionicawa op 29-03-2022 15:01 . Reden: Kanttekening toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:02
@Ionicawa
Je zou zelfs de huisarts kunnen overslaan en kunnen verzoeken om een consult bij de bedrijfsarts. Daar heb je recht op en zou de eerste stap kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:41
Ik kan niet zo goed volgen.
Je bent slechts met 4 en jullie werken samen.
Toch kan je niet spreken.
huh? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:18
Ziek melden kan, maar daarmee lost de situatie natuurlijk niet op.

Ik zou in zo'n situatie (als een gesprek in eerste instantie niet mogelijk blijkt) een brief schrijven aan werkgever met daarin de situatie zoals "jij" die ervaart en wat je verwacht.
Als je je al ziekmeld, vraag dan ook meteen een gesprek met bedrijfsarts.
Blijf pro actief.
Werkgever zal waarschijnlijk sowieso ontkennen dat er een conflict is?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Sovieto schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:30:
[...]

Ik voel wat irritatie in deze en eerdere posts @Barrycade .

Natuurlijk zit mijn familielid zich op te vreten. Een lang dienstverband lijkt ten einde te komen met een conflict en er is geen idee hoe het op te lossen. Een aangevraagd gesprek wordt geweigerd, dus is communiceren ook moeilijk. Dat kan alleen via mail of het inschakelen van een jurist. En als je gaat communiceren zal dat een moeilijk statement zijn.

Het is ook allemaal nog vers, en er moet zorgvuldig gehandeld worden. Dus wat dat betreft lijkt mij het prima dat er na amper een dag nog geen oplossing is
Je start met de ik-vorm en in combinatie met je vorige topic geeft redelijk wat verwarring, wat je in de posts (zoals) hierboven ook blijkt.

Ik snap dat je waarschijnlijk niet met te veel info wil komen over de situatie, of wellicht niet kan omdat je er wat verder vanaf staat. Maar dat helpt niet in het afbakenen van je vraag / topic.

En dat wordt het voer voor wat ik noem een aanname topic.

Ik had in dit geval vooraf advies in geroepen bij een jurist, tenzij er echt acute reden was natuurlijk om het familielid ziek te melden.

Maar daar ga ik al. Een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ontslag nemen is in zo'n situatie de enige oplossing. Bij een groot bedrijf zijn er altijd nog wel mogelijkheden om wat te regelen (andere afdeling of zo). Maar in een klein bedrijf lukt dat niet. De sfeer zal voor eeuwig verziekt zijn. Zo snel mogelijk gaan solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remag22
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-06-2022

Remag22

tsilaer

Frame164 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:12:
Ontslag nemen is in zo'n situatie de enige oplossing. Bij een groot bedrijf zijn er altijd nog wel mogelijkheden om wat te regelen (andere afdeling of zo). Maar in een klein bedrijf lukt dat niet. De sfeer zal voor eeuwig verziekt zijn. Zo snel mogelijk gaan solliciteren.
Bij zelf vrijwillig ontslag nemen vervallen in feite al je rechten, dus dat kan een heel erg dure grap worden.
Philip Ross schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Een arbeidsconflict maximaal laten escaleren is het laatste wat je moet willen.
Ik vraag me zelfs af of het oproepen of aanzetten tot geweld hier wel toegestaan is.
Naast het feit dat het sowieso strafbaar is volgens de wet.

SSTHVoy18NNCBL115SDIKNFCS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

Qwerty-273

Meukposter

corporalnl schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:55:
Een arbeidsconflict is geen legitieme reden om ziek te melden.
Het conflict zelf niet, maar door het conflict kom je wel in een situatie met stress en mogelijk overspannen/burn-out terecht. Dat zijn wel weer legitieme redenen om je ziek te melden.
Een arbeidsconflict is geen legitieme reden voor een ziekmelding, simpelweg omdat er op het moment van ziek melden geen sprake is van ziekte of gebrek. Een conflict kan overigens wel de oorzaak zijn van ziekte en zo toch leiden tot legitiem ziekteverzuim.
https://www.arag.nl/parti...or-werkstress-uw-rechten/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
Ionicawa schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:56:
...

Jouw familielid moet naar de huisarts gaan om uit te leggen wat er speelt. Die kan een brief opstellen die aan de werkgever gegeven kan worden. De kans bestaat dat de werkgever op basis daarvan een bedrijfsarts inschakelt. Die zal altijd kijken hoe jouw familielid zo snel mogelijk weer (deels) aan het werk kan. De meest voor de hand liggende oplossing is om in gesprek te gaan om de angel er uit te krijgen dus dat is wat er dan waarschijnlijk gaat gebeuren. Tot die tijd gewoon ziek blijven melden. *

* Maar wel blijven aangeven (ook naar huisarts/bedrijfsarts) dat hij/zij wel WILT werken.
Huisarts zal geen uitspraak doen over kunnen werken, die beslissing ligt bij de bedrijfsarts. Een gang naar de huisarts is wel goed om daadwerkelijk te kijken naar wat er aan (psychologische) hulp nodig is.
De werkgever zal een bedrijfsarts/arbodienst inschakelen. De bedrijfsarts zal willen weten wat er aan de hand is en wat voor behandeling (als die er is) is opgestart. De werkgever mag expliciet niet om medische informatie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Remag22 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:02:
[...]

