Huisje in de tuin?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie511
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
Zoals al eerder aangegeven zijn we op zoek naar een ander huis. Eigenlijk alleen maar omdat we onze dochters wat meer ruimte gunnen in het huis. Nu is de huidige woningmarkt niet zo gunstig en willen we dus waarschijnlijk niet iets nieuws kopen. We wonen nu in een koopwoning, met best een prima tuin. Hier zou dus nog wel een chalet op kunnen, waar één van onze dochters dan zou komen te slapen. Nou vraag ik me een aantal dingen af:
* Als mijn dochter uit huis gaat, kan ik het dan verhuren als recreatiewoning?
* Hoe ingewikkeld is het om te zorgen dat alles qua elektra, waterafvoer etc werkt?
* Heb ik vergunningen nodig als mijn eigen dochter er woont?

Hopelijk heeft hier iemand ervaring met een soortgelijke situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zijn wat versoepelde regelelingen om zoiets te doen met een bejaardenwoning in je tuin (om je ouders op te vangen) en ook veel units die daarvoor bedoeld zijn. Maar ik weet niet precies wat de regels zijn. Ik zou het gewoon bij de gemeente navragen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:23

Dennis1812

Amateur prutser

Ik meen dat @tweakduke met iets vergelijkbaars bezig is?

Misschien heeft hij tips?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:52
Er zijn wat regels met betrekking tot wat erin mag zitten.
"zelfstandige wooneenheid" is het toverwoord volgens mij.

Met je tuinhuis doel je volgens mij op een mantelzorgwoning.
https://www.rijksoverheid...uwregels-mantelzorgwoning
Als er geen sprake is van zorg mag het volgens mij niet zomaar, bestemmingsplannen enzo.

Eventueel kan je er daarna een b&b van maken, maar daar heb je een vergunning voor nodig.

Wellicht is uitbouwen een te overwegen optie?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 28-03-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05-2022
Voordat ik in mijn huidige huurwoning ging wonen heb ik hier ook naar gekeken. Het hele tiny house principe staat me wel aan (plus niet zo'n groot budget). Toen was er iemand hier in de buurt die op zijn land ook een chalet had staan. Hij had er wel vergunning voor geregeld gaf hij aan. Wel had ik van hem begrepen dat dit alleen zo was omdat hij er badkamers in had zitten, als het alleen een kamer is om te slapen en een woonkamer deel hoefde het dacht ik niet zo officieel allemaal. Maar als je het dan later gaat verhuren dan kom je daar misschien mee in de knoei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie511
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
jeroen3 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:00:
Er zijn wat regels met betrekking tot wat erin mag zitten.
"zelfstandige wooneenheid" is het toverwoord volgens mij.

Met je tuinhuis doel je volgens mij op een mantelzorgwoning.
https://www.rijksoverheid...uwregels-mantelzorgwoning
Als er geen sprake is van zorg mag het volgens mij niet zomaar, bestemmingsplannen enzo.

Eventueel kan je er daarna een b&b van maken, maar daar heb je een vergunning voor nodig.

Wellicht is uitbouwen een te overwegen optie?
Oh als ik dit zo lees dan wordt het nog wel lastiger. Misschien inderdaad wat @Anitaatje12 zegt, als we mijn dochter nog wel binnen laten douchen dat het mogelijk is. Maar dan wordt verhuren als recreatiewoning later niet meer mogelijk.

Wel jammer dat mijn vrouw en dochters al precies de andere volgorde hadden gedaan, eerst kijken wat er mooi was en later kijken of het mogelijk was ;) Ze hebben het hele chalet/tuinhuis al uitgetekend.. Voor de geinteresseerden die een chalet willen plaatsen zonder dat het een 'zelfstandige wooneenheid is', mijn vrouw had goede verhalen gehoord over deze partij: https://www.blokhutwinkel.nl/tuinkantoor-recreatie/chalets. Hier hebben ze zich dus ook verlekkerd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Willempie511 op 28-03-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anitaatje12
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05-2022
Willempie511 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Oh als ik dit zo lees dan wordt het nog wel lastiger. Misschien inderdaad wat @Anitaatje12 zegt, als we mijn dochter nog wel binnen laten douchen dat het mogelijk is. Maar dan wordt verhuren als recreatiewoning later niet meer mogelijk.

Wel jammer dat mijn vrouw en dochters al precies de andere volgorde hadden gedaan, eerst kijken wat er mooi was en later kijken of het mogelijk was ;) Ze hebben het hele chalet/tuinhuis al uitgetekend.. Voor de geinteresseerden die een chalet willen plaatsen zonder dat het een 'zelfstandige wooneenheid is', mijn vrouw had goede verhalen gehoord over deze partij: https://www.blokhutwinkel.nl/tuinkantoor-recreatie/chalets. Hier hebben ze zich dus ook verlekkerd ;)
Veel lijkt niet op voorraad, verder ziet het er inderdaad gezellig uit! Wel fijn lijkt mij ook dat ze op maat te ontwerpen zijn, ik vind 2,5 bij 2,5 meter namelijk niet heel groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dennis1812 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:57:
Ik meen dat @tweakduke met iets vergelijkbaars bezig is?

