Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-05 22:38
Beste Tweakers

Ik heb een aanbod gekregen van de woningbouwvereniging om zonnepanelen te laten plaatsen. Voor 8 panelen betaal ik dan 20,18 en dit komt dus niet bij de kale huur. Ik heb totaal geen verstand van zonnepanelen maar heb wel begrepen dat het vanaf 2023 minder interessant zou worden omdat er dingen gaan veranderen. Ik stook op gas helaas. Heeft iemand er verstand van? Ook van de soorten panelen, hun vermogen en opbrengst? Is het slim om deze stap te zetten of toch niet? Ik heb maar een minimum inkomen dus 20 euro extra is voor mij veel geld. Mis ik iets in de gegevens wat belangrijk is? Doen of niet? 🤷‍♀️Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exLzUyjhuB49ZvWZ1GNKZLLGv-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdqNhx34w9PKgfw75ggYJODA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJXLzu9takYD84A2p2mQMf3pfdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQtxxvt6yuWfcX05Nn3kDkdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0unk6GiQ2O1GFuBgsNPIhpY1Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjP9cjlQYvCYb6ZXPltwgRI9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zc0qy6lUl6gVdiazxAfLZGUFaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bP3jy66EuvBBWvQ1EEZLRufe.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt alvast voor degenen die met me mee willen denken.

Beste antwoord (via Madeliefxxx op 29-03-2022 12:48)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
@Madeliefxxx Ik geloof graag dat het een uitdaging is en terughoudendheid bij onzekerheid snap ik ook... Daarom doe ik mijn best om je te helpen... Hieronder gaat een berg getallen staan... ik hoop dat je er uit komt... veel minder kan ik het niet maken...

Dat is denk ik Van de bron? Die hebben zo te zien 105 euro vaste leveringskosten ;-)
Er staat helaas niet bij wat ze bij teruglevering betalen bij je huidige contract, dus ik ga rekenen met ongeveer het laagste wat het de afgelopen jaren was bij leveranciers: €0,05
Ik ga rekenen puur met de variabele kosten.

Nu betaal je: 1846kWh * €0,2621 = €483,84 per jaar aan stroom
Met de zonnepanelen zou dit bij je huidige contract 1846kwh verbruik - 2499kWh opbrengst * €0,05 terugleververgoeding = -€32,65 zijn.

Het verschil is dus €483,84 - -€32,65 = €516,49 (minder!)
Maar je betaald huur voor de panelen: €516,49 - 12 * 20,21 = €273,97
Met de panelen ben je dus €273,97 per jaar beter af.

Hypothetisch zonder saldering, zelfde tarieven: Dit acht ik persoonlijk wel redelijk een worst case scenario!.

Direct eigen verbruik, ongeveer 1/3e van je verbruik: 1846/3 = 615kWh
Afname van het net: 1846-615 = 1231kWh
Teruglevering aan het net: 2499-615 = 1884kWh

Direct eigen verbruik: 615kWh * €0 = €0
Afname van het net: 1231kWh * €0,2621 = €322,65
Teruglevering aan het net: 1884kWh * -€0,05 = -€94,2
Netto kosten: €228,45 + 12*20,21 huur = €470,97

Zelfs in dit geval ben je nog €12,87 beter af

Ik kan helaas niet vinden welk terug lever tarief er bij je huidige contract hoort. De model contracten van Van de bron geven je €0,10/kWh, en zou je dus een extra €94,2 terugkrijgen en ben je dus een tientje per maand beter af.

En nu nadat je contract af loopt: Wat ik zo zie op de prijsvergelijkers wil je gas en stroom bij /verschillende/ leveranciers gaan doen. Gas bij Vattenval, stroom bij Delta (op dit moment!). Dit kan en mag! (Ik zit nu bij Eneco voor stroom, gas bij Powerpeers)
Dus ik ga de tarieven van Delta pakken en met saldering!

Stroom 78,20 ct.
Teruglevering 57,90 ct.

1846kwh verbruik - 2499kWh opbrengst * €0,579 terugleververgoeding = -€378,087
Inclusief de huur van de panelen blijft over -€135,57, ofwel €619,40 beter af.

Met de panelen zijn hoge stroom tarieven je vriend!

Die 600 euro ben je gelijk weer kwijt aan het hele hoge gastarief... Maar per maand zal door de panelen de kostenstijging dus niet zo heel groot zijn.

Al met al denk ik dat je met de panelen beter af bent en dat de risico's op slechter af zijn behoorlijk klein zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
De voorgerekende besparing is op maandbasis dus bijna €48
Daar staat €20 aan kosten tegenover: dus netto zou je €28 beter af moeten zijn als je dit doet.

Dus in de basis zeg ik: Ja doen!

De €48 per maand besparing is wel een model berekening. Afhankelijk van jouw contract met de energieleverancier kan dat minder zijn (niet heel veel) of op korte termijn heel veel meer.

