Foto's
:strip_exif()/f/image/sYWhthhxxesCv41Z8bGvVNP8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wrhpqXeUJxcQLAhbdR4vCVtq.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 5m breed en 6m hoog. Met twee installateurs tot 9 panelen: 4 portret bovenaan, 2 landschap op dakkapel en 3 landschap onderaan.45 graden helling, 42 graden zuidoost (of 128 graden volgens SolarEdge Designer)
Schaduw
Voornamelijk de schoorsteen. Op enkele 10 - 20 meter staan enkele bomen zo hoog als het dak maar dat lijkt me prime in de zomermaanden.Jaarverbruik
Momenteel 2200 kWh dus een installatie van ~3500 Wp lijkt me geen probleem.Huidige elektriciteitsaansluiting
Een faseBudget en doel
Budget rond de 4 á 5k inclusief BTW.Wie gaat het project uitvoeren
Ik wilde het zelf doen maar voor toestemming VvE toch maar door een installateur (ze zijn akkoord gegaan).Bijhouden van data
Graag, ik heb Home Assistent draaien met ook een p1 sensor en ben dol op data dus zou dit er graag bij willen.Reeds verkregen offertes
- 5300 euro (incl.) voor 3050 Wp, geen idee hoe ze op zo'n hoog bedrag kwamen. 8 panelen met Enphase IQ7PLUS-72-2-INT.- 4235 euro (incl.) voor 3120 Wp. 8x JAM60S20-390/MR + SE3000H + S440s. Met nog een paneel erbij komt het ongeveer op 4600 (1,31 euro per watt piek)
Regio
RotterdamQua materiaal kom ik bij 9 panelen met S440s op 3100 euro. Dat zijn consumentenprijzen maar 1500 euro voor de installatie is wat veel. Ik zou sowieso afdingen. Ook twijfel ik nogal over de optimisers. Ik lees graag dit forum en zie dat veel mensen tegen optimisers zijn. Dat scheelt sowieso 500 á 600 euro. Ik heb al draden getrokken naar de meterkast, dat scheelt ook.
Hoe pak ik dit aan? Dat negende paneel als onderhandelingsinzet en de optimisers eruit laten?