AEG inductie kookplaat: zone werkt niet op vol vermogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-04 17:50
Ik ben een half jaar geleden verhuisd. In de keuken zit een AEG inductie kookplaat. Werkte prima tot vorige week. Sinds een paar dagen is er één zone (de kleinste rechtsonder) die niet meer op vol vermogen wil draaien. Als je een pan erop zet, hoor je de gebruikelijke geluiden maar heel kort nadat 'ie is aangeslagen, hoor je opnieuw een klik en wordt het geluid zachter. Als je bijvoorbeeld water kookt, wordt dat wel warm maar het wil gewoon niet koken. Het paneel geeft geen foutmelding aan. Alles lijkt in orde. Maar koken, ho maar.

Nu ga ik de winkel bellen waar de vorige eigenaars alles hebben gekocht (in 2018) maar ik bel graag met wat voorkennis, voordat ze mij met allemaal foute info overspoelen of iemand langs sturen die me veel te veel laat betalen omdat het eigenlijk maar een simpel euvel is. ;)

Dus is de vraag: herkent iemand dit? Een zone die niet op vol vermogen lijkt te willen draaien? Is dit iets wat waarschijnlijk simpel en goedkoop te verhelpen is?

BTW Ik las zonet in een ander topic alhier dat het kan helpen de stroom een uurtje eraf te halen: schijnt een soort reset te zijn. Dat ga ik vanavond uiteraard meteen proberen. Kan zoiets simpels echt helpen?

https://www.aeg.be/nl-be/...induction-hob/ikb64301fb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 21:44

Freakie1NL

Grote Baas

Wat voor groep is hij op aangesloten, AEG is een van de merken waarop een kookgroep eigenlijk niet de bedoeling is?

Maar je komt uit Belgie?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:34

Sharky

Skamn Dippy!

Wellicht springt hij in een beveiliging. Het zou kunnen dat hij oververhit raakt ergens of dat een temperatuursensor een te hoge waarde doorgeeft. Een handige Harrie kan dat misschien zelf repareren.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Freakie1NL schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:27:
Wat voor groep is hij op aangesloten, AEG is een van de merken waarop een kookgroep eigenlijk niet de bedoeling is?

Maar je komt uit Belgie?
Hij is aangesloten op een aparte groep: ik dacht dat dat logisch was met dit soort kookplaten...?

En nee, haha, ik had het type kookplaat ff gegoogled en had niet door dat dat de Belgische site was. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
tup61 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Hij is aangesloten op een aparte groep: ik dacht dat dat logisch was met dit soort kookplaten...?
De vraag was: wat voor groep?

Een normale 16A eindgroep levert max 3680W, dat is te weinig voor deze 7350W kookplaat. Als de kookplaat inderdaad op een normale eindgroep is aangesloten is het vermogen wellicht in de instellingen beperkt, dan is het logisch dat je niet alles op hoog vermogen kunt gebruiken.

Maar waarschijnlijk zit de kookplaat niet zomaar op een groep, maar op een 2x16A kookgroep of 3-fasen krachtgroep.

Ervaar je de problemen ook als je alleen deze ene zone gebruikt, of waren er tegelijkertijd toevallig andere zones ingeschakeld? Heb je al een andere pan geprobeerd? Bij voorkeur één die matcht met de diameter van de zone uiteraard.

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 28-03-2022 15:44 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tup61
Xander schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:35:
[...]

De vraag was: wat voor groep?

Een normale 16A eindgroep levert max 3680W, dat is te weinig voor deze 7350W kookplaat. Als de kookplaat inderdaad op een normale eindgroep is aangesloten is het vermogen wellicht in de instellingen beperkt, dan is het logisch dat je niet alles op hoog vermogen kunt gebruiken.

Maar waarschijnlijk zit de kookplaat niet zomaar op een groep, maar op een 2x16A kookgroep of 3-fasen krachtgroep.

Ervaar je de problemen ook als je alleen deze ene zone gebruikt, of waren er tegelijkertijd toevallig andere zones ingeschakeld? Heb je al een andere pan geprobeerd? Bij voorkeur één die matcht met de diameter van de zone uiteraard.
In de meterkast zitten twee schakelaars voor de kookplaat dus dat zal 2x16A zijn, lijkt mij.

Probleem verandert niet met andere pannen en is er ook als alleen deze zone gebruikt wordt.
Pagina: 1