Vanaf 20232024 zou begonnen kunnen worden met afbouw saldering. Dat maakt de besparing over de 10 jaar daarna minder en minder.

Let wel op: deze verhoging zal waarschijnlijk ook jaarlijks verhoogd worden samen met de 'normale' huurverhoging.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
controleer of deze contractwijziging impact heeft op je huurtoeslag.
(komt je huur na deze ophoging van de huurprijs boven de € 763,47.? zo ja dan verlies je je huurtoeslag)

controleer je jaaropgave van je energieleverancier, maak dan even een bierviltje aftreksom over wat je in een jaar hebt verbruikt en wat je in een jaar gaat opwekken.
(let even op de vaste kosten die gelijk blijven zoals leveringskosten, netbeheerkosten)

bepaal daarna of je met 20,12 euro per maand aan panelen betalen goedkoper uit bent dan aan de stroomkosten
(my guess met de huidige energieprijzen: ja je gaat (veel) goedkoper uitzijn)
*dit op basis dat hun voorspelde besparing rekening houdt met de ligging van je huis.

maak je niet druk om merk panelen als je er geen invloed op kan hebben, beoordeel het voorstel zoals 't er ligt.

edit: ik zie dat @Ronald gereageerd heeft, ik leg deze maand m'n dak vol op basis van zijn advies :>

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 28-03-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Ronald schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:44:
De voorgerekende besparing is op maandbasis dus bijna €48
Daar staat €20 aan kosten tegenover: dus netto zou je €28 beter af moeten zijn als je dit doet.

Dus in de basis zeg ik: Ja doen!

De €48 per maand besparing is wel een model berekening. Afhankelijk van jouw contract met de energieleverancier kan dat minder zijn (niet heel veel) of op korte termijn heel veel meer.

Vanaf 20232024 zou begonnen kunnen worden met afbouw saldering. Dat maakt de besparing over de 10 jaar daarna minder en minder.

Let wel op: deze verhoging zal waarschijnlijk ook jaarlijks verhoogd worden samen met de 'normale' huurverhoging.
Dankjewel voor je antwoord!

Dat laatste begrijp ik dus ook niet. Volgens de woningbouw kwam dit bedrag dus niet bij de kale huur maar de kale huur geldt voor de hoogte van de huurtoeslag. Zoals ik het lees en begrijp is dit dus wel zo want het huurbedrag van de panelen wordt elk jaar verhoogd en is huurtoeslag mogelijk.

De zonnepanelen worden in dat geval dus elk jaar duurder terwijl de opbrengst steeds minder wordt. Ik vraag me dan of dat wel zo gunstig is op de lange termijn. Ik woon in een levensbestendig huisje dus woon hier wellicht nog 30 jaar. En aangezien ik niks lees over hoe lang dit contract loopt/hoe lang ik met deze panelen moet doen.....??? Als ik over 10 jaar meer betaal dan dat het opbrengt ben ik dan dus wel de sjaak nog vele jaren. Of denk ik nu te moeilijk en zie ik beren op de weg? Met nog minder rond moeten komen red ik echt niet.

Even voor de zekerheid. Sorry mijn rekenkundig inzicht is echt vreselijk. Ik ben dus gemiddeld genomen ongeveer 28 euro per maand minder kwijt dan nu zonder panelen? En met hoeveel gaat zoiets verminderen dan per jaar ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Beste een net bedrag vind ik. Zelf kopen is natuurlijk goedkoper, maar dit huurcontract lijkt me veel beter dan geen zonnepanelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 28-03-2022 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik ben geen huurtoeslag kenner, dus dat laat ik even liggen als je het niet erg vind.

Exacte contractuele voorwaarden zul je na moeten vragen, maar het zijn wel goede punten.

Wordt het bedrag verhoogd met de huur?
Wat is de looptijd?
Worden de panelen vervangen na X jaar?

Met een looptijd van 20 jaar vind ik de huurprijs best nog schappelijk. Tikje hoger dan een huiseigenaar zou betalen; maar die loopt wel kans op het vervangen van een omvormer met dito kosten.

Hoeveel je voordeel op den duur zal zijn is niet echt te zeggen: afhankelijk van de energieprijzen: hoe hoger, hoe meer jouw voordeel. En na afbouw saldering: afhankelijk van jouw gedrag. Zet je een wasmachine aan terwijl de zon schijnt of doe je het 's avonds.

Al met al denk ik dat je duidelijk beter af zal zijn, ook op langere duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:53
Zonnepanelen kopen, meteen doen.

Zonnepanelen huren, ben ik geen voorstander van en als voorbeeld geef ik je dit mee.
In onze buurt heeft men eindelijk de huizen van de woning bouw verduurzaamd.
Gevel isolatie, TRIPLE glas kunststof kozijnen, helaas niet het platte dak gedaan maar wel een nieuwe laag op gelegd EN zonnepanelen.
Kosten voor de bewoners een huurverhoging van nog geen 15,- per maand.
Ik zou niet in zee gaan met een aanbieder, welke dan ook, die via de woningbouw aan jou wil verdienen.
Ja als er iets aankomt hoef je maar te bellen en dan staan ze aan de deur, maar daar heb je wel al die jaren voor betaald.

