Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 11:42
Ik ben momenteel de keuzes aan het maken voor een woning op te bouwen. Het gaat om een 130m³ halfopen bebouwing in België. Op gelijkvloers is vloerverwarming voorzien, op het 1ste verdiep radiatoren.
De woning is geïsoleerd volgens de normen (dus goed, maar geen energie neutrale woning). Er zijn zonnepanelen (2.240WP) voorzien (volgens EPB normen is het E-23 wat staat voor bijna energieneutraal, weet niet of die schaal ook in Nederland wordt gebruikt).

Nu moet de keuze gemaakt worden voor een warmtepomp (of een van zijn varianten) of een klassieke condensatieketel. Ik voel het voor sommige mensen al donderen in Keulen bij de laatste, maar je moet rekening houden dat het voor België is. De Belgische terugdraaiende teller (in Nederland gekend onder salderen) is er niet meer. Een warmtepomp die in de winter veel stroom verbruikt komt (bij weinig zon) integraal op mijn elektriciteitsfactuur terecht (en de elektriciteitsprijzen in België zijn -nog voor de oorlog- de hoogste in Europa). Mijn verbruik is ook zeer laag (in mijn huidige woning is mijn verbruik ongeveer 900m³ met al een matig geïsoleerde gesloten woning van 100m³ waarvan amper 3m³ / maand aan warm water). Gas aansluiting in België is relatief goedkoop als je vergelijkt met Nederland (€250 aansluitingskosten en geen vastrecht).

Ik zit nu een beetje met het vooroordeel dat een warmtepomp en bijhorende boiler mij zal opzadelen met een torenhoog elektriciteitsfactuur voor die enkele douches per week dat ik neem (3m³ gas per maand) en in de zomer mijn zonnepanelen diezelfde boiler op warmte zal houden om direct warm water te kunnen leveren.
Kan er iemand zeggen hoe het "boiler" gedeelte van een warmtepomp precies werkt? Moet ik dat aanzien als een boiler als 20 jaar geleden (weinig slim, vol met water dat op temperatuur moet blijven). Kan goed werken voor een druk huishouden met 3 kinderen maar is het voor een 1 à 2 persoon huishouden niet enorm onefficiënt?

Met wat ik momenteel al heb opgezocht lijkt de keuze eerder te gaan naar een grascondensatieketel of een hybride warmtepomp.
De warmtepomp zou dan vooral gebruikt worden om de verwarming te voorzien (en dan zou een goedkoper model met lager vermogen voldoende moeten zijn) en een klassieke gasketel voor "instant" warm water / bijverwarming in geval de warmtepomp het niet trekt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral het financiële ervan onder controle wil houden. Door de zeer fel stijgende prijzen van bouwen ziet het er naar uit dat de buffer die ik voorzien had al deels gewoon wordt opgebruikt door gewoon het duurder bouwen. Ik moet dus enorm op het budget passen waardoor het ecologische gedeelte mij eventjes gestolen mag worden.
Hoe de prijzen van elektriciteit en gas zullen evolueren is voor vele puur gokken (een muntje opwerpen is misschien beter). Gevoelsmatig zou ik denken dat de gas prijzen niet zo hoog kunnen blijven, dit kan de overheid op zich "niet maken" gezien 70% van de Belgische bevolking op gas verwarmt en dit veel gezinnen (zelfs middenklasse) in armoede zal duwen.

Ik ben een beetje benieuwd naar de meningen hier en misschien iemand met ervaring met een hybride warmtepomp en mensen die meer inzichten hebben op hoe het verbruik van een warmtepomp in elkaar zit (boiler, elektriciteit,...).

Ter info, komende weken zal ik de gesprekken aangaan met de loodgieter. Ik wil vooral al de ingezamelde inzichten gebruiken voor het gesprek met die loodgieter.
Alvast bedankt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:51
Je hebt niet zoveel aan onze tarieven zijn hoogste in Europa ;)

Hoeveel ga je betalen voor een m³ gas, hoeveel voor een kWh stroom.

En lucht water warmtepomp maakt gemiddeld iets van 4kWh warmte uit 1kWh stroom.
Een gasketel maximaal 9kWh uit een m³ gas.

En zo berekenen je vrij snel de kosten per kWh warmte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 09:13
Bij nieuwbouw zijn de kosten voor een warmtepomp in een goed geïsoleerd huis versus gasaansluiting en cv ketel niet veel duurder.

Je hebt een huis welke dan goed geïsoleerd is waardoor je met een lichtere warmtepomp afkan. Dat scheelt weer stroom. Zorg je dan ook voor lage temperatuur verwarming en ga je naar een langer stookregime dan kan je ook met veel lagere stroomwaardes je huis op temperatuur houden. Het duurt dan wel langer qua uren maar je verbruik per uur is dan lager.

Een 2-de punt is dat uiteindelijk elk huis van het gas af moet gaan. Dan kan je beter meteen de investering doen.

Ps. Hoe hoger de gasprijs destemeer de motivatie om te verduurzamen.

