Vloerverwarming in plavuizen infrezen, plak PVC vloer?

Pagina: 1
Acties:

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03-2025
Hi allen. Wij hebben recent een huis gekocht. De verkoper gaf aan dat het huis vloerverwarming had liggen, maar dat hij niet wist 'hoe het werkte' en het nooit aanhad. De keurder en mijn aannemer hebben nooit een thermostaat of andere indicatie van vloerverwarming kunnen vinden. Bij het bieden zijn we er dan ook van uit gegaan dat het er niet in ligt.

Wij willen graag vloerverwarming laten leggen voor de gehele benedenverdieping. Nu zegt de verkoper dat onder zijn laminaatvloer er plavuizen liggen. De aannemer geeft aan dat het af hangt van de plavuizen of de vloerverwarming daar direct ingefreesd kan worden, of dat de plavuizen er eerst uit moeten voordat er vloerverwarming in kan. Ons plan was om lijm PVC te leggen over de vloer, maar ik heb hier enkele vragen over:

1) Als er inderdaad plavuizen liggen en deze moeten eruit, krijg ik dan geen probleem qua hoogte van mijn kamer? Moeten dan ook deuren en dergelijken op maat weer worden gemaakt?
2) Als er indeed plavuizen liggen en de vloerverwarming hier direct wordt ingefreesd, is het dan nog mogelijk om (eventueel na egaliseren?) een plak PVC vloer te leggen? Of kan dat alleen op beton? Zo niet, wat is het alternatief?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Rmg

Pvc kan je op plavuizen plakken, hebben de vorige bewoners hier ook gedaan. Uiteraard moet je dan wel egaliseren. Gelijmd pvc kan niet veel hoogteverschil opvangen.

In geval 1 en 2 zullen je deuren waarschijnlijk ingekort moeten worden.

In geval 1 zou je nog je best kunnen doen om op dezelfde hoogte te kunnen komen. Maar dat hangt helemaal af van hoeveel ruimte je nodig hebt voor de vloerverwarming

• FelixForte
Rmg schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:04:
Pvc kan je op plavuizen plakken, hebben de vorige bewoners hier ook gedaan. Uiteraard moet je dan wel egaliseren. Gelijmd pvc kan niet veel hoogteverschil opvangen.

In geval 1 en 2 zullen je deuren waarschijnlijk ingekort moeten worden.

In geval 1 zou je nog je best kunnen doen om op dezelfde hoogte te kunnen komen. Maar dat hangt helemaal af van hoeveel ruimte je nodig hebt voor de vloerverwarming
Goed om te horen dat pvc op plavuizen gelijmd kan worden! Waarom moeten de deuren ingekort worden als de vloerverwarming in de plavuizen komt te liggen?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Rmg

FelixForte schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Goed om te horen dat pvc op plavuizen gelijmd kan worden! Waarom moeten de deuren ingekort worden als de vloerverwarming in de plavuizen komt te liggen?
Omdat je lijmlaag + pvc ook nog 4/5 millimeter dik is. En die komen op de plavuizen.

• FelixForte
Rmg schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Omdat je lijmlaag + pvc ook nog 4/5 millimeter dik is. En die komen op de plavuizen.
Aah zo. Ik denk dat dat op te vangen is. Momenteel ligt er laminaat op de plavuizen (vraag me niet waarom), dus als de lijm en pvc dezelfde hoogte heeft ongeveer als het laminaat zou dat denk ik moeten passen?

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30
Frezen is op plavuizen is vooral afhankelijk van het formaat van de tegels en hoe vast ze liggen. Als je plavuizen van 15cm hebt en je laat infrezen op 10cm dan blijft er in het beste geval een stuk van 5 en een van 10 cm over. Maar recht door het midden zit je met een stuk van 2.5, 10, 2.5. Die kleine stukken blijven meestal niet liggen en dan heb je dus extra werk.

Over het algemeen, hoe groter de tegel, hoe makkelijker er valt in te frezen (op voorwaarde dat ze goed vastliggen).
Pagina: 1