Je gaat nu geld verdienen maar als je straks, nadat het salderen is gestopt, niet de mogelijkheid hebt om je kilowatjesuurtjes zoveel mogelijk op te snoepen ga je toch elke maand 20,18 PLUS inflatie afdragen. Als je dit nu niet kan missen..........waarschijnlijk dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Marc25579 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:38:
Zonnepanelen kopen, meteen doen.

Zonnepanelen huren, ben ik geen voorstander van en als voorbeeld geef ik je dit mee.
In onze buurt heeft men eindelijk de huizen van de woning bouw verduurzaamd.
Gevel isolatie, TRIPLE glas kunststof kozijnen, helaas niet het platte dak gedaan maar wel een nieuwe laag op gelegd EN zonnepanelen.
Kosten voor de bewoners een huurverhoging van nog geen 15,- per maand.
Ik zou niet in zee gaan met een aanbieder, welke dan ook, die via de woningbouw aan jou wil verdienen.
Ja als er iets aankomt hoef je maar te bellen en dan staan ze aan de deur, maar daar heb je wel al die jaren voor betaald.

Je gaat nu geld verdienen maar als je straks, nadat het salderen is gestopt, niet de mogelijkheid hebt om je kilowatjesuurtjes zoveel mogelijk op te snoepen ga je toch elke maand 20,18 PLUS inflatie afdragen. Als je dit nu niet kan missen..........waarschijnlijk dan ook niet.
Tja, met een minimum inkomen gaat kopen helaas nooit haalbaar zijn. Dus het is of dit, of niks. Dat laatste wat je benoemt is dus ook hetgeen mij laat twijfelen. Ik ben ook niet zo naïef om te denken dat de woningbouw er niks aan verdient. Ik ben ziek en kom nooit meer aan het werk dus mijn inkomen zal zo belabberd blijven. Per oktober loopt mijn vast energiecontract af dus ga ik naar variabel en heb ik een héél groot probleem. Zonnepanelen zouden me daar nu wel bij kunnen helpen. Lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
klinkt als een goede deal, hiermee kun je zonder zelf te investeren toch flink voordeel behalen. in eerste instantie zeg ik: meteen doen

levert je waarschijnlijk 40-50 eur/maand op

1 belangrijke check: is het bedrag van 20 eur/maand elke maand of is er een einddatum (bijv 10 jaar ofzo). als het door blijft lopen is het wel iets minder gunstig natuurlijk.

toch kan ik me nauwelijks voorstellen dat er een tijd gaat zijn waarin 2500 kwhs geen 240 euro/jaar waard zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
dyrc schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:44:
controleer of deze contractwijziging impact heeft op je huurtoeslag.
(komt je huur na deze ophoging van de huurprijs boven de € 763,47.? zo ja dan verlies je je huurtoeslag)

controleer je jaaropgave van je energieleverancier, maak dan even een bierviltje aftreksom over wat je in een jaar hebt verbruikt en wat je in een jaar gaat opwekken.
(let even op de vaste kosten die gelijk blijven zoals leveringskosten, netbeheerkosten)

bepaal daarna of je met 20,12 euro per maand aan panelen betalen goedkoper uit bent dan aan de stroomkosten
(my guess met de huidige energieprijzen: ja je gaat (veel) goedkoper uitzijn)
*dit op basis dat hun voorspelde besparing rekening houdt met de ligging van je huis.

maak je niet druk om merk panelen als je er geen invloed op kan hebben, beoordeel het voorstel zoals 't er ligt.

edit: ik zie dat @Ronald gereageerd heeft, ik leg deze maand m'n dak vol op basis van zijn advies :>
Bedankt voor je antwoord.

Mijn huur zit gelukkig ver onder de toeslagengrens. Ik betaal maar 574 dus heb ruimte genoeg gelukkig.

Mijn gasverbruik was 1132 m3
Mijn stroomverbruik 1846 kwh
Opbrengst per jaar zou 2499 zijn.
Hoe ik het verder zou moeten berekenen heb ik geen idee. Sorry mijn rekenkundig inzicht is echt vreselijk slecht. Ik betaal nu al 146 euro per maand (tientje ruimer genomen) maar vanaf oktober loopt mijn contract af en dan ben ik dus echt de sjaak met mijn uitkerinkje.😰 Ik geloof direct dat de panelen me in deze barrentijd gaan helpen. Ik maak me echter zorgen over de lange termijn. Of ik dan geen verlies ga lijden.