[ Voor 5% gewijzigd door D-dark op 29-03-2022 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
Het stand-by verbruik van de boiler van een warmtepomp zal afhangen van hoe groot de boiler is en hoe goed die geïsoleerd is, maar zal niet snel zo hoog zijn dat het meer dan het vastrecht van 250 euro bedraagt. Hier staan een aantal voorbeeld berekening https://www.warmtepomp-info.nl/tapwaterkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Een boiler zit nog altijd vol met water wat op temperatuur gehouden wordt, ja. Maar ze zijn in 20 jaar wel beter geïsoleerd en ze worden niet meer met COP 1 verwarmd, maar je krijgt met je WP pakweg 2,5kWh warm water voor 1kWh stroom. Aangezien WPs graag 'rustig aan' verwarmen (i.t.t. de combi-ketel die wel door joekelt), zijn boilers weer helemaal een ding.

Het gaat kennelijk net wat anders in België en m.b.t. het gas wat rustiger aan (eerst maar van de mazout af?), maar ik gok toch dat wat je in Nederland ziet gebeuren: van het gas af, bij jullie weldra ook wel voor de deur staat. Ik snap dat je baalt dat je huis snel een klap duurder wordt, maar zo lang nog haalbaar, is een hogere hypotheek vrijwel altijd een betere 'investering' dan dingen wat kort door de bocht weglaten.

N.B. Kijk ook even of die radiatoren boven wel LTV exemplaren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:44:
Je hebt niet zoveel aan onze tarieven zijn hoogste in Europa ;)

Hoeveel ga je betalen voor een m³ gas, hoeveel voor een kWh stroom.

En lucht water warmtepomp maakt gemiddeld iets van 4kWh warmte uit 1kWh stroom.
Een gasketel maximaal 9kWh uit een m³ gas.

En zo berekenen je vrij snel de kosten per kWh warmte.
in belgie rekenen ze volgens mij meestal hun gas ook af per kWh, daar zal je dus een percentage verlies over moeten rekenen om iet realistisch te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Goed gek wanneer je nu in een nieuwbouwwoning nog aan het gas wil.
Je blijft dan tot in de eeuwigheid afhankelijk van de tarieven en belastingen opgelegd door derden.
De enige energie die een particulier zelf kan produceren is elektriciteit.
Je moet dan ook geen PV voorzien volgens een of andere "norm" om van een premie te kunnen genieten maar alle beschikbare dakopp. vlakten vol leggen met PV-panelen, desnoods in combinatie met een thuisaccu.
Een L/W WP met boilervat (capaciteit zo klein mogelijk volgens eigen behoefte) is dan een no brainer.
De investering is in het begin ook hoger maar je maakt er de volgende jaren 9 tot 10 maanden per jaar al gratis energie mee voor gans de woning (incl. SWW). Je moet dan ook de glazen bol niet gebruiken om te gokken wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Hou er ook rekening mee dat je voor een WP premies kan krijgen of kortingen op de OV en vanaf dit jaar ook "maar" 6% BTW dient te betalen. Zelfs voor nieuwbouw.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:08:
Het gaat kennelijk net wat anders in België en m.b.t. het gas wat rustiger aan (eerst maar van de mazout af?), maar ik gok toch dat wat je in Nederland ziet gebeuren: van het gas af, bij jullie weldra ook wel voor de deur staat. Ik snap dat je baalt dat je huis snel een klap duurder wordt, maar zo lang nog haalbaar, is een hogere hypotheek vrijwel altijd een betere 'investering' dan dingen wat kort door de bocht weglaten.

N.B. Kijk ook even of die radiatoren boven wel LTV exemplaren zijn.
Stookolieverwarming is in België eerder een issue voor het zuidelijke landsdeel en gas een typisch Vlaams gegeven.
Voor de rest helemaal mee eens. Eenmaal het ook bij politici doordringt dat fossiel echt niet meer kan wordt dat een nieuwe belastingsfactuur. Ook in België overweggt men nu de tussenstap via hybride WP over te slaan en ook dit te verbieden in nieuwbouw. Dat zegt al genoeg over de (nabije) toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:57
Ik heb een vergelijkbare woning in België, alleen uit 2008. Begonnen als E90 met gasketel, maar deze ondertussen vervangen door een 5kW warmtepomp en 300 liter boiler (en nog wat heatpipes, omdat het kan). Ik verbruik op jaarbasis nu 4200kWh, dat is dus inclusief de warmte pomp.
Door de 1300Wp aan zonnepanelen, betaal ik voor de netto-afname nu ongeveer 900€ per jaar (dat is inclusief de prijsstijging van Ecopower voor 2022).
Ik denk dus niet dat je bang moet zijn voor hoge facturen met een warmtepomp. Integendeel, ik zou bang zijn voor hoge facturen met een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Idem.
Woning uit de jaren negentig vorige eeuw maar sinds 2011 stap voor stap gerenoveerd (PV, isolatie, WP, thuisaccu,...).
Op jaarbasis produceer ik meer dan ik verbruik (4800-5300 kWh productie tov 2400-4800 kWh verbruik) zodat een deel van de productie zelfs naar mobiliteit kan gaan.
En ik heb vrijwillig afgezien van de salderingsregeling zodat de jaarfactuur nog lager is dan tijdens de saldering (450-500 € prosumententarief tov een 100 € verrekening 29 c€/kWh afname- 6,4 c€/kWh injectie).
In een nieuwbouwwoning zou dit dus nog veel beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik ben mijn nieuwbouw nog aan het afwerken maar heb onderstaande technieken:

