Zonnepanelen opbrengst en salderingsregeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05-2023
Hoi, ik ben aan het kijken voor zonnepanelen maar ik twijfel een beetje aan het rendement. Deze twijfel komt voornamelijk door de afbouw van de salderingsregeling maar wellicht maak ik ergens een denkfout:
- NB deze berekening is vrij grof, dus kan zijn dat er wat verschillen inzitten.
- Ik verbruik ongeveer 3500 KWH wat in zou houden een investering van ongeveer 4.000,- (excl BTW) om deze 3500 KWH op te wekken met tussen de 10 a 12 panelen.
- Dit levert mij jaarlijks rond de 800,- op. 3500 KWH X 0,23 per KWH wat ik nu betaal bij essent (variabel).
- Echter in 2024 mag ik 9% minder salderen (315KWH), hiervan gebruik ik nog een deel rechtstreeks zelf (25%) maar de rest (236KWH) moet ik afnemen van essent a 0,23: 55,- aan extra kosten
- Deze 236 KWH (9%-/- eigen gebruik) lever ik echter wel terug aan essent voor 0,05: 12,-
- Door het salderen daalt mijn jaarlijkse opbrengst elk jaar met ongeveer 45,- (55,- -/- 12,-)
- Dit zou inhouden dat ik na 6 jaar mijn panelen heb terugverdient.
- Na 9 jaar heb ik 5.580,- verdient (800+755+710+665+620+enz)v en dan vervalt de salderingsregeling.
- Dan is mijn opbrengst nog mijn eigen rechtstreeks gebruik 25% van 3500:875*0,23: 200,-
- Na 10 jaar zit ik dan op 5.780,- maar dan komt het vervangen van de omvormer a 780,-
- Dus na 10 jaar heb ik 1.000,- verdient en daarna levert het nog maar 200,- per jaar op.

Ik begrijp dat ik reken met de tarieven die nu gelden maar de toekomst weet ik niet, dus voor het gemak ga ik uit van de huidige tarieven.

Hopelijk maak ik ergens een gigantische rekenfout want anders is het toch niet interessant voor mij..??

Beste antwoord (via cris-99 op 30-03-2022 19:35)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:34
Ik zal dan maar de eerste zijn om het een en ander simpel in een Excel te zetten zodat we deze non-discussie kunnen sluiten.

Wanneer je niks doet ben je de komende 10 jaar circa 9k kwijt aan stroomkosten.

Installeer je een panelen set die 3500 kwh opwekt en die 4k kost dan ben je na 10 jaar 5,7k kwijt, een besparing dus van 3,5k, 350 euro per jaar.

Op een investering van 4k geeft dit dus een mooi rendement van net geen 9%, doe voor mijn part een extra omvormer erbij en je komt rond de 7% uit.

Terugverdientijd is circa 4 jaar.

Zo simpel is het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ3BdCafqv3GelmrePRV2wGg8Ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGYowCdSdWgZ6mGzk81vpCoo.png?f=fotoalbum_large

Hieronder dan een voorbeeld met een panelen set die 1000kwh extra oplevert voor 800 euro aan extra kosten. Je ziet dat over 10 jaar gezien je circa 200 euro slechter uit bent, 20 euro per jaar. Dit is dus verwaarloosbaar. De totale energie kosten zijn in jaar 10 wel 65 euro per jaar lager dus wanneer je naar bijvoorbeeld 15 jaar kijkt is het al omgeslagen.

De stelregel is namelijk ook heel simpel: Wanneer saldering afgeschaft is, is het gunstig om zoveel mogelijk panelen te hebben zodat je op zo'n min mogelijk momenten voor de hoofdprijs stroom moet inkopen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL-i_SiF4hPxy7wpu_W01ueCCTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSIahrRSa5YY56HBiIKcXHU7.png?f=fotoalbum_large

Het leggen van extra panelen om die 1000kwh extra op te wekken is echter tegenwoordig zeer lucratief te doen. Wanneer je namelijk een nieuw contract afsluit waarbij je 50 cent de kWh krijgt als TLV heb je in 1 jaar al 500 euro verdient met deze 1000 kWh, dat is dus meer dan de helft van de extra kosten terug in 1 jaar. Een echte no-brainer dus wederom.

Kijk maar wat je met deze informatie doet maar naar mijn mening kunnen we dit topic sluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom is je eigen verbruik maar 25% van die opwekking?

Ik zit echt velen malen hoger. Kwestie van timers op de vaatwasser en wasmachine. Dat zijn de grootverbruikers, en die kunnen prima draaien tijdens piekuren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 19:50
Zo te lezen verdien je het terug in minder dan 10 jaar. Dat ansich lijkt mij een prima investering. Daarnaast verwacht ik persoonlijk dat de stroomprijs over 10 jaar hoger is dan nu. Verder zou je het percentage van hetgeen je zelf verbruikt wellicht kunnen vergroten wanneer er in toekomst betaalbare oplossingen komen in de vorm van een accu oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
lifestyle aanpassingen en niet meer denken in het oude "daltarief gedrag".
airco erbij (die ook kan verwarmen) en al je witgoed midden op de dag laten draaien.
pak je (rond 2030?) een (tweedehands) elektrische auto erbij, kan je mooi overdag laden.

TNO schatte in 2019 in dat 't huidige eigen gebruik voor consumenten op 30% zat, en je slaat wel de spijker op de kop dat daar de winst in (terugverdientijd) gaat zitten bij afbouw salderingsregeling, zoveel mogelijk zelf gebruiken!

ik ga zelf uit van 8 jaar terugverdientijd in m'n eigen planning, maar met de huidige tarieven kom ik onder de 4 jaar uit. prima want ik woon hier nog wel even, en die panelen liggen er zeker langer dan 8 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
De afschaffing van de saldering regeling pleit er alleen maar voor om zo snel mogelijk panelen te leggen. En als je het zo snel mogelijk doet ga dan niet alleen je huidige verbruik afdekken. Dat is 2019 denken, de extra panelen kosten minder dan de eersten en de terugleververgoeding is momenteel ook zeer hoog (extra panelen in 2 jaar terug verdiend).

Verder zou ik in je Excel een stroomprijs inflatie van 3-5% mee nemen, dit komt uit de prijs zelf omdat we bijvoorbeeld geen Russisch gas meer willen of via de belastingen.