Een arbeidsconflict maximaal laten escaleren is het laatste wat je moet willen.
Ik vraag me zelfs af of het oproepen of aanzetten tot geweld hier wel toegestaan is.
Naast het feit dat het sowieso strafbaar is volgens de wet.
Ik zeg juist expliciet dat dit niet een praktische oplossing is maar alleen theoretisch. Ik roep zeker niet op tot geweld. Zelfs al helpt het wel het is gewoon iets wat je niet moet willen (zie recent topic over gepest door buren)

Zoals ik aangaf is het praktisch veel lastiger om pesten tegen te gaan. Vaak ook doordat de omgeving conflict vermijdend is en niet wil ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Sir_Lion schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Dossier opbouwen. Je mag heimelijk opnames maken voor dit soort dingen. Mocht het tot ontslag komen enzo, dan kun je dat nog aanvechten en een grotere vergoeding uitslepen.
Dossier opbouwen kan prima zonder opnames. Dit doet meer kwaad en kan de gesprekspartner intimideren..
Goede opnames maken is lastig je kan nu eenmaal niet even een microfoon op tafel plaatsen om geheime opnames te maken. De opnames zullen ook uitgewerkt moeten worden naar schrift denk niet dat je een advocaat wil betalen om naar uren opnames te luisteren.
Het delen een gespreksverslag is minder intimiderend voor betrokkenen.

Een bevestiging via email sturen naar aanleiding van een gesprek.
bv
Hier bij wil ik ons gesprekje van data bevestigen
Wilde met X een gesprek over Y. Dit kwam niet uit/ is geweigerd door.

[ Voor 21% gewijzigd door onno oliver op 01-04-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
onno oliver schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:46:
[...]

Dossier opbouwen kan prima zonder opnames.
Opnames maken het lastig om te delen een gespreksverslag is minder intimiderend voor betrokenen.

Een bevestiging via email sturen van het gesprek.
Het is ook echt meer als een CYA bedoeld. Zelf heb ik 1x een serieus gesprek opgenomen, echter niet hoeven te gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15

Besluit dat genomen is: ziekmelden. De werkgever vond het helemaal prima: 'ik hoor wel wanneer je weer beter bent'. De bal ligt dus wel weer bij de werknemer.

Nu dan de volgende stappen. Hopelijk is een vaststellingsovereenkomst mogelijk zodat er recht is op WW. Dat is waarschijnlijk een goede oplossing voor beide partijen, maar wel even bedenken hoe dat ter sprake te gaan brengen.
Dat is niet handig gedaan.

Mijn advies zou zijn geweest, per mail aangeven dat de persoon zich niet goed voelt bij de situatie op de werkvloer. Recent is er gevraagd om een gesprek om dit bespreekbaar te maken, deze vraag is afgewezen. Door de ontstane situatie stress en geen nachtrust, en daarom ziek gemeld. Graag alsnog een afspraak maken tot een gesprek.

Dan had de werkgever nooit kunnen antwoorden: prima, hoor wel wanneer je beter bent. De manier van ziekmelden is niet slim/tactisch aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 09:55

igmar

ISO20022

Aanvullend op wat is gezegd : Zorg dat je alles op papier hebt, maar dan ook echt alles. Als het jouw woord vs die van de werkgever gaat worden verlies je.
Neem gesprekken ook op : Dat mag je doen zonder ze daarvan op de hoogte te stellen.

Ontslag / vergoeding is vooral dossiervorming, en dat moet vooral van jouw kant komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 08:57
Werkt het familielid van TS in een heel moeilijke sector? Want volgens mij hebben we zo ongeveer overal te kort aan in Nederland..
Vind het vooral typisch dat iedereen hier voer zoekt om te gaan procederen en vechten, en daarbij zegt dit kan nog wel een lastig of duur worden.

Er is niks duur of lastig aan een nieuwe baan zoeken en ontslag nemen. Dat is in deze. Situatie vermoedelijk ook de enige optie die iets op gaat lossen. Snel afzwaaien en weer een toekomst opbouwen, in plaats van eindeloos blijven trekken aan zo'n situatie.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

skai21 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 06:50:
Werkt het familielid van TS in een heel moeilijke sector? Want volgens mij hebben we zo ongeveer overal te kort aan in Nederland..
Vind het vooral typisch dat iedereen hier voer zoekt om te gaan procederen en vechten, en daarbij zegt dit kan nog wel een lastig of duur worden.
Daar heb je dus een rechtsbijstandsverzekering voor.
Al is het maar om te bemiddelen en juridisch druk te zetten. Vaak al genoeg.
Er is niks duur of lastig aan een nieuwe baan zoeken en ontslag nemen. Dat is in deze. Situatie vermoedelijk ook de enige optie die iets op gaat lossen. Snel afzwaaien en weer een toekomst opbouwen, in plaats van eindeloos blijven trekken aan zo'n situatie.
Lastig in te schatten omdat het familie van is en niet TS, maar ik kan me voorstellen dat het desbetreffende familielid even tijd nodig heeft om bij te komen van de situatie om weer goed voor de dag te komen in een sollicitatie elders. Dan is een maand of wat ontslagvergoeding best prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het verbaast me hoeveel mensen hier adviseren om je maar ziek te melden en daarbij zelfs ook nog tips geven over wat je moet zeggen en doen om dat te faken. Ik ben blij dat ik niet met mensen hoef te werken met zulk arbeidsethos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 08:57
unezra schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 06:55:

Lastig in te schatten omdat het familie van is en niet TS, maar ik kan me voorstellen dat het desbetreffende familielid even tijd nodig heeft om bij te komen van de situatie om weer goed voor de dag te komen in een sollicitatie elders. Dan is een maand of wat ontslagvergoeding best prettig.
Tsja, denk alleen wel dat het gevecht om die te krijgen meer energie kost dan het oplevert.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

skai21 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:02:
[...]
Tsja, denk alleen wel dat het gevecht om die te krijgen meer energie kost dan het oplevert.
It depends.
Een goede arbeidsjurist neemt juist de drag goeddeels uit handen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Peatsmoke schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 06:58:
Het verbaast me hoeveel mensen hier adviseren om je maar ziek te melden en daarbij zelfs ook nog tips geven over wat je moet zeggen en doen om dat te faken. Ik ben blij dat ik niet met mensen hoef te werken met zulk arbeidsethos.
Als het werkelijk om pesten gaat, snap ik dat het familielid van TS mogelijk niet aan het werk kan. Een arbeidsconflict kán een reeele reden zijn dusdanig niet lekker te functioneren, dat werken niet of niet goed mogelijk is. (En als je het dan over arbeidsethos hebt: Wegpesten is dat zeker ook niet.)