7000Wp zonnepanelen
10kW warmtepomp
10kW thuisbatterij

vloerverwarming in kelder + gelijkvloers + badkamer/nachthal.
Airco in alle slaapkamers + zolder + woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zonneboiler erbij nemen, scheelt je een slok op de borrel voor warm water. Kunen ze voor proberen te salderen wat ze willen, maar dat blijft gewoon lekker in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-06 14:00
als je nog kunt: vergeet de radiatoren.
vloerverwarming: lage temperatuur (max 40°C) -> daarmee zit je goed als je dan toch ooit warmtepomp wil/moet plaatsen.
radiatoren: hoge temperatuur (rond de 60°C) -> als dit ooit door een warmtepomp moet geleverd worden zit je slecht qua rendement.
Als je voor gas kiest zul je een duurdere installatie krijgen dan normaal omdat beide circuits gescheiden dienen te worden met een evenwichtsfles (kraan die warm/koud mengt om te zorgen dat er 60°C naar uw radiatoren kan en 40 naar uw vloerverwarming).
Persoonlijk zou ik zoals Xanthine kiezen voor airco boven (kan verwarmen en koelen) en vloerverwarming beneden.
Of je dat met gas doet of niet is aan u. Een gasketel gaat gemiddeld nog slechts 10 jaar mee, dus je kan na 10 jaar opnieuw een keuze maken en relatief gemakkelijk overschakelen als blijkt dat je verkeerd gekozen hebt. Probeer er alleen rekening mee te houden op voorhand en bespaar u breekwerk achteraf. Ooit komt de dag dat het gas economisch afgestraft wordt zoals ze nu aan het doen zijn met mazout.

Ikzelf bouwde 8 jaar geleden en heb ook de fout gemaakt om radiatoren te hangen boven. Conclusie na 8 jaar: enkel in de badkamer staat die radiator aan. De rest heeft nog nooit gewerkt. Ik heb er zelfs al 1 afgebroken en verkocht.

De boiler is nog steeds een relatief dom ding. Maar je kunt hem wel gebruiken als "batterij". Ik zou zeker zorgen dat je elektrische energie kwijt kan in de boiler zodat je uw "eigen verbruik" hoog kan houden. Terugleveren van elektriciteit is echt zonde. Daar kan de warmtepomp in elk geval een stevige duid in helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:58
Imho je hebt JAGA radiatoren die gemaakt zijn voor 40c waarde...
Dus hij kan ook zijn radiatoren te groot nemen... moest hij geen vloer verwarming willen.

In Belgie raad ik eerlijkheidshalve het volgende aan:
- Zonneboiler (hygiene boiler) - nood geval kun je er een doorstromer achter hangen
- Lucht/water warmtepomp of een horizontaal warmtenet met warmtepomp
- Hout/pelletkachel voor de living ruimte, of tenminste een kanaal voorzien
- Zoveel mogelijk zonnepanelen en een batterij van 10kwh, maar een batterij die je met modules kunt uitbreiden als je wilt...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:44:
Imho je hebt JAGA radiatoren die gemaakt zijn voor 40c waarde...
Nog beter, Jaga LT convectoren, desnoods met DBE => 27-35°C.
Nauwelijks hogere aanvoertemperatuur nodig dan vloerverwarming en kunnen bovendien veel vlugger reageren op rechtstreekse zoninstraling dan vloerverwaring.

Voor de rest - met uitzondering van de ZB - met de voorstellen eens.
De plaats ingenomen door de ZB kan je beter benutten voor extra PV. Met een ZB kan je alleen warm water aanmaken. Met PV multi inzetbare elektricteit, desnoods tegen een vergoeding op het net.
Het teveel aangemaakte SWW via de ZB zet alleen maar aan tot overmatig waterverbruik.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:58
@IvoB2 idd snap het, echter zonneboiler 2 panelen vaak vooral interessant om snel 80c water te krijgen voor legionalle etc... en je hebt toch vaak een buffervat nodig... waarom niet combineren? ;)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:57
Bij een hygieneboiler is er toch geen legionellarun nodig?
Overigens lijkt het me niet zinvol om een hygieneboiler te zetten, want dat water is niet warm genoeg en kan ook niet snel genoeg worden opgewarmd door de WP. Je bent dan altijd aangewezen op elektrische bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ieder zijn ding maar ik heb heus geen SWW van 80°C nodig.
Dat moet ik voor gebruik toch terug gaan afkoelen.
Dan liever via PV water opwarmen tot een bruikbare temperatuur van 40-45°C (desnoods om de 2 weken een legionella run van 60°C)
Met de combinatie PV-LW/WP heb ik geen buffervat nodig. Alleen een boilervat aangesloten op de WP.
Door te combineren ontnemen ze plaats aan PV dat het grootste deel van het jaar energie opwekt dat nuttiger kan gebruikt worden dan alleen voor SWW. En ZB en PV vullen elkaar nauwelijks aan. Of je hebt er te veel en je gaat dat effect door de combinatie nog eens versterken of je hebt gedurende een kleine periode van het jaar een tekort en dan brengt in die periode van het jaar ZB ook maar weinig soelaas.
PV behoeft in vergelijking met ZB dan ook nog eens nauwelijks nazicht en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Zeer late reactie omdat ik vele video's, reviews, andere ervaringen,... bijeen heb zitten sprokkelen.