Als laatste moet je het vergelijken met de casus waarin je niks doet. Want als je niks doet ben je ieder jaar die 3500 kWh @23 cent kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Zo gauw mogelijk leggen dan neem je deze zomer nog mee en er is nog niks bekend of de salderingsregeling definitief wordt afgebouwd dus kan ook nog later of anders zijn.
Je rekent wel met het laagste teruglevering tarief, Essent is daar niet scheutig mee.
Leg veel meer dan dat je verbruikt, bij Eneco en Engie krijg je nu zelfs €0,58 per kWh teruglevering.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05 13:46
Zenomyscus schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:30:
Daarnaast verwacht ik persoonlijk dat de stroomprijs over 10 jaar hoger is dan nu.
Over 10 jaar is de stroomprijs op het moment dat jouw zonnepanelen veel stroom genereren (samen met die van vele anderen), hoogstwaarschijnlijk negatief. Dit is nu al vaak zo overdag op het moment dat de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Laatst online: 12-05 19:50
marktweakt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Over 10 jaar is de stroomprijs op het moment dat jouw zonnepanelen veel stroom genereren (samen met die van vele anderen), hoogstwaarschijnlijk negatief. Dit is nu al vaak zo overdag op het moment dat de zon schijnt.
Hm, dus je betaalt om terug te leveren? Is dat nu al zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:49
Jeroenneman schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:29:
Ik zit echt velen malen hoger. Kwestie van timers op de vaatwasser en wasmachine. Dat zijn de grootverbruikers, en die kunnen prima draaien tijdens piekuren.
Moet er niet net een wolk voor de zon schuiven als de machines aan het verwarmen zijn :P Dan is de kans groot dat je toch nog (een deel) moet afnemen uit het net.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
Zenomyscus schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Hm, dus je betaalt om terug te leveren? Is dat nu al zo?
Bij leveranciers die met uurtarieven werken wel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LordSinclair schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:21:
[...]

Moet er niet net een wolk voor de zon schuiven als de machines aan het verwarmen zijn :P Dan is de kans groot dat je toch nog (een deel) moet afnemen uit het net.
True, maar als ik naar afgelopen jaar kijk qua verbruik/opwekking dan zit ik toch tegen de 50% aan, fors meer dan de 25% waarmee TS rekent.

En dan doen we niet eens echt ons best, want vriendinlief zet de wasmachine gewoon aan wanneer de was erin zit, en laat de vaatwasser 's nachts draaien. Als we na de saldering daar echt beter over nadenken (of met smart oplossingen beter inrichten) dan is >50% nog wel mogelijk op eigen opwekking.

Wil je echt extreem gaan, dan kunnen we als maatschappij ook weer verschuiven naar warm eten tussen de middag. Dan staat je inductieplaat en oven aan als de zon schijnt, in plaats van in de avond. Maar dat zal maatschappelijk wat meer voeten in de aarde hebben. Was vroeger echter vrij normaal, flinke maaltijd in de middag zodat je er weer tegenaan kunt, en juist in de avond als het werk klaar is een lichte maaltijd.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
marktweakt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Veel te kort door de bocht. Er zijn verschillende manieren om op grote schaal stroom te kopen. Wat jij noemt is de hier en nu spotmarkt. Dat is maar 1 manier om energie te verhandelen...

Ooit gehoord van termijncontracten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ronald schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Veel te kort door de bocht. Er zijn verschillende manieren om op grote schaal stroom te kopen. Wat jij noemt is de hier en nu spotmarkt. Dat is maar 1 manier om energie te verhandelen...

Ooit gehoord van termijncontracten?
We hebben het hier over een huishouden. Die gaan niet in termijncontracten handelen.
De energiemaatschappijen willen echter wel heel graag dat in de nabije toekomst consumenten de actuele spotprijzen voor stroom gaan betalen. Dit is ook 1 van de voornaamste redenen waarom iedereen een zogenaamde 'slimme meter' moet krijgen. Dan kan er elke kwartier een ander tarief in rekening worden gebracht. En dat geldt dan natuurlijk ook voor teruglevering aan het net.

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 29-03-2022 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@marktweakt Dat het gecompliceerder is als dat wordt wel aangetoond door Eneco, Delta en anderen...

Waarom zouden ze mij 58 cent betalen als ze het voor 0 van de spotmarkt kunnen halen.

* Ronald deelt alu hoedjes uit

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
Ok, die 25% was een grove schatting. Gezien ik sommige grootgebruikers idd kan timen maar een aantal ook niet (vriezer, koelkast, oven om er maar een paar te noemen). Daarnaast hoor ik iemand zeggen verwarmen met een airco, is een goede maar ik heb de verwarming meestal in de winter 's avonds aan als de zon niet schijnt....En omdat hier in NL we natuurlijk ook ruim een half jaar met beduidend minder licht overdag hebben. Maargoed als 50% realistisch is ga ik daar vanuit (ondanks dat TNO van 30% uitgaat).
Dit zou wel betekenen dat de salderingsregeling een stuk minder effect heeft. en per jaar ongeveer 30,- minder opbrengst heeft.
Dit betekent dat ik na 10 jaar op ongeveer 6,5K zit.
Rond de 10 jaar krijg ik ongeveer 800 extra kosten (geen idee of er tussendoor nog kosten aan zitten) voor de omvormer en heb ik dus na 10 jaar ongeveer 1500,- verdient. 150,- per jaar....dat valt toch wel mee vind ik??

Daarna is mijn rendement idd hoger omdat ik meer zelf gebruik en naar mijn mening begint het dan pas interessant te worden omdat ik dan 400 per maand ga besparen.

Dus tenzij ik ergens flink mis zit te rekenen is het pas na 10 jaar interessant.

Nogmaals ik ga uit van de huidige tarieven. Niks is zo veranderlijk als energiemaatschappijen en de overheid. ik zag ook nog ergens een accu, snap ik ook maar die zal essent mij niet gratis gaan opsturen en zal alleen maar terugverdientijd verlengen en uiteindelijk meer opleveren maar dan ben je 10 jaar verder.

[ Voor 7% gewijzigd door cris-99 op 29-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ronald schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:47:
@marktweakt Dat het gecompliceerder is als dat wordt wel aangetoond door Eneco, Delta en anderen...

Waarom zouden ze mij 58 cent betalen als ze het voor 0 van de spotmarkt kunnen halen.

* Ronald deelt alu hoedjes uit
Omdat ze leveringscontracten zijn aangegaan en dat geldt dus niet voor een huishouding waar het hier over gaat. Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen?

* Mark geeft het alu hoedje terug aan de rechtmatige eigenaar wat het hoedje past niet.

[ Voor 13% gewijzigd door marktweakt op 29-03-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@marktweakt Ik begrijp nu nog minder wat je bedoeld...

Ik ben geen huishouding? Eneco heeft geen contract met mij gesloten wat hen meer dan €1000 euro gaat kosten?

Eneco kiest er voor om mij 58 cent te betalen, wat eigenlijk per definitie zonnestroom is... In plaats van de stroom op te halen op de spotmarkt, waarvan jij beweerd dat de waarde 0 is...

Iets klopt er niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@cris-99 je berekening klopt alleen in een hele nauwe bandbreedte van gevallen:

de stroomprijs blijft zoals je die nu hebt (is niet zo, want je contract verloopt en dan wordt het anders)
de energiebelasting gaat veranderen
je omvormer gaat hoogstwaarschijnlijk niet na 10 jaar kapot

Je berekening is op veel vlakken er pessimistisch. Een andere manier om er aan te rekenen:

het kost je nu 4000 euro ex btw om iets neer te leggen dat 3500 kWh/jaar maakt. Stel je schrijft dat volledig af in 10 jaar (onzinning snel maar goed) dan is je kostprijs van het maken van de stroom dus 11 cent/kWh. In elk geval de komende 3 a 4 jaar is je werkelijke stroomprijs en de opbrengst van je zonnestroom veel hoger, op het moment zelfs 50 cent/kWh. Mogelijk volgend jaar weer 30 cent/kWh ofzo, maar nog steeds dik hoger dan de kostprijs.