Tegelijkertijd, ziekmelden zonder overleg met een jurist is niet handig. Het kan in het nadeel werken van diegene die zich ziek meld en diens rechtspositie verzwakken. Dus zomaar ziekmelden is vrijwel per definitie een slecht idee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 22:11
Ok, been there done that. Arbeidsethos geneuzel. Er is hier geen sprake van goed werkgeverschap.
Een dergelijke situatie kan zo'n klote gevoel geven dat dit wel degelijk lichamelijk doorwerkt.

Ik heb mij ook een keer genoodzaakt gevoeld om mij ziek te melden omdat er iemand was die stelselmatig mij en de collega's het bloed onder de nagels vandaan haalde. Dusdanig dat ik bij thuiskomst een gat in een opdek deur ramde (ok is niet heel veel voor nodig, maar toch). Daarna viel het kwartje dat er wel degelijk iets moest veranderen. Ik ben toen 2 weken thuis geweest, en toen ik terugkwam was de sfeer een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Buiten dat het heel vervelend is een arbeidsconlict, is het niet gewoon een gode reden om een nieuwe baan te zoeken? Ik ken de precieze kwalificaties niet maar grote delen van de arbeidsmarkt zijn overspannen en kan je zo een nieuw baan te gemoet zien. Uiteindelijk is dat toch de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Eens met veel mensen die zeggen dat een nieuwe baan de beste oplossing is. Helaas is dat in deze situatie niet de meest logische keuze (door naderen van pensioenleeftijd binnen 2,5 jaar en weinig kans op een nieuwe baan). Een vaststellingsovereenkomst met WW-rechten zou wat dat betreft beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
Andere baan is de beste oplossing. Maar afhankelijk van hoe diegene er bij zit, is dat niet makkelijk. Ik heb zelf vanuit een ziektesituatie gezocht (deels veroorzaakt/verergert door werksituatie). En een keer een sollicitatiegesprek gevoerd met iemand die een bepaalde werksituatie probeerde te ontvluchten. Het is ontzettend moeilijk om positief over te komen in een gesprek en niet uitgeblust.

Edit: met pensioen in zicht zou ik ook zeker een 'overbruggingsoplossing' onderzoeken. Solliciteren kan alsnog natuurlijk, maar met minder druk. Wat ironisch genoeg weer je kans vergroot tijdens een sollicitatiegesprek.

[ Voor 21% gewijzigd door DeeDee855 op 31-03-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Sovieto schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:19:
Eens met veel mensen die zeggen dat een nieuwe baan de beste oplossing is. Helaas is dat in deze situatie niet de meest logische keuze (door naderen van pensioenleeftijd binnen 2,5 jaar en weinig kans op een nieuwe baan). Een vaststellingsovereenkomst met WW-rechten zou wat dat betreft beter zijn.
Klinkt leuk, maar je hebt dan nog steeds 1.5 jaar sollicitatie plicht. + mis je nog een half jaar uitkering. ( maximum duur is 2 jaar )

Beste kan je gewoon om je heen kijken. ( leeftijd zegt niet altijd alles )

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 19:51
Even uitgaande dat de werkgever van je kennis/familielid daadwerkelijk pestgedrag vertoond en probeert jouw kennis/familielid weg te pesten.

Meestal is wonden likken, verliezen beperken en wegwezen het allerbeste, echter juist in dit geval is de tegenaanval waarschijnlijk het allerbeste. Zo te horen heeft je kennis/familielid recht op 24 maanden WW, over een half jaar betekent dat WW tot aan pensioen. Het eerste jaar is er dan nog een sollicitatieplicht, das helemaal niet erg, wie weet komt er nog wat uit. Een jaar voor de AOW-leeftijd vervalt de sollicitatieplicht.

Kortom, dat maakt drie routes mogelijk:
  1. Route 1, Ontslag over een half jaar met een vergoeding om die twee jaar goed door te komen. Heel normaal bij een lang dienstverband, kost alleen de werkgever geld (en terecht).
  2. Route 2, Ziek melden en dat een half jaar uitmelken, daarna terugkeren, terug pesten, de werkgever het bloed onder de nagels vandaan halen. Kortom, stoppen met slachtoffer zijn en het besef van onkwetsbaarheid. En ja een half jaar ziek is niet zo moeilijk, overspannenheid door pesten is niet zo vreemd. Ga meteen naar de huisarts en maak vooral duidelijk dat slapen lastig is, er depressieve gedachten zijn enzovoort enzovoort.
  3. Route 3, de werkgever duidelijk maken wat de andere 2 routes zijn en terugkeren naar normaal gedrag van zijn kant. De werkgever heeft nog 2.5 jaar een goede werknemer en kan zich voorbereiden op afscheid op een normale manier.
Is route 2 chique? Nee. Maar heb je als 60+ met nauwelijks baankansen in een situatie met een asociale werkgever een keuze? Nauwelijks. Dit heeft niets met arbeidsethos te maken, dit heeft alles te maken met een werkgever die zich misdadig gedraagt (wanneer het verhaal inderdaad klopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat je kan en wat je wil maar ik weet wel dat er genoeg werkgevers zijn die op dit moment je op basis van je leeftijd en pensioenmoment prima zouden willen aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 06:41
Ik zou ook een financieel specialist laten kijken naar de consequenties van vroegtijdig vertrek uit de arbeidsmarkt. Zo vlak bij je pensioen moet er toch al een behoorlijk pensioen zijn opgebouwd. Daarnaast bouw je zelfs pensioen op in de ww/bijstand.