De prijsberekening:
De dingen die ik niet weet:
  • De toekomstige gas prijzen
  • Het verbruik van de nieuwe woning
  • De toekomstige elektriciteitsprijzen
  • De mogelijke toeslag op aardgas om het te ontmoedigen
  • De mogelijke verlichting van de elektriciteitsrekening (het wordt niet voor niets een 2de belastingbrief genoemd in België)
Stel dat ik gewoon het verbruik heb van mijn huidige rijwoning (EPC 247):
Gas: 800m³ -> 8.184 kWh (10,23 conversie in de regio waar ik woon)
Volgens de prijzen van voor Corona: €413 (incl. transport, BTW en energiekosten) aan €0,0254 / kWh
Volgens de prijzen van vandaag: €1.419 (incl. transport, BTW en energiekosten) aan €0,146 / kWh
Warmtepomp (veronderstelling): 2000kWh? (1200kWh op dagtarief, 800kWh op nachttarief)
Volgens de prijzen van voor Corona: €515 (incl. transport, BTW en energiekosten) aan €0,0842 / kWh (dag) €0,062 (nacht)
Volgens de prijzen van vandaag: €1.035 (incl. transport, BTW en energiekosten) aan €0,3894 / kWh (dag) €0,3225 (nacht)
De tarieven per kWh zijn uitsluitend de energieprijs zelf en niet transport, BTW en al de andere toeslagen. De totale prijs is dus "trust me", maar als je echt zelf wil berekenen:
https://www.luminus.be/-/...of2c_nl_optifix2_elec.pdf
https://www.luminus.be/-/...gof2c_nl_optifix2_gas.pdf

Volgens die berekening zal ik met een warmtepomp dus €384 / jaar uitsparen als de prijzen blijven hoe ze vandaag zijn. Gaan de prijzen terug naar het niveau als voor Corona, dan maak ik €102 / jaar verlies. Waar de echte waarheid ligt, is een groot vraagteken.
Hopen dat de overheid bepaalde toeslagen uit onze 2de belastingsbrief zal halen is een meerjarenbelofte (er €10 uit halen is al een debat van jaren). Extra heffingen gooien op de gasrekening is plausibel, maar vandaag zou dit wel zeer gevoelig liggen (70% van de woningen wordt verwarmd met gas en laat nu net mensen die het al moeilijk hebben net mensen zijn die als laatste een zware investering van een warmtepomp zullen maken).

Hoe "fout" is deze berekening?
  • Ik zal weliswaar zonnepanelen hebben, maar salderen ('int Vlaams: terugdraaiende teller) bestaat niet meer in België voor nieuw geplaatste zonnepanelen. Mijn gas verbruik is in de zomer letterlijk peanuts (2 à 3m³ per maand).
  • Zonnepanelen in de winter brengen met moeite 1kWh op gedurende 1 dag en dat dekt met moeite je gewoon verbruik, laat staan je warmtepomp.
  • Ik ga er vanuit dat de warmtepomp 4 maal minder energie vraagt dan de gas dat ik verbruikte (elke 4 kWh is 1 kWh aan warm water zoals hierboven eens voorgesteld -> al behoorlijk optimistisch gezien het gros van mijn verbruik in herfst en winter zal vallen).
Samengevat, als mijn berekening klopt, dan moet ik bijna goed zot zijn om een warmtepomp te verkiezen. Op 10 jaar zou ik dan €3.840 moeten uitsparen (als de tarieven van vandaag blijven) terwijl mij iets zegt dat de warmtepomp mij meer zal kosten (het gesprek met de installateur moet nog ingepland worden). Hoe meer de prijzen zakken, hoe meer verlies ik zou draaien.
Waar ik geen rekening mee hou:
  • vermoedelijke lagere onderhoudskosten van een warmtepomp, nuja ze zitten ook al aan te raden om iedere 2 jaar een warmtepomp te inspecteren (in België is onderhoud gasketel om de 2 jaar verplicht). Verschil tussen beide lijkt me dus eerder in de 100'den Euro te liggen want gewoon iemand langskomen is de grootste kost.
  • Warmtepomp zal vermoedelijk langer meegaan (gasketel is 12 tot 15 jaar, warmtepomp 15 tot 20 jaar).
  • Door geen gas te nemen spaar ik €250 uit aan aansluitingskosten. Er is geen vastrecht voor gas in België (zoals iemand hierboven al zei). Er is wel mogelijk een abonnement van je energieleverancier (en meter kosten) die ik niet mee heb genomen voor de gas verbinding, maar die liggen op €20 à €30 / jaar (en veel leveranciers hebben €0 aan abonnementskosten dus is het uitsluitend meter kosten van €12 / jaar).
  • Ik neem het verbruik van mijn huidige woning die een minder goed geïsoleerd is en klassieke radiatoren heeft. Een lager verbruik speelt echter in het voordeel van een gasketel gezien een lager verbruik een lagere winst oplevert.
  • Ik blijf wat in de knoop zitten met warm water (voor douche) en en warmtepomp. Met een gasketel is het kraan aan en binnen enkel seconden heb je warm water. Hoe dit exact zit met een warmtepomp is mij een groot vraagteken alsook de flexibiliteit dat hierin zit (er zijn dagen dat ik amper warm water verbruik, moet ik dan een boiler van 100l gaan opwarmen?
  • Men gaat binnenkort belasten op piekverbruik wat dus grappig genoeg een afstraffing is voor mensen met een warmtepomp want die zal meer pieken genereren (tov gas)
Ben benieuwd hoe zwaar jullie deze kijk erop neer zullen schieten.