Als je het geld hebt liggen is het dus een non-issue en laat je de panelen gisteren op je dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Of je zoekt naar een leverancier die je wel een net bedrag terugbetaald? Dat is dus niet Essent...

Ik zit zelf bij Budget energie en die betalen je voor teruglevering hetzelfde bedrag dat je betaalt voor stroomverbruik. Alleen krijg je bij teruglevering natuurlijk niet de belasting ook uitgekeerd - dus onder de streep is het net ietsjes onvoordelig... Maar het is natuurlijk een wereld van verschil met die magere 6 centen die Essent betaalt!

(nb. let wel op de kleine lettertjes: Budget energie kan het teruglever tarief op ieder moment aanpassen en dat geeft je niet het recht om je contract tussentijds op te zeggen).

Nb. afgelopen jaar zat ik nog bij een andere leverancier die ook maar iets boven de 6 cent betaalde voor teruggeleverde stroom. Uiteindelijk kwam ik bij de eindafrekening alsnog uit op slechts 110 euro die ik moest betalen voor het gehele jaar, en dat was inclusief dik 500 kuub gas (die toen nog onder de 80 cent zat... dus dat is nu iets anders!). Alleen kijkend naar electriciteit kwam ik voor het gehele jaar dus op een negatief bedrag uit! Die zonnepanelen kunnen gemakkelijk uit. Aangezien ik de zonnepanelen direct geplaatst heb na de verhuizing weet ik niet exact wat ik anders aan energiekosten gehad zou hebben, maar mijn stroomverbruik is aan de hoge kant (smarthome)... Op de gok hebben de zonnepanelen me afgelopen jaar zo'n 800 euro opgeleverd?? Dit jaar hopelijk iets meer wegens het gunstige teruglever tarief. Dan in 2023 hopelijk nog een goed jaar en dan heb ik nog vóór de afbouw van de saldering al pakweg de helft van de aanschafkosten terugverdiend!

[ Voor 45% gewijzigd door kazz1980 op 29-03-2022 15:57 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
Nou, ik betaal nu toch echt 0,23 en dat is variabel dus er loopt niets af. Ik zie wel dat het kale tarief flink omhoog (0,07 naar 0,17 uit me hoofd) is maar dat wordt nu gecompenseerd door een lagere energiebelasting waardoor ik toch echt 0,23 betaal. Belasting zal weer stijgen maar ik weet niet wat de kale prijs gaat doen (mogelijk is die nu heel hoog vanwege rusland, en kan deze ook weer dalen als het daar rustig is).

En die andere manier begrijp ik niet helemaal... ik snap dat ik dan goedkoper KWH prijs heb maar daar moet ik toch ook voor investeren in iets wat volgens jou na 10 jaar niets meer waard is. Dan moet ik die waardevermindering toch meenemen in de KWH prijs....??

Misschien ben ik pessimistisch, maar misschien ben ik ook realistisch. Dat de stroomprijs stijgt roept men al 10 jaar, maar volgens mij betaal ik al 10 jaar per maand ongeveer hetzelfde aan essent.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

Jeroenneman schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:29:
Dat zijn juist de kleinverbruikers, die verwaarloosbaar zijn op het geheel en waarvoor ik absoluut geen timers zou zetten.

Grootverbruikers zijn E-auto, warmtepompen en eventuele COP1 verwarmingen, daarna eventueel nog een warmtepompboiler.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenBergTeHoog
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 15:43
Jeroenneman schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:32:
[...]
Wil je echt extreem gaan, dan kunnen we als maatschappij ook weer verschuiven naar warm eten tussen de middag. Dan staat je inductieplaat en oven aan als de zon schijnt, in plaats van in de avond. Maar dat zal maatschappelijk wat meer voeten in de aarde hebben. Was vroeger echter vrij normaal, flinke maaltijd in de middag zodat je er weer tegenaan kunt, en juist in de avond als het werk klaar is een lichte maaltijd.
En dan 2x woon-werkverkeer krijgen? Zeg nooit nooit, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:53

Tazzios

..

@GeenBergTeHoog #thuiswerken d:)b

ontopic:
heel 'variabel' lijkt het je huidig contract niet te zijn gezien de 23 cent. Indien je nu op Essent kijkt zie ik 60 cent. ook niet erg natuurlijk (tenzij de 23 cent niet klopt).

[ Voor 72% gewijzigd door Tazzios op 29-03-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
Ik denk dat die 0,23 met de korting vanuit de overheid is, en die 0,60 zonder de korting is. Maar in dat geval wordt het wel compleet anders....want die korting krijg je sowieso, ook als je panelen hebt....dit zou betekenen dat mijn opbrengst niet 3500*0,23 is maar 3500*0,60 is.....??

[ Voor 160% gewijzigd door cris-99 op 29-03-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:53

Tazzios

..

Staat er lager in iedergeval niet nog energie belasting en opslagduurzaam totaal +- 8cent per kwh zoals ze hier in hun voorbeeld laten zien?

https://www.essent.nl/con...w_energieprijs/index.html

dan zou je al rond 33 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
cris-99 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:45:
Nou, ik betaal nu toch echt 0,23 en dat is variabel dus er loopt niets af. Ik zie wel dat het kale tarief flink omhoog (0,07 naar 0,17 uit me hoofd) is maar dat wordt nu gecompenseerd door een lagere energiebelasting waardoor ik toch echt 0,23 betaal. Belasting zal weer stijgen maar ik weet niet wat de kale prijs gaat doen (mogelijk is die nu heel hoog vanwege rusland, en kan deze ook weer dalen als het daar rustig is).

En die andere manier begrijp ik niet helemaal... ik snap dat ik dan goedkoper KWH prijs heb maar daar moet ik toch ook voor investeren in iets wat volgens jou na 10 jaar niets meer waard is. Dan moet ik die waardevermindering toch meenemen in de KWH prijs....??

Misschien ben ik pessimistisch, maar misschien ben ik ook realistisch. Dat de stroomprijs stijgt roept men al 10 jaar, maar volgens mij betaal ik al 10 jaar per maand ongeveer hetzelfde aan essent.....
het was 10 jaar wachten, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
Ja in het voorbeeld staat ook 0,25...dat staat er bij mij ook. Maar dat is een gigantisch verschil met 0,60....maar 3500×0,60:2100,- dat kan ik me toch ook niet voorstellen dat ik 1600,- terugkrijg van essent....(betaal nu 40,- voorschot en dat ligt in lijn volgens essent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDt8ZYhvCHbTzBbVK9spACK9rIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leosuYgeqSTDpUK0GjSUiHFA.jpg?f=fotoalbum_large
Even gekeken bij essent...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

marktweakt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:28:
[...]

We hebben het hier over een huishouden. Die gaan niet in termijncontracten handelen.
De energiemaatschappijen willen echter wel heel graag dat in de nabije toekomst consumenten de actuele spotprijzen voor stroom gaan betalen. Dit is ook 1 van de voornaamste redenen waarom iedereen een zogenaamde 'slimme meter' moet krijgen. Dan kan er elke kwartier een ander tarief in rekening worden gebracht. En dat geldt dan natuurlijk ook voor teruglevering aan het net.
Dat willen de energiemaatschappijen inderdaad heel graag, maar de maatschappij (en de politiek) willen verduurzaming. Als alleen zichtbare kosten leidend zouden zijn waren we nog altijd vol kolen aan het stoken en was er waarschijnlijk geen windmolen aan de horizon te zien.