De ligging van mijn huis is ideaal. In de zomer van 12.00 tot 20.00 volop zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Sowieso doen, ik heb t ook gedaan (via wocozon). Krijg van energyleverancier nu meer terug dan ik betaal aan de verhuurder, terwijl ik ook gewoon stroom verbruik. (Helaas moet ik alsnog betalen, gezien ik ook gas heb).
Mijn totale uitgaven zijn 30 euro omlaag gegaan :)

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 28-03-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Die extra bijdrage kan je gewoon bij je huurtoeslag aanvraag verwerken. De maximale huur voor 2022 is 763,47 zijn. Door een huurverhoging kan de huur boven de grens voor huurtoeslag uitkomen. Maar als je vóór de verhoging al huurtoeslag kreeg voor dezelfde woning, blijf je huurtoeslag ontvangen. Dit noemen we ‘verworven recht’. Elk jaar wordt die grens opgerekt en je subsidie stijgt dan mee. Onder de streep merk je dan niet zo veel. Gaat je inkomen wel forst omhoog, dan zakt je toeslag wel.

Voor het deel van de huur dat boven de grens voor huurtoeslag uitkomt, krijgt je geen huurtoeslag.

Zodra de datum bekend is wanneer de nieuwe verhoogde huur ingaat, dit doorgeven aan de belastingdienst. Het kan altijd uit, je energiekosten zakken enorm.

Als je nog geen dubbelglas hebt dan kan je daar ook actie op ondernemen. Is je ketel > 15 jaar oud, dan kan je die ook laten vervangen door de verhuurder. Een ketel van 15 jr of ouder is een gebrek en dient vervangen te worden.

Kijk trouwens even in de kleine letters of je geen servicekosten aan VOLTA moet betalen.

[ Voor 42% gewijzigd door Nijl op 28-03-2022 20:16 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Fr33z schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:56:
klinkt als een goede deal, hiermee kun je zonder zelf te investeren toch flink voordeel behalen. in eerste instantie zeg ik: meteen doen

levert je waarschijnlijk 40-50 eur/maand op

1 belangrijke check: is het bedrag van 20 eur/maand elke maand of is er een einddatum (bijv 10 jaar ofzo). als het door blijft lopen is het wel iets minder gunstig natuurlijk.

toch kan ik me nauwelijks voorstellen dat er een tijd gaat zijn waarin 2500 kwhs geen 240 euro/jaar waard zouden zijn.

Dat is dus ook mijn punt. Ik zie geen einddatum dus dat moet ik zeker gaan navragen. Het enige wat ik lees is dat ze 25 jaar mee gaan. En aangezien die 20 euro dus ook elk jaar stijgt en opbrengst steeds minder gaat zijn, dan ziet het er op lange termijn wellicht niet zo goed voor me uit???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
99ruud99 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:06:
Sowieso doen, ik heb t ook gedaan (via wocozon). Krijg van energyleverancier nu meer terug dan ik betaal aan de verhuurder, terwijl ik ook gewoon stroom verbruik. (Helaas moet ik alsnog betalen, gezien ik ook gas heb).
Mijn totale uitgaven zijn 30 euro omlaag gegaan :)
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Madeliefxxx stel de vragen waarover je zorgen hebt aan de woningbouw.

Het zou doodzonde zijn het niet te doen puur omdat je onzekerheid voelt.

Zonder saldering, op basis van heel ruwe aanname:
Van de 1800kWh verbruik ga je 600 kWh direct uit de panelen verbruiken. Hiervoor betaal je niets aan de energie leverancier.
Je gaat 1200kWh afnemen van het net. Je betaald het dan geldende lever tarief.
Je gaat 1800kWh leveren aan het net. Hiervoor krijg je het dan geldende tarief.

Het is helaas defecte glazen bol wat de tarieven op lange duur zullen zijn. Maar een voorbeeld berekening op basis van nu kan wel.
Weet je de kWh tarieven (levering en teruglevering) bij de leverancier waar je nu zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Nijl schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:09:
Die extra bijdrage kan je gewoon bij je huurtoeslag aanvraag verwerken. De maximale huur voor 2022 is 763,47 zijn. Door een huurverhoging kan de huur boven de grens voor huurtoeslag uitkomen. Maar als je vóór de verhoging al huurtoeslag kreeg voor dezelfde woning, blijf je huurtoeslag ontvangen. Dit noemen we ‘verworven recht’. Elk jaar wordt die grens opgerekt en je subsidie stijgt dan mee. Onder de streep merk je dan niet zo veel. Gaat je inkomen wel forst omhoog, dan zakt je toeslag wel.

Voor het deel van de huur dat boven de grens voor huurtoeslag uitkomt, krijgt je geen huurtoeslag.

Zodra de datum bekend is wanneer de nieuwe verhoogde huur ingaat, dit doorgeven aan de belastingdienst. Het kan altijd uit, je energiekosten zakken enorm.

