Binnenzijde wanden in overkapping afwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinad-ar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 19:37
Goedemiddag,

Enige tijd geleden heb ik bij mij achterthuis een overkapping geplaatst. Nu zijn 2 van de 4 wanden dichtgemaakt. Hiervoor heb ik een raamwerk gemaakt met aan de buitenzijde zweedsrabat planken.

Nu wil ik de binnenzijde ook gaan afwerken, het idee is zo strak mogelijk (a la stucwerk). Alleen is dit dus buiten en wordt het niet afgesloten. Enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Ik heb al gedacht aan groene gipsplaten en deze vervolgens overschilderen. Maar dat lijkt me niet de beste manier. Andere optie waar ik aan dacht zijn waterbestendige spaanplaten. Dan is alleen de vraag, welk materiaal kan ik gebruiken om het geheel een strakke afwerking te geven, dat wil zeggen. Geen naden, geen zichtbare schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Je zou medite extreme op latten kunnen kleven en schilderen. Heb je geen schroeven, is behoorlijk strak, maar je hebt altijd een uitzetnaad van enkele mm tussen 2 platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Gipsplaten vallen sowieso af omdat ze niet vorstbestendig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
lemen’ wand maken?

De ondergrond kan gemaakt worden van een raamwerk en rietenmatten.
Klei,zand, water met vlas of stro of zaagsel mengen in bv een speciekuip, badkuip of op een zeiltje.

Kleine bolletjes maken en deze op het raamwerk bevestigen. Strijk de leem uit tot een regelmatige, dunne laag. Minimaal en week tot twee weken drogen en uitharden. Leem is droog als de ochtplekken verdwenen zijn en de laag hard is en scheurt. De tweede en eventuele derde laag moeten juist zo dicht mogelijk zijn, tenzij je de voorkeur geeft aan een gescheurde look. Tussen elke laag moet een tot twee weken droogtijd zitten.

Afwerken kan met met een kalkverf of niet.

Vergt wel jaarlijks onderhoud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-05 23:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een vochtbestendige houten plaat en in de verf zetten vind ik zelf ook erg netjes.

Met schuren/plamuren kom je dan tot een vrij strak resultaat.
Pak dan niet de platen van de bouwmarkt (kwaliteit waardeloos en slechter), maar van de betere houthandel.
Voor de zekerheid kun je ook beginnen met schimmelwerende coating, dat is een eerste stap naar voorkomen van rot.

Zorg wel dat je plaat en rabat ook aan de achterkant kan blijven luchten door de platen aan zowel boven als onderzijde ietsjes vrij te houden (centimetertje). Eventueel met wat gaas om de beesjes tegen te houden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanf
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb zelf ook een overkapping in de achtertuin en had dezelfde wens als jij voor de achterwand. Ben uiteindelijk uitgekomen op een door het bedrijf Luxcom op maat gemaakte plaat van glasvezelversterkt polymeer-composiet uitgekomen.

De plaat is weerbestendig en staat inmiddels zonder problemen al 4 jaar buiten. Het is een plaat van ongeveer 3 mm dik en in iedere gewenste maatvoering en in verschillende kleuren te maken. De afwerking die ik gekozen heb lijkt net stucwerk, maar er zijn meerdere opties. Als ik me goed herinner betaalde ik zo'n 100 euro excl BTW per vierkante meter.

Meer info: https://buitenbehang.nl/
Pagina: 1