In mijn tuin komt een schuur met dak op ZZW. Zon komt in loop van ochtend boven huis uit maar verdwijnt rond 14:30 achter de hoge bomen in mijn achtertuin. Daartussen staat het dak wel volledig in de zon.
Hoe kan ik een globale inschatting maken van de TVT als ik hier (zelfstandig) panelen op plaats? Ik denk aan b-merk panelen met Growatt/Goodwe/etc.
November tot half april zit er geen blad aan de bomen en vangt het dak ook in de namiddag zon. Zijn micro omvormers vanwege die schaduwen (en de overgang in de ochtend en middag) het overwegen waard? Mijn gevoel zegt dat ik die daar niet op terugverdien.
Verbruik op meter: 3700
teruggeleverd op meter: 2100
Opgewerkt volgens mijn omvormer: 3600
Hoe kan ik een globale inschatting maken van de TVT als ik hier (zelfstandig) panelen op plaats? Ik denk aan b-merk panelen met Growatt/Goodwe/etc.
November tot half april zit er geen blad aan de bomen en vangt het dak ook in de namiddag zon. Zijn micro omvormers vanwege die schaduwen (en de overgang in de ochtend en middag) het overwegen waard? Mijn gevoel zegt dat ik die daar niet op terugverdien.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Schatting 8,5 x 2,5 pannendak. Helling schat 45 graden.Schaduw
Zon komt in loop van ochtend boven huis uit maar verdwijnt rond 14:30 achter de hoge bomen in mijn achtertuin. Daartussen staat het dak wel volledig in de zon.Jaarverbruik
Op het huis liggen al panelen.Verbruik op meter: 3700
teruggeleverd op meter: 2100
Opgewerkt volgens mijn omvormer: 3600