[ Voor 4% gewijzigd door SMGGM op 10-04-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nou dan schiet ik er maar eens op..
Gas: 800m³ -> 8.184 kWh (10,23 conversie in de regio waar ik woon)
Een gemiddelde HR ketel heeft moeite om boven de 8,5 kWh per m3 gas te komen, in het geval van warm water zelfs nog wat lager de rest gaat echt naar buiten via het rookgaskanaal. dus 6800kWh is wat reëler.
Een warmte pomp heeft al snel een cop van 4 of meer (gemiddeld) dus 6800kWh/4 = 1700kWh. En stiekem eet hij toch wel wat zonneenergie (warm water in de zomer en in voor en na seizoenen ook een deel van de verwarming.) Ik denk dat wat je straks zal inkopen iets van 1200-1400 kWh zal zijn.

En eigenlijk gaat het nieteens over de prijzen van gas en electra maar over de verhouding tussen die 2 en gezien de uitspraken van europeese machthebbers zou het raar zijn als die niet nadelig zal veranderen voor gas gebruikers.

Finacieel is het vaak veel gunstiger om bv een L/L wp op te hangen om gewoon van 2 wallentjes te eten, goedkoper in aanschaf en toch een behoorlijke besparing op de gasrekening. Ik ken de vlaamse regelingen niet allemaal dus ik refereer even naar die in nederland, maar hier is het zo dat de laatste kuubs gas verre weg het duurst zijn om vanaf te komen.. dus dat doe je meer uit principe dan vanuit financieel gewin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:41
@twain4me kan zijn dat hij hoogcallorisch gas heeft, maar 100% rendement is onwaarschijnlijk, dus ik zou er toch zeker 10% afhalen die door de schoorsteen verdwijnt.

Gas is een bron voor elektriciteit, dus de prijs van elektra is er aan gerelateerd. Met meer groene energie zal de elektra prijs wel relatief lager worden per kWh.

Eigen verbruik kan ook behoorlijk toenemen met een warmtepomp, als de zon schijnt verwarm ik meestal direct op zonne-energie. Eigen verbruik is dus hetzelfde waard als inkoop.

Gas is fossiel, kan je niet zelf opwekken en is dus per definitie altijd duurder op lange termijn. Hoe lang die termijn voor jouw is moet je uitrekenen, maar met weinig warmtevraag kan je ook bufferen in de woning door overdag een graadje meer te stoken als de zon schijnt bijvoorbeeld.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-05 07:53

Speedy_JN

Gang is alles...

En een houtkachel/palletkachel aansluiten op de vloerverwarming? Ik heb geen idee wat wel of niet mag in Belgie. Maar het is een optie?

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
Correct, ik ben er vanuit gegaan dat de gasketel een 100% efficiëntie haalt wat niet het geval is. Ga ik uit een efficiëntie van 80% (ze beweren dat een nieuwe condensatieketel 90% haalt), dan zit ik (met de huidige prijzen) met een winst van €544 / jaar. Gaan de prijzen terug naar voor Corona dan is de winst €35 / jaar.