Als je nog geen dubbelglas hebt dan kan je daar ook actie op ondernemen. Is je ketel > 15 jaar oud, dan kan je die ook laten vervangen door de verhuurder. Een ketel van 15 jr of ouder is een gebrek en dient vervangen te worden.

Kijk trouwens even in de kleine letters of je geen servicekosten aan VOLTA moet betalen.
Ik betaal maar 574 huur dus zit helemaal safe wat mijn toeslag betreft. Onze huisjes staan nog op de lijst voor renovatie. Maar ja, dat staan we al jaren. Alleen achter op de slaapkamer zit nog enkel glas maar ik heb er een rolluik gehangen. Dat scheelt enorm. Het tocht wel minimaal maar ze zijn we komen kitten dus het is wel te doen. Ketel is nog prima gelukkig. Het blijft woningbouw maar over het algemeen mag ik zeker niet klagen.

Die servicekosten ga ik nog even checken. Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31
Madeliefxxx schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Mijn huur zit gelukkig ver onder de toeslagengrens. Ik betaal maar 574 dus heb ruimte genoeg gelukkig.

Mijn gasverbruik was 1132 m3
Mijn stroomverbruik 1846 kwh
Opbrengst per jaar zou 2499 zijn.
Hoe ik het verder zou moeten berekenen heb ik geen idee. Sorry mijn rekenkundig inzicht is echt vreselijk slecht. Ik betaal nu al 146 euro per maand (tientje ruimer genomen) maar vanaf oktober loopt mijn contract af en dan ben ik dus echt de sjaak met mijn uitkerinkje.😰 Ik geloof direct dat de panelen me in deze barrentijd gaan helpen. Ik maak me echter zorgen over de lange termijn. Of ik dan geen verlies ga lijden.

De ligging van mijn huis is ideaal. In de zomer van 12.00 tot 20.00 volop zon.
toon volledige bericht
Meteen doen, op basis van de opbrengst betaal je nog geen 10ct per kWh. Daar hou je dus altijd geld aan over. En aangezien je overproductie hebt kun je er nog een leuke zakcent aan verdienen als je een contract afsluit met een goede terugleververgoeding. (bv. Eneco of Engie). Ook voor de toekomst, zonder salderen, zul je hier nog geld aan over moeten houden.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Ronald schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:21:
@Madeliefxxx stel de vragen waarover je zorgen hebt aan de woningbouw.

Het zou doodzonde zijn het niet te doen puur omdat je onzekerheid voelt.

Zonder saldering, op basis van heel ruwe aanname:
Van de 1800kWh verbruik ga je 600 kWh direct uit de panelen verbruiken. Hiervoor betaal je niets aan de energie leverancier.
Je gaat 1200kWh afnemen van het net. Je betaald het dan geldende lever tarief.
Je gaat 1800kWh leveren aan het net. Hiervoor krijg je het dan geldende tarief.

Het is helaas defecte glazen bol wat de tarieven op lange duur zullen zijn. Maar een voorbeeld berekening op basis van nu kan wel.
Weet je de kWh tarieven (levering en teruglevering) bij de leverancier waar je nu zit?
Ik snap wat je zegt over die onzekerheid maar ik leef al 25 jaar door ziekte op een sociaal minimum en ondanks dat ik enorm goed met geld om kan gaan is het tegenwoordig wel heel moeilijk om nog rond te komen. Dus ja ik maak me wel zorgen. Zeker omdat ik vanaf oktober met een variabel contract de sjaak ben. En ik weet ook dat ik niet meer beter wordt dus ik zal er financieel zeker niet op vooruit gaan dus risico's neem ik liever niet dan wel.😉 Ik heb mijn tarieven gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aDpb0mszRU2E-9UdkMxUOr3AoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZjVomheLiXkuVd7z00oB1qR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
Keuzestress, logisch, want die panelen niet nemen is ook een keuze die voor jou onvoordelig uit kan pakken.
Je moet kiezen terwijl je niet precies kunt voorspellen wat de toekomst brengt.
Al met al is het een heel redelijk bedrag en de kans dat de keuze voor jou goed uitpakt schat ik een stuk hoger in met panelen dan zonder panelen.
Verder heb je prima inzicht in de consequenties dus ik denk dat je daar prima mee om kunt gaan, wat in de toekomst inderdaad betekent dat je bij salderen je verbruik zoveel mogelijk probeert te verschuiven naar die tijdstippen waarop de panelen leveren.
Ik zou het doen, de kans dat dit negatief voor je portemonnee uitpakt is klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:19
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb gekozen om de panelen te nemen.

Ook hier 8 panelen voor 20 in de maand. Deze kosten vallen niet onder de huur maar onder de servicekosten. Er kan wel verhoging plaats vinden maar geen standaard huur hoging tarieven.