Misschien heeft hij tips?
Ik heb een nieuwbouwproject wat kortere lijntjes heeft met de aannemer, projectontwikkelaar en daarmee de gemeente. Een aanbouw realiseren is dan een stuk eenvoudiger.

In het geval van @Willempie511 zijn er units die je kan plaatsen wat anderen ook aangeven. Echter de vergunningen daarvoor, daar moet je voor bij de gemeente zijn.

Als er een hypotheek op de woning zit dan moet je daar ook nog naar kijken wat mag, zeker als het als een zelfstandige woonruimte gaan worden voor de dochter met onderverhuur.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:48
Ik ken iemand die tijdens een verbouwing in zijn schuur/chalet heeft geslapen voor bijna twee jaar. In de zomer en lente geeft dat een heerlijk vakantiegevoel, maar in de herfst en winter is het wel ellende. Elke keer als je wilt douchen of toiletteren, iets wil eten, even de stofzuiger of een vaatdoekje nodig hebt, moet je door de regen en de sneeuw, want wachten is niet altijd een optie.

Of dat erg is ligt helemaal aan degene die er woont, maar ik zou er waarschijnlijk ook wel gauw klaar mee zijn. Voor de meest simpele dingen moet je weer je schoenen en jas aantrekken en de kou in. Ik denk nu al soms als het flink regent: "mwoah, de kliko kan nog wel een weekje blijven staan". :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:36
Interessant topic. Ik heb hier ook al eens over nagedacht. M'n kinderen zijn nog erg jong, 1tm 8, maar ik heb een flinke schuur van 8x6, met zolder en G/W/L aansluiting

Wie zou er wat van moeten zeggen/vinden als ik eea zo inricht dat m'n kinderen er kunnen wonen/slapen? Of dat ik er logeerruimte van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-07 18:04
Bouke-p schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:28:
Interessant topic. Ik heb hier ook al eens over nagedacht. M'n kinderen zijn nog erg jong, 1tm 8, maar ik heb een flinke schuur van 8x6, met zolder en G/W/L aansluiting

Wie zou er wat van moeten zeggen/vinden als ik eea zo inricht dat m'n kinderen er kunnen wonen/slapen? Of dat ik er logeerruimte van maak.
Niemand, maar wil je nu al de kinderen uit huis?
TS wilt echter het ook verhuren als recreatiewoning. Dat is dan lastiger.

Ook als je je kinderen in een boomhut laat slapen doet er niemand moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:36
kx22 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Niemand, maar wil je nu al de kinderen uit huis?
TS wilt echter het ook verhuren als recreatiewoning. Dat is dan lastiger.

Ook als je je kinderen in een boomhut laat slapen doet er niemand moeilijk over.
Haha nee ik wil ze niet uit huis. Dit is gewoon iets waar ik laatst over na dacht toen ik door de buurt liep en een schuur zag die ook omgebouwd was tot woning.

En ook met een scheef oog naar de toekomst. Nog een keer verhuizen naar een groter huis of de schuur bewoonbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

Een losse woning is lastig, maar als je nou een carport tussen je woning en je chalet kan bouwen ziet de gemeente dit vaak als aanbouw aan de bestaande woning. Je moet gewoon weten de regels naar je zin te buigen.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13
@Willempie511
Bij de gemeente kan je makkelijk opvragen wat voor bouwwerken je in je achtertuin mag maken. Vergunningsvrij dan wel met vergunning.
Een luxe tuinhuisje met daarin een douche/toilet en simpel keukentje waarin je dochter kan wonen is prima te realiseren. Je zou zelfs bepaalde zaken zelfstandig kunnen maken. Bijv. met een composterend toilet, dan heb je geen riool nodig. Koken op een gasfles, heb een minder zware elektrische installatie nodig.

Maar zodra het een aparte status moet krijgen (apart adres, verhuren etc). Dan zal het een stuk lastiger worden om dat officieel te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandeman!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-01-2024
Voor dit soort bouwwerken zijn er per gemeente andere regels. Start eens met Omgevingsloket om te kijken wat er voor vergunningen nodig zijn op je locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
"tuin huisjes / schuurtjes" zijn met eenvoudige middelen te voor zien van water, licht en isolatie daar is niet echt veel kennis voor nodig. Een beetje handige tweaker kan dit zelf.

Bij mij weten is hier geen vergunning nodig voor om een luxe mancave, hobby ruimte, tuinkamer in te richten waar ook geslapen kan worden. Handen wassen is tenslotte nodig in deze tijd.
Zelf heb ik ook een ruimte (zonder Douche) in de tuin waar ik waar ik zonder overlast voor de directe buren in verschillende tijdzones meetings kan houden .

Composterend toilet zou nog een optie kunnen zijn maar het is nog niet extreem koud geweest afgelopen tijd.
Pagina: 1