Edit: Ook belangrijk, dit is nog exclusief de meerprijs van de warmtepomp zelf. Deze is vandaag nog onbekend. Is die meerprijs €5.000, dan is het toch financieel een zeer moeilijk verhaal om in te stappen (met de huidige monsterprijzen ga je dan misschien nipt break even draaien en met lagere prijzen ga je sowieso verlies hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry3YOWoYsaQ4QKRfGhlJEuPitm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sOEQhBaOF19HMVm3AY7VI2ab.png?f=user_large

Ik hou inderdaad geen rekening met de productie van zonnepanelen. Ik ben sceptisch in wat die mij zullen opbrengen want in de zomer heb ik praktisch geen gas verbruik (ik herhaal 2m³ / maand is peanuts, dat zal het verschil amper maken). De woning zit overigens met een groot raam palm in het zuiden dus met een goed zonnetje in de herfst of lente is de kans groot dat de verwarming niet eens aan moet (net wanneer die zonnepanelen wat op kunnen brengen).
Mijn elektriciteitsverbruik naar 1.200 kWh brengen, daar ben ik dus bijzonder sceptisch in.

Een hout / palletkachel zetten? Ik ben geen milieuactivist, maar dat vind ik nu eens een ramp voor het klimaat. Pallets gaan overbrengen vanuit Amerika per schip om hier te gaan verbranden 8)7
Daarnaast, al die toestellen zitten wel enorm wat ruimte in beslag te nemen. Het is een woning van 130m³ bewoonbare oppervlakte en probeer mijn berging wat te besparen voor echte opberging.

[ Voor 27% gewijzigd door SMGGM op 11-04-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SMGGM schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:39:
Een hout / palletkachel zetten? Ik ben geen milieuactivist, maar dat vind ik nu eens een ramp voor het klimaat. Pallets gaan overbrengen vanuit Amerika per schip om hier te gaan verbranden 8)7
Daarnaast, al die toestellen zitten wel enorm wat ruimte in beslag te nemen. Het is een woning van 130m³ bewoonbare oppervlakte en probeer mijn berging wat te besparen voor echte opberging.
Een ramp voor het klimaat zal er van afhangen van welke bron het hout of de pellets komen (hout verbranden kan zelfs vrij gunstig zijn voor het klimaat) maar het is sowieso een ramp voor het lokale leefmilieu. Hout of pellets verbranden zorgt voor een enorme lokale uitstoot van fijn stof en andere viezigheid. Dat is niet fijn voor je buren maar ook niet voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
Met grote interesse heb ik dit topic gelezen mag ik vragen welke keuze u nu heeft gemaakt?
Zit min of meer in de zelfde situatie en met huidige Belgische gasprijzen lijkt mij het verre van rendabel om een wp te nemen .

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jorispat schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:54:
Met grote interesse heb ik dit topic gelezen mag ik vragen welke keuze u nu heeft gemaakt?
Zit min of meer in de zelfde situatie en met huidige Belgische gasprijzen lijkt mij het verre van rendabel om een wp te nemen .

Mvg
In 2019 zat ik in een vergelijkbare situatie als de TS en toen heb ik nog voor een gasketel gekozen. Vooral omdat elektriciteit erg duur is in België, er veel onzekerheid was rond salderen en gas simpelweg goedkoper was.

Vandaag zou ik wellicht een andere keuze maken. De geesten van de politici lijken te rijpen om van het gas af te gaan hoewel er nog veel uitdagingen blijven. Maar een verwarmingssysteem kies je niet voor een paar jaar doorgaans. Als je toch nog voor gas kiest dan zou ik op z'n minst goed nadenken over alle voorbereidingen voor een warmtepomp. Dit wil zeggen goede isolatie, lage temperatuur afgiftesystemen, buizen met een voldoende grote diameter en een goede locatie van het verwarmingssysteem.

Zelf heb ik daar niet voldoende over nagedacht waardoor wijzigen naar een warmtepomp toch weer een kleine uitdaging wordt qua plaatsing en verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

Reinier

\o/

Pallet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5tEbJz5pp_1JCYMWoxuqWhVNS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gYLKzWUg5RiUuno7AxFcAqf.jpg?f=fotoalbum_large

Pellet(s):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0g1M2eeHdOr7h1R3ZjI6P4x83I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFvpkxfwgaE6vRrvgRQPBVXp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Ik ben ook wel benieuwd waar @SMGGM op uit is gekomen. Zelf heb ik in 2016 de keus gemaakt om mijn badgeiser te vervangen voor een elektrische doorstroomverwarmer. Dat is zeker als je alleen woont en weinig warm water verbruikt gewoon best wel economisch, ondanks de cop1. Dat kan je dan combineren met een airco zodat je lokaal je huis kan verwarmen. Volgens mij is dat een combinatie die goed geschikt is voor eenpersoonshuishoudens en een niet al te hoge investering vereist.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Ik heb finaal gekozen om te gaan voor een gasketel.
De meerprijs was behoorlijk hoog, het is een kleinere woning (130m²) met een zeer lage warm water vraag, nieuwbouw met vloerverwarming dus laag verbruik al,...
Bij WP is je investering hoog, maar verdien je dit normaal terug. Hoe meer verbruik hoe sneller de terugverdientijd.