Ik vermoed dat het in alle opzichten gezonder is om lekker vrijwilligerswerk op te pakken in een rol die er toe doet en waar ook waardering voor is dan blijven zitten bij een werkgever die kennelijk niet van je gediend is. Voorbeeld: mijn vader die aanzienlijk gelukkiger werd na zijn ontslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque
  • Laatst online: 16:14

liberque

Vrijzinnig!

Stap 1 (optioneel): naar huisarts gaan. Probleem uitleggen en dat je slecht slaapt door dit alles. Vragen of hij iets kalmerends heeft zodat je weer lekker kan uitrusten.

Stap 2: je ziekmelden. Je hoeft geen reden op te geven aan de werkgever. Doe dit dan ook niet. Als ze vragen hoe lang het duurt voordat je weer aan de slag kan dan geef je aan hier geen idee van te hebben. Vraag of ze zo snel mogelijk een bedrijfsarts inschakelen zodat jij dit met hem kan bespreken

Stap 3: Wachten op de bedrijfsarts en zodra deze belt / je uitnodigt uitleggen wat het probleem is. Dat je hier gewoon enorm veel last van ondervind en dat je werkgever niet in gesprek wilt gaan. Vraag hem om een mediator in te schakelen zodat je weer terug het werk kan hervatten.

Werkgever krijgt nu opdracht van bedrijfsarts om mediation te starten. Je komt dan in ieder geval in gesprek met de werkgever en er zullen afspraken gemaakt worden waar beide partijen zich aan te houden hebben. Als werkgever dit weigert dan blijf je dus ziek omdat de werksfeer ongezond is en krijg je gewoon 2 jaar doorbetaald en stroom je uiteindelijk door naar de WW (teken nooit een VSO!) Het feit dat er een arbeidsconflict is betekent NIET dat je loonbetaling opgeschort mag worden zolang jij je maar aan de instructies van de bedrijfsarts hou.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

liberque schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:19:
Werkgever krijgt nu opdracht van bedrijfsarts om mediation te starten. Je komt dan in ieder geval in gesprek met de werkgever en er zullen afspraken gemaakt worden waar beide partijen zich aan te houden hebben. Als werkgever dit weigert dan blijf je dus ziek omdat de werksfeer ongezond is en krijg je gewoon 2 jaar doorbetaald en stroom je uiteindelijk door naar de WW (teken nooit een VSO!) Het feit dat er een arbeidsconflict is betekent NIET dat je loonbetaling opgeschort mag worden zolang jij je maar aan de instructies van de bedrijfsarts hou.
VSO kan een prima oplossing zijn.

Werkgever kan namekijk ook een ontslagprocedure opstarten. VSO kan voor beide partijen in specifieke gevallen de beste manier zijn min of meer vreedzaam (en met beperkt slapeloze nachten) uit elkaar te gaan.

Die bedrijfsarts werkt in de basis voor je werkgever en het is diens opdracht te zorgen dat jij zo snel mogelijk aan het werk gaat. De kans lijkt mij erg klein dat die zal zeggen "blijf lekker 2 jaar thuis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
Waarom geen VSO tekenen? Je kan daarna ww aanvragen, als dat de zorg is.

[ Voor 4% gewijzigd door DeeDee855 op 01-04-2022 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

DeeDee855 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:32:
Waarom geen VSO tekenen? Je kan daarna ww aanvragen, als dat de zorg is.
Niet helemaal. Je moet een VSO wel door een jurist laten checken of het dusdanig verwoord staat, dat je WW kunt aanvragen. Een VSO is legalese. Maar met een juiste verwoording, is de kans klein (nooit nul) dat je WW aanvraag word afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
Ah ja die van mij was gecheckt door een jurist, die ik via de vakbond had toegewezen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

onno oliver schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:46:
[...]

Dossier opbouwen kan prima zonder opnames.
Opnames maken het lastig om te delen een gespreksverslag is minder intimiderend voor betrokenen.
Dat kan, alleen scheelt het wel potentieele discussies. Het voorkomt in de toekomst eventuele wellus-nietus discussies.
Een bevestiging via email sturen van het gesprek.
En dan zegt de WG : Dat is niet zo gezegd. En dan ? Dan moet jij gaan bewijzen wat er werkelijk is besproken. Een opname hoef je niet te gebruiken, alleen in dit soort situaties kan het heel handig zijn, ook als het eventueel voor de rechter komt : Je staat veel sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
igmar schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:52:
[...]

En dan zegt de WG : Dat is niet zo gezegd. En dan ? Dan moet jij gaan bewijzen wat er werkelijk is besproken. Een opname hoef je niet te gebruiken, alleen in dit soort situaties kan het heel handig zijn, ook als het eventueel voor de rechter komt : Je staat veel sterker.
Dan ga je dus opnieuw het gesprek aan omdat er nog niets is afgesproken. En dat net zo lang tot ze wel een keer per mail bevestigen wat er afgesproken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

igmar schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:52:
[...]

Dat kan, alleen scheelt het wel potentieele discussies. Het voorkomt in de toekomst eventuele wellus-nietus discussies.

[...]

Als de werkgever niet reageert of geen bezwaar aantekent, dan is dat in principe verzaking aan de kant van wg. Jij zorgt voor een herleidbare stroom bewijslast. Jij stelt iets. Hij/zij/hen hoort ook het tegendeel aan te vechten. Doet die dat niet, dan is dat ook een keuze. Wel is het dan van jouw kant verifieerbaar en gedocumenteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Racing_Reporter op 01-04-2022 10:12 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Peatsmoke schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 06:58:
Wat zou jouw advies dan zijn als je gepest wordt bij je baan waar je (waarschijnlijk) 8 uur per dag mee te maken hebt?

Je lijkt ook te vergeten dat de persoon in kwestie gewoon jarenlang (trouw) een dienstverband aangegaan lijkt te zijn. Dat wekt wat mij betreft een prima indruk op over het arbeidsethos van diegene.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:19:
[...]

