Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-09 14:44
Per eind april zou mijn dienstverband eindigen omdat ik per 1 mei een andere baan heb, ik zou dan midden april stoppen omdat ik nog een aantal vakantiedagen heb. Nu hoor ik vandaag dat ik mijn lopende taken af kan ronden en dan al moet stoppen met werken. Stel dat is volgende week maandag (4 april), moeten ze dan mijn loon doorbetalen van de maand april? En als ik morgen stop dan krijg ik het loon van april niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Wat zei je werkgever? Alles valt en staat met de afspraken welke je hebt gemaakt. Als er opzegtermijn/uitwerktijd is tot 1 mei dan dien je ook tot die tijd doorbetaald te worden. Als jij ermee akkoord gaat dat je direct stopt zullen ze ook niet betalen.

Dan is jouw voorstel: prima om vrij te stellen van werk, met behoud van salaris tot 1 mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 13:36
Zoals @Montaner al zegt, goed de concrete afspraak vastleggen.
Dat kan een simpel mailtje zijn waarin je stelt dat je op hun verzoek per datum x niet meer naar kantoor gaat. Je bent uiteraard beschikbaar tot datum Y (start opmaken vakantie dagen) om werkzaamheden uit te voeren die binnen je huidige functie liggen.

Toon en taalgebruik zijn afhankelijk van de normale manier van communiceren, totaal niet nodig om een heel zwaar of serieus mailtje te maken als de normale omgangsvormen heel informeel zijn bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je contract eindigt op 30 april, moeten ze je betalen tot 30 april. Verlofsaldo wordt verrekend, maar als je naar huis gestuurd wordt gaat dat natuurlijk niet ten koste van je saldo. Ik zou dat goed vast laten leggen (via mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08

_Apache_

For life.

Strikt gezien hebben ze te houden aan de gemaakte afspraken, en verwacht ook wel dat ze dat doen.

Schrijf een heldere reactie terug dat je duidelijk hebt dat je geen extra vakantiedagen opneemt (en dat ze dat dus weer van je salaris inhouden (trust me, seen it happen).

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50
Waarschijnlijk heb je dan 'Vrijstelling van werkzaamheden' gekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:41
Nielson schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:15:
Waarschijnlijk heb je dan 'Vrijstelling van werkzaamheden' gekregen.
Het "waarschijnlijk" maakt het gevaarlijk in deze zin. Alles valt of staat met de juiste afspraken. Krijg helder op papier dat ze je vrijstellen van werkzaamheden met behoud van loon en zonder dat het je je vakantiedagen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Bedankt voor de snelle reacties. De situatie was zo:
Ik heb begin maart aangegeven dat ik mijn werk opzeg (dus tot 30 april werkzaam). Daarbij komen 5 vakantiedagen, dus zou ik tot 25 april werken. Hier moesten ze nog over nadenken en vandaag een reactie op gekregen (online meeting). Hierin zeiden ze dus dat ik kon stoppen wanneer de werkzaamheden klaar waren. Het doorbetalen of 'vrijstelling van werkzaamheden' is niet benoemd. Wel stuurden ze een beetje op deze week, vandaar dus deze vraag.

Maar dan ga ik even contact met ze opnemen hoe ze dit dan voor zich zien qua salaris en vakantiedagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08

_Apache_

For life.

Redmonkey92 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:23:
Maar dan ga ik even contact met ze opnemen hoe ze dit dan voor zich zien qua salaris en vakantiedagen.
Geen vragen stellen of aannames maken.

Mail ze terug (cc naar eigen prive, want je zakelijke zal er aan gaan, en met een cc zie je de reactie bij een reply-to-all ;)) Met dat je vanaf x datum niet meer op kantoor zal zijn conform (mondelinge?!) afspraak. Dat vanaf datum y de vakantie dagen zullen ingaan en dat je na datum z uit dienst bent. En dat je geen inhoudingen verwacht.