Ook hier zou de opbrengst ongeveer 2400 kWh zijn. Ik zat van Maart tot Maart op bijna 2650 kWh en heb flink bespaard door vooral mijn energie verbruik te verplaatsen naar zonne uren. Vergeleken met mijn vorige energie nota van voor de panelen heb ik zo een 680 euro bespaart minus de 20x 12 euro dus al met al ben ik zeer tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-05 15:58
Dracula schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:07:
en heb flink bespaard door vooral mijn energie verbruik te verplaatsen naar zonne uren.
Zolang het salderen 100% is maakt het niet uit wanneer je je energie verbruikt. Pas als het salderen afgebouwd wordt moet je er op gaan letten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
LordSinclair schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Zolang het salderen 100% is maakt het niet uit wanneer je je energie verbruikt. Pas als het salderen afgebouwd wordt moet je er op gaan letten.
Misschien verkeerd verwoord, ik heb flink bespaard door de panelen en door het energie verbruik te verplaatsen naar zonne uren heb ik flink “bespaard” op het afnemen van energie door mijn eigen opgewekte energie te gebruiken.

Dus niet in kosten maar wel in het zelf gebruiken van zelf opgewekte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
ASW1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:57:
Keuzestress, logisch, want die panelen niet nemen is ook een keuze die voor jou onvoordelig uit kan pakken.
Je moet kiezen terwijl je niet precies kunt voorspellen wat de toekomst brengt.
Al met al is het een heel redelijk bedrag en de kans dat de keuze voor jou goed uitpakt schat ik een stuk hoger in met panelen dan zonder panelen.
Verder heb je prima inzicht in de consequenties dus ik denk dat je daar prima mee om kunt gaan, wat in de toekomst inderdaad betekent dat je bij salderen je verbruik zoveel mogelijk probeert te verschuiven naar die tijdstippen waarop de panelen leveren.
Ik zou het doen, de kans dat dit negatief voor je portemonnee uitpakt is klein.
Dankjewel voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Dracula schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:07:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb gekozen om de panelen te nemen.

Ook hier 8 panelen voor 20 in de maand. Deze kosten vallen niet onder de huur maar onder de servicekosten. Er kan wel verhoging plaats vinden maar geen standaard huur hoging tarieven.

Ook hier zou de opbrengst ongeveer 2400 kWh zijn. Ik zat van Maart tot Maart op bijna 2650 kWh en heb flink bespaard door vooral mijn energie verbruik te verplaatsen naar zonne uren. Vergeleken met mijn vorige energie nota van voor de panelen heb ik zo een 680 euro bespaart minus de 20x 12 euro dus al met al ben ik zeer tevreden.
Mijn woningbouw zei dus hetzelfde. Maar servicekosten vallen niet onder de huurtoeslag en dat wordt in de offerte wel zo geschreven. Ik heb zojuist een mail gestuurd met een aantal vragen waaronder ook deze. Ben zeer benieuwd. Wordt jouw bedrag ook elk jaar verhoogd of blijft dat gelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
Madeliefxxx schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Mijn woningbouw zei dus hetzelfde. Maar servicekosten vallen niet onder de huurtoeslag en dat wordt in de offerte wel zo geschreven. Ik heb zojuist een mail gestuurd met een aantal vragen waaronder ook deze. Ben zeer benieuwd. Wordt jouw bedrag ook elk jaar verhoogd of blijft dat gelijk?
Er staat iets in de voorwaarde dat het bedrag verhoogt kan worden / wordt alleen kan ik mij even niet meer herinneren conform welke voorwaarden.

Update: Dracula in "Zonnepanelen huurwoning advies"

Dat was mijn topic daar staat de info in waar ik mee werkte en een besluit mee heb gevormd.

Wat nu dus mooi klote is met de hoge inflatie en indexering...

[ Voor 17% gewijzigd door Dracula op 29-03-2022 13:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
@Madeliefxxx Ik geloof graag dat het een uitdaging is en terughoudendheid bij onzekerheid snap ik ook... Daarom doe ik mijn best om je te helpen... Hieronder gaat een berg getallen staan... ik hoop dat je er uit komt... veel minder kan ik het niet maken...

Dat is denk ik Van de bron? Die hebben zo te zien 105 euro vaste leveringskosten ;-)
Er staat helaas niet bij wat ze bij teruglevering betalen bij je huidige contract, dus ik ga rekenen met ongeveer het laagste wat het de afgelopen jaren was bij leveranciers: €0,05

Met de zonnepanelen zou dit bij je huidige contract 1846kwh verbruik - 2499kWh opbrengst * €0,05 terugleververgoeding = -€32,65 zijn.

Hypothetisch zonder saldering, zelfde tarieven: Dit acht ik persoonlijk wel redelijk een worst case scenario!.

Ik kan helaas niet vinden welk terug lever tarief er bij je huidige contract hoort. De model contracten van Van de bron geven je €0,10/kWh, en zou je dus een extra €94,2 terugkrijgen en ben je dus een tientje per maand beter af.

