Op welk apparaat dhcp aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Goedemorgen tweakers,

Even een vraagje over op welke apparaten de dhcp funcite aan moet.
Ik dacht zelf alleen de hoofdrouter maar daarin schijnt ik mijn kennissen kring met geringe ervaring wel een meningsverschil te zitten.

Mijn opstelling is:
Modem->
Netgear RBR750 (hoofdrouter met dhcp aan) ->
Switch netgear GS308E (dhcp aan) ->
2x RBS750 op verschillende verdiepingen voor de dekking.

Ik maak gebruik van de backhaul functie naar de 2 RBS750's, deze gaan via de switch naar de RBR750.
Uiteraard zitten er in de switch meerdere apparaten aangesloten.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat mijn telefoon soms aan geeft kan geen IP adres ophalen.
Kan het dat de boel in de war wordt gebracht door de dhcp funcite op de switch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Alleen op je router. Anders is kans op conflicten reëel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Inderdaad alleen op je router, anders heb je meerdere apparaten die IP adressen lopen uit te delen en op die manier in elkaars vaarwater kunnen komen

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Jojo90 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:33:
Switch netgear GS308E (dhcp aan) ->
Haal je nu wat dingen door elkaar? Ik dacht dat die apparaatjes geen DHCP server optie hadden (dat hoort eigenlijk ook niet op een "switch", al bestaan ze wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor deze switch geldt:
L3 Services - DHCP
DHCP client
Yes
Er zit dus een client ingebakken maar geen server. Het lijkt me dus stug dat deze switch IP-adressen uitdeelt aan aangesloten apparaten.

Wat mogelijk nog zou kunnen is dat je modem DHCP server is én je Netgear RBR750. Dat is niet heel handig, daarvan zet je 1 DHCP uit en de andere laat je lekker z'n werk doen. Afhankelijk van wat er allemaal op je modem aangesloten zit moet je die beslissing maken. Zit alleen die RBR750 aangesloten dan kun je de DHCP van het modem uitzetten. Zit er meer op het modem aangesloten dan zou ik juist die op de RBR750 uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Mijn modem is er 1 zonder dhcp functie, daar zit verder niets op aangesloten.
De provider heeft maar 1 poort geactiveerd waarna je de boel verder zelf mag regelen.
De RBR750 is mijn router die de boel regelt.

Borrelt wel de vraag op wat zo een client dan doet?
Als de router de server is die de boel verdeelt wat doet die functie op de switch dan?
En wat is dan handig aan of uit?

Voor het beeld heb ik even een foto toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO2ZrM3s9a9mLWlFiDxoy5o_01o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GX0iy4THKaGSorcmjEYP8Oi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je hebt 2 dingen bij DHCP.
  • DHCP server - Deze deelt de IP adressen uit. Over het algemeen doet de router dit
  • DHCP client - Deze klopt aan bij de DHCP server op het netwerk om een IP adres te krijgen.
Het plaatje wat je stuurde lijkt op de instellingen van een DHCP client gedeelte. Je kan zelf een adres invullen of met behulp van DHCP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 23:42

CaDje

Framedrops for life

Jojo90 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:34:
Mijn modem is er 1 zonder dhcp functie, daar zit verder niets op aangesloten.
De provider heeft maar 1 poort geactiveerd waarna je de boel verder zelf mag regelen.
De RBR750 is mijn router die de boel regelt.

Borrelt wel de vraag op wat zo een client dan doet?
Als de router de server is die de boel verdeelt wat doet die functie op de switch dan?
En wat is dan handig aan of uit?

Voor het beeld heb ik even een foto toegevoegd.

[Afbeelding]
Het gaat zo te zien om een managed switch, dan is het wel handig als die een IP adres zodat je deze kunt configureren. Meestal is het handiger om zoiets een static IP te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

DHCP werkt volgens een client/server model. De server is je router die adressen uitdeelt, de clients zijn apparaten die vragen om een IP. Deze switch is daar dus 1 van. Mag dus lekker aan staan. Reserveren kan je in de router doen indien nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 28-03-2022 12:43 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 00:25
Je wil maar 1 dhcp server in je netwerk hebben, welke apparaat dat is maakt niets uit. Zolang het er maar 1 is en juist geconfigureerd.
Meestal de de router.

Dhcp is een protocol waarbij een server de netwerk configuratie van andere apparaten (clients) regelt.
Dit heeft als voordeel dat een wijziging makkelijk door te voeren is naar al je apparaten en het voorkomt dat een ip op 2 devices tegelijk staan.
Alternatief is is de ip-settings met de hand doen op je apparaat.

Nu terug naar je echte probleem. Je telefoon (neem aan draadloos) krijgt geen ip-adres van je dhcp-server.
Meestal is dat omdat er geen dhcp-server bereikbaar is. Gebruik je vlans op je switch? Of andere technieken waarmee je het netwerk segmenteert?
Andere dingen zijn dat je dhcp-server niet meer mag uitgeven (alles is bezet). Of er zit een vorm van beveilig op. Dit soort dingen moet je na gaan lopen.

Ironisch genoeg zou de kans op dat je geen ip-adres krijgt moeten afnemen met meerdere dhcp-servers. Maar je krijgt er wel een hoop andere issues mee. En meestal onstabiel netwerk. Maar jij krijgt dus geen IP-adres
Pagina: 1