Wat zou jouw advies dan zijn als je gepest wordt bij je baan waar je (waarschijnlijk) 8 uur per dag mee te maken hebt?

Je lijkt ook te vergeten dat de persoon in kwestie gewoon jarenlang (trouw) een dienstverband aangegaan lijkt te zijn. Dat wekt wat mij betreft een prima indruk op over het arbeidsethos van diegene.
Niet liegen lijkt me een zinvol begin.

Je hebt een stuk meer uit te leggen als je je eerst een maand ziek meld zonder opgaaf van reden of, erger nog, met een valse reden en dan zegt "ja, nee, ik was ziek wegens gepest".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

unezra schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:22:
[...]

Niet liegen lijkt me een zinvol begin.

Je hebt een stuk meer uit te leggen als je je eerst een maand ziek meld zonder opgaaf van reden of, erger nog, met een valse reden en dan zegt "ja, nee, ik was ziek wegens gepest".
Je (geestelijk) niet goed voelen is wat mij betreft een prima reden om je ziek te melden. Dat pesten tot wel ergere dingen kan leiden hoef ik hopelijk niet uit te leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 01-04-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Waarom voelt dit verhaal toch een beetje alsof er gezocht wordt naar een zachte landing tot aan de AOW?
Als je familielid er al zolang werkt wat is er dan gewijzigd dat er een sfeerverandering is gekomen?

Wij weten de details niet, dus wellicht is de situatie daadwerkelijk onhoudbaar, maar als er al zo lang een relatie is in een klein team kan je toch zeggen, "hé Piet/Baas/team dit werkt zo niet want [...insert aantoonbaar onacceptabel gedrag]. Dus ik verwacht dat er actie komt, anders is dit niet houdbaar".

Dan sta je ook sterker in het hele dossier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:24:
[...]

Je (geestelijk) niet goed voelen is wat mij betreft een prima reden om je ziek te melden. Dat pesten tot wel ergere dingen kan leiden hoef ik hopelijk niet uit te leggen.
Dat is ook niet wat ik zeg.
Wat ik zeg is dat het geen goed idee is er over te liegen.

Dus je ziek melden zonder opgaaf van reden of met iets vaags als "ik heb last van mijn voet" terwijl de werkelijke reden is "mentale gezondheid ivm pesten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Philip Ross schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:09:
[...]

Dan ga je dus opnieuw het gesprek aan omdat er nog niets is afgesproken. En dat net zo lang tot ze wel een keer per mail bevestigen wat er afgesproken is
Zo werkt het niet. Zeker niet als er een conflict is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar

igmar

ISO20022

Racing_Reporter schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:11:
[...]

Als de werkgever niet reageert of geen bezwaar aantekent, dan is dat in principe verzaking aan de kant van wg. Jij zorgt voor een herleidbare stroom bewijslast. Jij stelt iets. Hij/zij/hen hoort ook het tegendeel aan te vechten. Doet die dat niet, dan is dat ook een keuze. Wel is het dan van jouw kant verifieerbaar en gedocumenteerd.
En dan krijg je als reactie 'dat is zo niet besproken'. En dan ? Het is jouw woord tegen die van de WG. Een gesprek opnemen is voor dit soort situaties bedoeld : Zodat duidelijk is wat er gezegd is, en hoe het gezegd is. Als je het niet hoeft te gebruiken : Prima. Maar in een conflict situatie kan het erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

unezra schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:16:
[...]

VSO kan een prima oplossing zijn.

Werkgever kan namekijk ook een ontslagprocedure opstarten. VSO kan voor beide partijen in specifieke gevallen de beste manier zijn min of meer vreedzaam (en met beperkt slapeloze nachten) uit elkaar te gaan.

Die bedrijfsarts werkt in de basis voor je werkgever en het is diens opdracht te zorgen dat jij zo snel mogelijk aan het werk gaat. De kans lijkt mij erg klein dat die zal zeggen "blijf lekker 2 jaar thuis".
Een VSO is een ontslag met wederzijds goedkeuren. Dat is niet de insteek van TS en zeker gezien het naderend pensioen gewoon stelen van je eigen portomonee.

Zolang TS in de ziektewet zit kan er geen ontslagprocedure gestart worden als het niet gaat om dringend ontslag. (diefstal ed). In ieder geval niet de eerste twee jaar. Werkgever moet tijdens en na die twee jaar aan kunnen tonen dat deze alles in het werk gezet heeft om aan reintegratie te doen. Volgens de wet poortwachter zouden ze hem zelfs thuis kunnen laten werken. Mediation valt hier ook onder. Verzuimen ze hierin dan zal het UWV hier nog een jaar extra aan vastknopen en wordt TS drie jaar betaald.

Na deze periode moet werkgever ook nog eens een transitievergoeding betalen aan TS. Gezien de verstandhouding mag je er dan op rekenenen dat deze transitievergoeding gelijk staat aan een VSO. Plus 2 jaar en dan stroomt TS door naar WGA of WW.

De bedrijfsarts gaat inderdaad nooit zeggen: blijf jij maar lekker twee jaar thuis. Ook al wordt deze ingehuurd door de werkgever moet hij echter wel neutraal handelen. Mediation mag hij niet weigeren als er sprake is van een (dreigend) arbeidsconflict. Mediation is echter niet op een dag gedaan en het is niet gegarandeerd dat dit ook de beoogde uitkomst heeft voor werkgever of werknemer. Ook in mediation kan de werkgever met een voorstel voor een VSO komen, maar ik raad dat af. De werkgever koopt hiermee het probleem af en dat lijkt allemaal op papier leuk, maar als de blauwe enveloppe binnenkomt heb je daar niks aan.

Zolang TS zich niet veilig voelt op het werk en er geen oplossing is kan de bedrijfsarts TS niet verplichten om weer aan het werk te gaan. Doet deze dat toch dan kan je een second opinion vragen bij het UWV (kost je zo'n 100e).