Oftewel: de kans dat dit ook gaat gebeuren, lijkt bijzonder klein want ik weet niet hoe de rest van NL erover denkt, maar mijn installatie gaat gewoon uit als de stroomprijs negatief wordt ;) Ik verwacht dat veel mensen dat voorbeeld zullen volgen, misschien zelfs wel as-a-service. Je hangt je omvormer aan een externe dienst en die schakelt de boel af-en-aan naar gelang de kosten. Lekker voor de stabiliteit van het net en voor het milieu :+ Ik zie dat nooit gebeuren, verplicht variabele tarieven voor teruglevering.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik snap al dat gemiep over de stroomprijs niet. Als je gemiddeld net zoveel opwekt als je verbruikt kom je kom je gewoon netto op nul uit aan het eind van de rit met de huidige salderingsregeling. Een ander verhaal is als behoorlijk meer teruglevert dan je verbruikt, maar dan moet het wel behoorlijk zijn. Bij een oude tarief (5,5ct) spreek je bij 1000Kw over 50 euro vergoeding, bij een kale stroomprijs van 30ct kom je uit op 300 euro. Wel 250 euro! Daar kun je wel anaal op gaan fixeren, maar het grote probleem ligt bij de gasprijs. Ik heb god zij dank een vast contract bij Essent voor 0,78 cent per kuub en een verbruik van 8000m3 per jaar. Dat zou betekenen dat in een variabel contract ik in juli even 17.000 euro extra kan aftikken....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
cris-99 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:31:
Ja in het voorbeeld staat ook 0,25...dat staat er bij mij ook. Maar dat is een gigantisch verschil met 0,60....maar 3500×0,60:2100,- dat kan ik me toch ook niet voorstellen dat ik 1600,- terugkrijg van essent....(betaal nu 40,- voorschot en dat ligt in lijn volgens essent).
Dat moet je je dus wel voorstellen. Er is een aparte topic over terugleververgoeding.

En nogmaals, vergelijken het leggen van panelen met het "do nothing" scenario. Daar ben je dan sowieso die 3500 kWh keer 23 -60 cent kwijt.

Panelen leggen is echt een no brainer, of denk je dat iedereen hier op Tweakers gek is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Je berekening is niet helemaal ok. Na 10 jaar krijg je niet alleen die 25% eigen verbruik, maar over die 75% ook een terugleververgoeding. Die 200 zal 350-500 euro worden.
En je eigen verbruik ligt op dat moment waarschijnlijk hoger vanwege ev en/of elektrisch verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Qua zonnepanelen leggen lag vorig jaar toch wel de sweet spot. Panelen en materialen waren zomaar 40% goedkoper dan nu, efficiency lijkt af te toppen en nog paar jaar 100% salderen meepikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:40

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb ook variabel bij Essent, en het is tot een aantal 1 millicent nauwkeurig zoals in hun voorbeeld staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqftI71wAl91Zhr5u5EQlAQnTU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cQkrAOKe7bJZChbreOA7yEr7.png?f=fotoalbum_large

Wat nu eigenlijk beter is, is dat ik minder gemotiveerd ben om meer te verbruiken. Het was hoe meer je verbruikt, hoe goedkoper het wordt. Nu is elke kWh extra boven de 10MWh een wopping 2 cent duurder.

Met dit tarief en mijn verbruik (17MWh) is elke vierkante cm vol leggen een minder dan 3 jaar terug verdientijd.

Als ik ook de lijpe tarieven van 60+ cent zou hebben is het eind volgende week terug verdiend, misschien over een maand als de zon weer gaan schijnen... maar ik zou het wel weten.

COP 0.99 verwarmen met een videokaart is nog altijd het beste qua terugverdientijd, maar dat kunnen we in dit subforum beter niet zeggen. :9

[ Voor 25% gewijzigd door Infant op 29-03-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cris-99
Toch snap ik er geen snars van (kan aan mij liggen hoor). Volgens mij klopt die 0,23 gewoon namelijk. En ik weet niet waar die 0,60 vandaan komt maar ik betaal die niet volgens mij:
3500kwh verbruik* 0,23: 800,-
Vaste kosten die los staan van het gebruik volgens essent: 350,-
Totaal: 1150,-

Tegemoetkoming vanuit de overheid: 825,- maar dat is voor mij maar een half jaar oude tegemoetkoming en half jaar nieuwe tegemoetkoming (in aug eindafrekening) dus dat ligt rond de 700,-

1150,- -/- 700: Totaal 450,- /12: 37,50 en ik betaal aan voorschot 40,-. Klopt dus gewoon.

Dus mijn besparing als ik zonnepanelen pak blijft in mijn ogen nu de 800,- in verbruik.
En om het simpel te houden laten we dan zeggen dat dit zo blijft, afbouw salderingregeling komt in beeld maar stroom wordt duurder laat dit elkaar voor het gemak opheffen...

Wie kan verklaren wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Glashelder schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:09:
[...]

Lekker voor de stabiliteit van het net en voor het milieu :+ Ik zie dat nooit gebeuren, verplicht variabele tarieven voor teruglevering.
@Glashelder Het zijn met name de netbeheerders die variabele tarieven voor consumenten willen. Zij hebben een groot probleem met overschot aan energie op het moment dat de zon schijnt en/of de wind waait, en tekorten op het moment dat dit niet het geval is. Zo erg zelfs dat het nu al regelmatig de stabiliteit van het net in gevaar brengt. Deze onbalans zal komende jaren alleen maar groter worden met het toenemen van het aantal zonnepanelen en windmolens. Zij zetten hier dus maximaal op in.

Ik geloof ook niet dat variabele prijzen voor consumenten verplicht zullen worden. Dat kan waarschijnlijk helemaal niet in het huidige marktmodel. Wat je waarschijnlijk wel zal gaan zien is dat dit d.m.v. prijs incentives defacto het standaard contract voor consumenten zal worden. Wilt u een niet variabel contract; nou prima maar dan betaald u wel een hoger tarief en krijgt u een lager tarief voor teruglevering.

Je moet je niet gek laten maken door lui die claimen 0,58 euro per Kwh voor teruglevering te krijgen. Die vertellen namelijk niet het hele verhaal. Op een markt komt een prijs tot stand door vraag en aanbod. Op het moment dat hun panelen veel produceren geldt dat ook voor al die andere panelen en is er sprake van overaanbod. Dan gaan de prijzen drastisch omlaag en worden zelfs negatief. Dat is nu ook regelmatig al het geval.

Ik zou dan ook iedereen die nu nog zonnepanelen overweegt aanraden om een installatie te nemen die het eigen verbruik dekt. Een grotere installatie - met het idee om er geld aan te verdienen - zal helaas een illusie blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je fors met panelen wil verdienen zal je met een tweede meter moeten gaan werken en een aparte terugleveringscontract. Mensen die dat in het verleden al gedaan hebben EN een vast contract voor verbruik hebben, liggen nu dubbel van het lachen. Maar dit is wel een zeldzaamheid wat ontstaan is door de huidige energiecrisis. Vergeet ook niet dat grote zonneparken nog steeds niet rendabel zijn zonder subsidie in de "normale"markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

marktweakt schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:28:
[...]

