Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:50
Ik ga op mijn tuinoverkapping met bijna plat dak( 3 graden helling) 12 JA Solar 405WP leggen, in 3 rijen van 4 landscape.
Omvormer Growatt 4600(1-fase). Deze komt in berging van tuinoverkapping
Soms kan het voorkomen dat er wat schaduw op deel van enkele panelen komt(mn winter, klein deel aan einde vd de dag)
Nu weet ik niet wat het beste is:
in serie of parallel?
2 strings?
Meterkast is 3x25A en er is al een zonnepaneelinstallatie op dak vh huis(14 Longi 360)met Growatt 4200 aangesloten. Deze vertoont wel aftopping, maar installateur gaf aan dat dit zijn voorkeur had, omdat dan de opbrengst vroeger op de dag al zou beginnen en later op de dag langer.

Graag goed advies

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
doggy1 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:15:
Deze vertoont wel aftopping, maar installateur gaf aan dat dit zijn voorkeur had, omdat dan de opbrengst vroeger op de dag al zou beginnen en later op de dag langer.

Graag goed advies
zoek een andere instalateur, deze is stuk.

• doggy1
twain4me schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:27:
[...]

zoek een andere instalateur, deze is stuk.
Helaas is dat de installateur die de panelen op dak huis heeft geplaatst april 2021. Ik heb hem onlangs gemaild ivm aftoppingen en toen kwam deze reaktie:
Het klopt dat je omvormer met hele zonnige 'koele' dagen wat af topt.
Het voordeel is dat de omvormer met minder zonnige dagen en in de ochtend en avond daardoor juist weer efficiënter wordt.

Kan ik nog verhaal halen bij deze installateur? Staat bekend als goede installateur.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Interessant...

Op 5000Wp zet de installateur dus een 4,2kW omvormer in
En op 4800Wp zet dezelfde installateur een 4,6kW omvormer in.

En dan komt hij met dat verhaal...

Wat is de ligging van die 14 stuks? helling+azimut?
Wat is de azimut van de overkapping?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• doggy1
Installatie op huis heb ik alles laten uitrekenen en installeren door dat bedrijf.
helling 55gr nagenoeg op zuiden(7gr oost)
Voor de installatie op de overkapping ben ik zelf aan het puzzelen gegaan en dacht ik zelf dat de 4600 beter zal zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
doggy1 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Helaas is dat de installateur die de panelen op dak huis heeft geplaatst april 2021. Ik heb hem onlangs gemaild ivm aftoppingen en toen kwam deze reaktie:
Het klopt dat je omvormer met hele zonnige 'koele' dagen wat af topt.
Het voordeel is dat de omvormer met minder zonnige dagen en in de ochtend en avond daardoor juist weer efficiënter wordt.

Kan ik nog verhaal halen bij deze installateur? Staat bekend als goede installateur.
een iets te kleine omvormer kan efficienter zijn omdat hij vaker in zijn optimale bereik zit..eerder of later starten of eerder of later ophouden is een broodje aap.
een goed systeem hoe groot of klein de omvormer ook is ligt te wachten op vermogen terwijl er al ruim voldoende voltage is. en die starten dus nagenoeg tegelijk. Daarnaast start mijn omvormer met minder dan 1 watt per paneel, hoeveel denkt hij nog extra te kunnen opbrengen door eerder te starten? :+

• Ronald
Oe! Mijn Solaredge start met 0,1W per paneel... Daar ga ik de opbrengst competitie met @twain4me echt wel mee winnen.

@doggy1 dan kun je ook de simulatie doen voor je steile dak. Op jaarbasis zal het meevallen... Maar ja, zo'n steil Zuid systeem knalt wel nogal door op koude maart dagen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• doggy1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwwb9klFPPgqoJ9rGTSiECOxBnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A5MNrNFaL6iDXAAdTCnuHrg3.png?f=fotoalbum_large

Zo zag het er gisteren uit.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:49
Functioneert dus prima, maar omvormer is wellicht wat te klein gedimensioneerd

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEFGZ-bxi1lCWlb9_n1iILBgnE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZCn3pNLAAcCwFxSFLFXxH6x.png?f=fotoalbum_large
Ik heb https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0 even over jouw plaatje gesjopt.

Ziet het er zo minder eng uit?
Sunny vind het aftop-verlies slechts 0,1%. Dat is op zicht goed uitgevoerd.

Maar...
Als ik de nieuwe set aan de oude 4,2kW hang
En de oude set aan de nieuwe 4,6kW...
Dan komt Sunny op 100% voor beide systemen...
Scheelt je toch zeker 3kWh

(ofwel: je hebt de nieuwe omvormer wat zwaar gekozen. Met het veel plattere systeem heb je lang niet zoveel opbrengst tijdens de koele maanden, en in de warme maanden word alles zo heet dat het piekvermogen ook achter blijft)

Pagina: 1