En nu nadat je contract af loopt: Wat ik zo zie op de prijsvergelijkers wil je gas en stroom bij /verschillende/ leveranciers gaan doen. Gas bij Vattenval, stroom bij Delta (op dit moment!). Dit kan en mag! (Ik zit nu bij Eneco voor stroom, gas bij Powerpeers)

Stroom 78,20 ct.
Teruglevering 57,90 ct.

Die 600 euro ben je gelijk weer kwijt aan het hele hoge gastarief... Maar per maand zal door de panelen de kostenstijging dus niet zo heel groot zijn.

Al met al denk ik dat je met de panelen beter af bent en dat de risico's op slechter af zijn behoorlijk klein zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Madeliefxxx schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:50:
[...]
Volgens mij lees ik -huurverhoging van 20 euro pm-. Dus die verhoging kan je opvoeren bij de huurtoeslag. Je krijgt van de verhuurder een nieuw schrijven met je nieuwe huur.

De verhuurder kiest voor die constructie om er voor te zorgen dat je niet in de problemen komt met je betalingen. De op te geven huur bij de toeslag wordt de REKENHUUR. De rekenhuur bestaat uit de kale huur plus de servicekosten. Liggen ze los in bakken op een plat dak, dan komen ze in de servicekosten. Komen ze op rails op een schuin dak, dan komen ze bij je huurprijs op.

Ik lees in je screenshots nergens servicekosten.

[ Voor 22% gewijzigd door Nijl op 29-03-2022 11:34 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Misschien kan je het systeem ook Financieren. Ben je na 10jaar per maNd betalen eigenaar. (Of eerder aflossen). Uiteraard op een manier dat je direct fiscaal eigenaar bent.

Netto ga je er met huren ook wel op vooruit.

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 29-03-2022 11:46 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Ronald schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:22:

Stroom 78,20 ct.
Teruglevering 57,90 ct.

toon volledige bericht
Beste Ronald.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide berekening. Ik moet je eerlijk bekennen dat het me redelijk duizelt maar dat ligt aan mijn eigen hersencellen en zeker niet aan jou. Wat me wel duidelijk is, is dat je duidelijk weet waar je het over hebt en dat ik daar op kan vertrouwen.

Wat betreft 2 verschillende energieleveranciers daar heb ik nog nooit over nagedacht. Ik stapte normaal gesproken altijd elk jaar over via gaslicht en nam dan gewoon de goedkoopste voor beiden. Echter ben ik de dans op het randje ontsprongen toen welkomenergie failliet ging dus een volgende keer ga ik toch wat meer voor safe. Ik zit overigens nu idd bij vd Bron. Ik begrijp dus dat ik bij het overstappen vooral ook moet kijken naar het terugleveringstarief. Ik ga die info even parkeren tot ik overstap moet gaan regelen en kom daar tegen die tijd op terug, het wordt me wat veel anders.

Ik heb vanmorgen een mail gestuurd met wat vragen. Oa over hoe lang het contract loopt (einddatum?), na hoeveel tijd de omvormers en de panelen worden vervangen en nog wat dingen. Ik wacht hun antwoord nog even af maar waarschijnlijk ga ik gewoon vertrouwen op jouw kennis en advies. Dankjewel Ronald! 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Madeliefxxx schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Beste Ronald.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide berekening. Ik moet je eerlijk bekennen dat het me redelijk duizelt maar dat ligt aan mijn eigen hersencellen en zeker niet aan jou. Wat me wel duidelijk is, is dat je duidelijk weet waar je het over hebt en dat ik daar op kan vertrouwen.

Wat betreft 2 verschillende energieleveranciers daar heb ik nog nooit over nagedacht. Ik stapte normaal gesproken altijd elk jaar over via gaslicht en nam dan gewoon de goedkoopste voor beiden. Echter ben ik de dans op het randje ontsprongen toen welkomenergie failliet ging dus een volgende keer ga ik toch wat meer voor safe. Ik zit overigens nu idd bij vd Bron. Ik begrijp dus dat ik bij het overstappen vooral ook moet kijken naar het terugleveringstarief. Ik ga die info even parkeren tot ik overstap moet gaan regelen en kom daar tegen die tijd op terug, het wordt me wat veel anders.

Ik heb vanmorgen een mail gestuurd met wat vragen. Oa over hoe lang het contract loopt (einddatum?), na hoeveel tijd de omvormers en de panelen worden vervangen en nog wat dingen. Ik wacht hun antwoord nog even af maar waarschijnlijk ga ik gewoon vertrouwen op jouw kennis en advies. Dankjewel Ronald! 🙏
toon volledige bericht
Ga er maar vanuit dat het contract net zo lang loopt als dat je in de woning woont. Ze gaan niet de panelen weer even weg halen.