Je moet je niet gek laten maken door lui die claimen 0,58 euro per Kwh voor teruglevering te krijgen. Die vertellen namelijk niet het hele verhaal. Op een markt komt een prijs tot stand door vraag en aanbod. Op het moment dat hun panelen veel produceren geldt dat ook voor al die andere panelen en is er sprake van overaanbod. Dan gaan de prijzen drastisch omlaag en worden zelfs negatief. Dat is nu ook regelmatig al het geval.

Ik zou dan ook iedereen die nu nog zonnepanelen overweegt aanraden om een installatie te nemen die het eigen verbruik dekt. Een grotere installatie - met het idee om er geld aan te verdienen - zal helaas een illusie blijken.
Als ik (en jij dus ook) nu bij engie het modelcontract aanvraagt, en je berekent een overschot van 1000kwh, dan betalen ze je onderaan de streep 975,88 na een jaar (variabele leveringskosten zijn -506,79). Ik kan er niets anders van maken.

Jouw voorbeeld gaat over spotmarkt/dagprijzen. Er zijn inderdaad mensen die dat doen, maar daar gaat het hier niet over; We hebben het over reguliere modelcontracten.

Meer ontopic: zolang er gesaldeerd kan worden leveren de kwh tot 0 het meeste op, namelijk 1 op 1 wat je betaalt. Daaronder daalt je opbrengst tot (meestal) het kale tarief. Dat telt aan het einde van het jaar nog steeds lekker op.

En stel, het salderen verdwijnt wel, is een hoge momentane opbrengst wel lekker.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

We kunnen ons nu wel gaan verlekkeren over hoge TLV's maar dat is maar een tijdelijke situatie. De komende tijd zal er behoorlijk ingegrepen worden in de energiemarkt omdat deze prijzen een gigantische inflatie veroorzaken en een dreun zijn voor de economie. Als er niets aan gedaan gaat worden dan komen we uiteindelijk in economische crisis terecht. Als alles weer een beetje genormaliseerd is en je een TLV van 5,5 cent hebt dan rekent extra capaciteit niet uit. Als ik een extra opwek heb boven de salderingsregeling van 10.000Kwh levert het me wel 550 euro per jaar op. Moet dan wel even 7000 euro investeren, terugverdientijd 13 jaar! Meer neerleggen dan je huidige verbruik is alleen verstandig als je op korte termijn bijv aan een warmtepomp gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• mathijshooi
Ik zal dan maar de eerste zijn om het een en ander simpel in een Excel te zetten zodat we deze non-discussie kunnen sluiten.

Installeer je een panelen set die 3500 kwh opwekt en die 4k kost dan ben je na 10 jaar 5,7k kwijt, een besparing dus van 3,5k, 350 euro per jaar.

Op een investering van 4k geeft dit dus een mooi rendement van net geen 9%, doe voor mijn part een extra omvormer erbij en je komt rond de 7% uit.

Zo simpel is het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ3BdCafqv3GelmrePRV2wGg8Ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGYowCdSdWgZ6mGzk81vpCoo.png?f=fotoalbum_large

Hieronder dan een voorbeeld met een panelen set die 1000kwh extra oplevert voor 800 euro aan extra kosten. Je ziet dat over 10 jaar gezien je circa 200 euro slechter uit bent, 20 euro per jaar. Dit is dus verwaarloosbaar. De totale energie kosten zijn in jaar 10 wel 65 euro per jaar lager dus wanneer je naar bijvoorbeeld 15 jaar kijkt is het al omgeslagen.

De stelregel is namelijk ook heel simpel: Wanneer saldering afgeschaft is, is het gunstig om zoveel mogelijk panelen te hebben zodat je op zo'n min mogelijk momenten voor de hoofdprijs stroom moet inkopen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL-i_SiF4hPxy7wpu_W01ueCCTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSIahrRSa5YY56HBiIKcXHU7.png?f=fotoalbum_large

Het leggen van extra panelen om die 1000kwh extra op te wekken is echter tegenwoordig zeer lucratief te doen. Wanneer je namelijk een nieuw contract afsluit waarbij je 50 cent de kWh krijgt als TLV heb je in 1 jaar al 500 euro verdient met deze 1000 kWh, dat is dus meer dan de helft van de extra kosten terug in 1 jaar. Een echte no-brainer dus wederom.

Kijk maar wat je met deze informatie doet maar naar mijn mening kunnen we dit topic sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
ds23man schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:36:
Meer neerleggen dan je huidige verbruik is alleen verstandig als je op korte termijn bijv aan een warmtepomp gaat.
Ik zou mensen die een warmtepomp overwegen aanraden om eerst heel goed na te denken of er echt geen andere oplossing mogelijk is. De ene hoogtechnologische energieslurper (cv-ketel) vervangen door een andere hoogtechnologische energieslurper (de warmtepomp) lijkt mij milieutechnisch ongewenst en kostentechnisch een enorm risico. Wat dat laatste betreft kan dat in de toekomst misschien alleen uit als lokale opslag van stroom haalbaar en betaalbaar wordt. Zoals het er nu naar uitziet gaat dat op korte termijn niet lukken.

Ik denk dat je bij elke investering in duurzame energie je moet afvragen hoe draagt deze investering nu bij aan het doel om zo snel mogelijk van de nutsvoorzieningen-melkkoe af te komen. Een verschuiving van de afhankelijkheid van de ene nutsvoorziening naar een andere nutsvoorziening gaat dan niet echt helpen. Een warmtepomp is dan dus een stap in de verkeerde richting.

Mijn uitgangspunten hierbij zijn dat elke afhankelijkheid van anderen je op termijn veel geld gaat kosten en dat laagtechnologisch bijna altijd te prefereren is boven hoogtechnologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Kijk eens naar België. Daar is salderen afgeschaft, ik heb nu offertes aangevraagd; en de meest eerlijke nam 6ct/kWh terugleververgoeding en 32ct/kWh kostprijs in zijn bepaling mee (je kan nu gemakkelijk 15ct/kWh krijgen, 25 als je je best doet); en zonder enige maatregelen voor zelfconsumptie.
8 panelen gaf 8 jaar terugverdientijd, 10 panelen gaf 7 jaar terugverdientijd, met elke 10 jaar nieuwe inverter ingerekend (ik nam liever dure panelen met goeie garanties, je kan 5 jaar ook halen met goedkopere panelen; maar grappig genoeg verdien je na 25 jaar meer geld met de duurdere investering, ook al was de ROI berekening rooskleuriger van die offerte met goedkope panelen).
En het gekke is, als je dan kijkt wat het prijsverschil is tussen 8 panelen (wat netjes mijn verbruik afdekt) en 10 panelen; en rekent dat je 100% van die opwek van die 2 extra panelen terug op het net zet; dan verdien je ze nog terug in 2.5 jaar.

