Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-11 08:48
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4g1ivcJ1P2pKgEQUO6yeN_M6CCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYWhthhxxesCv41Z8bGvVNP8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9sCI7Pn43pmBktU-JVI18CR7-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrhpqXeUJxcQLAhbdR4vCVtq.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 5m breed en 6m hoog. Met twee installateurs tot 9 panelen: 4 portret bovenaan, 2 landschap op dakkapel en 3 landschap onderaan.
45 graden helling, 42 graden zuidoost (of 128 graden volgens SolarEdge Designer)
Schaduw
Voornamelijk de schoorsteen. Op enkele 10 - 20 meter staan enkele bomen zo hoog als het dak maar dat lijkt me prime in de zomermaanden.
Jaarverbruik
Momenteel 2200 kWh dus een installatie van ~3500 Wp lijkt me geen probleem.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Een fase
Budget en doel
Budget rond de 4 á 5k inclusief BTW.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wilde het zelf doen maar voor toestemming VvE toch maar door een installateur (ze zijn akkoord gegaan).
Bijhouden van data
Graag, ik heb Home Assistent draaien met ook een p1 sensor en ben dol op data dus zou dit er graag bij willen.
Reeds verkregen offertes
- 5300 euro (incl.) voor 3050 Wp, geen idee hoe ze op zo'n hoog bedrag kwamen. 8 panelen met Enphase IQ7PLUS-72-2-INT.
- 4235 euro (incl.) voor 3120 Wp. 8x JAM60S20-390/MR + SE3000H + S440s. Met nog een paneel erbij komt het ongeveer op 4600 (1,31 euro per watt piek)
Regio
Rotterdam

Qua materiaal kom ik bij 9 panelen met S440s op 3100 euro. Dat zijn consumentenprijzen maar 1500 euro voor de installatie is wat veel. Ik zou sowieso afdingen. Ook twijfel ik nogal over de optimisers. Ik lees graag dit forum en zie dat veel mensen tegen optimisers zijn. Dat scheelt sowieso 500 á 600 euro. Ik heb al draden getrokken naar de meterkast, dat scheelt ook.

Hoe pak ik dit aan? Dat negende paneel als onderhandelingsinzet en de optimisers eruit laten?

Beste antwoord (via rutger_010 op 11-04-2022 12:59)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waar ik naar zoek is de post 'Opbrengst factor verlies' - dat is hoe designer verliezen door de limieten van de optimizers noemt. Komt hij niet voor: prima dat is wat je wil.

De post die je nu noemt is denk ik de aftop post. Zo goed als 0: de omvormer is precies passend.

Met een 128 graden ZO is normaal gesproken ook je NW dak rendabel te doen. Je hebt hem toch al in designer staan: teken het eens in ;-)
De marginale kosten van daar ook panelen leggen, vergeleken met niet doen zijn zo rond de 60-70%, de opbrengst ook: dus prima te verantwoorden. Op korte termijn met de megatarieven ook dito winst mee te halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
  • Nu online
Je hebt met 2 panelen op de dakkapel niet echt een knappe string waar je zonder micro-omvormers of SolarEdge netjes wat mee kan.
SolarEdge kan niet zonder optimizers. Dat is integraal deel van het systeem.

Dan is een systeem van slechts 9 panelen: een wat kleiner systeem, waarbij het vaste werk (kabel traject, plaatsen omvormer, de bus naar jouw toe laten rijden) zwaarder mee weegt.

Voor SolarEdge installaties zou ik altijd het rapport, inclusief opbrengstverliesdiagram uit SolarEdge designer willen zien. Vraag dat op?

Gaat een paneel van 176 passen op die 170 ruimte die jij aan geeft in je tekening?

Wat is de oriëntatie van dit dak?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rutger_010
Natuurlijk! Ik ben de dakkapelpanelen vergeten qua omvormers. Dat is een hele andere hoek dus worden het gewoon omvormers ja.

Ik ga het SolarEdge rapport aanvragen, goeie. Als ik dit zelf bij SolarEdge Designer invoer kom ik op 0.04% clipped energy. Is dat wat je bedoelt?

Die bovenste panelen passen net. Ik heb op mijn tekening iets teveel rekening gehouden met de nok.

Het dak is 45 graden helling, 42 graden zuidoost (of 128 graden volgens SolarEdge Designer).

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Nu online
Waar ik naar zoek is de post 'Opbrengst factor verlies' - dat is hoe designer verliezen door de limieten van de optimizers noemt. Komt hij niet voor: prima dat is wat je wil.

De post die je nu noemt is denk ik de aftop post. Zo goed als 0: de omvormer is precies passend.

Met een 128 graden ZO is normaal gesproken ook je NW dak rendabel te doen. Je hebt hem toch al in designer staan: teken het eens in ;-)
De marginale kosten van daar ook panelen leggen, vergeleken met niet doen zijn zo rond de 60-70%, de opbrengst ook: dus prima te verantwoorden. Op korte termijn met de megatarieven ook dito winst mee te halen.

• rutger_010
De omvormer zou precies goed zijn voor 9 panelen (113% oversizing)

Ik ga bij de leverancier vragen of hij NW ook mee kan nemen. Ik ben benieuwd waar ze op uitkomen.

Ik heb een tweede design getekend met een gedeelde 4000H. Als ik reken met een terugleververgoeding van 20 cent gaat de IRR van 22.5 naar 22.3%. Goed nieuws dus.

• rutger_010
Ik heb vorige week de opdracht gegeven: 13 panelen waarvan 4 op NW. Toch leuk in de middag en avond wat te produceren al is de opbrengst per paneel natuurlijk een stuk minder. Zin in!
Pagina: 1