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

liberque schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:44:
[...]
Een VSO is een ontslag met wederzijds goedkeuren. Dat is niet de insteek van TS en zeker gezien het naderend pensioen gewoon stelen van je eigen portomonee.
Welnee. Een goed uitonderhandelde VSO kan zelfs financieel gunstiger uitpakken dan een ontslagprocedure. Daarbij moet je je bij de kwestie VSO / ontslag, afvragen wat je geestelijke gezondheid je waard is. In beide gevallen ben je bezig met onvrijwillige exit (het "wederzijds goedvinden" is vooral juridisch, maar het wordt nog steeds gezien als onvrijwllig en dat is ook precies een van de dingen die noodzakelijk is voor het recht op WW), maar gemiddeld genomen schat ik in dat een ontslagprocedure mentaal slopender is dan een VSO.
Zolang TS in de ziektewet zit kan er geen ontslagprocedure gestart worden als het niet gaat om dringend ontslag. (diefstal ed). In ieder geval niet de eerste twee jaar. Werkgever moet tijdens en na die twee jaar aan kunnen tonen dat deze alles in het werk gezet heeft om aan reintegratie te doen. Volgens de wet poortwachter zouden ze hem zelfs thuis kunnen laten werken. Mediation valt hier ook onder. Verzuimen ze hierin dan zal het UWV hier nog een jaar extra aan vastknopen en wordt TS drie jaar betaald.
Dat is niet waar. Je kunt wel degelijk tijdens een ziekteperiode ontslagen worden, namelijk als je niet mee werkt aan reintegratie: https://www.rijksoverheid...-of-arbeidsongeschikt-ben

Kortom, 2 jaar ziekmelden gaat 'm denk ik niet worden bij een situatie als deze. Werkgever voorziet in reintegratie, werknemer gaat dan of weer aan het werk, of weigert dat. In dat laatste geval, kan er alsnog een ontslagprocedure worden gestart. Met alle mentale gevolgen van dien.
Na deze periode moet werkgever ook nog eens een transitievergoeding betalen aan TS. Gezien de verstandhouding mag je er dan op rekenenen dat deze transitievergoeding gelijk staat aan een VSO. Plus 2 jaar en dan stroomt TS door naar WGA of WW.
Transitievergoeding is er, in geval van onvrijwillig vertrek, altijd. Met een VSO is er vooral meer grijs. Ontslag bij de rechter zal eerder neerkomen op wettelijke transitievergoeding dan een VSO, waarbij het voor werkgever kan renderen geen rechtzaak te starten, daarmee kosten te besparen en een deel van die kosten uit te betalen aan werknemer. WG is eerder van WN af, geen overhead, geen verloren interne uren meer. Done deal.

Kille rekensom, maar wel een die in het voordeel van WN kan zijn JUIST door aan te sturen op en VSO ipv een ontslagprocedure.
De bedrijfsarts gaat inderdaad nooit zeggen: blijf jij maar lekker twee jaar thuis. Ook al wordt deze ingehuurd door de werkgever moet hij echter wel neutraal handelen. Mediation mag hij niet weigeren als er sprake is van een (dreigend) arbeidsconflict. Mediation is echter niet op een dag gedaan en het is niet gegarandeerd dat dit ook de beoogde uitkomst heeft voor werkgever of werknemer. Ook in mediation kan de werkgever met een voorstel voor een VSO komen, maar ik raad dat af. De werkgever koopt hiermee het probleem af en dat lijkt allemaal op papier leuk, maar als de blauwe enveloppe binnenkomt heb je daar niks aan.

Zolang TS zich niet veilig voelt op het werk en er geen oplossing is kan de bedrijfsarts TS niet verplichten om weer aan het werk te gaan. Doet deze dat toch dan kan je een second opinion vragen bij het UWV (kost je zo'n 100e).
Veilig is subjectief en grijs. Sure, er zijn een aantal harde cases te bedenken waarbij het absoluut klaar als een klontje is dat het gaat om een onveilige werksfeer, maar er zijn ook grote grijze gebieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
Er is een bepaalde machtverhouding tussen werkgever en werknemer. De pester heeft ook vaak genoeg een machtpositie ten opzichte van de gepeste. Het is (in dit geval) wel echt moeilijk om de regie goed in handen te nemen. Dat heeft ook te maken met de persoonlijkheid van mijn familielid.

Dus een 'he, dit gaat niet goed. Hier moeten we wat aan doen' is niet iets wat ik zie gebeuren. Sterker nog, toen dit gedaan werd, werd het afgewezen door de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Was werkgever een deelnemer zelf in wat je ervaarde als pestgedrag, of staat die er wat dat betreft buiten?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Op dit moment zijn er nog twee reële mogelijkheden:

1. Zelf stoppen. Geen recht op WW. Ik denk niet dat er nog een andere baan gezocht zal worden dus financieel wel ongunstig
2. VSO. Er zal wel WW-uitkering worden ontvangen. Nog wel sollicitatieplicht dus er zal wel (misschien op laag tempo) gezocht moeten worden naar een nieuwe baan.

Wat er in die VSO komt te staan is de vraag, maar gezien punt 1 ook reëel is zal er niet enorm hard onderhandeld gaan worden vanuit de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Racing_Reporter schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:09:
Was werkgever een deelnemer zelf in wat je ervaarde als pestgedrag, of staat die er wat dat betreft buiten?
Die is de pester, samen met een andere werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

unezra schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:05:
[...]