Dus de extra panelen die je legt, verdien je terug in een termijn waarop het risico op aanzienlijke aanpassingen klein is (reken 3.5jaar en je bent gerust); dus zoveel mogelijk panelen is interessant (zolang je er niet voor moet lenen). Bedenk ook dat deze extra panelen net in de maanden dat zonnepanelen wat minder opwekken interessant zijn (dus wanneer variabel tarief voor terugleveren interessant is; dan wel je meer eigenverbruik kan bekomen om dure aankoopprijs te vermijden).
En om je basisverbruik te coveren: met thuisbatterij is terugverdientijd een tik langer, dus hoef je niet te doen nu (maar inverters zijn er standaard al op voorbereid, in BE toch, dus je behoud de optie om ze later goedkoop bij te plaatsen). Maar uiteindelijk levert het op 25 jaar toch een flinke som extra op dan zonder thuisbatterij; en elke wijziging waar je je zorgen over maakt zal een thuisbatterij alleen maar interessanter maken (meer zelfverbruik tegen dure electriciteitsprijs; mogelijkheid om opwek en verbruik te schuiven zodat je op dure momenten je batterij leegt en op goedkope momenten vult). Je kan een thuisbatterij zien als verzekering tegen variabele tarieven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Glashelder schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:09:
[...]

Dat willen de energiemaatschappijen inderdaad heel graag, maar de maatschappij (en de politiek) willen verduurzaming. Als alleen zichtbare kosten leidend zouden zijn waren we nog altijd vol kolen aan het stoken en was er waarschijnlijk geen windmolen aan de horizon te zien.

Oftewel: de kans dat dit ook gaat gebeuren, lijkt bijzonder klein want ik weet niet hoe de rest van NL erover denkt, maar mijn installatie gaat gewoon uit als de stroomprijs negatief wordt ;) Ik verwacht dat veel mensen dat voorbeeld zullen volgen, misschien zelfs wel as-a-service. Je hangt je omvormer aan een externe dienst en die schakelt de boel af-en-aan naar gelang de kosten. Lekker voor de stabiliteit van het net en voor het milieu :+ Ik zie dat nooit gebeuren, verplicht variabele tarieven voor teruglevering.
een tijdje terug was er geen overeenkomst in engeland over terugleververgoeding etc de oude was verlopen en de politiek had nog geen nieuwe gemaakt. mensen hoefde nog niet ineens te betalen voor hun injectie en zaten de kwh's al af te fakkelen in een dumpload om ze vooral maar niet gratis weg te geven.. :+
betalen voor injectie gaat idd niet snel gebeuren. en zo wel, ik zal er geen cent aan kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
mathijshooi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:43:

Zo simpel is het.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Interessante en uitgebreide berekening! Heb nu zelf ook twee offertes van Coolblue toegevoegd aan mijn vraagstuk. Benieuwd wat jullie hier van vinden. De 11x REC 405AA Pure Black zonnepanelen zijn met een bruto investering van 6088 en 1,36 per WP wel het duurst maar ze geven maar liefst 25 jaar productgarantie, zijn erg mooi en ik heb er geen 14 (zoals bij Zonneplan) of optimizers voor nodig. Coolblue legt alles op het schuine dak en berekend een maximale schaduwval daar van 0,2%. Zonneplan vind ik qua gevoel en prijs het beste alternatief. Maar daar 14 nodig en 'slechts' 12 jaar productgarantie. Help! ;)

Wat zou je doen? glider5 in "Zonnepanelen advies!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
naftebakje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:44:
Kijk eens naar België. Daar is salderen afgeschaft, ik heb nu offertes aangevraagd; en de meest eerlijke nam 6ct/kWh terugleververgoeding en 32ct/kWh kostprijs in zijn bepaling mee (je kan nu gemakkelijk 15ct/kWh krijgen, 25 als je je best doet); en zonder enige maatregelen voor zelfconsumptie.
8 panelen gaf 8 jaar terugverdientijd, 10 panelen gaf 7 jaar terugverdientijd, met elke 10 jaar nieuwe inverter ingerekend (ik nam liever dure panelen met goeie garanties, je kan 5 jaar ook halen met goedkopere panelen; maar grappig genoeg verdien je na 25 jaar meer geld met de duurdere investering, ook al was de ROI berekening rooskleuriger van die offerte met goedkope panelen).
En het gekke is, als je dan kijkt wat het prijsverschil is tussen 8 panelen (wat netjes mijn verbruik afdekt) en 10 panelen; en rekent dat je 100% van die opwek van die 2 extra panelen terug op het net zet; dan verdien je ze nog terug in 2.5 jaar.

Dus de extra panelen die je legt, verdien je terug in een termijn waarop het risico op aanzienlijke aanpassingen klein is (reken 3.5jaar en je bent gerust); dus zoveel mogelijk panelen is interessant (zolang je er niet voor moet lenen). Bedenk ook dat deze extra panelen net in de maanden dat zonnepanelen wat minder opwekken interessant zijn (dus wanneer variabel tarief voor terugleveren interessant is; dan wel je meer eigenverbruik kan bekomen om dure aankoopprijs te vermijden).
En om je basisverbruik te coveren: met thuisbatterij is terugverdientijd een tik langer, dus hoef je niet te doen nu (maar inverters zijn er standaard al op voorbereid, in BE toch, dus je behoud de optie om ze later goedkoop bij te plaatsen). Maar uiteindelijk levert het op 25 jaar toch een flinke som extra op dan zonder thuisbatterij; en elke wijziging waar je je zorgen over maakt zal een thuisbatterij alleen maar interessanter maken (meer zelfverbruik tegen dure electriciteitsprijs; mogelijkheid om opwek en verbruik te schuiven zodat je op dure momenten je batterij leegt en op goedkope momenten vult). Je kan een thuisbatterij zien als verzekering tegen variabele tarieven.
toon volledige bericht
Dus jij zegt meer panelen? Of meer productie per paneel? Heb nu namelijk ook twee offertes van Coolblue toegevoegd aan mijn vraagstuk. Benieuwd wat jullie hier van vinden. De 11x REC 405AA Pure Black zonnepanelen zijn met een bruto investering van 6088 en 1,36 per WP wel het duurst maar ze geven maar liefst 25 jaar productgarantie, zijn erg mooi en ik heb er geen 14 (zoals bij Zonneplan) of optimizers voor nodig. Coolblue legt alles op het schuine dak en berekend een maximale schaduwval daar van 0,2%. Zonneplan vind ik qua gevoel en prijs het beste alternatief. Maar daar 14 nodig en 'slechts' 12 jaar productgarantie. Help! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@glider5 ik zou me met een dergelijk lange garantietermijn altijd afvragen of je daar echt wat aan hebt.

- Is er nog wel een alternatief (compatible) product leverbaar over 12 jaar? In het geval van zonnepanelen moet je dan denken aan maat, kleur, vermogen (tip: kijk eens wat panelen 10 jaar geleden qua vermogen deden :X ).
- Bestaat de installateur nog wel?
- Bestaat de fabrikant van de panelen en/of omvormer(s) nog wel?