Met prijzen voor de crisis kwam ik uit op een investering die niet terug te verdienen was (20+ jaar). In de crisis was de terugverdientijd 7/10 jaar en nu zitten we terug op 15+ jaar. Laat 15+ jaar nu net de termijn zijn dat een gasketel aan vervangen toe is.
Er was ook nog de mogelijke BTW verlaging naar 6% maar die gelde dan weer niet voor sleutel op de deur projecten. WP genoot dan van een fiscaal voordeel, maar dat was dan enkel als je dat via aparte aannemer installeerde (scheelde al plots €2000 aan BTW). Dat had het nog in het voordeel van een WP kunnen brengen.
Een ander punt dat voor mij ook niet van belang was, waren de EPB verplichtingen. In België krijg je korting als je woning onder een bepaalde EPB zit. Een WP zal je EPB behoorlijk naar beneden brengen, maar ik zat met mijn woning al aan de voorwaarde om 100% korting te krijgen op mijn kadaster voor 5 jaar. Ik moest dus geen extra moeite doen. Moest dit niet het geval zijn, dan leek een WP nog een voordeel te hebben.

Overheid was en blijft een zeer onbetrouwbare partner. Sowieso zullen ze komende jaren dingen veranderen om gas minder aantrekkelijk te maken en belastingen verschuiven van elektriciteit naar gas. Dit zal wel enorm veel kritiek opleveren want enkele jaren geleden waren ze iedereen nog richting gas aan het duwen. We komen immers net van een energiecrisis dus veel mensen zullen het niet appreciëren als ze net na een crisis met facturen van €5.000 eventjes nieuwe belastingen op gaan gooien.
Er zijn al dingen die komen. Bepaalde nieuwbouw mag geen gasaansluiting meer hebben vanaf dit jaar en vanuit Europa komt er een belasting op gas. Aan de andere kant heeft de BE overheid het schitterende idee gehad om accijnzen te gooien op elektriciteit om het terug wat duurder te maken en zit je met het capaciteitstarief.
Kortom: overheid = onbetrouwbaar

Zoals dit artikel goed schets: https://www.vrt.be/vrtnws...ragen-over-de-warmtepomp/
Bij een warmtepomp valt de gasfactuur wel volledig weg. "Je elektriciteitsfactuur zal ongeveer verdubbelen, al bespaar je dankzij het capaciteitstarief jaarlijks enkele honderden euro's als je een warmtepomp hebt. Maar met de huidige kosten en energieprijzen is een gasketel goedkoper", zegt Vanthournout.
Besluit is dus finaal gasketel geworden en over 10/15 jaar zal ik wel opnieuw kijken als dat ding aan vervanging toe zou zijn. Ik kies hierbij voor waarschijnlijk goedkoper en (mits wat extra's door de onbetrouwbare overheid) meer richting break even tov een WP waar het mij meer dan waarschijnlijk duurder zou uitkomen. Plaatsing van huidige gasketel is wel in functie voor toekomstige WP (genoeg ruimte, aan buitenmuur voor verbinding buitenunit, lage temperatuur verwarming (vloerverwarming...).
Prijs was voor mij doorslaggevend. De vreselijk hoge inflatie heeft de bouwprijzen al goed de hoogte in zitten jagen voor letterlijk niets "meer" in de plaats. Dan kies ik liever om het budget dat was voorzien voor extra's te spenderen aan dingen die ik zeker niet snel kan wijzigen in de woning (tegels, ramen, trap...).

Naar andere dingen (zoals pellets) heb ik niet gekeken. Op zich heb je daar plaats voor nodig (kleine woning dus heb geen zin om ruimte te gaan gebruiken voor enkele zakken aan pellets) en volgens mij is dit ook "fake ecologisch".

1 van de punten waar ik ook enorm over twijfelde en nog niet echt een antwoord op heb gevonden is het boiler element van een WP. Als alleenstaande die om de 2 dagen eens een douche neemt en verder bijna geen warm tapwater vind ik het concept van een boiler gewoon een zeer onefficiënt ding (ik verbruik amper 2m³/maand gas vandaag tijdens de zomer aan warm water, dat is letterlijk peanuts). Daar zit dan een grote ton water op te warmen om ervoor te zorgen dat als je eens de kraan open zet er warm water uit zal komen. Ideaal voor een druk gezin, maar voor een alleenstaande met zeer weinig warm tapwater vraag lijkt me een gasketel die opspringt als er echt vraag is en niet meer verwarmd dan nodig toch net efficiënter.
Over dat punt kon ik gewoon veel te weinig info terugvinden over hoe dat nu in zijn werk gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door SMGGM op 06-05-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

En dan heb je nog het "palet" tot overmaat van verwarring.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
SMGGM schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:17:
Ik heb finaal gekozen om te gaan voor een gasketel.
De meerprijs was behoorlijk hoog, het is een kleinere woning (130m²) met een zeer lage warm water vraag, nieuwbouw met vloerverwarming dus laag verbruik al,...
Bij WP is je investering hoog, maar verdien je dit normaal terug. Hoe meer verbruik hoe sneller de terugverdientijd.