Welnee. Een goed uitonderhandelde VSO kan zelfs financieel gunstiger uitpakken dan een ontslagprocedure. Daarbij moet je je bij de kwestie VSO / ontslag, afvragen wat je geestelijke gezondheid je waard is. In beide gevallen ben je bezig met onvrijwillige exit (het "wederzijds goedvinden" is vooral juridisch, maar het wordt nog steeds gezien als onvrijwllig en dat is ook precies een van de dingen die noodzakelijk is voor het recht op WW), maar gemiddeld genomen schat ik in dat een ontslagprocedure mentaal slopender is dan een VSO.
Het is vrij simpel. WN wordt gepest en zijn geestelijke gezondheid wordt daarbij geschaad. WN meldt zich daarom terecht ziek. WG en WN moeten samenwerken aan re-integratie. Mediation is daar een werktuig voor. Zolang je ziek bent moet je NOOIT een VSO tekenen. Immers als je dat wel doet dan moet je eerst beter gemeld zijn. Dit betekent dat WN na het ondertekenen van de VSO (mits juist geformuleerd) de WW instroomt en direct sollicitatieplicht heeft. Aangezien WN zijn geestelijke gezondheid niet optimaal is op dat moment zou het zomaar kunnen dat solliciteren nog meer angst met zich meebrengt en dat hij daardoor zijn recht op WW verspeeld. (hij is niet direct inzetbaar voor werk).

Vergeet in deze casus niet dat WN tegen zijn pensioen aan zit te hikken. Hij jarenlang in dienst was bij het bedrijf en solliciteren wel eens zwaar kan vallen. Nee een VSO tekenen is het slechtste besluit wat hij kan nemen.

[...]
Dat is niet waar. Je kunt wel degelijk tijdens een ziekteperiode ontslagen worden, namelijk als je niet mee werkt aan reintegratie: https://www.rijksoverheid...-of-arbeidsongeschikt-ben

Kortom, 2 jaar ziekmelden gaat 'm denk ik niet worden bij een situatie als deze. Werkgever voorziet in reintegratie, werknemer gaat dan of weer aan het werk, of weigert dat. In dat laatste geval, kan er alsnog een ontslagprocedure worden gestart. Met alle mentale gevolgen van dien.
WN moet inderdaad meewerken aan zijn re-integratie net zoals WG dat moet doen. Als er bijvoorbeeld via mediation een oplossing is geboden dan zal WN aan het werk moeten. Dit staat dan op papier. Komt WN dan terug op het werk (zal in het begin deels zijn) en is het probleem opgelost... welnu dan is zijn probleem opgelost. Houdt WG zich niet aan de afspraken dan gaat WN weer terug in de ziektewet en start het traject opnieuw. Zolang WN zich houdt aan zijn re-integratie inspanningen kan WG hem niet ontslaan.

[...]
Transitievergoeding is er, in geval van onvrijwillig vertrek, altijd. Met een VSO is er vooral meer grijs. Ontslag bij de rechter zal eerder neerkomen op wettelijke transitievergoeding dan een VSO, waarbij het voor werkgever kan renderen geen rechtzaak te starten, daarmee kosten te besparen en een deel van die kosten uit te betalen aan werknemer. WG is eerder van WN af, geen overhead, geen verloren interne uren meer. Done deal.
In een VSO zit een transitievergoeding meestal al verwerkt. Een transitievergoeding kan volgens de rechterlijke formule berekend worden, maar een goede jurist die een laakbaar re-integratie traject van WG kan aantonen kan daar net zoals bij een VSO flink bovenuit onderhandelen. In dit laatste geval zal een rechter hier ook rekening mee houden of zelfs de ontslagvergunning afkeuren. Het risico ligt dus inderdaad bij de WG. Zolang er echter geen dringende redenen zijn en WN werkt mee aan zijn re-integratie hoeft hij daar de eerste 2 jaar niet bang voor te zijn.

Of dit iets is wat TS wilt doen dat is aan hem. De bedrijfsarts gang kan inderdaad intensief zijn net zoals een mediation en hij moet bereid zijn WG na succesvolle mediation een kans te geven. Echter nogmaals gezien het naderend pensioen en zijn dienstjaren denk ik dat hij dit toch zeker moet overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door liberque op 01-04-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

liberque schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:27:
[...]

Het is vrij simpel. WN wordt gepest en zijn geestelijke gezondheid wordt daarbij geschaad. WN meldt zich daarom terecht ziek. WG en WN moeten samenwerken aan re-integratie. Mediation is daar een werktuig voor. Zolang je ziek bent moet je NOOIT een VSO tekenen. Immers als je dat wel doet dan moet je eerst beter gemeld zijn. Dit betekent dat WN na het ondertekenen van de VSO (mits juist geformuleerd) de WW instroomt en direct sollicitatieplicht heeft. Aangezien WN zijn geestelijke gezondheid niet optimaal is op dat moment zou het zomaar kunnen dat solliciteren nog meer angst met zich meebrengt en dat hij daardoor zijn recht op WW verspeeld. (hij is niet direct inzetbaar voor werk).

Vergeet in deze casus niet dat WN tegen zijn pensioen aan zit te hikken. Hij jarenlang in dienst was bij het bedrijf en solliciteren wel eens zwaar kan vallen. Nee een VSO tekenen is het slechtste besluit wat hij kan nemen.
Zeker niet.

VSO kan juist een van de bestere besluiten zijn in deze situatie. Je stelt het veel te zwart-wit. Er is een hoop grijs en in een situatie als deze, zijn er meerdere goede oplossingen waaronder een zinvol uitonderhandelde VSO.
[...]
WN moet inderdaad meewerken aan zijn re-integratie net zoals WG dat moet doen. Als er bijvoorbeeld via mediation een oplossing is geboden dan zal WN aan het werk moeten. Dit staat dan op papier. Komt WN dan terug op het werk (zal in het begin deels zijn) en is het probleem opgelost... welnu dan is zijn probleem opgelost. Houdt WG zich niet aan de afspraken dan gaat WN weer terug in de ziektewet en start het traject opnieuw. Zolang WN zich houdt aan zijn re-integratie inspanningen kan WG hem niet ontslaan.
WN word gepest in een organisatie die zó klein is, dat het haast onmogelijk is de pesters te ontlopen. Lijkt mij voor WN geen prettig vooruitzicht.
[...]
In een VSO zit een transitievergoeding meestal al verwerkt. Een transitievergoeding kan volgens de rechterlijke formule berekend worden, maar een goede jurist die een laakbaar re-integratie traject van WG kan aantonen kan daar net zoals bij een VSO flink bovenuit onderhandelen. In dit laatste geval zal een rechter hier ook rekening mee houden of zelfs de ontslagvergunning afkeuren. Het risico ligt dus inderdaad bij de WG. Zolang er echter geen dringende redenen zijn en WN werkt mee aan zijn re-integratie hoeft hij daar de eerste 2 jaar niet bang voor te zijn.