Er kunnen zoveel zaken mis gaan/veranderen in 12 jaar, laat staan 25 jaar dat een dergelijk lange garantie IMO zinloos is :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zo simpel is het.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Je spreadsheetje gaat op een aantal onderdelen mank. In de eerste plaats zijn panelen en alles er omheen een stuk duurder geworden. Ten tweede je verrekening van de saldering. Bij afbouw gaat er puur gekeken worden wat er op je terugleverteller staat, dat is volledig afhankelijk van je verbruik tijden je opwek. Mensen die gedurende dag veel verbruik hebben, hebben een behoorlijk voordeel. Ik heb gelukkig die mazzel omdat ik hier overdag een continu verbruik van 2kW heb. Een ander dingetje is dat de ACM een redelijke TLV gaat bepalen, zoals ik de berichten lees gaat het om 80% van de kale stroomprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ds23man schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Je spreadsheetje gaat op een aantal onderdelen mank. In de eerste plaats zijn panelen en alles er omheen een stuk duurder geworden. Ten tweede je verrekening van de saldering. Bij afbouw gaat er puur gekeken worden wat er op je terugleverteller staat, dat is volledig afhankelijk van je verbruik tijden je opwek. Mensen die gedurende dag veel verbruik hebben, hebben een behoorlijk voordeel. Ik heb gelukkig die mazzel omdat ik hier overdag een continu verbruik van 2kW heb. Een ander dingetje is dat de ACM een redelijke TLV gaat bepalen, zoals ik de berichten lees gaat het om 80% van de kale stroomprijs.
Waar lees je dat? Dat wel gunstig zijn, een stuk gunstiger dan ik zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier:

https://solarmagazine.nl/...ocent-van-leveringstarief

Let wel, de kale stroomprijs zonder BTW. Je spreekt dan over 80% van 5,5 ct in een normale markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:56

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

@mathijshooi kan je de excel ook ergens delen dat we er zelf mee kunnen gaan rekenen? thnx :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

We kunnen ons een ons gaan gereken totdat we rijk zijn.

A. De toekomstige afbouw van de salderingsregeling is voorlopig niet te zien in een kristallen bol

B. Wat gaan de energieprijzen doen?

C. De versnelde afbouw van de afhankelijkheid van Russisch gas/olie en kolen.

Hoe wil je dat in je spreadsheetje verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
glider5 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Interessante en uitgebreide berekening! Heb nu zelf ook twee offertes van Coolblue toegevoegd aan mijn vraagstuk. Benieuwd wat jullie hier van vinden. De 11x REC 405AA Pure Black zonnepanelen zijn met een bruto investering van 6088 en 1,36 per WP wel het duurst maar ze geven maar liefst 25 jaar productgarantie, zijn erg mooi en ik heb er geen 14 (zoals bij Zonneplan) of optimizers voor nodig. Coolblue legt alles op het schuine dak en berekend een maximale schaduwval daar van 0,2%. Zonneplan vind ik qua gevoel en prijs het beste alternatief. Maar daar 14 nodig en 'slechts' 12 jaar productgarantie. Help! ;)

Wat zou je doen? glider5 in "Zonnepanelen advies!"
Het devies is veelal kwantiteit boven kwaliteit. REC zijn mooie panelen maar zoals anderen aangeven is die 25 jaar garantie wel een beetje een wassen neus. Beter de euro/wp verlagen en met dat geld extra panelen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ds23man schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:18:
[...]

De aannames zijn niet van mij maar van de TS, ik zelf zou een aantal dingen aanpassen. Al is een prijs van een euro/wp tegenwoordig best nog wel te vinden. En op zuid heb je bijna 1 kwh/wp.

En als je zaken gaat roepen is het vaak wel handig om bij de bron te kijken. De ACM spreekt over een zogenaamde dempingsfactor van ten minste 0,7: https://www.acm.nl/sites/...ing_Vergunninghouders.pdf.

Bij een normale prijs van 20 cent/kwh kom je dan ongeveer op een vergoeding van 7 cent uit, dat zag je dus ook de afgelopen jaren. Momenteel liggen de prijzen echter veel hoger (en met bijna 100% zekerheid zal dat ook nog wel minimaal 1 jaar aanhouden) maar bieden sommige partijen nog steeds TLV van onder de 10 cent aan. Dit is dus eigenlijk in strijdt met de wet.

Toen ik mijn contract bij Vattenfall op zegde heb ik ze dat ook telefonisch netjes mede gedeeld toen ze vroegen waarom ik weg wilde. De medewerker geloofde mij echter niet, das natuurlijk prima en niet mijn probleem. Overgestapt naar Delta, wat overigens een dochter van Vattenfall is. Delta houdt zich wel netjes aan de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
peterpijpelink schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:13:
@mathijshooi kan je de excel ook ergens delen dat we er zelf mee kunnen gaan rekenen? thnx :)
Was 5 min werk, kan je zo zelf na maken. En zeg ook niet dat dit de perfecte Excel is dus garantie tot aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ds23man schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:24:
We kunnen ons een ons gaan gereken totdat we rijk zijn.

A. De toekomstige afbouw van de salderingsregeling is voorlopig niet te zien in een kristallen bol

B. Wat gaan de energieprijzen doen?

C. De versnelde afbouw van de afhankelijkheid van Russisch gas/olie en kolen.

Hoe wil je dat in je spreadsheetje verwerken?
Dat weet je ook allemaal niet, dus daarom steek je het conservatief in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
@cris-99 kunnen we dit Topic nu sluiten? Antwoorden zijn gegeven lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waarom zou dit topic opeens gesloten moeten worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:33
Hihi, ik heb dit topic net ontdekt en dacht even dat het een oud draadje uit 2011 was ofzo..
Als je nu nog opmerkingen maakt over het rendement van een warmtepomp of de terugverdientijd van zonnepanelen heb je de boot wel een beetje gemist. Wat dat betreft snap ik de opmerking van matthijshooi wel..

Als je de afgelopen jaren een beetje alert was geweest, dan had je nu een PV installatie die zichzelf al 3x heeft terugverdiend, zou je je huis met eigen energie verwarmen, je auto met eigen energie laden en kon je van je overschot je hypotheek betalen...

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dredg
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-02 08:30
Ik heb nog een oude meter. Vroeger was het devies om die te houden ivm saldering. Meter draait terug. Maar een slimme meter is verrektes handig. Hoef ik niet mee met excel te rekenen wat het verbruik was.

Heeft het nog voordelen om de oude meter te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
mathijshooi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:30:
[...]

Het devies is veelal kwantiteit boven kwaliteit. REC zijn mooie panelen maar zoals anderen aangeven is die 25 jaar garantie wel een beetje een wassen neus. Beter de euro/wp verlagen en met dat geld extra panelen leggen.
De meeste panelen leg ik met Zonneplan, maar dat zijn dan ook hun enige panelen met slechts 370wp. Is dat (met 14 panelen dus wel meer dan de 11 van Coolblue) voldoende de moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

cris-99 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:45:

Ik vind het maar een machtig vreemd verhaal dat jij 23 cent betaalt.
Hoe kan dat? Hoe kom je aan die gegevens?

Per regio zullen de tarieven een klein beetje verschillen, maar dan zit het op centenniveau.
Als ik op mijn postcode zoek in Limburg, kom ik gewoon uit op een keiharde 60 cent (zoals ik ook eerder al in het topic lees). Voor een variabel contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgZ7-eI8DA8Me_QIUJghO4BgDAk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qrzbK3aZxVYkIUIZhrxyrUWD.png?f=fotoalbum_medium

Hebben bestaande klanten een veel gunstiger variabele contract?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Infant schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:04:
Ik heb ook variabel bij Essent, en het is tot een aantal 1 millicent nauwkeurig zoals in hun voorbeeld staat.

