Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spaargeld, Zonnepanelen, maar verhuizen in 3 tot 5 jaar.

Pagina: 1
Acties:

• Henkii
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 12:55
Hoi Allemaal,

Momenteel ben ik aan het dubben of het verstandig is om zonnepanelen te nemen.
Het dak vol leggen is zo'n 6k. Maarja, de kans is groot dat we over 3 tot 5 jaar verhuizen.

ik verwacht niet dat ik 6k uit zal geven in 3 tot 5 jaar aan stroom met een verbruik van ~3500kwh per jaar . Als ik het huis verkoop, dan vraag ik me af of het (na een percentage afschrijving) wel echt waarde vermeerderend is aangezien ook hier de huizen in een "opbod ronde" verkocht worden.

Panelen meenemen is zo'n 700 euro, maarja dan zijn er ook weer nieuwe technieken / betere rendementen.

Ook kwam er zo'n verkoop kereltje langs huis en die vertelde me de volgende constructie; wij leggen de panelen op het dak, jij betaald met je normale stroom verbruik de panelen af. Alleen hij vertelde dat zijn panelen voor 3500 kwh al snel over de 10k gingen 8)7
Lijkt me ook niet heel chill om je volgende koper met een "contract" op te zadelen.

Ook stuitte ik pas op deze blog;
https://blog.energiebespa...erduurzamen-of-verhuizen/

Hoe denken jullie hier over? Ik weet dat ik met hele grove cijfers werk. maar misschien zijn de cijfers niet altijd relevant door een interessante theorie ;)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dak volledig vol. 3 tot 5 jaar geen zonnepanelen is gewoon hartstikke duur.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Henkii schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:24:
Maarja, de kans is groot dat we over 3 tot 5 jaar verhuizen.
In de praktijk betekent dit: we hebben geen flauw idee.

Met een argument als hierboven is al menig kans verloren gegaan, omdat er altijd 'een kans is dat'.

Het beste moment om PV te nemen was jaren geleden of gisteren. Het op een na beste moment is vandaag of morgen. Elke jaar dat het rendeert wordt het risico (op verlies) kleiner en, beter nog, het doet er niet meer toe want het is een sunk cost geworden die je gewoon kunt vergeten.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
Tip: vul je energieverbruik met en zonder zonnepanelen eens in op een vergelijkingssite, bijvoorbeeld gaslicht.com

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe denken jullie hier over? Ik weet dat ik met hele grove cijfers werk. maar misschien zijn de cijfers niet altijd relevant door een interessante theorie ;)
Ik zou niet twijfelen en dat dak vol laten gooien, of beter nog: zelf vol gooien. Is veel sneller terugverdiend. Heb hier voor zo'n 10k aan panelen liggen, en omdat dat oost/west is, is dat niet ideaal qua rendement, maar rendeert toch tegen zo'n 3500 euro per jaar.

Nu kan je zeggen dat de energieprijzen niet zo lang zo hoog blijven: dat zou kunnen, maar het kan ook nog duurder worden O-)

En overigens kan je energierekening ook gewoon dik in de min met de huidige teruglevertarieven :)

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 28-03-2022 17:06 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc