TL lamp vervangen door LED met zelfde lichtopbrengst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-08 20:57
In onze keuken hangt een armatuur voor 1 TL lamp, deze heeft er altijd ingezeten:
Philips MASTER TL - D Super 80 36W - 840 Koel Wit | 120cm
Lichtopbrengst zou 3350 lumen zijn.

Nu had ik vorige week deze LED TL lamp gekocht:
Philips LEDtube T8 Corepro (EM Mains) Standard Output 14.5W 1600lm - 840 Koel Wit | 120cm - Vervangt 36W

Armatuur dit weekend aangepast voor LED en deze tube er in gedaan, maar lichtopbrengst is toch merkbaar minder dan voorheen. Ik had niet goed opgelet en alleen maar gekeken naar 'vervangt 36W' en dacht daarmee goed te zitten, maar de hoeveelheid lumen is minder (1600) kwam ik later achter.

Nu zie ik dat er allerlei soorten zijn van Philips: Master High Output (2100 lumen) en Master Ultra Output (2500 lumen). Welke komt qua lichtopbrengst het beste overeen met 'oude' tl lamp ?

Want nu lees ik ook weer dat je het aantal lumen van tl lamp vs led tl lamp niet makkelijk kunt vergelijken, omdat de stralingshoek van een gewone tl lamp groter is dan bij led. Straks neem ik die 'ultra output' en is de lichtopbrengst juist weer overkill.

Iemand die er meer verstand van heeft dan ik en die een goede vervanger weet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Wat vond je vooraf van de lichtopbrengst? Genoeg, te veel, te weinig? Werd alles goed verlicht, of had je donkere hoeken (sta je aan het werkblad in je eigen schaduw te werken)? En de lichtkleur, was dat niet te koud (wil je soms gezellig warm licht in de keuken)?
TL's zijn redelijk efficiënt, dus qua vermogen zal je niet te veel mogen zakken om zelfde lichtopbrengst te krijgen (en als vuistregel kan je de lumens wel enigsinds vergelijken). Wel kan je nu eventuele ongemakken oplossen door het lichtplan aan te passen, eventueel een dimbare oplossing te kiezen (zodat je kunt kiezen tussen standje "voetbalstadion" als je wil poetsen, en standje "romantisch kaarslicht" als je op het werkblad eens wat anders wil klaarmaken dan wortelpuree), of de ene lamp vervangen door 2 waardoor je minder donkere hoeken hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
Voorheen was ik eigenlijk precies tevreden met de lichtopbrengst, fel genoeg maar ook weer niet te fel, alle hoeken werden goed verlicht.

Nu bij deze led tl heb ik juist het idee dat de hoeken in onze keuken wat donkerder zijn.
Gradenbundel van 109 staat bij specificaties, bij oude tl lamp 360 graden .. dit zal er ook wel mee te maken hebben.

Wat lichtkleur betreft leek oude tl lamp ook wat warmer licht te geven, maar beide zouden 4000 kelvin zijn dus misschien verbeeld ik het me.

Dus aantal lumens gewone tl vs led tl is toch te vergelijken, in dat geval zou ik misschien moeten kiezen voor die Philips Ultra Output omdat 2500 lumen het meest in de buurt komt.
Ik zou inderdaad ook kunnen kiezen voor de dimbare oplossing om evt de felheid te kunnen aanpassen, maar dan moet ik weer iets aanpassen in armatuur denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL1987
Op deze site hebben ze een goede berekening gemaakt van de uiteindelijke lichtopbrengst TL vs LED TL.
Daar kwam uit dat de netto lichtopbrengst van mijn oude TL uitkwam op 2010 lumen.

De Philips Master High Output heeft 2100 lumen, deze heb ik uiteindelijk gekocht en ik kan concluderen dat deze dezelfde lichtopbrengst heeft dan oude TL, dus nu ben ik tevreden. d:)b
De kleur helderheid is ook beter dan die van de CorePro serie (daar leek een blauwe gloed in te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostenzer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 12:16
De aangegeven site leek me interessant, maar die is er helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:04
kostenzer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:47:
De aangegeven site leek me interessant, maar die is er helaas niet meer.
Beste vergelijker om van klassiek TL naar TL LED te gaan is door met Lumen te werken. Daar heeft KL1987 1 situatie voor je uitgezocht.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1