Dat klopt. Mesh (=repeaten) offert bandbreedte op om meer dekking te geven. Als je juist hogere bandbreedte wilt op WiFi is dit ongeveer slechtst denkbare keuze.
Als het punt op mijn deco het signaal van het hoofdpunt moet oppakken en verder niet versterkt, dan kan ik net zo goed mijn laptop met het hoofdpunt verbinden toch?
Hangt ervan af, als dekking overal in huis voldoende is, dan is dat een (betere) optie. Is die dekking onvoldoende, dan ga je een andere oplossing nodig hebben.
Sowieso moet je beseffen dat je eis om 1Gbps draadloos te halen *zeer* uitdagend is met huidige stand van techniek. Het kan wel, maar dan moet je a) zeer goed stilstaan bij hardware wat je gebruikt, zowel je WiFi AP's als je client (laptop) en b) geen enkele concessie doen qua installatie.
Dat laatste is simpel: je gaat 1Gbps alleen halen in zelfde kamer als een (goede) AP, dus je moet naar elke kamer waar je 1Gbps nodig denkt te hebben minmaal Cat5e Ethernet hebben liggen (als je nieuw gaat trekken: doe gelijk Cat6 zodat je in toekomst door kunt naar 10Gbps), en dus inderdaad een goede AP per kamer.
Qua specs: je gaat 1Gbps in prakijk alleen halen met WiFi-6 (of 6E) dat minimaal 2x2 MIMO kan doen op 160MHz kanaalbreedte. Meer MIMO (antennes op AP) gaat je niet helpen, want WiFi-6 laptop-adapters die meer dan 2x2 doen zijn er in praktijk niet.
Ter vergelijking de Deco M5 is een budgetmodel met WiFi-5 2x2 MIMO 80MHz. Hoogste link rate is 866Mbs, waar je max 2/3 van kunt halen als je ze bedraad aansluit. In praktijk is 400Mbps ongeveer max wat je kunt verwachten.
Een WiFi-6 2x2 80MHz set (denk: TP-Link Deco X20) kan ~500-600Mbps halen onder zelfde omstandigheden, met 160MHz ga je dus 1000-1200Mbps kunnen trekken.
En je laptop moet het ook aankunnen. Gelukkig kunnen de twee meest gebruikte actuele NICs (Intel AX200 en AX210) dat, maar oudere NICs gaan het dus niet kunnen leveren ongeacht AP.
Je gaat dus meerdere nieuwe AP's nodig hebben en draden moeten trekken om 1Gbps draadloos te halen, en mogelijk moet je je laptop NIC of zelfs je hele laptop vervangen. Voordat je verder gaat moet je je dus afvragen:
Waarom?
Wat kan ik straks dat ik nu niet kan?
Gemiddeld huishouden heeft voor real-time zaken ongeveer 28Mbps nodig. Dat is ook waarom een set als de Deco M5 bestaansrecht heeft. Het gaat je geen Gigabit leveren, maar dat heb je ook niet nodig om in bed Netflix te kijken voor je chillt, of trouwens een online game te spelen die 2Mbps ofzo gebruikt, want dan nog met brakke DSL op meerdere km waar helft van de wereld aan vast zit te doen.
Nu zijn er tussen een stel low-end repeaters (Deco M5 draadloos op elkaar aangesloten) en volledig bedrade AP's die Gb draadloos kunnen leveren in elke kamer behoorlijk wat tussenstappen. Wat zinnig is hangt af van je eisen, je budget en trouwens hoeveel werk je er zelf aan wilt hebben. Zoals vaker moet je twee van de drie kiezen:
goedkoop, makkkelijk, performant. Jij hebt nu duidelijk gekozen voor goedkoop en makkelijk, waarbij je performant opoffert. Sta dus stil bij wat je echt wilt.