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 28-03-2022 13:31 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Redmonkey92 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:03:
Per eind april zou mijn dienstverband eindigen omdat ik per 1 mei een andere baan heb, ik zou dan midden april stoppen omdat ik nog een aantal vakantiedagen heb. Nu hoor ik vandaag dat ik mijn lopende taken af kan ronden en dan al moet stoppen met werken. Stel dat is volgende week maandag (4 april), moeten ze dan mijn loon doorbetalen van de maand april? En als ik morgen stop dan krijg ik het loon van april niet?
Ik lees uit je reactie dat je dus zo langzaam moet gaan werken dat je lopende taken pas half april af zijn? ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Je hebt een contract t/m april, dus in principe is het loon voor jou. Je komt je werkgever tegemoet door je dagen op te maken. Meer kan men niet vragen. Aan je baas om wat nuttig werk voor je te vinden voor de periode 5-15 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
En als je nu min of meer mondeling akkoord hebt gegeven zonder dat het salaris eigenlijk besproken is? En ook de vakantiedagen kwamen niet aan bod

Moet er een schriftelijk akkoord zijn in dit soort gevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@t_captain meer kan men natuurlijk wel vragen echter hoeft daar geen gehoor aan te geven. Als een werkgever ziet dat de laatste weken niet nuttig besteed kunnen worden is het geen gek idee dat ze een paar duizend euro proberen te besparen door het contract vroegtijdig te beëindigen. Daar hoef je als werknemer niet mee akkoord te gaan maar het mag wel.

Je zou ook contact op kunnen nemen met de nieuwe werkgever, vragen of je daar eerder kan beginnen en wanneer ze akkoord zijn het aanbod accepteren.
Redmonkey92 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:15:
En als je nu min of meer mondeling akkoord hebt gegeven zonder dat het salaris eigenlijk besproken is? En ook de vakantiedagen kwamen niet aan bod

Moet er een schriftelijk akkoord zijn in dit soort gevallen?
Moet moet... je doet zulke dingen schriftelijk zodat er iets is om op terug te vallen om een situatie als dit te voorkomen ;)

Het makkelijkst is om even een mailtje te sturen naar je werkgever waarin je de volgens jou gemaakte afspraken herhaalt en vraagt of ze het willen bevestigen. Dus aangeven dat je per 30 april 2022 uit dienst wilt gaan en graag van 25 april tot en met 29 april je resterende vakantiedagen op wilt maken en de rest, als die er nog zijn, uit wilt laten betalen.

[ Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 28-03-2022 14:20 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:11
@Redmonkey92 Wat je nu moet doen is een mail sturen en daarin vragen om de afspraken per mail te bevestigen omdat het je overviel in de online vergadering en daarover wilt nadenken (hebben ze tenslotte ook gedaan op jouw vragen). Wacht dan even af wat ze antwoorden en daarop kun je dan concreet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redmonkey92
Tsurany schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:16:
@t_captain meer kan men natuurlijk wel vragen echter hoeft daar geen gehoor aan te geven. Als een werkgever ziet dat de laatste weken niet nuttig besteed kunnen worden is het geen gek idee dat ze een paar duizend euro proberen te besparen door het contract vroegtijdig te beëindigen. Daar hoef je als werknemer niet mee akkoord te gaan maar het mag wel.

Je zou ook contact op kunnen nemen met de nieuwe werkgever, vragen of je daar eerder kan beginnen en wanneer ze akkoord zijn het aanbod accepteren.

[...]

Moet moet... je doet zulke dingen schriftelijk zodat er iets is om op terug te vallen om een situatie als dit te voorkomen ;)

Het makkelijkst is om even een mailtje te sturen naar je werkgever waarin je de volgens jou gemaakte afspraken herhaalt en vraagt of ze het willen bevestigen. Dus aangeven dat je per 30 april 2022 uit dienst wilt gaan en graag van 25 april tot en met 29 april je resterende vakantiedagen op wilt maken en de rest, als die er nog zijn, uit wilt laten betalen.
Thanks. Eerder beginnen zit er helaas niet in.
jongetje schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:20:
@Redmonkey92 Wat je nu moet doen is een mail sturen en daarin vragen om de afspraken per mail te bevestigen omdat het je overviel in de online vergadering en daarover wilt nadenken (hebben ze tenslotte ook gedaan op jouw vragen). Wacht dan even af wat ze antwoorden en daarop kun je dan concreet reageren.
Goeie! Dat gaan we eerst even doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:33
Ik zou niet vragen, of aannemen, maar stellen.

Dus zoals eerder ook genoemd:

Beste Baas,

Zoals afgesproken ben ik per 30-4. uit dienst. Per 25-4 neem ik mijn overgebleven vakantie dagen op.