Onderhoud etc zit er bij in en heb je geen omkijken naar. Of en wanneer ze vervangen hangt wel een beetje af van de woningbouw en de partij waar ze zaken mee doen maar in principe heb jij daar verder niks mee te maken. Zolang de opbrengst van de panelen maar leveren wat je er van kan verwachten (uiteraard wel of geen zonnige dagen tellen mee maar je mag op een zonnige dag een bepaalde opbrengst verwachten. Als die veel lager is trek je simpel weg aan de bel en zullen ze moeten kijken wat het probleem is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
Ik denk dat Ronald het een beetje teveel door een gekleurde bril bekijkt omdat jezelf aangeeft dat 20,- veel geld voor je is.
Resultaten uit het verleden geven geen garantie op de toekomst.
Heeft jullie gemeente geen potje voor verduurzamen, je zou dan het geld bij hun kunnen lenen en van de opbrengst van je zonnepanelen betaal je die lening weer af.
Ik zou in ieder geval kijken naar deze optie, ben je binnen 4 jaar eigenaar van de panelen met de huidige prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Marc25579 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:56:
Ik denk dat Ronald het een beetje teveel door een gekleurde bril bekijkt omdat jezelf aangeeft dat 20,- veel geld voor je is.
Heeft jullie gemeente geen potje voor verduurzamen, je zou dan het geld bij hun kunnen lenen en van de opbrengst van je zonnepanelen betaal je die lening weer af.
Ik zou in ieder geval kijken naar deze optie, ben je binnen 4 jaar eigenaar van de panelen met de huidige prijzen.
dat mag niet eens op je huurwoning (die is niet van de huurder namelijk)

natuurlijk zijn er geen garanties te geven en is dat balen, daarom vooral belangrijj of dat contract een einddatum heeft en met hoeveel per jaar het omhooggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
Fr33z schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:03:
[...]

dat mag niet eens op je huurwoning (die is niet van de huurder namelijk)

natuurlijk zijn er geen garanties te geven en is dat balen, daarom vooral belangrijj of dat contract een einddatum heeft en met hoeveel per jaar het omhooggaat.
Ik denk dus dat de woningbouw wil 'verduurzamen' en dat zij met volta solar / volta limburg / essent (1 pot nat) in zee zijn gegaan om dit te verwezenlijken.
Wat @Madeliefxxx nu kan doen is vragen aan de woningbouw of het ook mogelijk is om eigen panelen te plaatsen en bij haar gemeente navragen of er een potje is.
Lig je niet wakker van 20,- per maand praten we nergens over maar zeker is dat volta solar geld wil verdienen en je energie leverancier ook.
Ja het salderen is onze spaarpot maar de leveranciers en als ik in de ogen van mevrouw Kaag kijk willen ze hier snel vanaf.
Wie garandeert @Madeliefxxx dat zij na het salderen ook nog geld overhoudt?
Gisteren was het corona, vandaag is het Oekraine en morgen?
Nogmaals, lig je niet wakker van 20,- prima maar ik geloof dat dit voor @Madeliefxxx veel geld is, voor mij trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Marc25579 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:56:
Bedankt voor je reactie.

Ik snap wat je bedoelt maar lenen etc ga ik als minima echt niet aan beginnen. Nooit geld uitgeven wat je niet hebt. Ik wil graag schuldenvrij blijven.😉 Daarbij mag ik ook geen lening of schulden hebben om in aanmerking te komen voor allerlei minima regelingen. Ik denk overigens dat die optie helemaal niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Het is idd erg lastig in te schatten wat salderen gaat doen. Mijn panelen wekken minder op dan ik gebruik dus voor mij is het een gunstige optie want ik saldeer dus niet.

Als je idd minder gebruikt dan opwek en salderen gaat eraf dan zou het misschien negatief uit kunnen pakken in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:28

P_Tingen

omdat het KAN

Dracula schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:17:
Het is idd erg lastig in te schatten wat salderen gaat doen. Mijn panelen wekken minder op dan ik gebruik dus voor mij is het een gunstige optie want ik saldeer dus niet.

Als je idd minder gebruikt dan opwek en salderen gaat eraf dan zou het misschien negatief uit kunnen pakken in de toekomst.
Dat klopt niet helemaal (of ik snap je niet helemaal, kan ook).
Ook als je minder opwekt dan je totale verbruik, ben je aan het salderen. Van alle energie die je opwekt gebruik je grofweg slechts 1/3 deel direct. De rest wordt gesaldeerd op je verbruik.

Getallen van mijn panelen en verbruik:
Opgewekt     : 1451 kWh
Teruggeleverd:  864 kWh 

Zelf dus gebruikt: 1451 - 864 = 587 kWh (= 40% van wat ik opwek)
Het deel wat ik teruglever wordt uiteindelijk gesaldeerd op wat ik inkoop:
Gekocht      : 1451 kWh
Teruggeleverd:  864 kWh 

Dus ik betaal voor 1451 - 864 = 587 kWh aan de energieboer

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1