Met prijzen voor de crisis kwam ik uit op een investering die niet terug te verdienen was (20+ jaar). In de crisis was de terugverdientijd 7/10 jaar en nu zitten we terug op 15+ jaar. Laat 15+ jaar nu net de termijn zijn dat een gasketel aan vervangen toe is.
Er was ook nog de mogelijke BTW verlaging naar 6% maar die gelde dan weer niet voor sleutel op de deur projecten. WP genoot dan van een fiscaal voordeel, maar dat was dan enkel als je dat via aparte aannemer installeerde (scheelde al plots €2000 aan BTW). Dat had het nog in het voordeel van een WP kunnen brengen.
Een ander punt dat voor mij ook niet van belang was, waren de EPB verplichtingen. In België krijg je korting als je woning onder een bepaalde EPB zit. Een WP zal je EPB behoorlijk naar beneden brengen, maar ik zat met mijn woning al aan de voorwaarde om 100% korting te krijgen op mijn kadaster voor 5 jaar. Ik moest dus geen extra moeite doen. Moest dit niet het geval zijn, dan leek een WP nog een voordeel te hebben.

Overheid was en blijft een zeer onbetrouwbare partner. Sowieso zullen ze komende jaren dingen veranderen om gas minder aantrekkelijk te maken en belastingen verschuiven van elektriciteit naar gas. Dit zal wel enorm veel kritiek opleveren want enkele jaren geleden waren ze iedereen nog richting gas aan het duwen. We komen immers net van een energiecrisis dus veel mensen zullen het niet appreciëren als ze net na een crisis met facturen van €5.000 eventjes nieuwe belastingen op gaan gooien.
Er zijn al dingen die komen. Bepaalde nieuwbouw mag geen gasaansluiting meer hebben vanaf dit jaar en vanuit Europa komt er een belasting op gas. Aan de andere kant heeft de BE overheid het schitterende idee gehad om accijnzen te gooien op elektriciteit om het terug wat duurder te maken en zit je met het capaciteitstarief.
Kortom: overheid = onbetrouwbaar

Zoals dit artikel goed schets: https://www.vrt.be/vrtnws...ragen-over-de-warmtepomp/

[...]

Besluit is dus finaal gasketel geworden en over 10/15 jaar zal ik wel opnieuw kijken als dat ding aan vervanging toe zou zijn. Ik kies hierbij voor waarschijnlijk goedkoper en (mits wat extra's door de onbetrouwbare overheid) meer richting break even tov een WP waar het mij meer dan waarschijnlijk duurder zou uitkomen. Plaatsing van huidige gasketel is wel in functie voor toekomstige WP (genoeg ruimte, aan buitenmuur voor verbinding buitenunit, lage temperatuur verwarming (vloerverwarming...).
Prijs was voor mij doorslaggevend. De vreselijk hoge inflatie heeft de bouwprijzen al goed de hoogte in zitten jagen voor letterlijk niets "meer" in de plaats. Dan kies ik liever om het budget dat was voorzien voor extra's te spenderen aan dingen die ik zeker niet snel kan wijzigen in de woning (tegels, ramen, trap...).

Naar andere dingen (zoals pellets) heb ik niet gekeken. Op zich heb je daar plaats voor nodig (kleine woning dus heb geen zin om ruimte te gaan gebruiken voor enkele zakken aan pellets) en volgens mij is dit ook "fake ecologisch".

1 van de punten waar ik ook enorm over twijfelde en nog niet echt een antwoord op heb gevonden is het boiler element van een WP. Als alleenstaande die om de 2 dagen eens een douche neemt en verder bijna geen warm tapwater vind ik het concept van een boiler gewoon een zeer onefficiënt ding (ik verbruik amper 2m³/maand gas vandaag tijdens de zomer aan warm water, dat is letterlijk peanuts). Daar zit dan een grote ton water op te warmen om ervoor te zorgen dat als je eens de kraan open zet er warm water uit zal komen. Ideaal voor een druk gezin, maar voor een alleenstaande met zeer weinig warm tapwater vraag lijkt me een gasketel die opspringt als er echt vraag is en niet meer verwarmd dan nodig toch net efficiënter.
Over dat punt kon ik gewoon veel te weinig info terugvinden over hoe dat nu in zijn werk gaat.
Thanks voor je reactie hier een zeer oude woning die volledig gestript is en we grondig aan het isoleren zijn.

Zonder subsidies zonder nodige epc attesten of dwingende voorwaarden waar ik rekening mee moet houden.
kI 400 euro en bewoonbaar oppervlakte +- 300m²

Als ik de nodige investeringskosten voor een wp naast die van een simpele gasketel zet is de terugverdientijd onbestaande.

Uiteraard alles voorbereiden voor wp vloerverwarming,nodige isolatie enz..
Maar anno 2023 zie ik meer nadelen als voordelen.
En de reden is simpel elektriciteit is in België veel te duur.

Wil helemaal mee gaan in het Wp verhaal maar is gewoon pakken duurder en een simpele vaillant ketel Eco Plus moet je eerste 10jaar niet naar zien en daarna zien we wel weer.

Verder lijkt een doorstromer veel interessanter voor u user case groeten
Pagina: 1