Op uw verzoek zal ik vanaf volgende week maandag vrijgesteld worden van werk. Uiteraard ben ik beschikbaar mocht er toch nog iets overgedragen of afgerond worden. Deze vrijstelling van werk heeft geen invloed op de einddatum en afwikkeling van mijn contract.

Bedankt voor de fijne samenwerking de afgelopen tijd,

Mvgr,

etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:15
overhyped schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:52:
Ik zou niet vragen, of aannemen, maar stellen.

Dus zoals eerder ook genoemd:

Beste Baas,

Zoals afgesproken ben ik per 30-4. uit dienst. Per 25-4 neem ik mijn overgebleven vakantie dagen op.

Op uw verzoek zal ik vanaf volgende week maandag vrijgesteld worden van werk. Uiteraard ben ik beschikbaar mocht er toch nog iets overgedragen of afgerond worden. Deze vrijstelling van werk heeft geen invloed op de einddatum en afwikkeling van mijn contract.

Bedankt voor de fijne samenwerking de afgelopen tijd,

Mvgr,

etc.
Ik zou het omdraaien en vragen hen het verzoek op schrift te zetten, en daarbij te vermelden dat het gaat om vrijstelling van werkzaamheden als dat inderdaad het geval is. Daarbij tevens de vraag te bevestigen dat loon wordt doorbetaald.

Je kan zelf op schrift stellen wat je wilt, maar daarmee heb je niet zwart op wit dat het initiatief van hen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:33
m2011 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:54:
[...]

Ik zou het omdraaien en vragen hen het verzoek op schrift te zetten, en daarbij te vermelden dat het gaat om vrijstelling van werkzaamheden als dat inderdaad het geval is. Daarbij tevens de vraag te bevestigen dat loon wordt doorbetaald.

Je kan zelf op schrift stellen wat je wilt, maar daarmee heb je niet zwart op wit dat het initiatief van hen komt.
True. Maar als er geen reactie op komt heb jij aangetoond van goede wil te zijn en je opent minder deuren open voor een andere interpretatie.

Als het anders bedoeld is dan ‘dwing’ je de andere partij te reageren, het initiatief blijft bij jou. Zolang het op een beleefde/passende manier gebeurd is een beetje sturend zijn vaak welk effectief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 21:50
Daarom altijd na je mondelinge aangeven een bevestiging er achteraan sturen, met de einddatum van de overeenkomst.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Redmonkey92
Dit is opgelost, een mail gestuurd en gevraagd naar de afspraken.
De taken rond ik af en ik krijg doorbetaald verlof tot eind april

Bedankt allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Dat is de beste oplossing.

Die datum eind april had je al; jij spant je in om je werk netjes en goed af te ronden of over te dragen en als dat klaar is mag je thuisblijven.

Ik vind het en goede oplossing omdat (a) de contractuele zaken worden gerespecteerd, (b) het een vriendelijke manier van doen is en (c) niemand er wat aan heeft om je met nutteloze taken of zonder taken op kantoor te laten terugkomen tot aan je vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 15:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nog niet alles gelezen dus het kan zijn dat iemand het al gezegd heeft.

Als je werkgever je vrijstelt van werk, wat dus kennelijk per 4 april gaat gebeuren, dan gaat dat niet van je vakantiedagen af tenzij jij daar akkoord voor geeft. Als zij willen dat je stopt met werken, moeten ze je doorbetalen en mag je je vakantiedagen in je zak houden - die dan dus aan het eind alsnog uitbetaald moeten worden.

Afhankelijk van hoe mattie-mattie je nog met je toekomstige ex-werkgever bent, kan je dus ervoor kiezen om je eigen vakantiedagen op te eten, of om die lekker uit te laten betalen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:11
@Mx. Alba Dit topic is serieus 1 pagina en als je die moeite had genomen om het door te lezen ipv een uitgebreide reactie te typen had je gezien dat het al is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 15:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

jongetje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:45:
@Mx. Alba Dit topic is serieus 1 pagina en als je die moeite had genomen om het door te lezen ipv een uitgebreide reactie te typen had je gezien dat het al is opgelost.
Ja dat zie ik ook maar ook al is het opgelost, is dat toch wel een belangrijk punt... Het zou jammer zijn als TS door onwetendheid geld verliest waar die recht op kan hebben.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1