Of dit iets is wat TS wilt doen dat is aan hem. De bedrijfsarts gang kan inderdaad intensief zijn net zoals een mediation en hij moet bereid zijn WN na succesvolle mediation een kans te geven. Echter nogmaals gezien het naderend pensioen en zijn dienstjaren denk ik dat hij dit toch zeker moet overwegen.
Daar zit dus de crux. VSO is op basis van onderhandeling en kan dus voor beiden voordeliger uitpakken dan de zaak koud aan de rechter voorleggen. Daarbij duurt dat laatste in de regel volgens mij een stuk langer dan een VSO uitonderhandelen.

Als ik mag kiezen tussen deal die financieel gelijkwaardig is, maar waarbij ik in het ene geval in 2 maanden van de slapeloze nachten af ben en in het andere geval na 6 maanden, zou ik echt voor 2 maanden kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

unezra schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:32:

WN word gepest in een organisatie die zó klein is, dat het haast onmogelijk is de pesters te ontlopen. Lijkt mij voor WN geen prettig vooruitzicht.
Daar zijn meerdere oplossingen voor te bedenken die vallen onder de re-integratie inspanningen van WG. Hij kan bijvoorbeeld thuis werken zodat hij op die manier de pesters ontloopt.

[...]
Daar zit dus de crux. VSO is op basis van onderhandeling en kan dus voor beiden voordeliger uitpakken dan de zaak koud aan de rechter voorleggen. Daarbij duurt dat laatste in de regel volgens mij een stuk langer dan een VSO uitonderhandelen.
VSO is op basis van onderhandelingen, maar een transitievergoeding is dat ook. Beide zijn er juist om de gang naar de rechter te voorkomen. Pas als je er niet uitkomt dan zal een rechter in de picture komen.
Als ik mag kiezen tussen deal die financieel gelijkwaardig is, maar waarbij ik in het ene geval in 2 maanden van de slapeloze nachten af ben en in het andere geval na 6 maanden, zou ik echt voor 2 maanden kiezen.
De deal is juist niet financieel gelijkwaardig. Om jouw voorbeelden te nemen: in het eerst geval spreken we over 2 maanden loonbetaling en in het andere geval over 6 maanden (tot zelfs 2 jaar). Ik kan niet in de wallet van TS kijken, maar laten we zeggen dat hij 2000 euro per maand binnen harkt dan scheelt dat toch snel 8000 euro aan inkomsten (in een uiterst geval zelfs 44000 euro over 22 maanden). Dat ga je er met een VSO echt niet uitkrijgen.

Ik heb iig mijn advies gegeven (heb afgelopen 2 jaar in een vergelijkbare situatie gezeten). Wil niet een onnodige discussie voeren over wellus/nietus want daar heeft TS ook niets aan. Ik wens hem iig veel succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:19:
[...]

Iemand inschakelen die verstand van zaken heeft (arbeidsjurist), die kan je niet alleen bijstaan in de stappen die je ondernemen moet, maar ook objectief beoordelen of er daadwerkelijk sprake is van pesterijen. Ik zou in elk geval niet via een familielid om advies vragen op een forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

liberque schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:47:
[...]
Daar zijn meerdere oplossingen voor te bedenken die vallen onder de re-integratie inspanningen van WG. Hij kan bijvoorbeeld thuis werken zodat hij op die manier de pesters ontloopt.
Het is een bedrijf van 5 (!) FTE. Pesterijen kunnen ook prima digitaal en diegene zal naar alle waarschijnlijkheid dagelijks met de pesters te maken hebben. Daarbij weten we niet of het werk van diegene wel thuis *kan*. Misschien is diegene wel drukker en stond 'ie de hele dag achter de drukpers. Succes met drukken op je zolderkamertje.
[...]
VSO is op basis van onderhandelingen, maar een transitievergoeding is dat ook. Beide zijn er juist om de gang naar de rechter te voorkomen. Pas als je er niet uitkomt dan zal een rechter in de picture komen.

[...]

De deal is juist niet financieel gelijkwaardig. Om jouw voorbeelden te nemen: in het eerst geval spreken we over 2 maanden loonbetaling en in het andere geval over 6 maanden (tot zelfs 2 jaar). Ik kan niet in de wallet van TS kijken, maar laten we zeggen dat hij 2000 euro per maand binnen harkt dan scheelt dat toch snel 8000 euro aan inkomsten (in een uiterst geval zelfs 44000 euro over 22 maanden). Dat ga je er met een VSO echt niet uitkrijgen.
Met een goede arbeidsjurist, zeker wel. Die kan dat gewoon meetellen. VSO, 4 maanden eerder uit dienst, dus transitievergoeding plus 4 maandsalarissen. *TADAA* Gelijkwaardig.
Ik heb iig mijn advies gegeven (heb afgelopen 2 jaar in een vergelijkbare situatie gezeten). Wil niet een onnodige discussie voeren over wellus/nietus want daar heeft TS ook niets aan. Ik wens hem iig veel succes.
Je advies was "teken nooit een VSO" en dat is in een situatie als deze, een van de slechtere adviezen. Er zijn situaties denkbaar waarin dat idd geen goed idee is, maar "nooit", da's onzin.

Pagina: 1