[Afbeelding]
Waar komen die gegevens vandaan?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:40

Infant

It's a floating Dino!

Als fervent partij tegen de burger aanhanger, ben ik het eens met deze zeer ongelijke behandeling.

Maar even serieus: De tarieven zijn per brief opgestuurd. Dat doen ze elke keer als er iets in je variabele contract wijzigt.
De screenshot is uit https://mijn.essent.nl/ van dezelfde dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHHadKuHc2mR2RUFzQbsBxEc2Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eybmUdrGCq2NFO03Z5GSOUar.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cris-99
he he eindelijk iemand die zijn antwoord ook goed onderbouwd met cijfers, top @mathijshooi . Ik had het ook in excel gezet en kwam wat lager uit maar had de energieprijs niet geïndexeerd. 7% is mijn jaarlijks rendement dus over 10 jaar. topic mag dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik zie het al staan. Let op het vetgedrukte gedeelte...
Nieuwe klanten krijgen dus wel een veel hoger variabel tarief. Bestaande klanten hebben een heel gunstige regeling.

https://www.essent.nl/con...1750-euro-per-maand-meer/

Gemiddeld huishouden betaalt bij Essent volgend jaar 17,50 euro per maand meer

Huishoudens met een gemiddeld energieverbruik en een contract met variabele tarieven* betalen vanaf volgend jaar 17,50 euro per maand meer voor energie bij Essent. In december krijgen klanten informatie over het persoonlijke effect op hun maandbedrag.

Op 1 januari past Essent het variabele tarief voor stroom en gas aan. Klanten met een contract met variabele tarieven betalen dan voor gas 1,11 euro per kuub en voor stroom 0,2525 euro per kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 1400 kuub gas per en 3000 kilowattuur per jaar betekent dit 656 euro extra per jaar.

De overheid gaat de stijging van de energietarieven voor een belangrijk deel compenseren. Daardoor betaalt een huishouden met een gemiddeld verbruik volgend jaar 446 euro minder energiebelasting. De jaarlijkse energierekening gaat hierdoor bij Essent gemiddeld netto 210 euro omhoog.

Boudewijn den Herder, Commercieel Directeur bij Essent: “Essent doet er alles aan om de energierekening van klanten betaalbaar te houden. Door slim in te kopen, weten we de stijging van de energiekosten zoveel mogelijk te beperken voor onze klanten met een variabel tarief.”

Essent adviseert klanten met een contract met variabele tarieven om nu niets te doen. Op dit moment zijn onze variabele tarieven voordeliger dan nieuwe contracten met vaste tarieven. Indien klanten dit willen, ontvangen klanten een bericht zodra de energieprijzen dalen. Zij kunnen hun contract dan maandelijks omzetten naar een vast contract.

Hoeveel huishoudens meer gaan betalen, hangt af het energieverbruik. Huishoudens kunnen zelf passende maatregelen nemen als dat nodig is. Essent helpt waar mogelijk. Met inzicht in verbruik, passend advies over het termijnbedrag en energiebesparende tips en oplossingen.

*het betreft alle klanten die voor 1 juli 2021 al een contract met variabele tarieven hadden bij Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
cris-99 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:42:
he he eindelijk iemand die zijn antwoord ook goed onderbouwd met cijfers, top @mathijshooi . Ik had het ook in excel gezet en kwam wat lager uit maar had de energieprijs niet geïndexeerd. 7% is mijn jaarlijks rendement dus over 10 jaar. topic mag dicht
Geen dank, vergeet vooral niet te genieten van je lage energierekening wanneer je panelen op je dak liggen.

Als laatste wil ik nog mee geven dat je niet in dezelfde val als ik moet vallen zodat je geen niet-vol-leg-spijt krijgt. Ik heb vorig jaar 12 panelen laten leggen, komen volgende maand 6 panelen bij maar daar moet ik wel de hoofdprijs voor betalen (voorrijkosten, etc). Dus als je het geld hebt, ga voor maximaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
mathijshooi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Geen dank, vergeet vooral niet te genieten van je lage energierekening wanneer je panelen op je dak liggen.

Als laatste wil ik nog mee geven dat je niet in dezelfde val als ik moet vallen zodat je geen niet-vol-leg-spijt krijgt. Ik heb vorig jaar 12 panelen laten leggen, komen volgende maand 6 panelen bij maar daar moet ik wel de hoofdprijs voor betalen (voorrijkosten, etc). Dus als je het geld hebt, ga voor maximaal!
Maar wat is maximaal? Zonneplan adviseert 10 op het schuine dag (ivm nog te plaatsen dakraam) en 4 op plat dak van garage, waarvan 2 met optimizers. Ieder 370wp.
Coolblue raadt 11x405 of 410 aan en zegt dat datzelfde garagedak geen zin heeft. Wie het weet mag het zeggen 🤔🤷‍♂️ overzichtje hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71049692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-05 12:36
Hi ik zit met de volgende vraag:
mijn nieuwbouw woning met 30 panelen wordt eerdaags opgeleverd. mijn contract loopt deze maand af dus die kan ik niet meeverhuizen. ik zag dat budget nog redelijke prijzen had, dus ik heb daar een contract afgesloten. Nu maken mij die prijzen weinig uit want ik week zoveel op dat mijn verbruik vrijwel niks is.

echter: budget hanteert maandelijks wisselende tarieven voor de variabele contracten. Hoe gaat dat dan met zonne energie? Is het dan ook zo dat maandelijks wordt gekeken wat je opwekt en verbruikt, waardoor je in juni zeg maar veel terugleverd voor meestal lagere tarieven ex energiebelasting en vervolgens in december juist heel veel afneemt tegen de dan geldende tarieven incl belastingen? of werkt dat niet zo?

vraag mij dan namelijk af of het niet gunstiger is om een modelcontract te hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Laatst online: 21-04 16:29
Jeroenneman schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Heb om die reden 6 panelen op NW, lekker koken op de late middag/avond zon. :)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020

ErikVers

e-Duurzaam

Zo simpel is het.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ik ben een offerte tool aan het maken om zelf je offerte te checken. Hier wil ik jou excel op volgend tabblad (met credits naar vermelding) plaatsen.
Wil je hiervoor het .xls delen?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ErikVers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:13:
[...]

Ik ben een offerte tool aan het maken om zelf je offerte te checken. Hier wil ik jou excel op volgend tabblad (met credits naar vermelding) plaatsen.
Wil je hiervoor het .xls delen?
Kan ik dan 15 cent per offerte check krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020

ErikVers

e-Duurzaam

mathijshooi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Kan ik dan 15 cent per offerte check krijgen?
Per order valt over te praten (geintje)

Laat maar zitten anders maak ik zelf wel iets hoor en zal uiteraard met iedereen kosteloos delen.

We zijn hier op tweakers tenslotte om kennis te delen. 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ErikVers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Per order valt over te praten (geintje)

Laat maar zitten anders maak ik zelf wel iets hoor en zal uiteraard met iedereen kosteloos delen.

We zijn hier op tweakers tenslotte om kennis te delen. 👍
Ah, jammer :p

Maar weet ook niet of ik de Excel nog heb. Had het in 5 min in elkaar gezet.
Pagina: 1